10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Q:
    Bijdrager
    fldspierings

Apple Xserve zonder videokaart benaderen

Goedendag,
    Ik heb hier nog een oude Apple Xserve staan, zonder videokaart.
    Graag zou ik deze gaan gebruiken als bestandsserver, echter kan ik deze server op geen enkele manier benaderen.
    Ik heb geprobeerd deze via een LAN kabel met mijn iMac te koppelen maar de server wordt nergens zichtbaar.
    Iemand ideeën?

Alvast dank!

Bijdrager
    Waffle ಠ_ಠ

Je moet de netwerkkabel ook niet direct in je iMac stoppen, maar gewoon in een beschikbare poort op je netwerkapparatuur. Screen sharing staat standaard al aan in OS X Server, dus als het goed is kan je vanuit de Finder de Xserve selecteren en op “Share Screen” klikken. Je kan ook het programma Screen Sharing openen vanuit /System/Library/CoreServices/Applications. Vanuit dat programma kan je het ‘scherm’ van de server delen via het IP-adres, hostname of de gebruikte AppleID (op Server 3+ volgens mij).

Geblokkeerd
    geanonimiseerde gebruiker

Als je in Terminal ‘arp -a’ intypt dan zie je de IP adressen die actief zijn in het netwerk. Eentje daarvan is van de XServe als deze juist is geconfigureerd. Je kan dan proberen om daarmee een ssh verbinding te maken.

Bijdrager
    mhrenes

Het ligt ook een beetje aan de versie van OS X Server die je wil installeren. Eventueel kun je je DHCP server zo instellen dat deze een bekend (vast) IP adres uitgeeft op basis van het MAC adres (staat op ID-card van je xServe)

Misschien heb je hier iets aan:
    http://support.apple.com/en-us/HT202542

Een andere optie is wellicht om je server in target disk mode te zetten en via firewire te verbinden met een andere mac. Via de andere mac dan OS X installeren op je xServe en vervolgens SSH/Screensharing aan te zetten en te configureren.

Wat voor xServe is het eigenlijk? Bedenk wel dat zo’n ding nogal wat stroom trekt – zeker als die 24/7 aanstaat. Een bescheiden ‘Early 2008’ xServe verbruikt – idle – al 200 W (ca 1800 kWh op jaarbasis) (full load 250W) …. Ter vergelijking een Mac Mini Server (2012) trekt idle 13 W en max 85 W. De laatste is ook nog eens een heel stuk stiller.

Bijdrager
    fldspierings

Ik krijg hem op bovenstaande manieren niet aan de gang.
    Ik heb hem nu openliggen om te kijken of ik er misschien een videokaart in kan zetten.
    Ik vind het leuk om er tijd in te steken, maar het gaat om een Xserve G5 dus ik ga er niet te veel geld in steken.

Bijdrager
    rammes

denk even goed na als je die xserve als fileserver wilt gaan gebruiken, als je hem 24×7 laat draaien gaat dat flink in de papieren lopen op je stroom rekening,

Bijdrager
    Waffle ಠ_ಠ

@fldspierings

De Xserve G5 heeft twee PCI-X slots die compatibel zijn met ‘normale’ PCI-kaarten. In principe zou elke Mac-compatibele PCI videokaart dus moeten werken. Als je dus misschien nog een oude G3 hebt met een PCI videokaart dan kan je het daarmee proberen. En had de G5 niet een vreemde quirk dat alleen ethernet poort 1 werkte als er maar één kabel aangesloten is/was? Zit je ethernet kabel dus wel in poort 1?

Wacht je daarnaast wel lang genoeg voor de Xserve is opgestart? Afhankelijk van de huidige configuratie kan dat namelijk wel eventjes duren. Kan je ook verifiëren of de Xserve een geldig IP-adres toegekend krijgt?

Net als @mhrenes hierboven voorstelt kan je de Xserve in Target Disk Mode zetten en een andere Mac laten opstarten van de Xserve-schijf. Je zult hiervoor wel een wat oudere Mac moeten gebruiken (ten minste van voor 2009), gezien het maximum OS voor de Xserve G5 Leopard Server is. Als de Xserve Tiger of daarvoor draait zal je een andere G5 (of een vroege Intel Mac uit 2006, hoewel ik geen idee heb op de versie van Tiger Server op de G5 een universal versie is) moeten gebruiken om Target Disk Mode te gebruiken.

Als dat alles nog niet werkt kan je ook verbinden met de serial console. Aan de achterzijde van de Xserve G5 zit een standaard DB-9 RS232 serial connector. Met een DB-19 naar USB adapter kan je die aansluiten op je ‘target’ Mac. Vervolgens moet je even kijken hoe je serial adapter in OS X heet door een listing te doen van /dev/. Daar zou iets als /dev/tty.USBSerial o.i.d. uit moeten komen. De seriële lijn van de Xserve werkt op 57.6 KB/s met 8 data bits zonder pariteit. Om te verbinden zou je iets als het volgende moeten intypen in je Terminal, afhankelijk van de uitvoer van de listing van /dev/: screen /dev/tty.USBSerial 57600

Bijdrager
    fldspierings

Ik heb inmiddels een videokaart toegevoegd aan de server.
    Op deze manier ben ik er ook achter gekomen dat er geen software installatie op de server draait, dit verklaard waarschijnlijk waarom ik hem niet kon benaderen. Ik ben nu aan het uitzoeken of ik de server vanaf usb kan laten opstarten, of dat ik mogelijk installatie op afstand kan doen via de iMac.

Bijdrager
    Waffle ಠ_ಠ

Mooi om te horen dat het gelukt is om een videokaart te installeren. Let er wel op dat deze server niet hoger kan dan Leopard Server.

Je kan de server op twee manieren opstarten van USB (de Power Mac G5 kan van USB opstarten, dus ik neem aan dat de Xserve dit ook kan):

1. Je stopt de USB stick in de Xserve en starten op met de optiontoets ingedrukt. Je krijgt dan de Open Firmware boot manager te zien waar de USB stick zou moeten komen te staan,
    of
    2. Via het front panel laten opstarten van de eerst mogelijke partitie:

1. Druk op het system identifier knopje (met het uitroepteken er op) en druk op de aan-/uit-knop.
    2. Houd het system identifier knopje ingedrukt tot de bovenste rij CPU activiteit lampjes “heen en weer” gaat branden.
    3. Laat het system identifier knopje los. Op de onderste rij gaat het meest rechtse lampje branden (lamp 1).
    4. Druk het system identifier knopje kort in om naar het volgende lampje te gaan. Navigeer zo naar lampje 4.
    5. Druk het system identifier knopje ten minste 2 seconden in om deze optie te selecteren. De bovenste rij lampjes gaan nu allemaal branden om aan te geven dat de optie correct geselecteerd is.
    6. Na enige tijd zou OS X moeten gaan booten.

• • • • • • •
    • • • • • • •
    7 6 5 4 3 2 1

Zie voor meer van dit soort informatie ook de handleiding als je die nog niet gecontroleerd hebt. Ook de servicehandleiding kan soms handig zijn.

Bijdrager
    fldspierings

Dank voor de uitleg, ik ga er na de feestdagen mee aan de slag.
    Ik heb wel het idee dat ik hem op deze manier aan de gang ga krijgen.
    Groet,
    Fabian

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.