15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)
  • Q:

Bijdrager
    Flesh

Apple Watch op de fiets (navigatie)

Ben binnenkort van plan een Apple Watch te gaan kopen, een van de redenen is dat ik tegenwoordig veel op de fiets zit en het fijn vind mijn iPhone niet meer uit mijn zak te hoeven halen dan.

Maar ook omdat ik graag genavigeerd zou willen worden als ik op de fiets zit. Werkt dat een beetje op de fiets (Amsterdam)? Aangezien Apple Maps alleen ondersteuning heeft voor voetgangers en Google Maps geloof ik ook nog geen fietsondersteuning heeft op de Watch.

Bijdrager
    SvS

In het verkeer fietsen en pielen met de horloge gaan niet samen, me dunkt…

Bijdrager
    Brombeer
    Flesh op 12 oktober 2015

Werkt dat een beetje op de fiets (Amsterdam)?

Nee, je hebt in de Amsterdamse drukte echt geen kans om zonder brokken (of commentaar) uitgebreid naar een postzegel op je pols te staren.
    Daarbij: De plattegrond van de stad heb je snel genoeg in je hoofd zitten en navigatiesystemen kunnen de vele bouwactiviteiten toch niet bijhouden.
    Je maakt je zorgen om niets en als dit de reden is om zo’n ding te kopen, kun je het beter laten.

• Deze reactie is gewijzigd 2 jaren, 7 maanden geleden door  Brombeer.

Bijdrager
    GoeieDag
    Brombeer op 12 oktober 2015

Nee, je hebt in de Amsterdamse drukte echt geen kans om zonder brokken (of commentaar) uitgebreid naar een postzegel op je pols te staren.

Je hoeft niet uitgebreid te staren, want turn-by-turn navigation gives you a tap on the wrist to let you know when it’s time to go left or right.
    Of het allemaal goed werkt is een tweede. Misschien zijn er hier mensen met ervaringen ipv meningen.

NB: Commentaar in A’dam vanwege kijken op een een of ander horloge? Misschien in Limburg, maar niet in A’dam.

• Deze reactie is gewijzigd 2 jaren, 7 maanden geleden door  GoeieDag.

Bijdrager
    Brombeer
    GoeieDag op 12 oktober 2015

NB: Commentaar in A’dam vanwege kijken op een een of ander horloge? Misschien in Limburg, maar niet in A’dam.

Ik heb zo’n 17 jaar in de hoofdstad gewoond en ik weet dat het er sindsdien alleen maar drukker is geworden. En het lijkt me stug dat de bijdehante volksaard ineens verdwenen is.

Bijdrager
    Flesh

Net voor iedere afslag een kleine vibratie om je pols en een snelle blik die je vervolgens zegt links of rechts: zo gevaarlijk lijkt mij dat niet. Ben tevens niet van plan ermee te gaan spelen terwijl ik fiets, maar als ik word gebeld of een smsje krijg, scheelt dat toch weer je iPhone uit je zak halen (wat niet ongevaarlijker is).

Ik moet je overigens wel nageven dat de plattegrond van Amsterdam inderdaad niet erg lastig is, maar ik moet voor mijn werk vaak op nieuwe locaties zijn en met mijn iPhone 6 Plus in de hand fietsen is ook niet altijd alles (daarbij woon ik er nog maar net:wink: )

• Deze reactie is gewijzigd 2 jaren, 7 maanden geleden door  Flesh.

Bijdrager
    KarelWillem

Ik gebruik Google Maps via de Pebble.

Werkt uitstekend.Trilling op je pols als je moet gaan opletten.

Google Maps heeft trouwens gewoon Fiets-navigatie.

Bijdrager
    Flesh

Goed om te horen KarelWillem, dan zal het op de Apple Watch ook hopelijk binnenkort op die manier werken! Ik las namelijk hier dat Google Maps op de Apple Watch (voorlopig nog) geen optie voor fietsen heeft: http://www.onemorething.nl/2015/09/google-maps-ondersteunt-nu-apple-watch/

(En daarbij nog geen tril geeft bij een afslag, maar dat komt hopelijk snel)

• Deze reactie is gewijzigd 2 jaren, 7 maanden geleden door  Flesh.

Bijdrager
    GoeieDag
    Brombeer op 12 oktober 2015

En het lijkt me stug dat de bijdehante volksaard ineens verdwenen is.

Woon nu een jaartje of 30 in A’dam: nee de bijdehante piepels zijn er (gelukkig) nog genoeg. Maar van een gadget wordt echt niet meer op of omgekeken.

Bijdrager
    KarelWillem

Worden notificaties van de iPhone dan niet standaard door gegeven als je dat wilt?

Daar hoeft de Apple Watch toch niets voor te ondersteunen?

Zet Google Maps aan op je iPhone. Zet berichtgeving aan. Steek hem in je zak, klaar?

Bijdrager
    Myquandro

Mijn ervaring met de Apple Watch op de fiets is niet geweldig. De turn-by-turn navigatie die trilt vlak voor een afslag is niet gemaakt voor op de fiets, deze werkt goed als je loopt en werkt prima als je rijdt, maar op de fiets weet de Apple Watch niet welke van de twee hij moet pakken en geeft de trillingen dus te vroeg (prima bij hogere snelheden in de auto) of te laat (goed als je loopt en je dus langzamer voortbeweegt). De applicatie is simpelweg gemaakt voor lopen en rijden en de daarbij horende snelheden en fietsen is blijkbaar iets dat ze bij Apple over het hoofd zien of de doelgroep te klein achten om er iets voor te maken (wat nauwelijks tijd kost lijkt mij, maar toch).

Wat betreft routes weet ik niet goed hoe Apple Maps dat doet, daarvoor heb ik te weinig ervaring in gebieden met veel vrij liggende fietspaden.

Bijdrager
    KarelWillem

Maar dan is nog steeds de vraag of je Google Maps gewoon als notificatie kunt ontvangen op je Watch?

Dat werkt bij mij namelijk heerlijk op de fiets met de Pebble. Duidelijk en op tijd.

Bijdrager
    Flesh

Ik heb een tijdje met Google Maps en oordopjes in gefietst, hoe gek ik op Google Maps in de auto ben, hoe vervelend ik deze methode vond. De ene keer een instructie op 70 meter, dan op 20 meter, nooit zoals in de auto gewoon duidelijk voor de afslag.

Maar misschien moet ik daar nog maar eens beter naar kijken dan.

Bijdrager
    patrickplaggenborg

Net voor iedere afslag een kleine vibratie om je pols en een snelle blik die je vervolgens zegt links of rechts: zo gevaarlijk lijkt mij dat niet.

Ik vind het heel handig, juist in Amsterdam. Zelfs als je de weg goed kent verkijk je je vaak op wat de snelste route is. Als je vaak naar nieuwe adressen moet voor afspraken kan dit heel erg helpen op tijd te komen.

Mijn ervaring:
    – Er zijn twee schermen naast elkaar. ‘Eerstvolgende actie’ (default) en ‘postzegel-kaart’. Swipe je naar rechts voor de postzegelkaart dan zal je 30 sec later toch weer de ‘eerstvolgende actie’ zien. Lijkt erop dat dit niet aan te passen is.
    – Postzegel kaartje werkt niet. Niet op de fiets. Zelfs niet als je stilstaat. Laden ervan is erg (!) traag, als het überhaupt al werkt.
    – Vibratie links of rechts is even wennen. Komt meestal op tijd. Soms ook niet. Snelheid van fietsen wijkt toch veel af van wandelen.
    – Heel handig: een snelle blik op je scherm toont je eerstvolgende actie: linksaf, rechtsaf of rechtdoor.
    – Nog handiger: als je even blijft kijken komt na 1-2 seconden het aantal meter erbij te staan tot deze actie. Bijv. ‘150 m’ en dit telt af naar 0. Behoorlijk accuraat. Dit helpt je inschatten, en je krijgt er ook nog eens beter gevoel van afstand door.
    – Toch een verkeerde afslag genomen? Je krijgt vrij snel een gecorrigeerde route.

Wat me het meest tegenhoudt om het veel te gebruiken is dat Apple Maps locaties van bedrijven niet goed kent, en straatnamen niet altijd perfect overneemt (hoewel het steeds vaker goed gaat). Google Maps is hierin feilloos. Ik vind het dus vaak veel gedoe om een bestemming in te voeren. Copy/paste vaak vanuit m’n agenda of zelfs Google Maps werkt dan nog het snelst.

Siri commando helpt wel om het sneller in te stellen: “looproute naar kerkstraat 1”.

Vervelend is dan weer: nadat de route is gevonden moet je nog met 1 hand terwijl je fietst op de ‘start’ button klikken. Heb daar nog geen Siri commando voor gevonden, maar moet haast wel bestaan.

Tot zover mijn korte review van fietsen met Apple Maps looproutes op de Apple Watch;-)

Laatst ook de Google Maps Watch app op de fiets uitgeprobeerd. Deze is nog erg basic, gebaseerd op simpele Notifications (die bijv. geen meters tellen). Is wel altijd erg accuraat qua timing. Ben benieuwd hoe dat zich ontwikkelt.

Bijdrager
    Flesh

Thanks voor je reactie, hier heb ik wat aan! Deze maand maar even een fietsritje naar de Apple Store!:wink:

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.