9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Q:
    Bijdrager
    XanderN

Apple TV 4 Netflix surround

Afgelopen weekend viel mij op dat het geluid van een film op Netflix via Apple TV 4 een stuk minder van kwaliteit is dan via PlayStation 4 of rechtstreeks via de smart TV.

De Apple TV en PS4 zijn beiden via HDMI aangesloten op de TV en de TV is aangesloten op een Sonos playbar (plus surround speakers en sub).
    Het surround geluid van dezelfde film via PS4 of TV klinkt veel beter dan via de Apple TV, die een veel vlakker geluid geeft. Films die ik via iTunes gekocht heb geven wel een mooi surround geluid.

Wat me ook opviel: bij de informatie over de film staat bij de PS4 een HD icoontje, via de TV een HD en 5.1 icoontje, maar via de Apple TV geen enkel icoontje (beeld is wel HD overigens).

Ligt dit aan Netflix, aan Apple TV of is er ergens een instelling die ik over het hoofd zie?

Bijdrager
    XanderN

Excuses voor de dubbele post, ik kreeg een foutmelding bij het plaatsen van deze versie van mijn vraag.

Bijdrager
    dionysos
    Bijdrager
    XanderN

@dionysos: Zoals ik al vermeldde heb ik wel goed surround geluid via iTunes, maar via Netflix is het een stuk minder mooi/niet optimaal.

Bijdrager
    Qmagic

Misschien kan je “een stuk minder mooi/niet optimaal” even duidelijker aangeven wat je daarmee bedoeld.
    Is er minder dynamiek te horen? Of is de klank (equalizer) anders (meer of minder hoge / mid / lage tonen)?

Bijdrager
    XanderN

Ik heb het idee dat het minder dynamisch is. Via iTunes of Netflix via TV/PS4 klinkt het allemaal veel voller en meer surround.

Bijdrager
    Qmagic

Je hebt niet toevallig de functie “verminder harde geluiden” bij het audio aanstaan?
    (Als je een video in netflix afspeelt en je swiped naar beneden op de afstandbediening, krijg je een menu boven in beeld en staat daar bij audio kan je voor “volledig dynamisch bereik” of “verminder harde geluiden” kiezen.)

Bijdrager
    Qmagic

Ik heb eens een film vergeleken (Star Trek) die zowel in mijn aangeschafte films van iTunes en op Netflix staat.
    Er is geen verschil te horen tussen iTunes en Netflix op de AppleTV 4.
    AppleTV 4 staat output op “Best beschikbare kwaliteit (= Lineaire PCM)” en “volledig dynamisch bereik”.
    Ook PS4 staat op Lineaire PCM output.
    Er is geen verschil in Dynamiek of klank te horen bij mij. Zowel op AppleTV (iTunes en Netflix) als op PS4.

Echter wel 1 groot verschil met AppleTV 4 en PS4, op de PS4 is het totale audio level (volume) harder dan op de ATV.
    (Mijn versterker geeft volume waarde 0 tot 80 aan: Bij ATV moet ik de versterker op volume 50 zetten en PS4 op volume 40 om het zelfde audio volume uit de speakers te krijgen).

Dus de AppleTV 4 is het (totaal) volume iets zachter dan de PS4, misschien is dat het verschil wat je hoort?

Bijdrager
    XanderN

Ik heb afgelopen week contact opgenomen met Netflix nav een tweet die ik naar hen hierover gesteld heb. Zij hebben mij aangeraden om de HDMI kabel om te draaien, dus de kan van de ATV4 in de TV en omgekeerd. Vreemd genoeg helpt dit en is het nu meer op het niveau van de andere genoemde apparaten.

Bedankt voor het meedenken!

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.