23 berichten aan het bekijken - 1 tot 23 (van in totaal 23)
  • Q:
    Bijdrager
    Tomovich

Apple/Mac – hardware: uitleg.

Yeets

Ik ben nieuw in de Mac-wereld en graag zou ik wat meer weten over de hardware ervan. Hoe zit het met de processoren (oud, nieuw en huidig), harddisks, schermen,… Ik heb hier ook ergens gelezen dat Apple zou overstappen op Intel-processoren. Welke impact zou dat hebben op de performance van de pc’s (warmtegevoeligheid, pipelines, multi-tasking,…) en op het OSX?
    Op softwarematig vlak heb ik al veel bijgeleerd door alledagen op dit forum rond te neuzen.

Heb al veel zitten zoeken op google, maar vond alleen maar artikels in het Engels. Kent er iemand handige Nederlandstalige artikels ofzo? Of is er iemand bereid om zelf een artikel te schrijven? Misschien kan men van dit topic een stickie maken om zo de nieuwste hardware die uitkomt te bespreken.

Weet er ook iemand een site met het hele ‘Apple-verhaal’ (geschiedenis, ontstaan) in het Nederlands?

Groeten
    Teh

[size=9:4b94c21377]Off topic: ik vind de zoekfunctie maar niets, er is helemaal geen doorkomen aan. Een informatie-overflow, als ik iets zoek dan heb ik geen tijd/goesting om 50 pagina’s te doorzoeken.[/size:4b94c21377]

Bijdrager
    Meneer Guggenheimer
    Bijdrager
    G3FX
    ”Teh

Yeets

Ik ben nieuw in de Mac-wereld en graag zou ik wat meer weten over de hardware ervan. Hoe zit het met de processoren (oud, nieuw en huidig), harddisks, schermen,… Ik heb hier ook ergens gelezen dat Apple zou overstappen op Intel-processoren. Welke impact zou dat hebben op de performance van de pc’s (warmtegevoeligheid, pipelines, multi-tasking,…) en op het OSX?
    Op softwarematig vlak heb ik al veel bijgeleerd door alledagen op dit forum rond te neuzen.

Heb al veel zitten zoeken op google, maar vond alleen maar artikels in het Engels. Kent er iemand handige Nederlandstalige artikels ofzo? Of is er iemand bereid om zelf een artikel te schrijven? Misschien kan men van dit topic een stickie maken om zo de nieuwste hardware die uitkomt te bespreken.

Weet er ook iemand een site met het hele ‘Apple-verhaal’ (geschiedenis, ontstaan) in het Nederlands?

Groeten
    Teh

[size=9:67f2a0ec01]Off topic: ik vind de zoekfunctie maar niets, er is helemaal geen doorkomen aan. Een informatie-overflow, als ik iets zoek dan heb ik geen tijd/goesting om 50 pagina’s te doorzoeken.[/size:67f2a0ec01]

Dat Apple over zou stappen is totale BS. De powerpc is samen met motorola/IBM ontwikkeld. Wel wilde intel gebruikers mac voor de normale pc hebben, maar dat zal waarschijnlijk niet gebeuren.

OS X is wel voor intel te compileren, maar zal stabiliteit verliezen en langzamer worden.

Bijdrager
    Freek.
    ”Teh

[size=9:1eddd599b2]Off topic: ik vind de zoekfunctie maar niets, er is helemaal geen doorkomen aan. Een informatie-overflow, als ik iets zoek dan heb ik geen tijd/goesting om 50 pagina’s te doorzoeken.[/size:1eddd599b2]

Kip en ei verhaal. Er wordt regelmatig verwezen naar de zoekfunctie op het forum om overbodige en dubbele topics te voorkomen. Ook zijn er vaak zoektips gegeven.
    Ik moet zeggen dat ik met een beetje logika en doortastend zoeken eigenlijk alles kan vinden op MacOSX.nl. En af en toe wordt er dan weer eens een oud draadje omhoog getrapt door daar dan in te posten.
    Tip: bij het zoeken in het Forum resultaten in ‘Onderwerpen’ aanvinken ipv ‘Berichten’

Bijdrager
    Van Cot

apple met intel, dan is de laatste MAC over de toonbank gegaan tenzij iemand appeltjes wil bakken met zijn computer

Bijdrager
    Nikita
    ”Van

apple met intel, dan is de laatste MAC over de toonbank gegaan tenzij iemand appeltjes wil bakken met zijn computer

Ja precies, daarom is Apple ook gestopt destijds met het toestaan van de Mac-kloons

Bijdrager
    Tomovich

Dus dat van die Intel-verhalen klopt niet en zal ook nooit kloppen?

Bijdrager
    Van Cot
    ”Teh

Wie wil er nu een intel processor in zijn computers steken? Apple maakt computers en geen hoogovens.

Bijdrager
    Nikita
    ”Teh

Reken d’r maar niet op nee…

Bijdrager
    TonE

Het is wel degelijk zo dat het ooit als optie overwogen is. Hoe serieus?, tja dat zal altijd wel de vraag blijven. Motorola bleef verschrikkelijk achter met de ontwikkeling van de G4 (in mhz tov het x86 kamp) en Apple leed hier serieuze schade door. Ik zeg dit even uit het hoofd en weet niet of het helemaal correct is maar Apple heeft zelfs, ik meen nadat ze al officieel aangekondigd waren, 500 mhz machines te gaan releasen, dit terug moeten draaien naar 450 mhz door de f*ck up van Motorola.

Bijdrager
    Tomovich

Raakt Apple nu ook niet wat achter ivm processorsnelheid? Zou de 3.0 Ghz barrière al niet bereikt moeten zijn? (ik weet van de mhz-myth zodus…)

Bijdrager
    Tomovich
    ”Meneer

http://www.apple-history.com/

Spijtig dat het in het Engels is. Ik heb nog geen tijd gehad om het te lezen maar staat hierin de volledige geschiedenis van Apple? Zowel ivm OS als ivm hardware (processoren, hd,…)

Bedankt

Bijdrager
    TonE
    ”Teh

Raakt Apple nu ook niet wat achter ivm processorsnelheid? Zou de 3.0 Ghz barrière al niet bereikt moeten zijn? (ik weet van de mhz-myth zodus…)

De (marketing) focus is een beetje van pure kloksnelheid af, Intel/Amd maken bovendien ook geen grote sprongen voorwaarts meer op dat gebied. Dual core zal wel “the next big thing” worden, het tegelijkertijd kunnen draaien van steeds meer processor intensieve applicaties. Wat ik ervan begrepen heb is dat de kostprijs nauwelijks zal stijgen tov single core chips.

Bijdrager
    Nikita
    ”Teh

Ach als je snelheid wil, kan je altijd nog een dual G5 aanschaffen…

Bijdrager
    Tomovich

Kent er iemand goede nederlandstalige sites?

Bijdrager
    Nikita
    ”Teh

Kent er iemand goede nederlandstalige sites?

Ze zijn d’r wel, maar ik kan d’r niet opkomen… Misschien even de zoekfunctie gebruiken met ‘Megaherz Myth’ als zoekdinges

Bijdrager
    Tomovich

Ik heb gelezen dat IBM zorgt voor de desktop-processoren en Motorola voor de notebook-processoren, is dit waar? Indien wel dan is het toch zo dat er een totaal andere processor in de notebooks zal zitten dan in de desktops.

Ik raak nog altijd niet wijs uit die processoren die Apple gebruikt, weet iemand meer?

Bijdrager
    TonE
    ”Teh

Ik heb gelezen dat IBM zorgt voor de desktop-processoren en Motorola voor de notebook-processoren, is dit waar? Indien wel dan is het toch zo dat er een totaal andere processor in de notebooks zal zitten dan in de desktops.

Ik raak nog altijd niet wijs uit die processoren die Apple gebruikt, weet iemand meer?

Op dit moment klopt dat idd, Apple heeft, ondanks de power pc alliantie (Motorola/IBM/Apple) een periode niet kunnen switchen van Motorola naar IBM omdat de altivec patenten allemaal bij Motorola lagen. Waarom dit inmiddels met de G5 processor anders ligt?, geen idee.
    Ik weet nog dat dit patent verhaal idd een issue was destijds maar heb nooit meer iets gelezen hoe dat verder is geregeld/opgelost.

Bijdrager
    Tomovich
    ”TonE”
    ”Teh

Op dit moment klopt dat idd, Apple heeft, ondanks de power pc alliantie (Motorola/IBM/Apple) een periode niet kunnen switchen van Motorola naar IBM omdat de altivec patenten allemaal bij Motorola lagen. Waarom dit inmiddels met de G5 processor anders ligt?, geen idee.
    Ik weet nog dat dit patent verhaal idd een issue was destijds maar heb nooit meer iets gelezen hoe dat verder is geregeld/opgelost.

Dus het zit nog steeds zo?

Hoe zit dat met de PowerPc? Ben ik correct wanneer ik aanneem dat dit de allereerste échte processor was voor Apple? Wat is er eigenlijk zo speciaal aan die PPC-processor dat Apple geen Intel of AMD gebruikt?

Bijdrager
    TonE

Hmm, nee, zo zwart wit is het niet.
    Historisch gezien heeft Apple altijd een band met Motorola gehad. Jarenlang zijn zij met de 68x chip de “processor hofleverancier” voor Apple geweest, tot de ontwikkeling van de power pc risc chip, wat weer een gezamelijke ontwikkeling was tussen Motorola en IBM. Ik ga het hier niet allemaal uitleggen wat het verschil is tussen risc en cisc processoren, daar is genoeg via google op het internet terug te vinden en wellicht op een betere wijze als ik het zou kunnen uitleggen.

Bijdrager
    Nikita
    ”Teh

Wat is er eigenlijk zo speciaal aan die PPC-processor dat Apple geen Intel of AMD gebruikt?

Andere kant op: wat is er zo speciaal aan de x86 structuur dat Windows niet op PPC draait?

Bijdrager
    Tomovich

Ok, ik heb nu bijna alles gelezen over de PPC-processor en hoe hij werkt en ontstaan is, maar mijn vraag is hoe ziet de toekomst eruit? Zal Apple eeuwig de PowerPC blijven gebruiken? De naam G6 is al bezet door Pontiac.

Bijdrager
    Nikita

Pontiac als van de auto’s? Haha :D
    Nouja, dan vinden ze vast wel een andere naam, maar een PPC zal het blijven, MacOS voor Intel cs zie ik niet gebeuren…

23 berichten aan het bekijken - 1 tot 23 (van in totaal 23)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.