30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 31)
  • Q:
    Bijdrager
    kuik

Apple update heeft mijn Mac gesloopt

beste lezers,

Na het installeren van de laatste updates waaronder itunes edd, (ik kan niet meer vinden welke) zijn al mijn programma die door apple zijn gemaakt gecrasht en willen ze niet meer opstarten. Itunes heeft zijn Library kapot gemaakt wat er voor zorgde dat itunes volledig leeg was/is

bij mij bekende programma die zijn gesloopt:safari, mail, software-update, Iwork, ilive en bijna alles met een i voor de naam…

heeft iemand enig idee hoe dit is gekomen? en of er een andere manier is dan mijn backup van time mashine te gebruiken

(macbook late 2008, sneeuw luipaard laatste updates)

met veel vriendelijke groeten, Kuik

Bijdrager
    Pieterr

Heb je in de Console logging gekeken welke foutmelding je krijgt, als je bv Mail opstart?
    Of werkt Console ook niet meer?

Bijdrager
    kuik

oeh die kende ik niet, hij geeft :”bus error” bij mail en safari

Bijdrager
    Koetjesreep

Vul dit eens in in Terminal.app

sudo /usr/local/hermes/bin/hermesctl unload (misschien werkt het)

En anders heb ik dit nog gevonden:

-enable root if you haven’t already
    -in Terminal “sudo su -” to become root with root’s environment — you’ll have to put in your users password of course (and have to be an admin as well to use that password for sudo)
    -as root, if you need any bash shortcuts just “ln -s /Users/<username>/.profile .profile” (replace <username> with your actual username….this is just making a symlink in case you’re not sure)
    -as root, if you need your ssh private key/known public keys (as I’m guessing most do), then “ln -s /Users/<username>/.ssh .ssh”
    -Log out from root and then log back in so bash rereads those files

Bijdrager
    Pieterr

“Bus error” wil zoveel zeggen dat een stuk software naast de pot heeft gepiest.

Om te kunnen zoeken (bv op Google) zul je ietsje meer van de error-tekst moeten geven.:wink:

Bijdrager
    tinus_omt

Als je vanaf de installatieDVD opstart, kun je ook je Time Machine backup terugzetten.

Bijdrager
    kuik

voor mail
    29-08-10 17:01:26 com.apple.launchd.peruser.502[419] ([0x0-0xdb0db].com.apple.mail[3558]) Job appears to have crashed: Bus error

voor safari
    29-08-10 17:02:25 com.apple.launchd.peruser.502[419] ([0x0-0xde0de].com.apple.Safari[3576]) Job appears to have crashed: Bus error

iphoto
    29-08-10 17:03:58 com.apple.launchd.peruser.502[419] ([0x0-0xe40e4].com.apple.iPhoto[3603]) Job appears to have crashed: Bus error

algemeen veel terug komend
    29-08-10 17:04:41 com.apple.launchd.peruser.502[419] (com.akamai.client.plist[3626]) posix_spawn(“/Applications/Akamai/loader.pl”, …): No such file or directory

ik hoop dat ik de goede heb!

met vriendelijke groeten

Bijdrager
    MacHW

Wat vaak helpt is een combo update te doen. Deze repareert dan alle Apple programma’s. Google even op combo update Snow Leopard en je komt er wel uit. Succes!

Bijdrager
    Pieterr

Hoe kom jij aan die Akamai applicatie?
    http://www.akamai.com/html/misc/akamai_client/csd_faq.html

Bijdrager
    Obi

Bus error kan ook duiden op een hardware fout.
    Je kunt proberen op te starten vanaf de meegeleverde installatie disk (lukt dat?) en van
    daaruit het programma “Apple Hardware Test” starten. Ook kun je de disk repareren als vanaf
    de installatie disk bent opgestart.

Bijdrager
    Pieterr

Misschien is een of andere installer nog actief?

Macintosh Uninstall
    The simplest and preferred method is to use the Finder to go to the NetSession Interface installation folder, which is normally /Applications/Akamai/, then double-click the uninstaller app. Confirm your decision.
    .
    Macintosh Alternative Uninstall
    .
    1. Go to the command line of your computer. In the Application -> Utilities folder, double-left click Terminal.
    2. Go to the Akamai NetSession Interface installation folder, which is normally /Applications/Akamai/
    3. Type the command
    AdminTool uninstall -force
    4. Press the Enter (Return) key to complete the command.

Moderator
    unSOUND

Dergelijke problemen willen ook nog wel eens gebeuren als je een systeem update waarin gerommeld is vóór de update… Heb je toevallig ooit schijfruimte geprobeerd te sparen door dingen uit het systeem te halen, al dan niet met behulp van software ?

Bijdrager
    kuik

de Combo Update kan helaas niet geïnstalleerd worden, het installatieprogramma heeft ook kuren

ik heb ook nooit gerommeld met het systeem. Ik kan via spotlight niks vinden met de naam akamai.
    Ik geloof dat ik het wel eens heb gebruikt om makkelijker iets te downloaden vanaf een ftp server, akamai stond dan al op de server en was een java iets dat tijdelijk werd gedownload.

vriendelijke groet, kuik

Bijdrager
    Koetjesreep

@TS, heb je überhaupt al eens naar mijn adviezen gekeken?

Bijdrager
    kuik

ja, ik kreeg “: No such file or directory” maar ik heb erg weinig ervaring met de terminal….

Bijdrager
    michelvdb
    kuik op 29 augustus 2010

de Combo Update kan helaas niet geïnstalleerd worden, …

Haal /Library/Receipts/MacOSXUpdCombo10.#.#Intel.pkg uit die map, parkeer het op het bureaublad en installeer de nieuwste binnengehaalde Combo-Update. #.# staat voor de waarde van de laatste combo die je installeerde.

Bijdrager
    kuik

/Library/Receipts/MacOSXUpdCombo10.#.#Intel.pkg staat niet in mijn lijst

ik denk dat ik toch maar mijn backup ga gebruiken, met een clean instal, ben wel een beetje bang dat hij dan het foutje er weer in backupt

erg bedankt voor de hulp, Ik kan het erg waarderen

Bijdrager
    Obi

Nogmaals een Bus error KAN ook duiden op een hardware fout, als je niet uitsluit dat er geen hardware fout in je systeem zit, dan heeft opnieuw installeren geen zin. Door de hardware fout blijft het probleem aanwezig..
    En daarnaast geeft opstarten van de installatie CD/DVD nog wat meer informatie:

– Indien van de installatie cd/dvd het opstarten zonder problemen gaat dan is je overige hardware van de mac in orde, alleen de harde schijf is nog verdacht.
    – Indien opstarten vanaf de installatie cd/dvd totaal niet gaat/een crash geeft dan is waarschijnlijk hardware in je mac defect

2cts..

Bijdrager
    kuik

Na het terug zetten van de backup is hij weer als van ouds, echter heb ik nog wel steeds de Akamai iets dat elke 10 seconde terug komt…
    iemand enig ide hoe ik deze worm uit mijn apple kan jagen? of heeft deze er niks mee te maken dat er iets mis is?

console bericht

30-08-10 18:48:19 com.apple.launchd.peruser.502[465] (com.akamai.client.plist[7748]) Bug: launchd_core_logic.c:4139 (24108):13

30-08-10 18:48:19 com.apple.launchd.peruser.502[465] (com.akamai.client.plist[7748]) posix_spawn(“/Applications/Akamai/loader.pl”, …): No such file or directory

30-08-10 18:48:19 com.apple.launchd.peruser.502[465] (com.akamai.client.plist[7748]) Exited with exit code: 1

30-08-10 18:48:19 com.apple.launchd.peruser.502[465] (com.akamai.client.plist) Throttling respawn: Will start in 10 seconds

Bijdrager
    Pieterr

Heb jij een map /Applications/Akamai ?

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Ja die heeft (of had) hij vast. Ik heb hem namelijk ook. Werd automatisch geïnstalleerd te samen met CS5 trials van af de Adobe site. Er hoort dan tevens een icon rechts in de menubalk te staan voor Adobe updates.
    Als deze nu ontbreekt is vermoedelijk de map weg (“no such file or directory”) maar is er nog wel een opstart item (een daemon) dat Akamai aan het zoeken is…

Bijdrager
    kuik

enig idee waar die deamon weg te slopen is?

Bijdrager
    michelvdb

Terminal:

locate akamai
    Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Vermoedelijk (maar dat weet ik niet zeker) luistert de daemon naar de naam: AAM Updates Notifier. Deze staat in:

“/Library/Application Support/Adobe/OOBE/PDApp/UWA/”
    (dus in de root library, niet in je thuismap)

Deze werd tezamen met de map “Akamai” (in de programma map) bij mij geïnstalleerd. In die zelfde map staat een uninstaller. Dus als je die map ook hebt, run die installer dan eens…

Bijdrager
    kuik

geen locatie via de terminal

in die map bevind zich inderdaad AAM Updates Notifier, echter geen instal, of ander programma wat opstartbaar is. kan ik deze hele map weggooien of doet mijn adobe het dan niet meer? groet

Als ik even niet snel reageer komt dat doordat ik aan het verhuizen ben!

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

De map “Adobe” moet je gewoon laten staan. Maar de map “OOBE” die daar dus in staat is volgens mij niet cruciaal. Dus zet die eens tijdelijk in de prullenmand of op de desktop en test het even uit. Helpt het niet dan moet je die maar weer terug zetten. Helpt het wel, dan kun je hem natuurlijk permanent wissen.

Bijdrager
    Waffle ಠ_ಠ

Volgens mij is OOBE de Out-Of-Box-Expieriance. Ik denk dat dit niet echt belangrijk is dus. Inderdaad even op je bureaublad zetten, en testen.

Bijdrager
    kuik

nope, in de prullenmand gedumpt en de console verteld mij dat akamai nog vrolijk mijn appel terroriseert,
    MAAR na (ongeveer) 40 google pogingen heb ik iets opgespoort

http://ignoredbydinosaurs.com/2010/03/akamai-plist-error-in-console-you-downloaded-an-adobe-product-didnt-you

dus, iets bij adobe vinden, downloaden en de terminal code, die ik volgens mij al een keer hierboven heb lans zien komen!

ik zal het melden!

Bijdrager
    kuik

Top akamai is WEG!

Heel erg bedankt voor alle hulp, en mijn introductie in console en terminal, ik ben weer een stukje wijzer geworden!!

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

De uninstaller waarvan sprake is in jou link en die dus in die “Applications / Akamai” map staat was degene die ik bedoelde. Echt weer zo iets van Adobe dat altijd al wat eigenwijs is met gevestigde regels en zijn eigen systeem door onze strot wil drukken.

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 31)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.