19 berichten aan het bekijken - 1 tot 19 (van in totaal 19)
  • Q:

Bijdrager
    silvercircle

AppleID beveiligingsvragen vergeten hoofdletter gevoelig?

Ik heb een AppleID van voor er sprake was van iCloud of iPhones,  altijd mijn aankopen mee gedaan in de iTunes store e.d. en ook vanaf dat ik een iPhone heb de apps mee gekocht.
    Ik heb het nooit gebruikt om in te loggen op iCloud.

Later heb ik dan een tweed AppleID aangemaakt waar ik ook gebruik maak van het icloud.com mail adres en aan te loggen op al mijn apparaten.

Ik heb heel lang geleden mijn beveiligingsvragen ingesteld voor dat eerste ID maar ken daar niet meer de antwoorden van (ik weet dom om die nergens te noteren). Nu wou ik hiervoor de twee traps verificatie instellen maar… no go want ik moet die vragen beantwoorden.

Bij support hebben ze mij niet kunnen helpen omdat ze niet helemaal kunnen verifiëren of ik het wel ben (ik mag wel blijven aankopen doen met de AppleID hoor, dan kennen ze mij wel:-)

Via de site  lukt het ook niet omdat ik dan de melding krijg dat ze onvoldoende gegevens hebben om mijn beveiligingsvragen terug in te stellen.

Raad gekregen van Apple Support om te blijven proberen, min of weer weet je wel in welke richting je moet zoeken. Maar mijn vraag is nu dubbel:

1) zijn die antwoorden hoofdletter gevoelig? Ik kan het uiteraard niet proberen, misschien iemand op het forum?

2) is dit nu werkelijk niet op te lossen dat ik twee traps verificatie kan instellen zonder die beveiligingsvragen?

3) ander moment bellen naar Apple Support om iemand met wat meer verstand aan de lijn te krijgen? De dame had volgens mij niet veel zin om het op te lossen.

Ik ken elke aankoop, kan mijn betaalgegevens geven, naam, adres, alles wat ze maar willen en toch twijfelen ze of ik het wel ben. Beetje overdreven, ze hebben zelf het imei van mijn iphone die ik kan doorgeven etc..

Veiligheid ok, maar er zijn grenzen…

Bijdrager
    GoeieDag

Om 1) te beantwoorden: ik heb het wel eens uitgeprobeerd, en volgens mij waren de antwoorden niet hoofdlettergevoelig.

Maar is het idee van die vragen juist niet dat je ze niet hoeft te onthouden, maar juist altijd weet omdat het vragen zijn waarop jij het antwoord zelf logischerwijs weet?

Bijdrager
    McPim

1. De antwoorden zijn niet hoofdlettergevoelig (..GoeieDag was me voor 😉)

2. Bij mijn weten niet, alleen Apple Support kan het in dit geval oplossen, dus

3. Ja, zeker doen. Zeggen dat het niet online lukt, en niet ophangen voor het opgelost is.

Bijdrager
    GoeieDag

Bijdrager
    joopgran

of dit: https://support.apple.com/nl-nl/HT201485

Bijdrager
    McPim

joopgran: en dan is de eerste stap de link van GoeieDag.. Ik ging er vanuit dat TS daar geweest is omdat TS zegt dat ie het online geprobeerd heeft én de foutmelding (‘onvoldoende gegevens ‘) klopt met wat je daar ziet als het niet lukt. Apple Support is bij mijn weten dan de enige optie. Of 2FA niet activeren, maar dan krijg je ooit toch problemen hiermee.

Bijdrager
    silvercircle

<p class=”cite”>GoeieDag op 16 november 2018 om 10:42</p>
    Om 1) te beantwoorden: ik heb het wel eens uitgeprobeerd, en volgens mij waren de antwoorden niet hoofdlettergevoelig.

Maar is het idee van die vragen juist niet dat je ze niet hoeft te onthouden, maar juist altijd weet omdat het vragen zijn waarop jij het antwoord zelf logischerwijs weet?

<p class=”cite”>GoeieDag op 16 november 2018 om 10:50</p>
    Ben je hier al geweest? => https://iforgot.apple.com/password/verify/appleid

Zeker zijn dat vragen waar ik zo het antwoord op zou moeten weten, maar toch blijkbaar niet. Alhoewel ik toch overtuigd ben dat ik de antwoorden wel weet, maar dan zou er iets fout zijn bij Apple en dat denk ik toch niet.
    Ik zie op de historiek dat mijn eerste aankopen van 2004 zijn, dus 14 jaar geleden, wat je toen normaal vond is dat daarom nu nog zo?
    Tja, mijn huisdier daar ben ik zeker van maar manager, nooit echt een manager gehad dus..

Maar ik ben een stapje verder nu ik weet dat de vragen niet hoofdlettergevoelig zijn.

En ja, iforgot en al de rest geprobeerd, zelfs de pincode die ik op die site krijg gegeven aan Apple Support maar die dame zit daar niet met volle goesting denk ik:-) Wel heel vriendelijk maar gaf de indruk het fijn te vinden dat ik niet meer kon inloggen.

Ik ga gewoon opnieuw naar Support bellen en de raad van jullie opvolgen >> blijven aandringen.

2FA niet activeren gaat zoals McPim zegt problemen geven op termijn.

Frusterend allemaal, ik wil mijn account beveiligen maar kan het niet, mag het wel gebruiken.

Dank voor de antwoorden, als het opgelost raakt zal ik het hier melden.

Bijdrager
    GoeieDag

Elk van de drie verplichte vragen (waar ja er dan twee van voorgeschoteld krijgt als ze moet beantwoorden –hee, idee! zie onder), bestaat uit een set vragen waaruit je kan kiezen (via een uitrolmenu. Dus bij elke van de 3 vragen moet wel een optie bijzitten die je ondubbelzinnig en altijd kunt beantwoorden. Aan jou om juist die er uit te pikken. Maar goed, gedane zaken…

Idee! : omdat je per keer 2 van de drie vragen voorgeschoteld krijgt; heb je het al een aantal keren geprobeerd, zodat de andere vraag naar boven komt, die je misschien wel weet?

Bijdrager
    GoeieDag

En nog over 2) en 3): zeer terecht dat het niet zomaar lukt. Ik denk dat jij niet helemaal begrijpt wat de mogelijkheden van kwaadwillenden zijn. Bv  als jou iPhone is gejat, willen zij heel graag je iCloud account in, én ze hebben je al je IMEI nr., want die staat achterop. Dus heel terecht dat Apple je niet zomaar helpt.

Misschien dat je beter in persoon met je paspoort, bankafschrift (voor je adres conformatie) en iPhone naar een Apple Store/Genius kunt gaan?

Bijdrager
    TheBigZ

Heb je meerdere Apple devices? Bv nog een Mac, iPad of iPhone?

Zo ja, gebruik je Find my iPhone?

Als je beide vragen met ‘ja’ kunt beantwoorden, bel je Apple support (vanaf je iPhone). Dan word je binnen 5 minuten teruggebeld door een Apple medewerker. Die leg je je verhaal uit dat je de antwoorden op je vragen niet meer weet. Misschien dat je eerst nog een keer de antwoorden moet geven, en dat de medewerker die probeert. Als dat niet lukt, vraag je of ze je beveiligingsvraag-antwoorden kunnen resetten. De Apple medewerker stuurt dan een zes(?)-cijferige code naar een (of meerdere) van je andere Apple devices. Dat nummer moet je ingeven op je telefoon. Daarna zijn je antwoorden gereset, en kun je nieuwe vragen/antwoorden instellen.

Bijdrager
    silvercircle

<p class=”cite”>TheBigZ op 16 november 2018 om 18:57</p>
    Heb je meerdere Apple devices? Bv nog een Mac, iPad of iPhone?

Zo ja, gebruik je Find my iPhone?

Ik heb nog een iPad die niet ingelogd is.

Misschien het proberen waard, eens kijken of ik daar kan inloggen met die AppleID.

Elke acht uur kan je 3 keer proberen om een antwoord op de beveiligingsvragen in te vullen, is het dan nog fout dan zeggen ze dat ze onvoldoende gegevens hebben om de vragen terug in te stellen. Ik ga nog enkele keren proberen…

Wordt vervolgd

Bijdrager
    silvercircle

Op een of andere wijze erin geslaagd om een vertrouwd telefoonnummer toe te voegen (van mijn iPhone).

op mijn iMac uitgelogd van het ander AppleID account, ingelogd met het account waar ik de beveiligingsvragen niet meer van kende.

Daar moest ik dan vertrouwd nummer ingeven en voila, twee traps verificatie is ingesteld.

Opgelost!

Bijdrager
    Marius1976

Hier min of meer hetzelfde probleem (niet vanwege 2traps verificatie).

Eind 2016 (dus nog niet eens zo lang geleden) voor mijn vrouw een icloud account ingesteld. Onlangs was er wat gedoe want ze kon niet meer inloggen op haar iPod en Mac Book. Dus heb ik het ook maar eens geprobeerd, maar ook mij lukte het niet. Kreeg nu steeds de melding dat het account geblokkeerd was.

Op de site iforgot alle mogelijkheden geprobeerd. De veiligheidsvragen, die toch echt niet zo heel moeilijk te beantwoorden zouden moeten zijn, zijn volgens de site steeds fout beantwoord. Ook -heel handig- het herstel-email adres om een mail naar toe te laten sturen is hetzelfde e-mail adres als het geblokkeerde icloud account.

Ten einde raad maar gebeld. Vriendelijke meneer, dat zeker. Maar niet in staat om het op te lossen.

Hij beweert dat dit niet door hun te herstellen is. Ik kan alleen maar elke keer na zoveel uur weer proberen de vragen te beantwoorden.

Diepe zucht.

Is er iemand die nog een suggestie heeft? We hebben al aangeboden om met ID kaart en alles langs te komen. Maar dat was volgens die meneer aan de telefoon nog geen oplossing omdat je bij het aanmaken van dat account ook je ID kaart niet hebt gebruikt, en dat iedereen elk account kan aanmaken dat hij/zij wil.

Dat er elke maand wel vrolijk 0.99 cent van mijn creditcard, die toch echt op mijn naam staat, wordt afgeschreven voor de opslag, maakt kennelijk geen verschil. Het is zelfs niet eenvoudig om dat abonnement nu te stoppen omdat dat ook op DAT AppleID-account staat aangemeld. Grrr. Ik moet daartoe maar bellen met de iTunes store.

Hoe dan ook: alle gangbare mogelijkheden via de kanalen van apple zijn uitgeprobeerd, en onsuccesvol.

Kan iemand uit ervaring bevestigen dat het inderdaad op geen enkele andere wijze te herstellen is, of kan iemand uit ervaringen juist bevestigen dat het hem/haar wel gelukt is via Apple om dit te de-blokkeren?

Thanks

Marius

Moderator
    Night

Deze stappen heb je doorlopen?
    https://getsupport.apple.com/?caller=kb&PRKEYS=PF23&locale=nl_NL

Normaal gesproken moet je account gereset kunnen worden nadat je met 100% zekerheid hebt kunnen aantonen dat het account van jou is. In jouw geval zou de creditcard waarmee je ook voor het iCloud account betaald, inderdaad afdoende moeten zijn, wellicht in combinatie met je ID kaart of ander identiteitsbewijs.

Bijdrager
    Marius1976

@night

Zeer bedankt voor je reactie! Dat bericht op de website van Apple + jouw reactie doet toch inderdaad vermoeden dat ze me aan de telefoon beter zouden moeten kunnen helpen, dan nu is gebeurd. Ik kijk de komende dagen nog even of ik niet nog een ingeving krijg m.b.t. de beveiligingsvragen (ik vrees dat het hem niet gaat worden) en dan zal ik nog eens bellen.

Inderdaad, er wordt maandelijks 99 cent van mijn creditcard afgeschreven voor de opslagruimte. Die creditcard is ook gekoppeld aan de appleid die nu geblokkeerd is. Zou toch moeten kunnen lijkt me.

Bijdrager
    GoeieDag

Toch even terug denken. Waarom is het mis gegaan? Is je vrouw slachtoffer van phishing/social engineering? En daarmee haar account gehackt? Want anders zouden de beveiligingsvragen toch moeten werken?

Heb je ooit op die account ingelogd op een Mac, zodat je met Sleutelhangertoegang het ww kan achterhalen?

Bijdrager
    Marius1976

<p class=”cite”>GoeieDag op 3 januari 2019 om 23:36</p>
    Toch even terug denken. Waarom is het mis gegaan? Is je vrouw slachtoffer van phishing/social engineering? En daarmee haar account gehackt? Want anders zouden de beveiligingsvragen toch moeten werken?

Heb je ooit op die account ingelogd op een Mac, zodat je met Sleutelhangertoegang het ww kan achterhalen?

Het probleem is dit:

Ik weet het wachtwoord voor 100% zeker. Ik heb voor haar een document gemaakt met alle gebruikte wachtwoorden. Het probleem is dat er enige tijd terug een vervelende storing was (of leek te zijn) waarbij iCloud de hele tijd bleef melden dat het niet kon inloggen. (Dat riep iCloud overigens ook op mijn MBP op mijn account, dus ik denk echt dat het een soort storing was).

Maar toen heeft zij (denk ik) zelf een aantal keren geprobeerd een wachtwoord in te typen dat mogelijk niet correct was. Toen is het account uit veiligheidsoverwegingen geblokkeerd. Dus zelfs als ik nu probeer in te loggen op icloud of bij appleid, dan zegt ie dat het geblokkeerd is en dat ik het eerst moet ontgrendelen op iforgot.

En dan begint het gedoe met die vragen.

Wat overigens misleidend is, ik heb dat nu zelf even uitgetest met mijn eigen appleid account, is dat hij 2 vragen stelt, hij bij beide antwoorden die je geeft zegt dat het fout is (zelfs als één van de twee vragen gegarandeerd goed is; net uitgeprobeerd dus met mijn eigen account). Dus zelfs als ik al zeker weet dat 1 vraag zeker goed is, weet ik het niet zeker.

Het lastige is dat je het maar een aantal keer kunt proberen en dan is het weer voor 8 uur geblokkeerd. Ik ga nu een documentje aanmaken waarin ik bijhoud wat ik allemaal als antwoorden al geprobeerd heb. Misschien dat ik dan na enige weken eindelijk de juiste combi heb.

Irritant is het zeker. Vooral omdat apple niet thuis geeft.

Is er een gewoon postadres? Dan stuur ik ze wel een aangetekende brief; misschien dat dat meer zoden aan de dijk zet dan geneuzel aan de telefoon.

Bijdrager
    GoeieDag

Tja, altijd lastig: als je iets goed beveiligt (zoals Apple doet), dan kun je er ook moeilijk aan komen als je de ‘sleutel’ niet meer hebt.

Ik weet dat je voor iCloud problemen een andere ondersteuningsafdeling van Apple nodig hebt, dan voor alle andere problemen. Maar daar ben je ook al mee in contact, neem ik aan.

Moderator
    Night

Als je na diverse mislukte inlogpogingen het juiste wachtwoord gebruikt, zul je nog altijd niet kunnen inloggen. Het account is geblokkeerd. De enige die het account kan resetten is Apple zelf.

19 berichten aan het bekijken - 1 tot 19 (van in totaal 19)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.