29 berichten aan het bekijken - 1 tot 29 (van in totaal 29)
  • Q:

Bijdrager
    RedRudy

Apple tv 4 – geen aparte geluidsuitgang

Dag beste OMT forum lezers,

Ik zou graag het volgende probleem aan jullie willen voorleggen, mijn dank alvast voor het lezen en meedenken:

Alvorens te kunnen beslissen over de aanschaf een Atv 4, zou ik willen vragen of er al ideeën zijn omtrent het aansluiten van deze settopbox op een TV en een soundbar. De Atv 4 heeft alleen nog 1 HDMI uitgang, en geen aparte audio uitgang meer zoals de vorige Atv modellen.

Het beeld moet natuurlijk op de TV verschijnen, maar het geluid moet over de soundbar klinken. De TV heeft meerdere HDMI ingangen, de soundbar heeft er maar 1. Uiteraard heeft de soundbar ook een spdif ingang. Kan het signaal van de Atv via een HDMI splitter naar de twee apparaten gestuurd worden, of kan een Atv HDMI signaal niet gesplitst worden wegens copy protectie? Andere mogelijkheid is een HDMI audio extractor, die het audio signaal afsplitst (spdif / RCA) van het HDMI signaal, en het HDMI signaal ook doorgeeft. Ik heb bij een HDMI audio extractor echter het gevoel dat dit toch een wat kwetsbaarder apparaat is?

Of kan het nog simpeler? Kan ARC hierbij een rol spelen? En hoe ziet het “aansluitschema” voor ARC er dan uit?

Een hoop vragen, maar wellicht zijn er meer mensen die hiermee bezig zijn nu de Atv 4 bijna verkrijgbaar is.

Bijdrager
    mollie319

ARC moet je televisie ondersteunen en is vanaf HDMI versie 1.4 beschikbaar.
    Hier wordt één en ander uitgelegd over ARC.

Wat is HDMI ARC

Bijdrager
    KarelWillem

Andere mogelijkheid is een HDMI audio extractor…

Ga er maar vanuit dat die weg bewandeld moet worden.

Bijdrager
    IsSidha

over het algemeen werkt het zo…
    of HDMI van ATV naar Versterker en dan HDMI van Versterker naar TV
    of HDMI van ATV naar TV en dan optical out van TV naar Versterker
    met name deze mogelijkheid wordt vaak vergeten

heb je deze aansluitingen niet en moet je iets anders? dan kun je gaan knutselen inderdaad

Bijdrager
    KarelWillem

Dat kan. Maar is alleen bruikbaar als je TV aan staat.

Minder (lees: niet) geschikt voor puur audio dus.

Bijdrager
    RedRudy

@karelwillem: dat is inderdaad ook nog een punt, het kunnen afspelen van audio zonder dat persé de TV aanstaat. Ik heb toch het vermoeden dat velen die een Atv 4 gaan gebruiken toch een oplossing zullen moeten gaan bedenken voor het ontbreken van de audio uitgang. Echt jammer dat men die heeft weggelaten.

Bijdrager
    RedRudy

En is iemand bekend met het gebruik van een HDMI splitter in combinatie met een Atv? Bijvoorbeeld zoiets:
    VS182A 2-Port HDMI Splitter
    1 HDMI kabel gaat dan naar de TV voor beeld, de andere HDMI kabel naar de soundbar (die een HDMI ingang 1.4 heeft natuurlijk)
    Maar ik lees dat je bijvoorbeeld bij een UPC settopbox het HDMI signaal niet kunt splitsen vanwege een copy protectie. Ik vroeg me af of een Atv ook zo’n ingebouwde copy protectie heeft, dus of je het HDMI signaal van een Atv wel of niet kan splitsen?

Bijdrager
    mcboqeys

Hele nuttige info en dank IsSidha, ik had nog niet aan de optie “HDMI van ATV naar TV en dan optical out van TV naar Versterker” gedacht. Gelukkig heeft mijn Loewe digital in en out. Ik kan nu definitief naar de ATV4 overstappen. Ik blijf het ontbreken van een optical digital out een misser vinden.
    Wellicht is SpeaKa ook een interessante optie: https://www.conrad.nl/nl/speaka-professional-av-extractor-1x-hdmi-bus-2x-cinch-koppeling-toslink-bus-odt-hdmi-bus-1089872.html

Bijdrager
    Pietje13

Met jouw Loewe kun je ook je beeldscherm uitzetten en alleen het geluid laten doorsturen naar je soundbar.

Apple TV op HDMI van Loewe
    Loewe optisch uit naar Soundbar

Op je Loewe naar Radio, selecteer als bron HDMI en druk op de rode toets om je scherm uit te schakelen.

Bijdrager
    computer space

Pfff, en dat voor 250€… Koop volgende keer gewpon Macmini 2009/2010, kan heel wat meer mee.

Moderator
    Poezenbeest

Ik speel Deezer en mijn iTunes-muziek af via de Playbar, daar heb ik geen AppleTV voor nodig. Verder staat de AppleTV hier met HDMI op de tv en heeft de tv een optical-verbinding met de Playbar. Dat gaat met de AppleTV 4 hetzelfde worden, denk ik…

Bijdrager
    MevalonicAcid
    KarelWillem op 29 oktober 2015

Dat kan. Maar is alleen bruikbaar als je TV aan staat.

Minder (lees: niet) geschikt voor puur audio dus.

Deze setup heb ik met mijn
    ATV3 —hdmi— Philips V —Digital— Philips versterker
    TelenetSTB —hdmi— PhilipsTV —Digital— Philips versterker

voordeel: als ik input (TV) verander, moet ik geen input verandering doen op de verstreker
    nadeel: minder geschikt voor audio alleen via ATV (voor TelenetSTB een workaround via analoge audio out op een analoge input van de versterker)

Bijdrager
    leoapple

De “DeLock HDMI naar stereo audio en 5.1 kanaals audio extracter” is volgens mij voor jou de beste oplossing

Bijdrager
    RedRudy

Mijn dank voor alle suggesties.

Ik heb zelf ook nogmaals flink rondgekeken op het www. Er is een hoop keus in HDMI splitters en HDMI audio extractors. Het probleem is een beetje dat volgens mij zo’n beetje 90% uit dezelfde “made in China” fabriek komt, en de kwaliteit niet van het www valt af te lezen, uiteraard. Ook zie ik zelden reviews die refereren aan gebruik met Atv.

Aangezien ik de komende tijd een compleet nieuwe set Atv, TV & soundbar wil aanschaffen, is de setup zoals IsSidha suggereerde, en die MevalonicAcid dus in gebruik heeft, wellicht ook een goede oplossing. Bovendien hebben veel Philips TV modellen ook een EcoModus, waarbij ’t beeld uit is en ’t geluid aan (voor radio).

Dat wordt uitproberen in de winkel!:-D

Bijdrager
    makasa

Bij mij gaat de ATV hdmi naar de TV en van de TV een optische kabel naar de soundbar. Geen probleem.

Bijdrager
    RedRudy

Op de MacWorld USA website vind ik nog een nuttig artikel:
    Apple TV drops optical audio-out: How to pump up the volume again

Bijdrager
    mphoogeveen

Ik heb een ATV4 sinds vandaag.

Bezig met installeren, maar loop tegen het volgende aan: Ik krijg geen geluid uit mijn stereo…. (Wel uit de tv luidsprekers)

Als volgt aangesloten:

HDMI van ATV naar TV en dan optical out van TV naar Versterker

Ik heb mijn digi tv ontvanger op dezelfde wijze aangesloten en daar krijg ik wel geluid uit de versterker….

Weet iemand hoe ik dit kan oplossen?

Dank

Bijdrager
    mphoogeveen

Fout al ontdekt…. Vorige komt te vervallen…

Bijdrager
    Spinozo

Als ik de atv remote aanraak gaat m’n tv aan, ook het volume is met de remote aan te passen. Mooi!

Bijdrager
    dams1

Ik heb hetzelfde gedaan als vele anderen: HDMI van ATV4 naar Sony brevia 4K en dan een optical naar de homesysteem . Wat mij opvalt is dat er dan alleen enhanced stereo te horen is en dat de keuze van de home set (NAD 755) bij dolby of movie geen echte dolby surround geeft lijkt het. Hebben anderen dat wel? Op de TV wel de optie audiosysteem aangezet (ipv stereo)

Kan de ATV4 wel echte dolby geven? ze zeggen zelfs 7.1. dan moet ik misschien nog iets doen met de NAD ?

Dank voor het meedenken. Overigens is de ATV4 wel mooi snel, werd appelplay mooi snel en is de lay-out ook wel mooi. Nu nog siri in NL…..

Bijdrager
    dams1

Beste allemaal,

ik heb het al opgelost: de ATV4 stond bij dolby surround op ” automatisch”. Nu op dolby surround gezet en dan is het wel goed. Tja. Blijkbaar ging dat met de automatisch toch niet zo automatisch. Maar goed. opgelost. misschien een goede oplossing wat op veel blogs zag ik de oplossing van de optical cable niet.

Bijdrager
    RedRudy

Ik heb de Apple TV, TV en soundbar uiteindelijk als volgt aangesloten:

– Apple TV -> TV HDMI 2
    – TV HDMI 1 (ARC) -> soundbar

Het voordeel hiervan is dat je met de afstandsbediening van de TV (in principe ook met de andere afstandsbedieningen, maar die hebben een beperkt aantal knoppen en dus functies die ze kunnen aansturen) de meeste basisfuncties kunt bedienen omdat de Apple TV, TV en soundbar HDMI-CEC ondersteunen. Het nadeel is dat je TV de centrale “hub” is, en dus altijd aan moet staan, ook al kun je als je alleen muziek speelt het beeldscherm van de TV uit zetten (bij de meeste moderne TV’s kan dat) om energie te sparen.

Bijdrager
    markkeulen

Ik gebruik een beamer voor het beeld ipv een tv. De beamer hangt een meter of 8 vanaf een humaxtuner, ATV3 en geluidsversterker.
    De ATV3 gebruikt nu de optische geluidsuitgang van de versterker voor al het geluid, tv, itunes, airplay etc.

Ik luister ook behoorlijk vaak mijn itunes muziek met enkel de ATV3 als doorgeefluik naar de versterker.
    De versterker heeft geen hdmi in of uitgangen.
    Hoe kan ik het geluidsprobleem het beste oplossen met een ATV4?

Bijdrager
    SunKeeper

AirPort Express erbij kopen voor AirPlay qua geluid. Of de ATV3 houden voor alleen muziek afspelen zonder beeld, dus buiten de televisie om.

Bijdrager
    markkeulen

Hoe krijg je het geluid van de ATV4 dan op de versterker bij beeld?

Bijdrager
    SunKeeper

Via HDMI. Je televisie (wanneer 2010 of nieuwer) heeft vast mogelijkheden voor algemene geluidsuitvoer naar de versterker. Optisch of via tulpkabels.

Bijdrager
    markkeulen

Beamer, geen TV, dus geen geluidsuitvoer

Bijdrager
    SunKeeper

Excuseer, verkeerd gelezen.

Overigens hebben veel beamers ook geluidsaansluitingen, maar dan de jouwe waarschijnlijk niet.

Bijdrager
    markkeulen

Mijn oplossing is de volgende, ik gebruik de atv3 voor het audio gedeelte via airplay.
    Hier een duidelijke uitleg van de mogelijkheden
    http://www.imore.com/how-hook-fourth-generation-apple-tv-optical-audio-speakers

29 berichten aan het bekijken - 1 tot 29 (van in totaal 29)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.