30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 42)
  • Q:

Bijdrager
    DutchMac

Apple TV 4 voldoende apps om geen tv abbo meer te nemen?

Hi,

Wij gaan verhuizen en zitten te denken om alleen internet te nemen en televisie te kijken via de Apple TV4. Wij kijken nu voornamelijk Ned 1,2,3 RTL en SBS Wat gaan we missen als we op deze manier televisie gaan kijken? Zijn alle App’s aanwezig om deze zenders te bekijken?

mvg

DutchMac

Bijdrager
    KarelWillem

De RTL’s en SBS’en onder deze zenders laten je niet alles gratis bekijken (/terugkijken).

Dàt ga je dus alvast missen.

En verder zijn volgens mij voor al deze zenders de apps aanwezig.

Bijdrager
    Shmoo

Geen van die zenders hebben Apple TV apps.

Het zal dus altijd behelpen zijn met AirPlay of zo’n KNIPPR abonnement van 10,- p/maand. Let op dit is geen Netflix kwaliteit, dit is te vergelijken met hoe je vroeger tv opnam op videobanden maar dan digitale HD kwaliteit. Voor mijn gevoel geen 10,- waard.

KNIPPR TV’ van T-Mobile Netherlands Holding BV
    https://itunes.apple.com/nl/app/knippr-tv/id1114061501?mt=8

Bijdrager
    KarelWillem
    Shmoo op 13 december 2017

Geen van die zenders hebben Apple TV apps.

Serieus?!

Wat een kutding dan. .;)

Bijdrager
    meesje

Is KNIPPR echt van zulke slechte kwaliteit? Ik heb nog t/m juni een contract bij Ziggo, maar wilde wel een dergelijke dienst overwegen.
    Voor af en toe Fox Sports kijken, maak ik gebruik van een dagpas (goedkoop via airmiles digitaal). De kwaliteit van het beeld is zeer acceptabel, maar ook zeker geen HD of Netflix kwaliteit.
    NLziet schijnt ook bezig te zijn met een Apple TV app. Hopelijk is daarvan de beeldkwaliteit een stuk beter.
    Wat Shmoo al aangeeft, behalve knippr heb je voor NL zenders geen apps voor de ATV.

Bijdrager
    meesje

@karelwillem: NL loopt inderdaad echt voorop met het ontwikkelen van apps voor de Apple TV…..:-(

Bijdrager
    meesje

NLziet kan ook een streep door. In een artikel op iculture.nl

Als we live tv-kijken via NLziet vergelijken met de tv-dienst KNIPPR, dan zijn we van laatstgenoemde meer gecharmeerd. De beeldkwaliteit is daarbij iets hoger

De beeldkwaliteit is op zich prima, maar haalt het toch niet bij je standaard HD-abonnement van een televisieprovider.

Bijdrager
    Shmoo

Zolang er maar één Apple TV (4) kastje bij elke 18971 Nederlanders thuis staat ben ik bang dat zenders echt niet staan te springen om een Apple TV app te maken voor zo’n exclusieve doelgroep. Moet er niet aan denken dat er bijv. 3 ton belastinggeld gespendeerd zou worden om voor mij en andere Apple engnekken een Apple TV app te maken waar de rest van normaal Nederland niets aan heeft.

Los daar allemaal van, de App Store op de Apple TV is heel erg te vergelijken met de Mac App Store en niet de iOS App Store. Het wordt allemaal door Apple de boel de boel gelaten. Waar je vroeger (in het begin) nog zag dat ze veel met al die featured apps en hitlijsten speelden qua promotie blijven de schermpjes tegenwoordig gewoon 2 maanden precies hetzelfde.
    Soms komt er eens een appje bij maar over het algemeen is 90% complete ruk dat je niet eens wilt downloaden, laat staan er voor betalen.

Als iemand hier 10 serieuze apps kan opnoemen die de gemiddelde Nederlander zou gebruiken zonder extreem specifiek te worden in je eigen behoeftes dan is het echt veel.
    Naast Netflix, YouTube ben je heel snel uitgekeken qua kwaliteit van de serieuze jongens.

Mijn apps:
    – Netflix
    – YouTube
    – NOS (gebruik ik bijna nooit) ik mis eigenlijk de Jeugdjournaal app / integratie.
    – Lynda.com
    – NHL (sport)
    – iTunes Trailers
    – Apple Events
    – Alto’s Adventure (spelletje)
    – Lara Croft Go (spelletje)
    – Sonic (spelletje)
    – nog een handje vol eenvoudige spelletjes voor mijn neefje

– En natuurlijk een folder met alle puinhoop apps van Apple die ik eigenlijk niet wil hebben maar die ik in de folder verstopt zoals we dat 30 jaar op iOS hebben moeten doen. Podcasts, iTunes en al dat gedoe.

Dat is een beetje niveau van de Apple TV en Apple wanneer het nieuwe software bouwt. Je zou verwachten dat ze zo’n verberg apps functie uit iOS wel overbrengen naar Apple TV maar dat is na twee jaar nog steeds niet gelukt omdat het geen prioriteit heeft, notificaties ? Ook niet aanwezig. Je hebt dus de keuze tussen apps updaten allemaal automatisch OF handmatig elke app in de App Store bezoeken om te kijken of er een update is, dit kun je zien omdat de button dat zegt ‘update’ ipv open of installeer. Er is geen pagina met updates in de App Store zodat je overzichtelijk kunt zien welke verbeteringen developers toevoegen.

Een Apple TV 4 is overbodige luxe voor bepaalde Apple fans. Als het ding 80 – 120,- zou kosten dan reflecteert dat veel beter wat je krijgt voor je geld. De afstandsbediening is wel 300% Apple en dat voelt als een afstandsbediening zoals niemand anders hem kan maken. Dat is gewoon een iPhone gevoel in ja handen, daar doe je bewust voorzichtig mee.

Bijdrager
    Shmoo
    meesje op 13 december 2017

NLziet kan ook een streep door. In een artikel op iculture.nl

Als we live tv-kijken via NLziet vergelijken met de tv-dienst KNIPPR, dan zijn we van laatstgenoemde meer gecharmeerd. De beeldkwaliteit is daarbij iets hoger

De beeldkwaliteit is op zich prima, maar haalt het toch niet bij je standaard HD-abonnement van een televisieprovider.

Het gaat mij nog niet zo zeer om de kwaliteit van het beeld. Mijn tv is van 2009 of zo. Boeie..

Waar het mij om ging was als ik The Big Bang Theory wilde kijken op Veronica dat ik dan eerst nog 7 (laatste) minuten van Two and a Half Men te zien kreeg omdat die uitzendingen niet gelijk lopen met de tijd in de tv gids. Resultaat dat je ook de laatste 7 minuten van The Big Bang Theory niet te zien krijgt omdat deze bij het volgende programma erbij zitten.

Wat ze doen of deden bij KNIPRR was een opname maken van de hele dag, en dan op basis van het tv schema in de tv gids knippen op de uitzendtijden. Als je dan bij de commericele komt dan weet je dat deze zich nooit aan de tijd van de programmering kunnen houden en dat alles altijd uitloopt.

Bijdrager
    Beech

De NPO-app op je iDevice is één van de weinige manieren om TV te kijken via de Apple TV. De NOS-app voor de Apple TV is zeer summier. Je hoort al jaren dat er gewerkt wordt aan de NPO-app voor de Apple TV. De macht van KPN is blijkbaar groot.

Bijdrager
    Dick de Roos

Dat NPO is helemaal ruk.
    Een jaar geleden had ik op de TV de NPO-app. Zodoende kon ik “uitzendinggemist” kijken.
    Nu is door een TV-update door Samsung, die app van de TV geknikkerd.
    Volgens de NPO-site is mijn TV te oud (gemaakt ik 2013 geloof ik) om de NPO-app te draaien. (terwijl dat een jaar geleden dus nog wel kon).
    Wat een sukkelaars!
    Als je vraagt wanneer dat appje weer beschikbaar is (we zijn er mee bezig), krijg ik geen antwoord.
    Op de NPO-manier sloop je de publieke omroep dus.
    Overigens heb ik geen Apple TV en een gewoon TV-abonnement bij Ziggo.

Bijdrager
    DutchMac

Dus wanneer wij alleen via internet televisie willen kijken moet ik gewoon mijn AppleTV2 onder het stof vandaan halen en de boel proberen te streamen vanaf een iPhone of iets.

Weet niet of ik hier voor wil gaan….

Bijdrager
    koen

Ja, waarom niet?

Bijdrager
    SvS

Wat is er mis met alleen knippr abonnement te nemen?
    Volgens mij volstaat deze wel?

Bijdrager
    T-sec

Het feit dat de NPO zulke slechte Apps heeft en dat de NPO ook voornemens is om een deel achter de betaalmuur te zetten is ronduit belachelijk.
    Wij betalen als Nederlanders kijkgeld van onze belastingcenten en hebben altijd recht om NED 1/2/3 te zien, dus ook alle oude uitzendingen.
    De geldkraan naar Hilversum is behoorlijk dichtgedraaid en de kijkers binge watchen daardoor steeds meer af naar streaming diensten.
    Dan moet je hier als NPO op inspelen met een gelikte autodidacte App waarop alle uitzendingen makkelijk en in goede kwaliteit zijn terug te kijken.

De Apple TV gebruiken wij alleen voor Netflix en Airplay vanaf een iPad. Verder vind ik het voor Nederlanders ook een veel te beperkt product.
    De App’s zijn zoals een eerste generatie Samsung Media TV, het gros aan App’s is onzin, of puur gemaakt voor de Amerikaanse markt. Waardeloos.
    Het is niet te hopen dat de Homepod op dezelfde manier afgetimmerd in de markt wordt gezet voor audio. Dan is het zeker een no-go Apple device.

Bijdrager
    meesje

@dutchmac: Ik zou gaan voor een Chromecast(2). Dit apparaat kost vrijwel niks en wordt breder ondersteund. NPO gemist, rtl xl, etc. Het kan natuurlijk ook via Airplay, maar (in tegenstellig tot velen beweren) wordt bij deze techniek de stream niet zelfstandig opgepakt. Dat doet een Chromecast wel. Airplay werkt altijd van device naar atv.

Bijdrager
    meesje

@svs: wat ik hier begrepen heb, is de kwaliteit via knippr niet te vergelijken met netflix, laat staan HD via je tv provider. Als je aan beeldkwaliteit (veel) waarde hecht, is knippr dus geen optie. De topic starter heeft een atv2, dus max. 720p. Dus wellicht ervaart hij minder groot kwaliteitsverschil bij een abo op knippr. Zelf vind ik wel genieten als b.v. Formule1 of engels voetbal is zeer goede kwaliteit wordt uitgezonden. Maar ja, alles heeft z’n prijs.

Bijdrager
    meesje

@shmoo: volgens mij hanteer Ziggo dezelfde techniek als knippr. Ook daar kun je regelmatig eerst kijken naar de laatste paar minuten van het voorgaande programma.
    En je hebt gelijk hoor. De verkoopaantallen van een ATV zijn veel te laag om het enigszins rendabel te maken (te verantwoorden) daarvoor een NPO app te maken. NLziet en Knippr zijn commercieel.

Bijdrager
    csteelooper
    meesje op 13 december 2017

(…) maar (in tegenstellig tot velen beweren) wordt bij deze techniek de stream niet zelfstandig opgepakt. (…)

Fout! Je hebt wel een punt als je zegt dat het niet altijd gebeurt, maar dat ligt bij de developer van de app die AirPlay gebruikt. Als de videostream via AirPlay kan worden weergegeven zónder dat Mirroring aan staat (zoals bijvoorbeeld het geval is bij RTL XL) dan pakt de ATV de stream keurig netjes zelf op. Het enige wat niet mag is de app sluiten, omdat dan het verzoek tot streamen “wegvalt”. Maar dát is bij de Chromecast ook zo. Als je YouTube (om maar wat te noemen) naar de Chromecast streamt, mag je werkelijk van alles anders doen op je device. Zolang de YouTube app maar open blijft…
    Naast deze manier van werken, waarbij AirPlay wordt gebruikt zoals het ook daadwerkelijk is bedoeld, zijn er ook apps die willen dat je Mirroring aanzet (de service waarmee je je iPhone via de ATV op je tv ziet). Als je op die manier werkt en je speelt een video binnen de app af, zal ATV toch de video volledig-scherm afspelen, maar dan gaat het wél via je telefoon. Je mag in dat geval zelfs je scherm niet laten uitgaan. En dán heb je dus een punt, omdat het nut van AirPlay dan heel ver te zoeken is. Immers, je device blijft dan wél verantwoordelijk voor de stream. Een voorbeeld van deze werkwijze wás de Kijk-app (SBS Nederland), maar ik kan niet meer verifiëren of dat nóg zo is.

Voorts: ik weet sowieso niet of “kabelloos leven” in Nederland wel kan. Er is eigenlijk gewoon niet één platform dat écht goede beeldkwaliteit biedt en bij NLZiet en KNIPPR zit je bovendien tóch weer aan maandelijkse kosten vast, dis dan is je doel ook weg. Ik zou het liefst zien dat de individuele apps van de zenders de beeldkwaliteit opschroeven en dat dit in ieder geval voor de publieke zenders gebeurt zónder extra kosten. Maar eigenlijk kun je mijns inziens alleen écht kabelloos leven (waar kabel == televisie-abonnement, dus ook satelliet of DVB-T) als je ook écht weinig of geen mediaconsumptie beoogt… Maar goed, da’s mijn bescheiden mening…

Bijdrager
    meesje

Ah, thanks voor de toelichting!

Bijdrager
    DutchMac

Er is me weer een hoop duidelijker geworden, voor nu denk ik dat ik een periode ga inlassen om te zien of wij kunnen leven met een iPad en een Apple TV2. Wanneer het allemaal erg tegen gaat vallen dan is dat televisie abonnement zo afgesloten.

Thx all

Bijdrager
    SvS

Wij hebben zelf al 2-3 jaar geen kabel abonnement. Prima te leven met alleen Apple TV.

NPO 1, 2, 3 ontvangen we oftewel via digitenne (gratis ontvangst, eenmalig aanschaf van zo’n ontvanger) of bij slecht weer/puur gemak dus streamen vanuit NPO app op de iPhone/iPad, zowel live als gemist.

Naar al die rommel op RTL/SBS kijken we niet.
    Kids kijken op iPad app Telekids en zo missen we niks.
    Geef ons maar Netflix met kwaliteitsseries als The Crown.

Youtube kan ook…Verder spelen we ook games op de Apple TV, en is er ook Just Dance, Tennis, dus helemaal nutteloos is het niet, hoor. Iets verder kijken dan je neus lang is en ervan genieten. Er is zelfs ook Minecraft for Apple TV Edition. Wel jammer dat er geen grote games bij zijn gekomen.
    Maar voor ieder zijn meug, hier in huis komt er geen dure spelconsoles van grote merken.

Bijdrager
    FloorvN

ik vind het erg jammer dat diensten als Knippr nog geen BBC aanbieden..
    Anders waren wij ook meteen overgegaan..

Bijdrager
    meesje

@csteelooper: Zojuist e.e.a. getest i.c.m. Airplay:
    1. NPO app live > ik kan de cover sluiten en stream blijft gewoon lopen
    2. NPO app gemist > tijdens reclame kan ik de cover niet sluiten, dan stopt de stream, bij het programma zelf kan ik de cover wel sluiten
    3. RTL XL > als ik de cover dicht sluiten, stopt de stream
    Het is inderdaad dus erg afhankelijk van hoe airplay in de app is verwerkt. Al met al vind ik chromecast een stabielere (zekere) oplossing.

Bijdrager
    nnsa

Het korte (samengevatte) antwoord voor @dutchmac is:

– NLziet (beval alle gewenste zenders); of
    – KNIPRR;

NLziet wordt streamen vanaf iDevice naar een ATV, vanaf model 2.
    KNIPRR heeft een eigen TV app, dus ATV4.
    KNIPRR is iets duurder, maar je kunt zenders toevoegen.
    Kwaliteit van beiden is acceptabel op 720P niveau.

Dan de rest van de discussie:

De providers zijn er helemaal niet bij gebaat om ons op een makkelijke manier via internet naar TV-programma’s te laten kijken. Laat staan op een goedkopere manier.

DVB-T infrastructuur werkt ook niet samen met ATV. Via mirroring kan je deze uitzendingen wel streamen naar je ATV, maar voor veel huishoudens teveel gedoe. Wat wel een leuke en interessante cord-cutter kan worden is Plex. Daarvoor bestaat een ATV-app en ook een app voor recente Smart TV’s. Met een USB-ontvang kastje zou je DVB-T kunnen ontvangen en via Plex bekijken. Dit wordt al makkelijker, maar naast de NPO en een regionale zender heb je meestal niets.

Als je een recente SmartTV hebt, is het nog maar de vraag wat de toegevoegde waarde is van een ATV? en of die investering gerechtvaardigd is voor net dat beetje extra bedieningsgemak en mooiere apps. Ja, op de ATV werkt alles net iets mooier en handiger, maar Tizen en Android zitten ook niet stil. En in deze SmartTV’s zit Chromecast standaard al ingebouwd.

Mijn konklusie: dit probleem staat nog teveel in de kinderschoenen, om snel te worden opgelost. Die oplossing komt er gegarandeerd, omdat komende generaties steeds minder – of niet – lineair TV kijken (en daar [veel] geld voor over hebben. Voor de omroepen in NL (en daarbuiten) is het een kaars die aan twee kanten opbrandt: reclame-opbrengsten gaan naar social-media en betaalde tv abonnementen worden opgezegd. Dat kan niet anders dan een imploderende kwaliteit worden, die we nu al op de buis zien…

En als geld een mindere rol speelt, kan je met ZIGGO en Canal Digitaal (ook) prima via internet tv kijken, naast je bestaande kabel/schotel aansluiting. Maar dat werkt weer niet in het buitenland (zonder een VPN-oplossing). Pfffffff

Bijdrager
    meesje

@nnsa: Je laat het allemaal klinken alsof het feiten zijn, maar het is toch gewoon puur jouw subjectieve mening? Jij vindt de kwaliteit op 720p van acceptabel niveau, een ander zou het weer (een beetje overdreven) als bagger bestempelen.
    Je hebt gelijk dat de ontwikkeling van lineair naar niet lineair tv kijken nog maar in de kinderschoenen staat. Over 10 zullen we waarschijnlijk lacherig doen over lineair kijken.
    Mij lijkt het trouwens een voordeel van een apparaat als een Atv dat de apps langer gesupport worden dan de apps op een smart tv.
    Ook al heb ik zelf een Apple Tv 4k (voornaamste reden was: Homekit hub, veel beter, stabielier en handiger dan een ipad als HK hub), heb ik ook een chromecast(2) in huis. Ik vind zo’n klein en goedkoop apparaatje een super ding. Na de bediening kun je je ipad/iphone echt uitzetten. Airplay (zie mijn bevindingen hierboven) is het net niet.

Bijdrager
    nnsa

@meesje: goed gezien dat de ultieme ‘waarheid’ niet bestaat. Natuurlijk is een mening over 720P subjectief qua kwaliteit. Maar……als we nu niets anders hebben om de vraag van de vragensteller te beantwoorden, als uitgangspunt. Dit stukje uit de discussie past naadloos naast het aantal magapixels dat een fototoestel moet hebben voor een ‘plaatje’ en de hi-res audio naast mp3 streams… Natuurlijk is 1080P en hoger soms mooier dan 720P, maar dat wordt dan weer subjectief (beeldgrootte, beeldafstand tot kijker etc.). Verder denk ik dat we het in basis wel eens zijn. Alle aspecten / hardware zijn mij bekend (en niet alleen van een artikel of horen zeggen).

Bijdrager
    meesje

Helemaal mee eens. De een ziet/hoort de verschillen wel en hecht er waarde aan, terwijl de ander denkt van waar heb je het over.
    Op mijn 50 inch 1080p scherm ziet fox sports go (via apple tv app) er op 4,5m afstand er erg goed uit. Maar op 2m mis je toch wat detail.

Bijdrager
    nnsa

??

Bijdrager
    nnsa

En dan hebben we deze ‘verguisde’ app nog niet eens gehad:

Live TV Kijken van Maurice Derksen in de app store. Standaard / ouderwetse kwaliteit, maar dan gratis en goede airplay naar ATV.

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 42)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.