30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 41)
  • Q:

Bijdrager
    Shmoo

Apple toetsenborden met een snoertje

Ik heb op dit moment een wireless aluminium toetsenbord zo’n compacte versie maar ik wil bij mijn nieuwe Mac eentje nemen met een snoertje + numeriek gedeelte. Lekker breed, meer knoppen die ik wel ergens voor kan instellen en geen gezeur meer met batterijen opladen en dat soort kermis.

Alleen die dingen zijn al vrij oud en hebben volgens mij nooit meer een update gekregen, reviews op de website stammen ook allemaal uit 2007 en de meest recente zijn uit 2010 dus is het nog steeds verstandig om zo’n ding te kopen of is dat ondertussen gewoon rotzooi geworden?

Ik zie ook dat ze USB 1.1 en 2.0 gebruiken terwijl de nieuwste Macs natuurlijk allemaal USB 3.0 hebben, gaat dat misschien nog voor problemen zorgen. Ik weet het is maar een toetsenbord en daar zit niet zo heel veel spannende electronica in maar je weet maar nooit i.c.m. een USB 3.0 externe HD dat voor een conflict kan zorgen of wat te denken als ik mijn iPhone 5c in de zijkant van het toetsenbord steek zal deze dan wel gewoon laden of komt er dan te weinig power door het snoertje om de iPhone van stroom te voorzien omdat het allemaal ontworpen is in de tijd dat iPhones nog niet bestonden.
    Als laatste.. hoelang is dat snoertje dat er aan zit dat staat ook niet bij de omschrijving.

Ook wil ik graag een USA versie hebben in Nederland, dit omdat die versie een platte Enter heeft dit vind ik veel fijner dan een hoge Enter en staat het # hashtag symbool boven de 3. Dit symbool gebruik ik extreem vaak en moet dus eenvoudig te vinnen zijn voor mij want dit is schijnbaar bij de Nederlandse versie niet het geval daar staat ineens een het pond symbool uit Engeland, erg raar is dat.

http://store.apple.com/nl-edu/product/MB110N/B/apple-keyboard-met-numeriek-toetsenblok-nederlands

Bijdrager
    Fietsbel

Uitstekend toetsenbord. USB kabeltje is bij mij 85 cm lang. USB versie weet ik niet, maar waarom zou je een HD aan je toetsenbord hangen? iPhone laad niet via zo’n toetsenbord. Ze zijn gemaakt om muis e.d. aan te hangen lijkt me. Als je een UK Query koopt is het niet raar dat het Pond-teken erop staat. Er zijn Qwerty’s voor verschillende landen.

Bijdrager
    csteelooper

Ik heb dit toetsenbord bij mijn Mac besteld in 2007 (geleverd Januari 2008) in de US International versie. Deze indeling heeft alle toetsen op dezelfde plaats zitten als de US-indeling, maar de Enter-toets is niet plat. Ik zie dat je bij nieuwe Macs tegenwoordig ook in Nederland kunt kiezen voor de US-versie (dus niet International); als ik die optie in 2007/2008 zou hebben gehad, had ik daarvoor gekozen. Maar ik zie op dit moment absoluut geen noodzaak om alsnog het toetsenbord te vervangen. Dat komt (misschien) wel als ik ook de Mac zelf vervang, over minimaal 2 jaar of zo (natuurlijk op voorwaarde dat zich niet ineens een all-stopping crash voordoet; de Mac wordt nu (in Januari 2015) 7 jaar oud en wordt ERG intensief gebruikt).

Bijdrager
    Macfannijmegen

Ik heb er ook eentje, gebruik hem nu een half jaar icm een macbook air (mid 2013) en gekoppeld via de hub van mijn monitor (Dell 2713HM – USB 3.0) en hij bevalt mij meer dan prima. Ik heb hem gekocht bij de Wehkamp ( http://www.wehkamp.nl/Zoeken/ArtikelDetail.aspx?ArtikelNummer=739418&Ntt=apple%20toetsenbord&PI=0&PrI=0&Nrpp=96&Blocks=0&View=Grid ) voor 43,05 euro.

Overigens maandje terug iemand anders ook aangeraden deze te kopen (nu nog voor zijn windows computer, maar in planning staat volgend jaar een nieuwe macbook te kopen (zakelijk) ). En die persoon is er ook erg tevreden mee, hij heeft zijn muis aangesloten op 1 vd 2 usb poorten op het toetsenbord, zelf gebruik ik deze poorten niet.

Anyway, dit toetsenbord is een aanrader.

Bijdrager
    Macfannijmegen

Ter aanvulling.

In tegenstelling tot wat er op de foto’s staat, staat er bij mij boven de 3 ook gewoon een # en geen pond teken.

Bijdrager
    eiko

ja bij mij staat ook gewoon de # beven de 3 op m’n nederlandse toetsenbord

Bijdrager
    SunKeeper

Hier ook. Ik zat laatst te kijken op de site van Apple en daar staan hele rare foto’s van dat toetsenbord met onlogische indelingen.

Verder hebben de toetsenborden ook meteen in 2012 al een nieuwe F3 en F4 gekregen. (met Mission Control en Launchpad-symbolen, i.p.v. Expose en Dashboard) Je Mac ziet dus ook welke het is, een ‘oude’ of een ‘nieuwe’ omdat de betreffende toetsen precies de goede functies aansturen.

Overigens kun je in een Apple Store of APR vast wel even kijken in doosjes met de toetsenborden. Ze zitten weliswaar in plastic maar je kunt wel de indeling zien.

Moderator
    Mac Daddy

Waarom zou het bedrade toetsenbord minder zijn dan de BT versie? Ze zijn beide rond dezelfde tijd uitgekomen. Heb ze thuis naast elkaar staan. Bedrade aan mijn Windows werkmachine en de BT aan de MBP. Beide zijn top! Lekker plat. Heerlijk lichte aanslag.

En over de USB aansluitingen. Ik zou daar sowieso geen apparatuur op aansluiten zoals HDD’s en iPhones. Ik heb er zelf aan de ene kant mijn Wacom aanzitten en de andere kant mijn muis. Daarvoor zijn die poorten erg handig.

Bijdrager
    MacAanZee

Op mijn werk gebruiken we allemaal toetsenborden met een snoertje op onze (oudere en nieuwere) iMacs en dat gaat prima. USB ingangen op keyboards zijn nooit bedoeld om iets op te laden. Thuis heb ik een lekker smal toetsenbordje op mijn iMac, zonder numeriek gedeelte. Dat gebruik ik ook helemaal nooit.

Bijdrager
    Jakko Westerbeke
    Shmoo op 28 november 2014

Alleen die dingen zijn al vrij oud en hebben volgens mij nooit meer een update gekregen, reviews op de website stammen ook allemaal uit 2007 en de meest recente zijn uit 2010 dus is het nog steeds verstandig om zo’n ding te kopen of is dat ondertussen gewoon rotzooi geworden?

Ik snap hier niks van. Waarom zou een toetsenbord dat vijf jaar geleden lekker typte, dat nu niet meer doen?

Ik zie ook dat ze USB 1.1 en 2.0 gebruiken terwijl de nieuwste Macs natuurlijk allemaal USB 3.0 hebben, gaat dat misschien nog voor problemen zorgen.

Nee, USB is achterwaarts compatibel — d.w.z. dat je bijvoorbeeld USB 1.1-apparatuur aan een USB 2- of -3-poort kunt hangen zonder dat er ook maar iets mis zal gaan. Hoe dan ook: als er iets is dat de snelheid van USB 3 niet nodig heeft, dan zal het een toetsenbord zijn.

als ik mijn iPhone 5c in de zijkant van het toetsenbord steek zal deze dan wel gewoon laden of komt er dan te weinig power door het snoertje om de iPhone van stroom te voorzien

Dat zou goed kunnen, maar dan krijg je daar gewoon een melding van, net als wanneer ik m’n iPod touch 5 in de zijkant van het toetsenbord inplug.

Als laatste.. hoelang is dat snoertje dat er aan zit dat staat ook niet bij de omschrijving.

Ik heb het niet precies gemeten, maar ik schat 60 cm (nou ja, het zal wel 61 zijn omdat Apple natuurlijk een Amerikaans bedrijf is en men in Amerika erg vreemde vermenigvuldigingsfactoren voor het metrieke stelsel gebruikt).

Ook wil ik graag een USA versie hebben in Nederland, dit omdat die versie een platte Enter heeft dit vind ik veel fijner dan een hoge Enter en staat het # hashtag symbool boven de 3. Dit symbool gebruik ik extreem vaak en moet dus eenvoudig te vinnen zijn voor mij want dit is schijnbaar bij de Nederlandse versie niet het geval daar staat ineens een het pond symbool uit Engeland, erg raar is dat.

Op de Nederlandse staat een #-teken op de „3”-toets, want „Nederlands” toetsenbord betekent tegenwoordig: „Amerikaanse indeling” en niet de indeling met de leestekens op héél andere plaatsen zoals op oude Nederlandse toetsenborden uit de jaren ’80. Op een Engels toetsenbord zitten allerlei symbolen anders, niet alleen de #.

Moderator
    Mac Daddy

Over de lengte van het kabeltje. Je krijgt er een verlengkabel bij. Ik denk ook dat het kabeltje eraan vast 60 cm is en de verlengkabel ook nog eens. Ik zou ze vanavond kunnen opmeten.

Bijdrager
    Shmoo

Oke bedankt voor de vele feedback,

De bedoeling was ook niet om een externe HD via het toetsenbord te verbinden maar meer in het algemeen. Je ziet wel eens voorbij komen dat drivers van externe HD’s, Wacom dingen in conflict komen met muizen, toetsenborden en andere randapparatuur vandaar dat ik het vroeg.

De techniek in die draadloze toetsenborden is wel degelijk tussentijds aangepast want die toetsenborden wat Apple nu verkoopt zijn echt niet hetzelfde als die wat ze in 2007 verkochten. Zo moeten er in mijn draadloos toetsenbord 3 batterijen waar in de huidige maar 2 hoeven.

Bijdrager
    Waffle ಠ_ಠ

Niet het antwoord waar je op zit te wachten, maar ik ga het toch even zeggen: probeer eens een mechanisch toetsenbord. Zelf typ ik veel op een toetsenbord met Alps SKCM Black switches, maar die worden niet meer gemaakt. De meeste mechanische toetsenborden gebruiken tegenwoordig Cherry MX switches. Mijn ‘complicated’ Alps Black switches zijn het best te vergelijken met de Cherry MX Brown, alhoewel de brown in vergelijking een relatief lichte aanslag heeft (50cN vs. 70cN). Verreweg de meeste toetsenborden gebruiken MX Blue switches (50cN).

De MX Blues zijn qua typzwaarte te vergelijken met de Apple scissor switches. De Apple toetsenborden hebben (volgens mij) een hogere uitvoeringskracht (60cN) maar een kortere registratieafstand, wat ze uiteindelijk vergelijkbaar maakt. Dat wil niet te zeggen dat je de MX Blues volledig moet indrukken als bij een ‘standaard’ rubber dome PC toetsenbord (of de oude pre-2007 Apple toetsenborden), de MX Blue registreert namelijk bij bij ongeveer 60% indrukken al. Theoretisch zou je op een toetsenbord met mechanische switches sneller typen omdat je niet hoeft te wachten tot de rubber dome is ‘gereset’, en kan je sneller achter elkaar toetsaanslagen sturen (Apple toetsenbord is 6-key rollover, maar vrijwel elk mechanisch toetsenbord is N-key rollover).
    Van dat eerste ga je zeker wat merken, maar van het laatste wat minder (USB is nogal fussy over NKRO).

“OK,” denk je nu misschien, “maar wat heb ik er echt aan?” vraag je je af. Nou ja, de meeste mechanische toetsenborden zijn nou niet echt lookers. En ze zijn duur, ook al gaan ze veel langer mee. Maar ze typen werkelijk heerlijk. En ook wandelen ze niet continu over je bureau heen zoals met de Apple toetsenborden, want deze dingen zijn vaak volledig van metaal zijn gemaakt (geen idee wat het meest gebruik wordt, maar qua gewicht kan ik zeggen dat het waarschijnlijk geen aluminium is).

Je zult dus een afweging moeten maken. Wil je een mooi toetsenbord wat niet altijd praktisch is? Koop dan het Apple Wired Keyboard. Wil je een toetsenbord waar je helemaal zelf kan bepalen hoe hard je wilt drukken, hoe de toetsen aanvoelen en er uit zien, waarop je haast gegarandeerd sneller typt, en ook nog eens een stuk langer meegaat, ook al moet je het dubbele (of meer) betalen? Koop dan een mechanisch toetsenbord.

Kijk anders sowieso even naar toetsenborden als de Das Keyboard Model S Professional Mac, Das Keyboard Model 4 (heeft geen command en option o.i.d., maar werkt natuurlijk wel), Happy Hacking Keyboard II, Razor Blackwidow en Unicomp Spacesaver M.
    Die laatste is een echte buckling spring, en is eigenlijk een licensed productie van de IBM Model M. Van dat toetsenbord heb je vast wel eens gehoord.:wink:

Bijdrager
    Verwijder

Het verschil tussen Europees en Amerikaans toetsenbord is o.a. de horizontale of verticale return-toets. De toetsenborden in de Apple Store hebben kleine verschillen in #/£ en de plaatjes bij de functietoetsen maar behalve het USA-toetsenbord hebben ze allemaal de verticale return-toets van de ISO-indeling. Wat er op het toetsenbord boven de 3 staat, staat los van wat je typt met Shift- of Optie-3, dat hangt af van de gekozen invoerbron bij de toetsenbordvoorkeuren. Ik zou overigens geen £ boven de 3 willen hebben, ik vind dat geen gezicht.

Vroeger kon een muis samen met een harddisk op een USB-hub de harddisk langzamer maken en de USB-poorten op een Mac zaten vroeger als het ware op een USB-hub maar ik denk dat dat geen probleem meer is. Uit Apple’s Veelgestelde vragen over het gebruik van USB 3-apparaten op Mac-computers

Hoe verkrijg ik de beste prestaties van de USB 3-poorten?
    Het eerste aangesloten apparaat configureert de poort. Sluit dus altijd eerst USB 3-compatibele hubs of apparaten aan.

Mijn kabeltje is 85 cm lang maar het toetsenbord is al 7 jaar oud.

Bijdrager
    Shmoo

Het komt allemaal vooral neer op wat je gewend bent en de platte Enter is voor mij extreem handig bij het typen van HTML, CSS en PHP.

Daarnaast blijf ik liever bij hetzelfde waar ik al aan gewend bent, alle toetsenborden in huis zijn van Apple, dus zodra je daar één toetsenbord tussen gaat plaatsen die misschien door professionals gebruikt wordt dan heb je wel een super kwalitatief bordje staan maar ook een breuk in je manier van werken die je gewend bent.

Het design maakt mij geen ene * uit, sterker nog ik koop nu juist een Mac mini omdat ik het niet eens ben met Apple en de manier waarop de hun producten ontwerpen. Normaal zou ik rond de 1500,- uitgeven aan een nieuwe Mac.
    Deze iMac zou de beste opvolger voor het geen dat ik nu heb, plaats daar 16GB RAM in en je hebt de machine die ik nodig heb a 1500,-
    http://store.apple.com/nl/buy-mac/imac?product=ME086N/A&step=config

Alleen omdat ik vind dat de iMac niet 5mm dun hoort te zijn aan de zijkanten koop ik die machine niet maar koop ik een Mac mini, deze met 16GB RAM + extern monitor, toetsenbord en mogelijk een SSD schijf dat ik er later in zal plaatsen.
    http://store.apple.com/nl/buy-mac/mac-mini?product=MGEN2FN/A&step=config

Alles bij elkaar zal ik met de Mac mini laten we zeggen hooguit 150 – 200,- goedkoper uitzijn en voor die meerprijs heb ik eigenlijk een Quad Core processor in de iMac maar dan nog neem ik hem niet alleen vanwege het design van de ‘nieuwe’ iMac.
    Ik ben wel een beetje klaar met dat Apple gedoe, op het moment dat ze gewoon weer een iMac maken die niet door de brievenbus kan dan zal ik weer een iMac kopen.

Bijdrager
    Verwijder

En wat is het probleem? Je kan toch gewoon een USA-toetsenbord van Apple kopen?

Bijdrager
    Shmoo

Er is geen probleem, ik had alleen een aantal vragen omtrent het toetsenbord en nu dat ik antwoord heb gekregen op al mijn vragen heb ik het toetsenbord bestelt.

Bijdrager
    iep
    Jakko op 28 november 2014

Ik snap hier niks van. Waarom zou een toetsenbord dat vijf jaar geleden lekker typte, dat nu niet meer doen?

Slijtage en die is bij de goedkope rubberdome toetsenborden (waar die van Apple onder vallen) aanzienlijk hoger dan bij de mechanische toetsenborden. Een switch op een mechanisch toetsenbord kan een jaar of 20~30 mee gaan, vaak ook langer. Bij rubberdome is dat onmogelijk vanwege het gebruikte materiaal; rubber droogt nou eenmaal uit en moet je na x jaar vervangen. Daarom tikt het na 5 jaar niet meer lekker:) Buiten dat zijn die toetsenborden van destijds ook anders dan de huidige. Ze hadden toen de grote toetsen en niet de hele platte laptop toetsen en die hebben een stuk zwaardere aanslag. De een houdt daarvan, de ander niet.

Nee, USB is achterwaarts compatibel — d.w.z. dat je bijvoorbeeld USB 1.1-apparatuur aan een USB 2- of -3-poort kunt hangen zonder dat er ook maar iets mis zal gaan. Hoe dan ook: als er iets is dat de snelheid van USB 3 niet nodig heeft, dan zal het een toetsenbord zijn.

Daaraan toevoegend: het levert ook geen storing op andere apparatuur op. Idem voor toetsenborden van een ander merk dan Apple.

Bijdrager
    MacKevin11

Zo’n toetsenbord heb ik nooit gekocht, maar bij een iMac die ik laatst voor iemand geïnstalleerd heb zat ook zo’n toetsenbord, met een kabel van 30 centimeter!

Opzich zou ik de logica daarachter snappen dat die kabel korter is omdat een toetsenbord nooit ver van een iMac staat en Apple zo min mogelijk kabels op je bureau wil zien, maar toch vond ik het erg kort.
    Ik zie hierboven in reacties 60 – 80 cm staan, nou dat toetsenbord was dat dus sowieso niet! (ongeveer een halve maand geleden)

Ik hoop dus idd dat dat toetsenbord een langere kabel heeft (anders ook niet te gebruiken i.c.m. een Mac Pro)

Bijdrager
    Jakko Westerbeke
    iep op 28 november 2014
    Jakko op 28 november 2014

Waarom zou een toetsenbord dat vijf jaar geleden lekker typte, dat nu niet meer doen?

Slijtage en die is bij de goedkope rubberdome toetsenborden (waar die van Apple onder vallen) aanzienlijk hoger dan bij de mechanische toetsenborden.

Ik zal me duidelijker uitdrukken: Waarom zou een toetsenbordmodel dat vijf jaar geleden lekker typte, dat nu niet meer doen? Dat is wat ik bedoelde: niet dat elk specifiek toetsenbord het oneindig uithoudt, wel dat als een bepaald model lekker typt, dat niet achterhaald kan worden door ontwikkelingen — hooguit door veranderingen in het ontwerp, maar dan is het niet meer hetzelfde model. (Het kan natuurlijk wel dat je indruk ervan verandert: „Ik vond dit altijd een lekker toetsenbord, maar nu ik aan dat andere gewend bent niet meer.”)

Bijdrager
    iep

Die modellen worden niet meer gemaakt en zijn lastig te verkrijgen. Die je kunt verkrijgen zijn tweedehands en dan komen we uiteindelijk weer bij het slijtage verhaal uit.

Bijdrager
    1984

Apple Keyboard with Numeric Keypad Met bekabeling Toetsenbord – met bekabeling
    € 43 online klik

Bijdrager
    iep

Daar hoef je Google niet voor te gebruiken, die vindt je ook gewoon in de online Apple store, de Mediamarkt en al die APR’s die we rijk zijn. Qua prijs boeit het toch allemaal weinig.

Bijdrager
    Jakko Westerbeke
    iep op 29 november 2014

Die modellen worden niet meer gemaakt en zijn lastig te verkrijgen.

Huh? We hebben we het toch allebei over het toetsenbord uit het plaatje van 1984 hierboven? Die worden al een jaar of zeven gemaakt, en ik kan me geen verschil herinneren in hoe de drie die ik in die tijd gebruikt heb aanvoelen.

Bijdrager
    iep

Ik liet me misleiden door het jaartal 2007. Toen hadden we die oude grote plastic planken nog en die tikken zwaarder dan de huidige aluminium versie. Niet dat dit ook maar iets anders maakt aan het verhaal want het zijn beiden rubberdome toetsenborden. Ik heb met die dingen en ook andere toetsenborden wel dat verschil gemerkt, soms zelfs al vrij snel (na een jaar). Ze zijn dan een stuk zompiger om in te drukken dan voorheen.

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Hoe dan ook verliezen we ons in de details. Mijn originele opmerking, waar ik nog altijd niet van inzie waarom hij onwaar zou zijn, is dat wanneer een bepaald ontwerp toetsenbord lekker typt, dat niet achterhaald kan worden door nieuwere ontwikkelingen. Het is niet alsof, omdat er een nieuw toetsenbord op de markt komt, alle bestaande ineens slechter gaan typen. Bijvoorbeeld

Bijdrager
    Dick de Roos

Jakko, de link werkt niet….:(

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Nu wel. (Gek genoeg heb ik hem gemaakt door er alleen een / achter te typen — zonder dat werd hij door het forum automatisch „verdubbeld” en dan werkt hij niet meer …)

Maar nu dan een vraag van mij die volgens mij hier wel past (met het risico de thread te kapen): is er hier iemand die zijn of haar ervaringen met een Matias Quiet Pro met ons kan delen? Ik zit er al langer over te denken dat een mechanisch toetsenbord wel wat voor mij is, aangezien voor mij een computer vooral een apparaat is om op te typen, maar ik heb geen zin in geluid dat dat van een typemachine benadert.

Bijdrager
    iep

Toen dat aluminium model uitkwam tikte hij net zo als wanneer je er nu eentje spiksplinternieuw zou kopen. En dat kan verschillend zijn want zowel toen als nu wordt er gebruikt gemaakt van verschillende toeleveranciers waardoor de kwaliteit net even iets anders kan zijn. Zo kan de ene net even wat zwaarder tikken dan de ander.

Je vergelijking met Unicomp is een hele slechte want die laat nou juist zien dat het wel anders is geworden in de loop der tijd. IBM heeft namelijk de toetsenborden van een ander overgenomen en later hun toetsenborden divisie weer verkocht. De toetsenborden van IBM zijn anders dan die van Unicomp en dat heeft met een verandert design en andere componenten te maken. En ja, die van Unicomp tikken daardoor minder goed als de originele van IBM. Lees je op ieder forum waar toetsenbord fanaten (ja die bestaan) rondhangen. Daarom zijn echte IBM toetsenborden nog zeer gewild en vaak ook duurder dan die van Unicomp zelf.

Mechanische toetsenborden kunnen luidruchtig zijn. Ze zijn in ieder geval luidruchtiger dan de aluminium toetsenborden van Apple. Daar kun je behoorlijk hard op rammen zonder dat het geluid maakt, iets wat bij lang niet alle rubberdome toetsenbord het geval zal zijn. Voor sommigen kan een mechanisch toetsenbord stiller zijn omdat ze de toetsen beter aanvoelen en daardoor niet alles naar de bodem drukken (dat moet bij een rubberdome anders registreert hij de aanslag niet). Dat naar de bodem drukken is hetgeen wat veruit het meeste lawaai maakt. Overigens is een typemachine echt vele malen luidruchtiger dan een mechanisch toetsenbord. Een goeie start in de wereld van de mechanische keyboard vindt je bij Reddit: https://www.reddit.com/r/MechanicalKeyboards/wiki/index Daar vindt je ook links naar andere fora. Geekhack.org is een handige site voor ons Mac-gebruikers aangezien daar een aantal lotgenoten rondhangen. Daar hebben ze ook wat reviews over de Matias toetsenborden staan, zoals deze.

Bijdrager
    Waffle ಠ_ಠ

@Jakko Westerbeke

Als je een stil mechanisch toetsenbord wilt moet je zeker niet aan een Unicomp denken:wink: Die dingen zijn buckling spring toetsenborden, die maken al een hels kabaal als je er maar naar kijkt.:lol:

Het meeste geluid in een mechanisch toetsenbord komt van het zogeheten “bottoming out” wat iep hierboven al beschrijft. Voor de Cherry MX-series zijn in ieder geval speciale o-ringetjes verkrijgbaar die de maximale toetsaanslag (tot de toets de bodem raakt) tussen de 1 tot 5mm kunnen reduceren. Hoe dikker dat ringetje, des te stiller het toetsenbord. Als dit je eerste mechanische toetsenbord wordt zou je het beste aan de 2mm variant kunnen denken, dan kan je de toets nog behoorlijk ver indrukken (maar je zult al snel merken dat dat niet meer hoeft, en je daarop aanpassen).

Als je een toetsenbord met dergelijke ringtjes zou willen gaan kopen moet je wel uitkijken in welke categorie je switches vallen: clicky of tactile. In dit geval zou je het beste een ‘tactile’ toetsenbord kunnen kopen, die maken namelijk een veel minder “klikkend” geluid als je de toets activeert. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de MX Black, Brown en Red.

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 41)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.