12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
  • Q:
    Bijdrager
    MacMaccie

Apple wordt belangrijk doel voor hackers

Dit las ik zojuist.

http://webwereld.nl/nieuws/105249/—apple-wordt-belangrijk-doel-voor-hackers—.html

Dus zouden we toch onze macjes, iPad’s en iPhones moeten beveiligen?:confused:

Bijdrager
    KarelWillem

Gaaaaaaaaaaaaaaaaap.:wink:

De besturingssystemen van Apple worden volgend jaar een belangrijk doelwit voor hackers, meent McAfee.

Enfin, na zoveel decennia zijn we die Virus-bedrijfjes wel een beetje zat met hun gezeik.

De zaken gaan zeker weer slecht?

Bijdrager
    feek

wij van wc-eend adviseren wc-eend

Bijdrager
    Vinhelper

In plaats van van te voren schreeuwen, laat eerst maar eens zien dat het werkelijk zo kwetsbaar is.

En niet iets van “Oei, nee, het werkt niet.” Maar iets wat werkelijk effect heeft.

Dan praten we verder.

Haha, die knop eronder ook: “Uw advertentie onder dit artikel?”

Slotje maar weer.:innocent:

Bijdrager
    RhB-Mikey

De populariteit van iPads en iPhones in het bedrijfsleven en de gemakkelijke overdraagbaarheid van kwaadaardige programma’s tussen die apparaten kunnen bovendien een risico vormen voor veel gebruikers.”

Ik wist niet dat we apps konden uitwisselen, die controleert Apple toch?

Bijdrager
    NTG

Met enige moeite kan je een geïnfecteerd of kwaadaardige programma’s aan de gang krijgen op je gejailbreekte iDevice, maar dan moet je het wel heel erg bont hebben gemaakt.

Bijdrager
    Soulshaker

Lach maar weg jongens

Het kan dus degelijk wel

Bijdrager
    Yip

Geschreven op 28 Maart 2008.

En nog steeds geen grote dreiging, dus nee.

Moderator
    unSOUND

Het meeste gebruikt, en minst valide argument ooit:

De interesse onder hackers was echter klein omdat het door weinig mensen gebruikt werd.

Pak de oude topics er nog eens bij jongens… Sinds de komst van OS X werd dit argument al gebruikt. Inmiddels zijn we 11 jaar verder, en nog steeds is een aanval op OS X eerder uitzondering dan regel.

De anti-virus makers zien dat OS X aan gebruikers wint, en ze zorgen gewoon nu al vast dat ze ook daar hun spullen aan de man kunnen brengen door middel van ongefundeerd opjutten. Niks meer, niks minder.

Bijdrager
    vogel

11 jaar verder? Bedankt unSOUND, nu voel ik me oud…
    Overigens krijg ik de indruk dat virussen, hacken, iOs en OS X nogal door elkaar gebruikt worden. Ik als leek merk bar weinig van hackers of virussen. Het enige waarvoor ik vreselijk uitkijk zijn phishing mails, want die kom ik dagelijks tegen.

Bijdrager
    bartje

Gewoon niet over na denken.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot
    Soulshaker op 01 januari 2011

Lach maar weg jongens

Het kan dus degelijk wel

Schei nu eens uit met steeds maar weer die hacker wedstrijden er bij te halen. Het is nog nooit gelukt (buiten die wedstrijden om dus) om “in het wild” het zelfde te bereiken. OK, zo nu en dan duikt er een enkel Trojaantje op die 0,001% van de Macs weet te bereiken. En omdat dat nieuws is, bericht men er over.

Wel eens over na gedacht waarom die hack wedstrijden er zijn? (had je vroeger met Windows toch niet?) Dat komt omdat het zoveel gemakkelijker is met zo’n wedstrijd. Men krijgt eerst maanden van voorbereiding, een geldprijs en laptop in het vooruitzicht, en die Mac’s staan altijd in een lokaal netwerk omdat het in de “vrije natuur” nog nooit gelukt is om een substantieel aantal Mac’s te bereiken.

De belangrijkste reden dat het zo moeilijk is om een virus voor de Mac te maken komt door de Unix structuur. In het kort komt het er op neer dat alles wat op de hd staat als een bestand wordt beschouwd (dus ook een programma). Vroeger (OS-9 dus) was een programma zeer toegankelijk voor virus makers omdat het maar uit 2 “delen” bestond: de code, en de “resource fork”. Die code kon heel gemakkelijk worden veranderd omdat alles in één “frame” zat. Tegenwoordig bestaat een OS-X programma uit verschillende bestanden (ook wel lagen genoemd) die elk op een duidelijk omschreven manier met elkaar communiceren. Verander er eentje en de rest weigert dienst. Al die “lagen” zitten in een “framework” dat op zijn beurt volgens een bepaald protocol communiceert met de frameworks van andere programma’s of systeem processen. Omdat er dus geen directe toegang is tot essentiële code waardoor er een soort “bestand structuur” ontstaat (en een bestand gebruiken als drager/verspreider van een werkend virus is niet de beste manier) moet de virus maker diverse barricades (d.w.z: de lagen en frameworks) zien te omzeilen ten einde een virus te krijgen dat echte schade aanricht en zich makkelijk verspreid.
    Apple’s keuze om een GUI rond een Unix systeem te bouwen was een unieke zet: Unix varianten worden namelijk al sinds pak hem beet 40 jaar gebruikt voor voornamelijk bedrijfscritische toepassingen waar uitval en malware grote schade kan aanrichten.

Uiteraard geldt bovenstaande niet voor de Trojan horse want die haal je via de normale kanalen zelf binnen net als elk ander programma.

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.