16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)
  • Q:
    Bijdrager
    Jos Opel

Apple TV bedienen met Samsung AB

Ik wil mijn Apple TV HD (4) bedienen met de afstandsbediening van de Samsung TV type UE43RU7470. Volgens de manual zou dit mogelijk zijn m.b.v. HDMI CEC., maar ik kom er niet uit. Wie kan mij stap voor uitleggen hoe dit moet.

Bijdrager
    TheBigZ
    Bijdrager
    KarelWillem

Het koppelen van je Samsung AB aan de Apple TV heeft verder niet zoveel (niets) met HDMI ARC/CEC te maken.

Je kunt – in theorie – wel je Apple TV op de HDMI CEC poort van je Samsung TV aansluiten, zodat o.a. die laatste aan gaat zodra je de Apple TV activeert met de AB.

Voor het koppelen van je AB aan de Apple TV; zie de link hierboven.

• Deze reactie is gewijzigd 1 week, 6 dagen geleden door KarelWillem.
    Bijdrager
    iDEOwen

<p class=”cite”>KarelWillem op 5 januari 2021 om 08:10</p>
    Het koppelen van je Samsung AB aan de Apple TV heeft verder niet zoveel (niets) met HDMI ARC/CEC te maken.

Jawel hoor, ik kon bijvoorbeeld met de infrarood afstandsbediening van mijn Sony TV, gewoon mijn Apple TV bedienen (dus gewoon door menu bladeren etc). Ik weet echter niet of dit met Samsung ook kan. De uitdaging zit hem meer in dat HDMI CEC teveel ruimte overlaat aan de eigen interpretatie van alle verschillende vendoren. Ik heb nu een TV van TCL, waarin HDMI CEC niet verder gaat dan het in en uitschakelen icm mijn apparaten.

@Jos
    , ik zou gewoon eventueel zoeken op bijv een Samsung Fora of dat gewoon mogelijk is, wellicht dat je op je TV ergens de optie CEC kan inschakelen.

Bijdrager
    KarelWillem

<p class=”cite”>iDEOwen op 6 januari 2021 om 00:16</p>

KarelWillem op 5 januari 2021 om 08:10

Jawel hoor, ik kon bijvoorbeeld met de infrarood afstandsbediening van mijn Sony TV, gewoon mijn Apple TV bedienen (dus gewoon door menu bladeren etc)…

Dat zeg ik… .;)

Dat kan met elke infrarood afstandsbediening van vrijwel ELKE TV (of stereo). Daar heb je geen HDMI CEC voor nodig.

Ofwel: ook als je Apple TV aan een standaard HDMI-poort hangt kan je die afstandsbediening gebruiken. Uiteraard maak je dan geen gebruik van de extra mogelijkheden, maar de vraag was ‘Ik wil mijn Apple TV HD (4) bedienen met de afstandsbediening van de Samsung TV‘.

• Deze reactie is gewijzigd 1 week, 5 dagen geleden door KarelWillem.
    Bijdrager
    iDEOwen

<p class=”cite”>KarelWillem op 6 januari 2021 om 09:41</p>

<p class=”cite”>iDEOwen op 6 januari 2021 om 00:16</p>

KarelWillem op 5 januari 2021 om 08:10

Jawel hoor, ik kon bijvoorbeeld met de infrarood afstandsbediening van mijn Sony TV, gewoon mijn Apple TV bedienen (dus gewoon door menu bladeren etc)…

Dat zeg ik… .;)

Dat kan met elke infrarood afstandsbediening van vrijwel ELKE TV (of stereo). Daar heb je geen HDMI CEC voor nodig.

Ofwel: ook als je Apple TV aan een standaard HDMI-poort hangt kan je die afstandsbediening gebruiken. Uiteraard maak je dan geen gebruik van de extra mogelijkheden, maar de vraag was ‘Ik wil mijn Apple TV HD (4) bedienen met de afstandsbediening van de Samsung TV‘.

Ik snap je punt, maar je kan dus dmv HDMI CEC zonder je AppleTV je TV afstandsbediening te leren/koppelen gewoon gebruikmakend van je ‘normale’ TV afstandsbediening. Dit is vele malen makkelijker zonder iets te programmeren (immers, je TV kan je TV afstandbediening signaal doorsturen naar je AppleTV). Mocht de TV dit icm Apple TV ondersteunen, dan werkt dit gewoon supermakkelijk. Je AppleTV hoeft daardoor ook niet in het zicht te zijn van je TV Remote

HDMI-CEC

Bij Samsung noemen ze het in dit voorbeeld ‘AnyNet(+)’

https://community.getchannels.com/t/new-improved-apple-tv-support-for-hdmi-cec-and-bluetooth-remotes/23374 hier ook een tvOS app ontwikkelaar die erover gepost heeft.

• Deze reactie is gewijzigd 1 week, 5 dagen geleden door iDEOwen.
    Bijdrager
    KarelWillem

Jos is ondertussen op vakantie, en daarna 10 dagen in quarantaine.

Bijdrager
    iDEOwen

<p class=”cite”>KarelWillem op 7 januari 2021 om 10:23</p>
    Jos is ondertussen op vakantie, en daarna 10 dagen in quarantaine.

Hij is overgegaan op Android TV?:p

Bijdrager
    KarelWillem

Daar heb je ook HDMI-ARC/CEC op hoor.;)

Ik heb mijn Apple TV b.t.w. ook aan een Android TV hangen.

Overigens alleen om het menu te kunnen zien, gebruik hem uitsluitend voor audio.

• Deze reactie is gewijzigd 1 week, 4 dagen geleden door KarelWillem.
    Bijdrager
    iDEOwen

<p class=”cite”>KarelWillem op 7 januari 2021 om 11:17</p>
    Daar heb je ook HDMI-ARC/CEC op hoor.;)

Ik heb mijn Apple TV b.t.w. ook aan een Android TV hangen.

Overigens alleen om het menu te kunnen zien, gebruik hem uitsluitend voor audio.

Ik heb hiervoor een Sony Android TV gehad, waar CEC perfect werkte dus… en nu een TCL Android TV, waar CEC niets anders doet dan in en uitschakelen (en dan nog niet zoals ik het wil). Ik gebruik het Android TV gedeelte dus helemaal niet, mijn AppleTV doet voor de rest alles.

Bijdrager
    KarelWillem

Er is helaas geen echte standaard voor CEC.

Vrijwel iedere fabrikant geeft er zijn of haar eigen invulling aan, zodat vaak de functionaliteit behoorlijk beperkt blijft tussen apparaten van hetzelfde merk.

En ik vind het wel best, hoe minder apparaten er aan elkaar hangen hoe beter. Als de TV aan staat is het Android all the way, en als de TV uit staat mag Apple haar audio-dingetje doen. De afstandsbediening voor AirPlay audio is mijn Mac of mijn Android telefoon.

• Deze reactie is gewijzigd 1 week, 4 dagen geleden door KarelWillem.
    Bijdrager
    Jos Opel

Bedankt voor jullie reacties en tips! Ik heb deze allemaal doorlopen, echter zonder succes. Het “leren” van de AB ging in eerste instantie goed maar halverwege liep het vast met als reden dat de knop reeds aan een andere functie gekoppeld zou zijn. Ook heb ik de vraag in het Samsung forum gesteld en daar antwoordde Superuser Dick dat deze functie sinds tvOS 13.4 verdwenen was. En tot slot @KarelWillem, ik zou willen dat ik op vakantie was, maar helaas ben ik agv een chronische, ongeneeslijke spierziekte en de daarbij horende vermoeidheid en pijn al sinds 2007 aan huis gekluisterd en ook niet altijd in staat om snel te reageren. Gr. Jos

Bijdrager
    KarelWillem

Ik snap het. Geen probleem.

Overigens probeerde ik gisteren mijn Xiaomi TV afstandsbediening te koppelen aan de Apple TV, maar dat deed al helemaal niets.

Als ik er nu over nadenk geloof ik dat het een bluetooth afstandsbediening is, en dan werkt het natuurlijk niet. .:)

Bijdrager
    Jos Opel

Het is mij intussen toch gelukt via de link van de TheBigZ. Type thuisbioscoopsysteem en Apple noemt iedere andere AB een Universele AB. Het lukt me alleen nog niet er Apple logo bij the zetten. Wat mij betreft is het probleem opgelost

Bijdrager
    KarelWillem

Maar, nu de hamvraag. .:)

Dat koppelen van je afstandsbediening werkt toch überhaupt? Ook zonder HDMI-CEC?

Bijdrager
    TheBigZ

Jos Opel op 8 januari 2021 om 10:08

Het is mij intussen toch gelukt via de link van de TheBigZ.

(y)

16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.