29 berichten aan het bekijken - 1 tot 29 (van in totaal 29)
  • Q:
    Gast
    Anoniem

Apple vervangt eMac voor een iMac

Apple heeft de eMac vervangen door een afgeslankte versie van de iMac (intel core duo)

Edit: plaatje ipv. een linkje

Bijdrager
    ragoooon

En nu nog beschikbaar stellen voor de gewone consument…

Bijdrager
    petermac

gewoon even ter info, maar je linkje is niet echt nuttig, login session expired:)

Bijdrager
    Gijs Raggers

Voor die $899 heb je dus:

– geen bluetooth
    – 80 GB harddisk
    – 2×256 MB ram
    – cd brander + dvd speler
    – Intel GMA 950 graphics with 64MB of shared memory
    – geen remote

Laat maar zitten dan…

Bijdrager
    t.leffers

EDIT:
    Er is behoorlijk wat uit gesloopt in deze versie, maar als je ‘m naast de Mac Mini Core Duo zet, worden de cijfers wel even anders. Je krijgt -om maar even een simpele vergelijking te maken- voor 100 dollar extra een 17″ widescreen, een snellere processor en harde schijf en je levert bluetooth en de superdrive in. Lijkt me een gouden deal. Zeker het feit dat ie lekker onder de $1000,- grens zit. Dat is psychisch toch een belangrijke prijsbarrière. Nu maar hopen dat ze ‘m ook in de reguliere store zetten, wat vrees ik ijdele hoop is.

Bijdrager
    Nikita
    ”gijsraggers”

Voor die $899 heb je dus:

– geen bluetooth
    – 80 GB harddisk
    – 2×256 MB ram
    – cd brander + dvd speler
    – Intel GMA 950 graphics with 64MB of shared memory
    – geen remote

Laat maar zitten dan…

Het is ook het onderwijs he :?
    Die hebben niks aan een gamerskaart met zoveel Mb geheugen of een grote hardeschijf of BT of een DVD brander. Ik vind het een slimme zet van Apple, de eMac kostte 799 dollar dus voor 100 dollar meer heb je ineens een heleboel Mac meer :wink:

Inactief
    Anoniem

De iMac is alleen een stuk kwetsbaarder dan de eMac, vooral vanwege het TFT scherm, dat is wel een nadeel.

Bijdrager
    Sjobal

Ik had het al zo voorspeld, alleen dan nog zonder iSight en WiFi en met Core Solo, dus de specs van de iMac ‘Education Configuration’ zijn in realiteit nog beter.

Dit betekent overigens dat de prijzen van de gewone iMac’s ook wel wat lager kunnen, want wat kost een normale iMac nu extra om te maken/assembleren:
    €11,47 voor 160GB in plaats van 80GB
    €79,35 voor X1600 in plaats van GMA950
    €..9,99 voor Bluetooth
    €..0,00 voor 1x512MB in plaats van 2x256MB (want Apple koopt groot in)
    €7,00 voor SuperDrive in plaats van Combo Drive
    €..9,99 voor het afstandsbedieninkje

Samen is dit €117,80; terwijl de (Educational Store) meerprijs voor een normale iMac ten opzichte van deze nieuwe iMac EC €261,80 is. Mij lijkt dus dat de normale iMac wel met €100 naar beneden kan.
    In realiteit zijn de prijsverschillen tussen de twee systemen nog lager voor Apple dan in de Pricewatch van Tweakers.net, omdat Apple zo grootschalig inkoopt (wanneer de prijzen van componenten allemaal proportioneel dalen, dalen ook de verschillen tussen de prijzen, daar heb je geen betrouwbare bron binnen Apple voor nodig). Natuurlijk is het prijsverschil puur gebaseerd op marketing overwegingen (prijsdifferentiatie; @ t.leffers), dat is ook legitiem en slim van Apple. Resultaat daarvan is wel dat de uitgekleedde versie van de iMac een betere prijs/prestatie verhouding vertegenwoordigd (puur op inkoopwaarde gebaseerd, niet op bepaalde prestaties van het systeem).
    Ik vind het nieuwe systeem een geweldige deal voor het geld, en zou hem zo kopen als tweede systeem voor in de huiskamer.

Bijdrager
    t.leffers

Ten eerste zijn de kostprijzen die je hier weergeeft hoogst discutabel. (Of heb je misschien een betrouwbare bron binnen Apple?). Ten tweede is het heel waarschijnlijk dat Apple een en ander aan de winstmarge voor de onderwijsmarkt heeft versleuteld, om wat meer greep op deze markt te krijgen. Prijsdifferentiatie, als ik het nog goed herinner van de middelbare school.

Bijdrager
    kontheur

Ik lach me kapot!

Mijn (sinds vorige maand) oude school is dus over gestapt op PC!
    Wat zullen zij zich tegen hun hoofd slaan! GEWELDIG!

Bijdrager
    Mr Macintosh
    ”niekvangalen”

De iMac is alleen een stuk kwetsbaarder dan de eMac, vooral vanwege het TFT scherm, dat is wel een nadeel.

Dat klopt natuurlijk wel, maar wat wil je… We leven in 2006 en een CRT-monitor valt natuurlijk een beetje uit de toon tussen al die moderne en mooie TFT’s.

Bijdrager
    t.leffers
    ”niekvangalen”

Daar staat wel tegenover dat ze de energie-slurpende CRT’s kwijt zijn. Dat tikt denk ik behoorlijk aan als je een paar lokalen met eMacs vervangt voor de nieuwe iMacs.

Bijdrager
    Nikita

eMac: 170 tot 240 Watt (afhankelijk van model, de USB 2.0 en de laatste trekken 240)

iMac Intel: 180 Watt (de G5 trouwens ook).

Bijdrager
    t.leffers

Oh, dat valt dus wel mee met energiebesparing. Another myth busted. :wink:

Bijdrager
    Nikita

Dat de G4 niet zoveel stroom trekt komt volgens mij door de G4 die d’r in zit. De Intel trekt sowieso meer. Het enige wat je echt wint met de iMac t.o.v. de eMac is ruimte :wink:

Bijdrager
    Eland

Zijn deze dingen ook beschikbaar voor particulieren?

Bijdrager
    Nikita

Hij staat nog niet eens op de Nederlandse Store voor studenten… Hoewel ZDNet een speciale bron blijkt te hebben (volgens hen kost ‘ie 959 euro).

Inactief
    Anoniem
    ”Eland”

Wat denk je zelf ? :roll:

Bijdrager
    Eland
    ”koen”
    ”Eland”

Wat denk je zelf ? :roll:

Ik snap heus wel dat ze voor onderwijs bedoeld zijn, maar misschien dat je in de onderwijsstore als student (=particulier) ook zo’n ding kunt kopen.

Bijdrager
    Dick de Roos

Onderwijsinstellingen en onderwijzers. Volgens mij ken ik ergens wel een onderwijzer.:mrgreen:

Inactief
    Anoniem
    ”Eland”

Ik snap heus wel dat ze voor onderwijs bedoeld zijn, maar misschien dat je in de onderwijsstore als student (=particulier) ook zo’n ding kunt kopen.

Wanneer je een studentenkaart hebt, lijkt het me geen probleem. Je hoeft het niet via je school te kopen volgens mij.

Moderator
    Pete.Z

Als de vraag maar groot genoeg is komt hij wel in de verkoop lijkt me,net als de eMac ooit.

Bijdrager
    Eland
    ”koen”
    ”Eland”

Wanneer je een studentenkaart hebt, lijkt het me geen probleem. Je hoeft het niet via je school te kopen volgens mij.

Zou fijn zijn. Het lijkt me wel wat voor mijn ouders.

Inactief
    Anoniem
    ”Eland”

Zitten die nog op school dan ? :P

Bijdrager
    Eland
    ”koen”
    ”Eland”

Wat denk je zelf :lol:

Bijdrager
    Quad

nou jongens geen ruzie maken

Bijdrager
    A

Ik vind het maar een onnodige uitvoering van de iMac. Veel te uitgekleed.

Bijdrager
    roblemmen

Valt best wel mee. Bijna honderd euro goedkoper dan de MacBook, en i.p.v. een mobiele :apple: + remote heb je een stukken mooier scherm.:)

Als je hem gaat vergelijken hangt het er alleen maar vanaf hoeveel waarde je hecht aan dat scherm en het design of hij goed uit de verf komt.

Inactief
    Anoniem
    ”Eland”
    ”koen”
    ”Eland”

Wat denk je zelf :lol:

Touché :)

29 berichten aan het bekijken - 1 tot 29 (van in totaal 29)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.