24 berichten aan het bekijken - 1 tot 24 (van in totaal 24)
  • Q:

Bijdrager
    martijnkoemans

Apple TV 4 ervaringen

Hallo allemaal,

De apple TV 4 is al bijna weer een half jaartje op de markt
    Wat zijn jullie ervaringen nu met de Apple TV 4 (Games, Software e.d.) . Reden om te kopen of moet ik gewoon de apple tv 3 houden?

Graag hoor ik jullie reviews!

• Dit onderwerp is gewijzigd 2 jaren, 2 maanden geleden door  martijnkoemans.

Bijdrager
    SvS

Wij (als gezin) zijn er blij mee. (ook eerst apple tv 3 gehad)
    Netlix is het meest gebruikte app.
    Dan youtube en vervolgens af en toe games, in het begin veel, maar dat zwakt al af.
    Remote is fijner dan die van TV3, maar heb wel via Chinese webshop een cheap hoes erbij gekocht.
    Het is persoonlijk om te zeggen dat het een aanrader is, dat is namelijk voor iedereen verschillend. Als je al een playstation of Wii hebt staan, zou ik die TV3 lekker zo houden.

Bijdrager
    hokkie

AppStore voor aTV stelt nog niets voor, wel een paar leuke apps als VLC/Plex… verder niet veel bijzonders. Spotify mis ik wel enorm. Beeld- /geluidkwaliteit is mij om het even.

Dus; Ben je op zoek naar een leuke mediaplayer, zou ik zeker de Apple TV 4 kopen. Wil je upgraden? Zou ik nu nog even wachten…

Bijdrager
    Shmoo

In het kort, het is een extreem leuke gadget maar geen 160,- waard. Met 100,- was deze Apple TV dik betaald geweest en dan de 20,- meerprijs tussen de 4 en 3 in de afstandsbediening gaan zitten. De bediening is echt mooi en typisch Apple, iets wat je van Apple zou mogen verwachten de rest is gewoon nog heel erg basic en (nog) zeer onvolwassen.

De langere en uitgebreide uitleg.

Het is een beetje uitvogelen wat je met de Apple TV nu doet en wat je mogelijk met de nieuwe wilt gaan doen.

Kijk je bijv. alleen maar Netflix op de huidige Apple TV 3 dan is mijn advies upgrade niet want qua Netflix app ga je drie stappen terug in de tijd. Dit heeft niets met Netflix te maken maar gewoon alles met het feit dat de Apple TV te gesloten is. Je mag alleen apps ontwikkelen die in Apple’s framework passen. Dat framework heeft allemaal hetzelfde uiterlijk en is zeer bewerkt. Dit is ook de reden waarom je op dit moment een Radio, Video of Spelletje kunt downloaden en dan is het menu structuur 100% hetzelfde binnen al deze apps.
    Ik bedoel download de Lynda.com app op je Apple TV. Heel erg leuk maar zo extreem beperkt vanwege dit Apple TV Framework. Wat je dan krijgt is een menu item bovenaan in het menu waarop je kunt drukken en dan komt er alleen midden in beeld iets als App versie 3.1.745 in beeld te staan. Dat is dan een unieke pagina binnen de app en dat heeft een menu item bovenaan, normaal zou zoiets ook bestaan binnen een iOS app maar dan heeft het ergens een onderdeel of plekje binnen de instellingen van de app. Maar zo beperkt is het allemaal dat developers eigenlijk heel veel willen doen met de app, maar dat niet kunnen/mogen van Apple en de richtlijnen.
    Vergeet niet dat dit in het begin ook bij iOS was dus de kans is groot dat Apple binnenkort deze restrictie zal opofferen en je als developer gewoon je eigen lay-out mag maken of meer opties krijgt zoals HTML insluiten en al dat soort dingen.

Als er één iOS app een ultiem voorbeeld zou moeten zijn voor een geweldige Apple TV 4 app dan is het wel StatusBoard van Panic. Probleem is dat de meeste van deze widgets waar je je bedrijfsinformatie in kunt plaatsen in HTML verwerkt zitten dus mogen ze van Apple niet op de Apple TV.
    Verschrikkelijk gewoon want dit is echt een app die heel veel bedrijven gewoon kunnen gebruiken om informatie op een scherm te tonen.

Wat je nu vooral ziet is dat er heel veel speelgoed apps in de TV App Store staan. Van die apps, van het niveau.. blaas tegen je iPhone en dan gaat een vlammetje uit. Dat wat we heel erg in het begin van de iPhone zagen. Die stomme apps waar je toen gewoon 1 of 2,- voor betaalde omdat het grappig en nog nooit gedaan was. Je iPhone kantelen en dan schud je als het ware een glas bier leeg. Dat soort fratsen, dat is het niveau van de apps op dit moment en dat zal natuurlijk wel in de komende jaren veranderen zodat weer meer kwaliteit gaan zien maar het is niet echt een must have ding op dit moment.

Nog zo’n ding. Als je geen fan bent van automatisch updaten op de achtergrond dan moet je dus handmatig op de pagina van desbetreffende app ( in de App Store ) gaan kijken of de button Download –> Update aangeeft. Er is geen notificatiesysteem dat zegt, hij vriend er staan 2 updates voor apps klaar. Je App Store icoontje krijgt dus geen badge met een 2. Dat moet je allemaal handmatig controleren of in de instellingen kiezen voor automatisch updaten.

Terug naar Netflix, dit menu met alle categorieën dat je in je iOS app hebt bestaat niet op de Apple TV 4. Wel op de Apple TV 3.

Op de Apple TV 4 ben je overgeleverd aan wat Netflix voor je uitzoekt. Het zet de gebruikelijke 12 of 24 rijenen met films en series voor je neer en deze lijstjes zijn dan oneindig lang. Je kunt niet naar het menu gaan en kiezen voor Series > en dan alle rijen onder elkaar uitlijnen met Series uit Amerika, Series uit the UK, Series met Comedy.. Dat menu bestaat niet in de Apple TV 4 terwijl dat wel gewoon aanwezig is op Apple TV 3 in de ingebouwde app.

Qua Games speel ik zo nu en dan Sonic en Alto’s Adventure. Met een Nimbus controller, dit is eigenlijk alleen omdat je dan iets in je handen hebt dat je gewend bent niet vanwege de functionaliteit. De Controller kun je eigenlijk gewoon met één hand vasthouden en bedienen wanneer je Alto’s Adventure speelt want je hebt maar één button nodig.

Kortom al met al, is het allemaal extreem basic. Je kunt wel het potentieel zien en de richting waar het naar toe moet gaan maar ik vind dat Apple een beetje de kantjes er vanaf loopt. Ze gooien zo’n ding met een hoop bombarie op de markt en hopen dan dat iedereen er maar bovenop springt. Ik bedoel, als je dan een App Store lanceert op dit device, iets dat een droom is van elke Apple TV 3 bezitter en dan kom je er achter dat deze nieuwe App Store niet eens een notificatiesysteem heeft wat ben je dan eigenlijk voor een pannenkoekenbedrijf? Moet je eens voorstellen op je iPhone SE een App Store zonder updates pagina, deze komt er wel in maar bij de volgende iOS update.

Opties komen er allemaal wel in na verloop van tijd maar de vraag is vooral waarom zat het niet in versie 1.0. Is dit dan echt de basis van Apple in 2016. Eerst dingen zo kaal mogelijk lanceren, mensen een ‘vermogen’ (relatief) laten betalen voor deze kale dingen en naderhand als generatie 2 of 3 uitkomt kunnen ze zeggen versie 1 heeft wel 6 of 7 updates gehad maar als je gaat kijken naar de changelog en fix listen dan is de kwaliteit van deze updates wel heel erg matig en zie je vooral functies voorbij komen die gewoon in versie 1.0 hadden moeten zitten.

Mapjes maken door apps op elkaar te leggen. Nog zo’n voorbeeldje. Had dat echt niet in de software gebouwd kunnen zitten toen het gelanceerd werd? Volgens mij doen wij dit nu al op onze iPhones sinds iOS 4 of zo dus wat is het probleem dan geweest, waarom moet een bedrijf als Apple 18 maanden aan zo’n product werken en dan is het zo extreem basic?

Mensen zullen mij een zeur vinden maar ik vind het dieptriest dat een bedrijf als Apple de lat zo extreem laag legt voor zichzelf alleen omdat ze zo extreem bang zijn dat een product gewoon ooit een keertje zal falen en ze het moeten afschrijven of stopzetten na een periode dat o’n beetje alles dat Apple aanraakte in goud veranderde. En dat terwijl als je ze op het podium hoort blaten over zichzelf dan denk je dat de heel wereld er geen * van begrijpt en alles Apple op deze wereld producten maakt die wij allemaal zo graag willen hebben.

– Eind Resultaat!

Heb je er geen specifiek doel voor de Apple TV 4, blijf lekker versie 3 gebruiken het komende jaar en laat dit ding eerst volwassen worden. Tegen de tijd dat het volwassen is koop je dit ding ook gewoon voor 80 of 99,-.

Bijdrager
    T-sec

Apple TV 4 in een notendop:

Je hebt een App store, maar het aantal Apps is beperkt en soms te vaak betaald.
    Apps waarvoor je zou ‘willen’ betalen zoals Uitzending gemist/NPO, Spotify en Tunein zijn er (nog) niet.

Geen audio out, niet in SPDIF (glasvezel) en niet in Cinch/Tulp.
    Wil je perse audio out dan moet je aan de slag met ingewikkelde HDMI splitters en gedoe.

Mijn Apple TV2 staat bij dochter lief en gebruik nu een Apple TV4, doet het prima, maar is niet ‘beter’.

Bijdrager
    Beech

Als je Airplay luidsprekers hebt dan is de ATV 4 wel een voortuitgang. Ik heb een paar airplay speakers van Philips naast mijn TV staan en kan die aansturen met de ATV 4. Als je Youtube bekijkt op een platte TV met matige luidsprekers is dit wel een hele verbetering.

Bijdrager
    iKweethetbeter

De ATV4 is de versie die Apple meteen had moeten uitbrengen: open, met een app store!

De meest gebruikte apps hier zijn NetFlix en Infuse. Soms worden er spelletjes gespeeld, en soms trailers gekeken. Vaak wordt de ATV4 gebruikt om als scherm voor MacBook, iPad of iPhone te dienen.

NetFlix, AirPlay en Trailers zijn op een ATV3 ook al mogelijk, voor Infuse (of MrMC of VLC) heb je een ATV4 nodig (of een ATV2 met jailbreak). Dat is mij het geld al dubbel en dwars waard!

Bijdrager
    Kees123

De Apple TV 4 is een fijne toevoeging aan je media set-up. De afstandbediening van de Apple TV kan niet alleen de ATV zelf aanzetten, maar zet gelijk je eigen televisie ook aan op de juiste input. Bovendien kan je het volume van de televisie ook via de ATV afstandbediening harder of zachter zetten. Dit zorgt er direct voor dat je echt het idee hebt dat de Apple TV een onderdeel is van je eigen televisie. Bovendien kan je een video AirPlayen naar de Apple TV terwijl ie uit staat, waarna de ATV, de televisie en de juiste input binnen een mum van drie seconde aanschieten. Dit zijn in mijn ogen de enorme voordelen van de ATV. Daarnaast zijn er in mijn ogen een paar handige apps die op de vorige generatie niet beschikbaar waren, maar ze zijn wel op een hand te tellen. Tot slot is de nieuwe Apple TV wel een stuk sneller dan de vorige generatie, wat altijd fijn is.

Dan naar de teleurstellingen. Het hele sprookje met Siri, bereid je voor dat je daar nauwelijks iets aan hebt hier in Nederland. Via de instellingen kan je haar aanzetten, maar alle zoekresultaten etc. slaan op Amerikaanse services. De UI is niet per se beter, want laat op de avond is al dat wit oogverblindend De adoptie voor het maken van apps om de televisie van de toekomst te creëren valt enorm tegen, de mogelijkheden zijn er en sommigen maken er leuk gebruik van, maar de meeste ontwikkelaars en bedrijven stoppen er erg weinig tijd in. Al met al, ik had meer verwacht voor die 179 euro wat ik ervoor kwijt was! Hoe dan ook zou ik hem nu niet meer inruilen voor de oude, maar een drastische verbetering is het alles behalve.

Bijdrager
    jasper050

Ik heb nog steeds een probleem met het afspelen van gekochte muziek. Al diverse keren met Apple gebeld en ook al een afspraak gehad met de Genius bar. Ze onderkennen mijn probleem maar er is (nog) geen oplossing voor.

Dit is het probleem:

Ik heb iTunes Match met ca. 4000+ albums.
    Als ik op de AppleTV in muziek bovenin naar het zoekveld ga en daar een gekocht album zoek dan wil deze niet afspelen, alle tracks komen eventjes en beeld en dan kom ik weer terug in het hoofdmenu. Maar ga ik naar “Mijn Muziek” dan naar Albums en scrol naar het gekochte album dan werkt het feilloos. Maar goed stel ik wil naar “West Side Story” scrollen dan ben je met 4000+ albums heeeeeeeeeel lang bezig.

Bijdrager
    Beech

Hier staan ook nog wat wetenswaardigheden over de Apple TV 4. Niet erg positief.

Bijdrager
    SvS

Qua Games speel ik zo nu en dan Sonic en Alto’s Adventure. Met een Nimbus controller, dit is eigenlijk alleen omdat je dan iets in je handen hebt dat je gewend bent niet vanwege de functionaliteit. De Controller kun je eigenlijk gewoon met één hand vasthouden en bedienen wanneer je Alto’s Adventure speelt want je hebt maar één button nodig.

Er zijn gelukkig wel spellen waarbij je meerdere buttons nodig hebt.
    Maar inderdaad, ik had er ook wat meer van verwacht. Mario Bros-achtige beleving oid. Ze bouwen een mega-ufo-gebouw, dus er zouden genoeg mensen aan Apple TV kunnen werken?

Bijdrager
    Mac-Eddy

Dit is mijn eerste Apple TV. Ik gebruik ‘m met Plex en Beamer om films af te spelen of te streamen.
    Vooral beamer(programma voor de Mac)erg makkelijk om vanaf m’n iMac een gedownloade aflevering van een serie op m’n tv af te spelen.
    Je laat de aflevering/film met of zonder ondertitel bestand op het programma venster vallen en het speelt gelijk af op tv.
    Plex gebruik ik om al m’n animatie films mooi te ordenen voor m’n kids.
    Ik ben er blij mee, maar snap de beperkingen wel die hierboven aangeven zijn.

Bijdrager
    Zakske
    Mac-Eddy op 22 mei 2016

Ik gebruik ‘m met Plex en Beamer om films af te spelen of te streamen.

Voor dergelijk beperkt gebruik kun je eigenlijk beter voor €39 een Chromecast kopen.

• Deze reactie is gewijzigd 2 jaren, 1 maand geleden door  Zakske.

Bijdrager
    Shmoo

Beter hoeft dat niet perse te zijn maar het was wel goedkoper geweest. Zo’n Chromecast pick je nog eens ergens in de aanbieding op voor 30,-

Bijdrager
    Zakske

Ik zeg ook niet dat het een beter apparaat is – zowel de Apple TV als de Chromecast hebben voor- en nadelen – maar het werkt prima. Ik draai hier Plex Media Server op een oude iMac, en dat werkt voor mij gewoon goed.

Met de €140 die je zo uitspaart kun je ook andere leuke dingen doen.

Bijdrager
    martijnkoemans

Bedankt voor jullie reviews!

Zover ik kan samenvatten:
    – Heb je al een apple TV, heeft de 4 nog niet echt een meerwaarde (zelfs een ‘minderwaarde’ als je netfix gebruikt!
    – App store is leuk, staat alleen nog erg in de kinderschoenen
    – Er zijn nog een hoop kinderziektes.

Jammer! Toen ik de keynote zag over de nieuwe appleTV was ik er erg enthousiast over!
    Nu ik de bovenstaande reacties lees, laat ik hem toch voorlopig maar in de winkel liggen..

ps.
    Ik had ook even een kleine hersenspinsel.. Volgens mij kan het woord appleTV ook vervangen worden door het woord iWatch.
    Leuk idee, uitwerking in gebruik minder… of heb ik daar ongelijk in?

Bijdrager
    Shmoo

Het zijn twee verschillende dingen.

– Apple TV bestond al langer. Sterker nog versie 3 was al 5 jaar niet meer serieus aangeraakt toen versie 4 in de winkel lag. Dat maakt het nog eens een stukje erger in mijn beleving. Dat ze bij Apple dus jaren de tijd hebben gehad om hier over na te denken en een betere versie te bouwen en dan komen ze met dit niveau.

– Apple Watch is een compleet nieuw product waar nog geen enkel bedrijf echt weet waar het naar toe moet dus is ook dit ook voor Apple een leerproces. OF het een falend product is weet ik niet. Ja, het is heel beperkt, de hardware is extreem saai en traag en het device op dit moment is meer een afstandsbediening voor je iPhone dan een eigen product maar tegelijkertijd doet het ook heel veel dingen heel erg goed.

Als je een Apple Watch alleen gebruikt voor je gezondheid, dus je gaat dagelijks je activiteiten ringen vol proberen te maken zodat je ‘gezonder’ gaat leven en meer bewegen dan heeft zo’n device toch wel een meerwaarde. Is een Apple Watch a 450,- dan de oplossing ? Nee, dat zeer zeker niet, met een beetje mentaliteit en doorzettingsniveau kun je dat ook gewoon op je iPhone regelen met hier en daar een appje alleen voor iemand als Shmoo helpt het wel degelijk als er iets op zijn pols piep-piep zegt en dat heeft hij dat hij moet opstaan om een rondje te lopen en een beetje te bewegen of wat water gaan drinken. Je kunt ook badges verdienen als dingen over langere tijd goed blijft doen of verbetert.

Ik bedoel, ik ben meer dan 10kg afgevallen door amper op mijn dieet te letten ( minder suikers dus geen frisdrank meer drinken ) en te gaan rennen met de Workout app en ik ren nu ongeveer 3 maal per week minimaal 7km.
    Zonder een Apple Watch had ik dit 300% zeker nooit volgehouden, ik ken mijzelf heel erg goed. Als ik geen doel heb, of ik zie geen vooruitgang dan geef ik op. Die stomme groene badge met de roze infinity loop erop onderaan op de afbeelding die staat voor onafgebroken aantallen dagen dat je achterelkaar je bewegingsdoel haalt. Deze staat nu op 54 dagen en als je één dag mist kun je dus opnieuw beginnen en dan duurt het weer twee maanden voordat je deze badge kunt verdienen. Ik merk gewoon dat ik dagelijks tussen de badges kijk wanneer ik 55 dagen haal en ik weer deze badge kan verdienen/verlengen. Als ik merk dat ik om 21:00 nog 50 calorieën moet verbranden dan trek ik de schoenen aan en ga ik een extra rondje lopen met de hond om er zeker van te zijn dat ik de bewinginsring vol krijg. Vroeger had ik dan gedacht.. Hmmmm, lekker bakje chips op de bank Netflix kijken en een koekje voor de hond. Daar is hij net zo blij mee.

Al die MacGyver features die er nu op zitten en voor geen meter werken zoals bellen, smsen, contacten en al dat soort fratsen die kunnen mij gestolen worden, het fitness en gezondheid gedeelte daar ben ik heel erg blij mee. Als alleen die functies erop zaten en het ding zou 199,- kosten durf ik te wedden dat heel erg veen mensen die op OMT komen zo’n ding op hun pols of enkel zouden hebben.

Bijdrager
    Lucide-B

De reden dat ik geen ATV4 heb is dat KODI er niet op draait.
    Hier kijk ik al mijn films mee.

Ik heb nog steeds een jaibreak ATV 2 hiervoor.
    Gaat soms wel met horten en stoten maar het draait over het algemeen gelukkig goed.

Op android staat KODI gewoon in de app-sore maar bij Apple gaat dit niet gebeuren vanwege de te strenge regels.

Bijdrager
    Shmoo

Het wordt wel tijd dat Apple TV ‘picture-in-picture’ support krijgt.

Als je een film of vooral sport aan het kijken bent kun je gewoon niets anders doen terwijl je op dat moment ideaal Sonic zou kunnen afmatten.

Bijdrager
    iKweethetbeter

Het wordt tijd dat Apple afspraken met contentproviders gaat maken, net zoals Steve Jobs heeft gedaan voor muziek in de iTunes Music Store.

Zo moeten alle spellen die ertoe doen en die soepel op de hardware kunnen draaien voor de ATV4 uitkomen. Niks 200MB limiet. Alles beschikbaar voor tvOS, alles speelbaar op de beschikbare hardware.

Maak een ATV5 die 4K aankan (totaal nutteloos, maar nerds willen dat nu eenmaal, meer is beter), maak de ATV4 goedkoper, zorg voor veel content.

That’s it, meer niet!

Bijdrager
    SvS
    iKweethetbeter op 18 december 2016

Het wordt tijd dat Apple afspraken met contentproviders gaat maken, net zoals Steve Jobs heeft gedaan voor muziek in de iTunes Music Store.

Zo moeten alle spellen die ertoe doen en die soepel op de hardware kunnen draaien voor de ATV4 uitkomen. Niks 200MB limiet. Alles beschikbaar voor tvOS, alles speelbaar op de beschikbare hardware.

Maak een ATV5 die 4K aankan (totaal nutteloos, maar nerds willen dat nu eenmaal, meer is beter), maak de ATV4 goedkoper, zorg voor veel content.

That’s it, meer niet!

Precies! En er zijn iPhone/iPad games die er ook echt ertoe doen, maar toch lekkerder zouden werken op Apple TV. Waarom wèl Crossy Road doorporten en niet bijvoorbeeld Lego Jurassic World. Maar Minecraft zou binnenkort op Apple TV uitkomen, dat is op zich al een goed begin.

Bijdrager
    Bugsy

Homekit automatisering en gebruik buitenshuis loopt via appleTV 4, en dat wordt hier veel gebruikt. Dus alleen al daarom ben ik er wel blij mee. Verder is het vooral iets mooier allemaal dan de 3, maar de meerkosten niet echt waard verder.

Bijdrager
    Shmoo

Wat ik links en rechts lees is dat developers Apple TV op dit moment niet interessant vinden omdat Apple geen WebKit toelaat.

Bijdrager
    Bugsy

Geen idee of het er mee te maken heeft, maar ik vermoed dat Apple de aTV graag wil inzetten als vervanger van de reguliere kastjes voor TV. In de VS is dat nu gaande, als ik het goed begreep, in Nederland zal dat over 100 jaar dus ook wel volgen. En in de tussentijd is het niet de bedoeling dat we al via appjes van Ziggo, KPN of NPO gaan kijken.

24 berichten aan het bekijken - 1 tot 24 (van in totaal 24)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.