30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 33)
  • Q:
    Bijdrager
    Mac058

AppleCare noodzakelijk?

Hey OMT’ers,

Begin Februari is het zover, dan komt mijn eerste iMac op mijn bureau te staan.
    Mijn vraag was of AppleCare noodzakelijk is om erbij te kopen, omdat ik een nieuwe Apple gebruiker ben wil ik me toch goed laten voorlichten en denk dat ik hier de juiste plek heb gevonden daarvoor.

Iemand ervaringen?

Moderator
    unSOUND

Het voornamelijk een extraatje. Met AppleCare heb je wat meer opties, en je bespaard je de rompslomp van bonnetjes opzoeken, verhalen verzinnen, defecten te beargumenteren… Dergelijke. Maar als pluspunt heb ik het in 14 jaar Mac-gebruik pas één keer hoeven gebruiken.

Overigens lopen er al wat topics over de zin/onzin van AppleCare, daar staat een hoop leesvoer.

Bijdrager
    boerke

Echt niet nodig, je hebt sowieso garantie,
    en volgens het consumentenrecht tot 2?3? jaar,

Echter je “garantie”gelijk hebben is iets anders dan je gelijk halen.

En helaas betekend de normale garantie wel dat je je computer zomaar
    2/3/4 weken kwijt kan zijn, ter reparatie.

Wil je dat voorkomen, en dezelfde of volgende dag geholpen worden en
    weer door kunnen draaien, koop dan Apple-care.

Dus als je je computer commercieel gebruikt wel een aanrader.

En in tegenstelling tot Unsound heeft applecare mij bij 1 computer
    3 x gered. (binnen 2 jaar) en elke keer binnen 2 dagen opgelost.

mijn andere macjes waren altijd probleemloos.
    (het probleemgeval was de befaamde G5 met vloeistofkoeling)

Bijdrager
    Mac058

Wat ik dan niet snap is dat Apple haar product zoals de iMac dan maar een jaar standaard garantie geeft en bij een merk zoals Medion die haar computers gewoon aanbied bij winkels zoals de Aldi en zij gewoon 3 jaar garantie geven op hun producten. Zijn hun dan zekerder over hun producten of is dit gewoon geldklopperij van Apple om de consument een gerust gevoel te geven over de garantie op hun product?

Zit toch wel te twijfelen om dit te gaan aanschaffen maar als jullie zeggen dat het niet echt nodig is.:lol:

Bijdrager
    boerke

Ik denk dat bij een merk als Medion alles keurig is ingecalculeerd…
    (iedereen betaald dus eigenlijk voor de gemiddelde garantie)

Kijk wat je koopt met een Aldi PC.
    Een lawaaiige plastic bak met verder wel goede specs.
    Maar tegenwoordig zijn ze zeker niet meer goedkoop!

Tel hierbij nog een goede 24″ of 27″ HD monitor….en bij elkaar
    héé…ongeveer net zoveel als een Imac.
    (en dan mis je nog het gelikte Apple toetsenbordje, de Magic mouse,
    en de bijgevoegde software die bij Apple geen trial is)

En support..bij de kassajuf van de Aldi….. veel plezier.

Als je kijkt naar het verschil in stroomverbruik tussen
    deze 2 bespaar je per jaar al 200 euro.
    (en dat terwijl je macjes eigenlijk nooit uitzet)

Bijdrager
    Mac058

@ boerke

Tsjaa, je hebt daar wel gelijk in. \

Ga mijn iMac vooral gebruiken voor dagelijkse bezigheden zoals mail, internet, af en toe een tekstverwerking, verslagen. En voor mijn school foto en videobewerking.

Hoelang is de bedenktijd om AppleCare er bij te kopen?

Bijdrager
    Hansi2124

bijna 1 jaar.

Bijdrager
    broodplank

Dus ik heb 1 jaar de tijd om AppleCare te kopen/activer? Ik dacht 90 dagen?

Bijdrager
    Road

Je heb 1 jaar de tijd na aankoop om apple care te kunnen registreren.

Inactief
    Anoniem

Vergeet niet dat het juist de mensen zijn die al jaren een Mac hebben praten over dat het een on nodig product is .

Zij hebben er geen enkel voordeel meer bij behalve de garantie verlenging. Iemand die nieuw is zoals jij heeft enorm veel aan de support die je er bij koopt.

Heb je geluk zoals de meerderheid die zegt dat je geen Apple care nodig hebt dan heb je in ieder geval als nieuwe Apple gebruiker nog de helpdesk die je er bij koopt. Voor 10 cent per minuut kan je Apples oren van de kop vragen als je ergens niet uit komt of advies nodig hebt.

Dat doen ze 24 uur per dag 7 dagen in de week en zelfs in het Nederlands wanneer je belt tussen 08:00 en 21:00 daarbuiten is het gewoon Engels

Voor iedereen ligt de noodzaak of onzin van Apple care anders.
    Gelukkig heb je 11 maanden om je te bedenken.

Je zou het aan kunnen zien en wanneer je meer hulp nodig hebt dan je verwacht of je kan krijgen van vrienden en collega’s dan kan je altijd nog Apple care aanschaffen. De verlengde garantie is een bijkomstigheid. Koop je apple carensamen met een beeldscherm van Apple is die ook voor 3 jaar gedekt. Heb je eerder al een airport module gekocht dan kan je die garantie er ook meer verlengen.

Duur is relatief.
    10% van de aanschafwaarde is wat Apple care vaak kost.

Als je dat weg streept tegen de reparatie kosten die je zou hebben in het 3e jaar dat je product stuk gaat als dat al gebeurt dan heb je met Apple care vaak alle kosten er al uit. Reparatie is kwa manuren en onderdelen vaak veel duurder en in het 3e jaar mag je als klant zelf betalen.

2e jaar heb je consument recht en kan je verwachten dat de winkelier (een deel van) de kosten op zich neemt. Vaak is het een gedoe om het voor elkaar te krijgen waar je recht op hebt. Die kosten die dan gemaakt worden komen soms ook al in de buurt van de aanschaf van Apple care. (triest maar waar)

Heb je Apple care dan heb je geen extra kosten (behalve de aanschaf van apple care) een leenmachine in de tussentijd en geen gezeur met gelijk hebben en gelijk krijgen.

Je moet dus voor jezelf afwegen of de voordelen van Apple care opwegen tegen de prijs en de te verwachte noodzaak van de hulp /assistentie die je gaat nodig hebben tijdens en na je overstap van Windows naar Mac. Zelfs daarna kan het handig zijn om te hebben in geval van hardware pech.

Mijn advies is simpel.
    Doen. Reken terug wat de aanschaf van Apple care je letterlijk per dag kost.
    Komt vaak neer op een kwartje of minder. En als dat je 3 jaar zorgenloos werken op levert is dat best de moeite waard.

Bijdrager
    bebitoes

Wel kopen via ebay, is vele malen goedkoper. Ik heb het gedaan en er gebruik van gemaakt. Niets aan de hand. de prijs voor applecare was 99 euro of $ voor een laptop van 2200 euro.

succes

Bijdrager
    Mich

Als die extra paar euro’s geen probleem zijn zou ik het je toch zeker aanraden!
    Ik heb ook met het dilemma gezeten en het uiteindelijk toch maar gedaan.
    Gelukkig maar bleek achteraf. Heb de investering al meer dan terugverdient. De voorbije2-3 maand al 2 keer moeten binnengeven. HD vervangen, scherm vervangen, stroomadapter vervangen. Alles op een 3tal daagjes opgelost.
    Is echt geen weggesmeten geld…

Inactief
    Anoniem

Apple wordt slimmer en slimmer. de eBay truck kennen ze inmiddels

Dus kopen via eBay kan je kosten besparen maar zorg dan wel dat je ook de bon en verpakking hebt van de originele aankoop uit de store waar die vandaan komt. ze willen het serie nummer weten op het doosje en de code van apple care zelf plus de datum waarop ie is geactiveerd/ gekocht. Ook kunnen ze de proof of purchase opvragen via mail alvorens ze je service geven in geval van reparatie.

al verschillende malen mee gemaakt dat ze er om vroegen bij mij en mij ouders. waarschijnlijk omdat een deel van de codes die je op ebay kan kopen gegenereerd zijn en niet van apple zelf afkomsig zijn.
    Om er voor te zorgen dat je krijgt waarvoor je betaald hebt als klant checken ze dat allemaal.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Ik ben dus zo iemand die al jaren een Mac heeft.
    In ruim 30 jaar 6 Mac’s (de huidige is van Juni 2010) “versleten”.
    Mijn problemen?

1] Eerste computer (de Apple ][+ ) kreeg last van de warmte (geen fan, onderschat probleem met 8 kaart-slots)
    2] 1 maal kapotte voeding en HD crash (zelfde computer)

That’s all folks!
    Alle andere Mac’s “leefde” nog toen ze voorgoed uit gezet werden, en mijn vorige G5 PowerMac kan nog dienst doen als het moet.

Toch heb ik bij de aanschaf van mijn huidige 27″ iMac tevens voor de eerste keer Applecare genomen.
    Waarom? Vanwege de vele verhalen over problemen met b.v.b. het scherm (geel waas, flikkeren, strepen), vanwege verhalen over een ratelende drive of fan etc. of een ge-crashde HD, of een kapot logic board of grafische kaart of… of…
    En kijk eens wat alpaca schrijft: HD / scherm vervangen….

Maar wat klopt hier nu niet aan? alpaca zegt: “Heb de investering al meer dan terugverdient”.
    Maar ho even zeg! DAT is niet de bedoeling van Applecare!! :sarcastic: (of welk garantieplan dan ook)
    Feitelijk mogen dit soort zaken helemaal niet gebeuren!. We gaan toch geen Applecare aanschaffen OMDAT het binnenkort stuk gaat? Neeee … we schaffen het aan omdat de betrouwbaarheid van Apple niet meer is wat het vroeger was.

Zeker gezien de prijzen die Apple voor haar computers vraagt, en de “elite” status die het altijd heeft geprofileerd, mag je een Mac inderdaad met een Ferrari of Rolls vergelijken.
    Dus: wel eens een Rolls gezien waarvan één van de wielen er af valt? Nee natuurlijk niet, maar wel een Mac met het zoveelste probleem…

Uiteraard heb ik (en dat moet jij ook niet doen) mij niet laten afschrikken door al die verhalen, en mijn iMac heeft ook geen van de genoemde problemen.
    Het punt wat ik wil maken is: als het aantal draadjes op dit forum die over kapotte Mac’s gaan representatief is voor de rest van de wereld, dan is de aanschaf van Applecare geen overbodige uitgave. Maar eigenlijk zou Applecare zelf overbodig moeten zijn, want als je een computer hebt die 2 tot 4 keer zo duur is als de rest, dan mag je toch verwachten dat je op zijn minst 5 a 6 jaar er geen omkijken naar hebt.

Bijdrager
    Lauwrence

Ik heb er in 6 jaren Mac gebruik nog nooit behoefte aan gehad. En volgens mij heeft ook Apple zich gewoon te houden aan de EU wetgeving van 2 jaren garantie.

Bijdrager
    bebitoes

“Apple wordt slimmer en slimmer. de eBay truck kennen ze inmiddels”

ze hoeven niet slimmer te worden want alles is gewoon legaal. Je ontvangt een code en de activatie doe je zelf. kijk toe een verkopen op ebay wordt gewaardeerd en dan weet je dat je goed zit.

Bijdrager
    KarelWillem
    Lauwrence op 07 januari 2011

Ik heb er in 6 jaren Mac gebruik nog nooit behoefte aan gehad. En volgens mij heeft ook Apple zich gewoon te houden aan de EU wetgeving van 2 jaren garantie.

Er is feitelijk geen wetgeving, maar een richtlijn.

En de praktijk is helaas nog steeds dat je bij een gemiddelde Apple reseller voor de balie sterk in je schoenen moet staan, wil je je recht op die twee jaar te gelde kunnen maken.

Mijn laatste ervaring met een Airport Express sprak boekdelen. Het ding was precies 12 1/2 maand oud.
    Daar begin de ellende natuurlijk al. In de winkel werd echter eerst aangegeven dat er een probleem was en dat dat niet zou mogen gebeuren.
    Vervolgens opgestuurd naar Apple. (Tussendoor nog 23 keer moeten bellen waar mijn Express bleef.) Die gaf aan dat er niets mee gedaan werd en dat de enige optie was; het kopen van een nieuwe.
    Vervolgens verschuilt de winkel zich achter Apple, ondanks herhaald wijzen op 2 jaar blabla, enzovoorts.
    Eind van het verhaal; naar huis met een weerbarstige Airport Express met het voornemen om voorlopig niets meer bij die reseller te kopen.

Wil je dat gezeur dus niet hebben, dan neem je AppleCare.

Wil ik er wel even bij zeggen dat ik het uit principe niet neem en vind dat je zonder dat ook service moet krijgen. Daar blijf ik voor vechten dus.

Bijdrager
    Mich

Dat is wel een wetgeving hoor!
    Althans hier in België toch, verplicht 2 jaar op al het elektronisch apparatuur! Maar blijkbaar hanteert Apple deze niet als je online besteld. Volgens mij niet legaal, en zou je best wel kunnen winnen als je klacht indient! Maarja…

Moderator
    unSOUND

Dat is dan ook precies waar AppleCare voor is. et is wat dat betreft vergelijkbaar met een rechtsbijstandsverzekering : Zonder zo’n verzekering kun je ook je vaak recht wel halen, maar dan moet je veel tijd en kennis besteden aan brieven, bellen, bewijzen, dergelijke. Die rompslomp koop je af met AppleCare, net zoals je ergens anders de juridische strijd uitbesteed aan je rechtsbijstandsverzekering.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot
    alpaca op 07 januari 2011

Dat is wel een wetgeving hoor!

Althans hier in België toch, verplicht 2 jaar op al het elektronisch apparatuur! Maar blijkbaar hanteert Apple deze niet als je online besteld. Volgens mij niet legaal, en zou je best wel kunnen winnen als je klacht indient! Maarja…

Ah Ha! Als je online besteld zeg je? Als je daarmee de Apple Store bedoeld, dan kan het volgens mij nog wel eens lastig worden ja. Want als je in een land woont waar geen Apple Store is, welke wetgeving geldt er dan? Die van Apple, die van het land waar de store staat of het land van de ontvanger?

Moderator
    Poezenbeest

Ik moet zeggen dat ik al ruim 20 jaar Apple-gebruiker ben en slechts één keer gebruik heb hoeven te maken van de garantie van Apple. Toch kan ik het betoog van Knekkie wel erg waarderen. Als je nieuw bent is het misschien verstandiger om AppleCare aan te schaffen, het scheelt inderdaad ellende.

Voor de juristen die denken dat de EU-richtlijn met betrekking tot garantie niet in Nederland tot wetgeving is omgezet, is het raadzaam om artikel 7:6, derde lid BW eens te lezen, daarin worden de rechten uit de richtlijn onverkort van toepassing verklaard op het Nederlandse recht inzake consumentenkoop.

Natuurlijk blijft voor garantie (net zoals voor de richtlijn) artikel 7:17 en 7:18 BW, juncto (in samenhang met) artikel 7:21 BW gelden. Onder de zin ‘moet aan de overeenkomst beantwoorden’ moet je verstaan dat de aankoop moet voldoen aan de specificaties zoals vermeld en aan specificaties die van een soortgelijk (qua specificaties en prijs) product verwacht mogen worden. Een wasmachine kent een levensduur van acht jaar, dus heb je acht jaar garantie, waarbij wel naar redelijkheid een bijdrage van de koper voor het reeds genoten gebruik mag worden verlangd.

Kortom, wij hebben in Nederland altijd al de consensus gehad dat een product gewoon net zo lang moet meegaan als dat je mag verwachten, daar doet de richtlijn verder niks aan, behalve dat het de Nederlandse praktijk bevestigt. Die twee jaar zijn in België wel wettelijk vastgelegd, maar kennen ook een nuance. De situatie in Nederland en België verschilt zodanig dat in België de termijn van twee jaar hard is en in Nederland niet. Je kan stellen dat de Belgen minder af zijn, daar zal een winkelier na twee jaar de deur terecht dichtgooien. In Nederland hangt dat nog steeds van de verwachte levensduur van een product af.

Ik vroeg bij de recente aankoop van mijn tv hoelang die mee zou gaan en de verkoper van de MediaMarkt zei achteloos dat ik er wel tien jaar mee vooruit kon bij normaal gebruik. Welnu, dat is een mededeling door de verkoper en dus heb ik tien jaar de zekerheid dat het ding het doet, op kosten van de MediaMarkt. Zo’n vraag stellen is cruciaal bij een aankoop.

Wat betreft de toepasselijkheid van het recht waar Hendrik IJzerbroot het over heeft, die vraag is makkelijk: Bij een consumentenkoop is de vestigingsplaats van de koper bepalend voor het toepasselijke recht. Bij een aankoop door iemand die de aankoop doet in de uitoefening van een beroep of bedrijf is de betreffende bepaling in de algemene voorwaarden bepalend, als die er niet staat, dan is de vestigingsplaats van de verkoper bepalend. Als Apple zou willen dat ze niet met buitenlands recht te maken krijgen, dan zullen ze niet aan het buitenland moeten leveren.

Voor België gelden volgende de algemene voorwaarden de Belgische regels, blijkbaar heeft Apple ook een vestiging in België.

Bijdrager
    KarelWillem
    alpaca op 07 januari 2011

Dat is wel een wetgeving hoor…

…In de Nederlandse wet staat niet hoeveel jaar wettelijke garantie u hebt. Daarin staat namelijk dat u recht hebt op een product van goede kwaliteit. In Nederland wordt de wettelijke garantie ook wel ‘het wettelijk recht op een deugdelijk product’ genoemd. Hoe lang u dat wettelijk recht hebt, hangt af van het product dat u koopt. U moet het product bijvoorbeeld een bepaalde tijd normaal kunnen gebruiken…

En dat betekent in de praktijk dus onderhandelen, want dat is voor meerdere uitleg vatbaar.

Zerk op 08 januari 2011

I..de verkoper van de MediaMarkt zei achteloos dat ik er wel tien jaar mee vooruit kon bij normaal gebruik. Welnu, dat is een mededeling door de verkoper en dus heb ik tien jaar de zekerheid dat het ding het doet, op kosten van de MediaMarkt….

Die verkoper heeft dat voor je uitgetypt en met handtekening van de directie aan je mee gegeven?
    Nee, natuurlijk niet. Dus had hij net zo goed kunnen roepen dat hij wel 30 jaar mee kan bij normaal gebruik’.
    Je hebt er verder niks aan helaas.

Bijdrager
    Swisi

Handig: abonneer je in de Hardware.info podcast.. (iTunes)
    er is een special over garantie….. zeer handig op dit moment….

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot
    KarelWillem op 08 januari 2011
    Zerk op 08 januari 2011

I..de verkoper van de MediaMarkt zei achteloos dat ik er wel tien jaar mee vooruit kon bij normaal gebruik. Welnu, dat is een mededeling door de verkoper en dus heb ik tien jaar de zekerheid dat het ding het doet, op kosten van de MediaMarkt….

Die verkoper heeft dat voor je uitgetypt en met handtekening van de directie aan je mee gegeven?
    Nee, natuurlijk niet. Dus had hij net zo goed kunnen roepen dat hij wel 30 jaar mee kan bij normaal gebruik\’.

Toen ik klein was hadden mijn ouders een Miele (“er is geen betere”) wasmachine en dat “ding” is inderdaad 30 jaar mee gegaan. Hoef je nu ook niet meer mee aan te komen…

Bijdrager
    AwesomeMaximus

Ik vraag het mijzelf ook af of het noodzakelijk is. Ik heb namelijk grofweg 6 maanden na aankoop een email gekregen dat mijn garantie binnenkort zou aflopen en het mijn laatste kans was om dit aan te schaffen.

Daarbij twijfel ik of ik extra garantie wil kopen. Het is niet dat ik het geld niet heb of wil betalen, maar eerder of ik het nodig heb. Ik ben nogal paranoia m.b.t. hardware dus alleen daarom zou ik het willen aanschaffen. En om te voorkomen dat ze bij een reparatie, scherm scheef en toetsen blijven hangen, mij weer 75 euro laten betalen omdat ze het probleem met de hangende toetsen niet konden nabootsen. Wat ik al vrij bizar vind dat ze het opdeelde in twee reparaties. Als ik het goed begrijp zou het protection plan je ook vrijstellen van reparatie/onderzoek kosten?

Maar wat ik mij gewoon afvraag is wat de ervaring zijn van mensen die het wel gekocht hebben, is het ’t waard? En mensen die het niet gekocht hebben ooit problemen hebben gekregen met hun hardware en spijt hadden dat ze het niet hadden gekocht?

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Moeilijk te zeggen dat laatste….
    Ik koop al jaren elke maand een straat staatsloten en win steeds de minimum prijs van €50. Je zou dus kunnen zeggen dat ik elke maand voor Jan met de korte naam €100 uitgeef om die jackpot te winnen.
    Maar stel dat ik dat één maand niet doe, zou ik dan wel de Jackpot hebben gewonnen in uitgerekend die maand als ik wel een straat had gekocht?

Bijdrager
    Bremsy

Als je al Apple Care aanschaft, doe het dan via ebay. Je moet wel goed kijken naar de betrouwbaarheid maar ik heb zo AppleCare aangeschaft voor mijn MacBook voor 47 euro (ipv 250). Ik heb er zelfs al een reparatie van mijn accu mee uitgespaard.

Bijdrager
    AwesomeMaximus

Dat snap ik. Maar vraag mij af hoe vaak dat het voorkomt dat een macbook het begeeft na het eerste jaar, of hoe vaak er problemen zijn waarbij kostbare reparaties nodig zijn. Maar dat risico is dan wel altijd aanwezig. Kreeg ook het advies om apc bijvoorbeeld via Amazon te kopen.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Als je de topics er op naslaat dan zul je zien dat het grootste deel van de Mac’s waar iets aan stuk ging de Macbook’s betrof. Het gaat dan voornamelijk om kapotte harddisk’s, toetsenbord (lekker kleverige ranja er overheen) en het logic board. Op zich niet zo vreemd, want er wordt mee rond gehost dat wil je niet weten.:wink:
    Maar los van dat: het aantal Mac’s dat wereldwijd binnen (of er vlak na) de garantie al reeds stuk gaat is toch erg laag hoor. Op forums hoor je immers alleen de negatieve verhalen. Maar ook wel eens positieve zoals dit. (en dan de 2e post)

Bijdrager
    AwesomeMaximus

Thx voor de link Hendrik. Ik vrees dat ik in je omschrijving pas, dat het scherm, toetsenbord of harddisk kapot gaat. Alleen daarom al zou ik aanschaffen met angstzweet:D

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 33)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.