21 berichten aan het bekijken - 1 tot 21 (van in totaal 21)
  • Q:
    Bijdrager
    bosmac

apple+F zoeken

Ik ben niet zo blij met Spotlight en zoek nog steeds met Apple+’F’
    (o.a. omdat je dan het pad fijn er onder kunt zien).
    helaas zoekt ‘hij’ nu opeens ook IN lagen van psd files, IN de tekst van pdf files…
    Dit wil ik helemaal niet. Maar ik kan het niet uitvinken.. of wel??

Ik wil liefst gewoon dat ie naar file(namen) op m’n mac zoekt (en liefst ook in alle anders aangesloten macs zonder dat ik dat steeds moet aanvinken)
    kortom, ik ben er niet blijer op geworden… Maar wil het wel graag weer worden … Iemand raad?

Geblokkeerd
    Anoniem

Spotlight is ook “appeltje-F”:D
    Alleen dan krijg je spotlight in een venster, in plaats van
    in een menuutje. De enige instellingen die je kan regelen
    van Spotlight zitten in de Systeemvoorkeuren.

Maar als je met “appeltje-F” zoekt, dan krijg je inderdaad “gekke”
    verdelingen te zien. Als je dan op Appeltje-2 drukt, dan krijg je
    netjes alles in lijstvorm te zien.

Bijdrager
    bosmac

aha! appeltje 2! dank je wel, dat helpt alweer ’n beetje. Ik vind het toch wel een beetje raar dat er zo weinig ingesteld kan worden, niet?

Bijdrager
    Turbanus

Voor mensen die helemaal niks ordenen op hun Mac zal dat Spotlight wel een zegen zijn. Maar om nou met zoveel bombarie zo’n progje aan te kondigen zoals deztijds is gedaan, dan doe je net of jouw Apple-klanten allemaal van die sloddervossen zijn.

Bijdrager
    Oppie

Dan begrijp jij de kracht van Spotlight niet!
    Ik heb tien-duizenden bladzijden aan naslagwerken op mijn Mac staan, die ik dus regelmatig moet…emm… naslaan. Via Spotlight staat het gezochte onderwerp in een paar seconden voor mijn neus, waar ik anders tijden bezig ben om alle indexpagina’s af te zoeken. In al die miljoenen woorden in al die dikke pdf-en vind SL onmiddellijk dat ène woordje.
    Bovendien krijg ik ook alle ‘extra’ info, bijvoorbeeld een mail-wisseling over dit onderwerp ook direct gepresenteerd.
    Spotlight is werkelijk grandioos! 8)

Bijdrager
    Turbanus

:? :innocent: :wink:

Bijdrager
    Jakko Westerbeke
    ”Turbanus”

Maar om nou met zoveel bombarie zo’n progje aan te kondigen zoals deztijds is gedaan, dan doe je net of jouw Apple-klanten allemaal van die sloddervossen zijn.

Toch is het erg handig als je weet dàt je een bestand hebt, maar niet meer waar je het gelaten hebt. Ik heb zelf de neiging alles behoorlijk te ordenen, maar heb ook veel mappen en zo dubbel vanwege onder andere verschillende migraties tussen besturingssystemen, en dat zou allemaal veel te veel moeite kosten om samen te voegen:) Spotlight is dan best handig, vooral omdat je niet een paar uur hoeft te wachten totdat dat pokkehondje je harddisk eindelijk doorzocht heeft;)

Bijdrager
    wout3r

Eerst vond ik Spotlight ook helemaal niets, omdat ik het gewoon niet veel gebruikte. Pas toen ik een paar keer dacht van ‘goh, laat ik spotlight eens gaan gebruiken’ toen vond ik het steeds geweldiger vinden. Het is zo heerlijk snel, en bovendien zoveel meer moeite is het niet op het pad op te zoeken: 1x op toon alles drukken, bestand selecteren, appeltje i en je hebt je info.
    Spotlight rules 8)

Bijdrager
    bosmac

Maar zeg nou zelf, een simpel voorbeeld: ik doe Apple+F > komt er een scherm waar alleen bovenaan ‘computer’ staat aangevinkt. Dus zoekt ie niet in de andere macs die zijn aangesloten.
    Betekent dus dat je iedere keer daarboven (1)’Andere’ aanklikt > daarna (2,3,4,5,6) alle macs moet aanvinken en dan (7) pas gaat ie… En dat tig keer per dag op zoek naar een psd, jpg of doc file.

Is dat dan handig en leuk? neej .. .. .. ..

Ik blijf erbij, de oude Apple+F was echt handiger wat mij betreft, en dat Spotlight opeens ook layers uit photoshop files gaat vinden vind ik echt absurd. Wel knap hoorvan Spotlight, maar absurdx3.

Bijdrager
    wout3r

Oke, ieder zijn eigen ding;)
    Maar je zou toch voor de gein eens moeten verdiepen in Spotlight, je kan namelijk zo specifiek zoeken en het helemaal afstellen naar je eigen wensen.. Nouja, ik hoef je eigenlijk ook helemaal niet te overtuigen. Als jij tevreden bent met Appeltje + F dan ben ik ook tevreden;):P

Bijdrager
    bosmac

Okay, alleen zie ik behalve het aanvinken van categorieën nergens een mogelijkheid om iets specifiek af te stellen. Ik wil bijvoorbeeld wél dat een tekst document wordt gevonden op naam, maar Spotlight hoeft voor mij echt niet in de inhoud te zoeken. Ik kom nogals snel op enorme aantallen ‘gevonden voorwerpen’
    Geef toe, het is toch raar dat als ik zoek op het

Spotlight het volgende document voor me vind : Dechatel2 Maurice Boyer.jpg

Zie jij het? ik ziet het niet / het is er niet :roll:
    Groet :D

Bijdrager
    mekker

als je gaat zoeken via een willekeurig findervenster kun je het net zo doen als vroeger appeltje F door op het + teken te drukken en aan te geven wat je zoekt.

Bijdrager
    bosmac

dank Mekker, en is er een manier om deze zoekvoorkeuren vast te leggen? Nu moet is nl. steeds weer opnieuw mijn criteria instellen bij elke Apple+F die ik doe…

Spotlight is dan wel handig, alleen niet erg simpel te doorgronden

:)

Bijdrager
    mekker

dit kan je doen door het resultaat als intelligente map op te slaan bijv op je bureau. als je de map opent krijg je de ingestelde criteria en kun je de zoekterm veranderen (als dit niet direct verschijnt klik je op wijzig)

Bijdrager
    Zeikhoff

Ach, oude spotlight, nieuwe spotlight… En dan ook nog klagen…
    Echte die-hard mac-gebruikers, dat is duidelijk…

Vandaag moest ik tot mijn grote spijt iets op een windows vinden..
    Dat heet dan ‘Find’, is heel lang bezig en doet vanalles (waaronder een hondje laten kwispelen op het scherm…) behalve z’n naam waarmaken…. niets gevonden dus…
    Had ik toen maar spotlight…

Ik zelf gebruik om mappen en bestanden te zoeken toch meestal Quicksilver.
    Om IN bestanden te zoeken is spotlight inderdaad geweldig…

Bijdrager
    bosmac

wat is windows?

Bijdrager
    petermac

hoe maar, Spotlight gebruiken is toch :apple: + spatie?

Bijdrager
    Syndic

Idd… die heb ook als eerste afgezet in de system prefs:x
    Lekker handig als je veel werkt met Adobe software. Wil je inzoomen, krijg je weer dat *#@*venster van spotlight voor je kanis!

Bijdrager
    Verheijen

Halllo,

Ik sluit even aan omdat ik ook ’n spotlight probleem(pje) heb.
    Met spotlight in de werkbalk vind ik helemaal niets meer.
    Als ik met Appeltje-F via finder zoek kan ik vervolgens alles nog netjes vinden.
    Ben nieuw als Mac gebruiker en kom er niet uit.

Bijdrager
    bosmac

Het meest irritanmte is nog wel dat je iedere keer aan moet vinken op welke macs je wilt zoeken terwijl ik op alle aangesloten macs wil zoeken. Ik kan dit voor zover ik kan zien nergens vinden…

Bijdrager
    Verheijen

ben er uit, met tiger cache cleaner alle permissions, prebindings en cache gereset en gecleand/ toen werkte ’t weer als vanouds.

21 berichten aan het bekijken - 1 tot 21 (van in totaal 21)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.