19 berichten aan het bekijken - 1 tot 19 (van in totaal 19)
  • Q:

Bijdrager
    hamersvelt

Apple TV 4K update

Is de hardware van de nieuwe ATV wel geschikt voor 4K en is het gewoon een kwestie van een software-update zodat hij 4K ondersteund? Of moet er een nieuwe ATV komen?

Bijdrager
    Zakske

Nee, dat wordt gewoon een nieuwe kopen.

Bijdrager
    Niels

http://www.idownloadblog.com/2015/09/09/new-apple-tv-no-4k/

Voor nu nog geen 4K ondersteuning, maar volgens de specs zou de  TV mogelijk in de toekomst wel in staat moeten zijn om 4K te kunnen afspelen. Maar  kennende brengen ze over 1-2 jaar een revisie uit met A9 processor en zeggen ze dat de A8 niet krachtig genoeg is.

Overigens is dit geen dealbreaker, alle tv’s thuis zijn full HD en 4K heeft pas echt nut op schermen van >50″. Maar wel balen voor degenen die al wel een 4K tv hebben.

Overigens nog een interessant artikel: http://www.forbes.com/sites/johnarcher/2015/09/10/the-new-apple-tv-is-already-out-of-date/

• Deze reactie is gewijzigd 2 jaren, 8 maanden geleden door  Niels.

Bijdrager
    Shmoo

Zou er wel nog een software update komen voor de oude Apple TV?

Iets om de visuele uitstraling van de software op beide kastjes dichter bij elkaar te krijgen anders heeft natuurlijk niemand een reden om nog een oude versie te kopen want dat ding werkt nog steeds als Windows 95.

Bijdrager
    Zakske
    NielsDam op 30 oktober 2015

Voor nu nog geen 4K ondersteuning, maar volgens de specs zou de  TV mogelijk in de toekomst wel in staat moeten zijn om 4K te kunnen afspelen.

Als je zuiver naar de specs kijkt zou de nieuwe Apple TV in staat moeten zijn om 4K af te spelen, maar enkel op 30 fps. Voor de ultieme 4K ervaring (60 fps en/of HDR) heb je echter HDMI 2.0 nodig, maar de Apple TV heeft enkel HDMI 1.4. Ga er maar vanuit dat er nooit een software update voor 4K voor de huidige Apple TV zal komen.

• Deze reactie is gewijzigd 2 jaren, 8 maanden geleden door  Zakske.

Bijdrager
    KarelWillem

Dit wordt onze nieuwe Apple TV (€ 50,-):

…4K heeft pas echt nut op schermen van >50″…

Hoe komen mensen toch aan die onzinnige bewering?

• Deze reactie is gewijzigd 2 jaren, 8 maanden geleden door  KarelWillem.

Bijdrager
    jorikcaljouw

Het gaat om de combinatie hoe ver je van het scherm afzit en hoe groot het scherm is om te weten of een hogere resolutie zin heeft. Er is namelijk echt wel een maximaal oplossend vermogen dat mensenogen kunnen zien.

Zelf heb ik een 47″ TV en ik zit zo’n 3m van mijn scherm af. Als ik de grafiek van deze site bekijk:
    https://www.avforums.com/article/tv-full-hd-ultra-hd-4k-viewing-distance-guide.10704
    heeft 1080p bij mij pas nét zin, dus 4K heeft bij mij pas zin bij dezelfde afstand als ik een scherm groter dan 75″ vind.;-)

Bijdrager
    KarelWillem

Ik ga daar vol enthousiasme tegenin. Als jij op dat formaat en die afstand géén verschil ziet tussen full-HD en 4K, kun je net zo goed terug naar 720p, want dan zie je dat ook niet.

De detaillering van het beeld is dermate veel beter, dat je ook op vrijwel alle afstanden dingen kunt waarnemen die je bij HD of Full-HD gewoon NIET ziet. Het is niet alleen maar pixel-counting wat je moet doen, maar vooral de levendigheid van het beeld door de (veel) hogere resolutie. Dat zie je dus écht (kan zelfs ik als varia-focus brildrager bevestigen).

Ik heb bijvoorbeeld Narcos van Netflix vrijwel helemaal gezien voordat we op het 4K abonnement overgingen, maar schrok bijna toen ik de laatste paar afleveringen (40″ TV) op 4K keek.

Moderator
    Poezenbeest

Leuk en aardig, maar het gaat over de vraag of 4K naar de AppleTV4 komt, niet wat nut en noodzaak er van zijn…

Zelf denk ik niet dat het met een software-update aangezet kan worden, want dan zou Apple het waarschijnlijk al aangeboden hebben bij de lancering.

Wie dus niet zonder 4K kan, doet er goed aan de Apple TV4 niet te kopen, voor de lieden die met 1080p uit de voeten kunnen: het is een fijn dingetje om te hebben.

Bijdrager
    Niels

De detaillering van het beeld is dermate veel beter, dat je ook op vrijwel alle afstanden dingen kunt waarnemen die je bij HD of Full-HD gewoon NIET ziet. Het is niet alleen maar pixel-counting wat je moet doen, maar vooral de levendigheid van het beeld door de (veel) hogere resolutie. D

Over onzin beweringen gesproken… De resolutie is alleen belangrijk in verhouding tot de afstand die je tot het scherm bevindt, de ‘levendigheid’ van een beeld wordt hierdoor verder niet beinvloed, daar zijn kleurdiepte, helderheid, contrast en een hoge verversingssnelheid veel belangrijker voor. Voor een tv tot 50′ verkies ik dan ook een 1080p met alle bovengenoemde voorwaarden boven een 4k tv die op die gebieden minder presteert.

Pas als je dichter bij een tv gaat zitten ga je verschil in scherpte zien, maar dan kun je net zo goed een kleinere beeldscherm kiezen. Het menselijk oog ziet (er vanuit gaande dat er geen sprake is van myopie) namelijk alleen 100% scherp in het centrale gedeelte van het gezichtsveld, de rest van het beeld wordt als het ware aangevuld door de hersenen. Dichter bij een scherm gaan zitten heeft dus geen nut voor de totale scherpte.

Maar goed, probeer maar eens een 4k fanaticus overtuigen dat 4k niet altijd de beste optie is…

Die Remix Mini ziet er trouwens wel vet uit, ook de Android versie die ze leveren ziet er net uit, een beetje een combinatie van OSX en Windows 10. Alleen jammer dat het ding geen USB3.0 heeft.

• Deze reactie is gewijzigd 2 jaren, 8 maanden geleden door  Niels.

Bijdrager
    checkpointx

De discussie gaat weer lekker volledig off track:p
    Over 4k kan ik alleen maar zeggen, de techniek is er, het werkt prima, er is echt wel verschil met 1080, ook op wat afstand en het is zeer betaalbaar aan het worden. Je hebt toch op je telefoon ook geen schermpje meer van 240×320, in principe is dat namelijk ook voldoende als de afstand maar groot genoeg is. Als ik een 4k scherm koop, wil ik ook dat alles daarmee en op werkt… punt…

Ik vind het echt een gemiste kans dat Apple dit niet in de apple tv heeft gestopt. Ik kan me nog herinneren van meerdere key notes dat ze juist voor willen lopen met dit soort dingen (denk firewire, Thunderbolt, USB-c) maar op zo’n cruciaal punt laten ze nu een steek vallen.

Bijdrager
    KarelWillem

…Die Remix Mini ziet er trouwens wel vet uit… …Alleen jammer dat het ding geen USB3.0 heeft.

Dat is dan ook weer zo’n beslissing die je – net als het gemis van 4K op de Apple TV – niet helemaal kunt begrijpen.

Zo is het altijd wat met die tech-bedrijven.:)

Bijdrager
    IsSidha

uiteraard wordt er geen 4K geleverd omdat Apple ook niks in 4K kwaliteit verkoopt..
    geen enkele film of serie of podcast is in 4K
    bovendien is het data gebruik bij 4K streamen veel te hoog om voor de content providers interessant te zijn

kijk maar naar de 1080p films in iTunes.. bestandsgrootte is minder dan de helft van een geripte bluray.. rond de 5Gb

dus nee.. verwacht maar geen 4K voorlopig

Bijdrager
    michiel112

Wat begrijp jij dan niet aan het gemis van 4K op de Apple TV? Ik begrijp die beslissing helemaal en ben blij dat er geen 4K op zit. Voor iedereen het perfecte apparaat maken, kan simpelweg niet. Er zullen dus altijd keuzes gemaakt moeten worden en er zal dus altijd wat te klagen zijn;)

Bijdrager
    knippie

De nieuwe iPhone heeft WEL 4K!!!!

Bijdrager
    KarelWillem

iPhone: 4K
    iPad Air 2: 4K
    iMovie: 4K
    Final Cut Pro: 4K

Action cams: 4K
    Bridge camera’s: 4K
    Time lapse fotografie: 4K

Blu-ray: héél snel naar 4K
    Nieuwe televisies: 4K
    Vrijwel elke nieuwe high-end smartphone: 4K
    Streaming providers: steeds meer 4K
    Youtube: 4K

Nee, ik snap die beslissing om géén 4K te leveren ook wel.

Bijdrager
    Niels

@karelwillem: helemaal mee eens. Dat Apple zelf geen content in 4k levert betekend natuurlijk niet dat ze de  tv niet geschikt hadden moeten maken voor 4k. Zeker nu ze via een app ecosysteem ontwikkelaars de mogelijkheid gaan bieden om content op een andere manier te leveren.

Helaas is dit nu eenmaal de  manier en deze stugheid is ook dé reden waarom Apple op sommige vlakken achterloopt op de concurrentie. Een grotere 16:9 iPhone heeft ook maar 5 generaties geduurd, een groter formaat scherm weer 2 generaties. Een ander voorbeeld is touchscreens voor MacBooks. Alhoewel ik er persoonlijk geen voordeel in zie (ik heb liever een iPad naast mijn MacBook, zonder dat ik steedss het scherm van mijn laptop vingerafdruk vrij moet maken), vind ik dat  op zijn minst de moeite had moeten nemen om de optie op de MacBooks aan te bieden. Net als dedicated graphics voor de 13′ MBP, ik begrijp dat dit technisch niet in de unibody van de MBPretina past, maar een exgpu had makkelijk in de bestaande unibody van de originele MacBook pro gepast (ipv een optical drive).

Bijdrager
    IsSidha

geweldig.. Youtube met 4K om al die k*t filmpjes te zitten kijken..
    streaming providers gaan naar 4K omdat ze anders niks nieuws te bieden hebben
    enig tv station in 4K?? uitzending gemist in 4K?? ook dat gaat nog jaren en jaren en jaren duren

de zenders hier zenden uit in 1080p maar nog grotendeels met stereo en niet ineens surround.. de content providers blijven massaal achter lopen.. daarmee komt de hele noodzaak van een 4K TV gewoon te vervallen.. zeker hier in dit achtergestelde 4e wereld land

ik ga nu wel gamen op me ATV4 in 3D.. want dat kan dan weer wel.. zit je dan met je 4K, sneu hoor

• Deze reactie is gewijzigd 2 jaren, 8 maanden geleden door  IsSidha.

Bijdrager
    KarelWillem

Ja. Jouw feestje.

En nu ga ik een hele week niets meer zeggen over 4K, oké? :)

19 berichten aan het bekijken - 1 tot 19 (van in totaal 19)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.