7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Q:
    Bijdrager
    Remvo

Apple time capsule als NAS

Hallo,

Ik heb een vraag over een eventueel aan te schaffen TC. Thuissituatie; Ik heb thuis een aantal ipads en iPhones en een Windows (Vista) laptop.

Ik zou thuis graag een NAS willen waarop ik al mij foto’s, films en andere documenten (Pages, Numbers ed.) staan, en dat ik deze bestanden dan vanaf de iphone of ipad kan benaderen en kan laten afspelen via Apple TV op m’n tv (geen smart tv).
    Het schijnt dat een TC een betere wifi koppeling heeft met andere apple apparaten? Daarom dacht ik aan een TC, daarnaast wil het oog ook wat en wees eerlijk de TCs zien er gewoon gaaf uit, designtechnisch gezien. Wat ik kan doen is bv. een Segeate Central NAS halen. Hier kan ik al m’n data op kwijt en er zijn apps om de films, foto’s ed te benaderen en af te spelen van deze NAS. Simpel! Maar ik wil graag Apple.
    Dus hier mijn vragen:
    – kan ik een TC inzetten als NAS en daar mijn bestanden opzetten, benaderen en afspelen zonder iTunes aan te hebben op een ander laptop of pc?
    – is het mogelijk om bestanden als MPEG of Avi op de TC te zetten en deze af te spelen? Of kan dat alleen met mp3/mp4 bestanden?
    – als mijn manier niet kan, zijn er dan andere manier, zonder een iMac of MacBook te hoeven aanschaffen, die wel mogelijk zijn?

Hoor graag of iemand hier ervaring mee heeft en/of tips heeft.
    Thanks alvast.

Gr. Ruben

Bijdrager
    TheBigZ

De Time Capsule is prima geschikt om Time Machine backups mee te maken, maar als “allround” NAS moet je je er niet al teveel van voorstellen. Ik heb nog een witte Apple-sticker voor je die je op een niet-Apple NAS kunt plakken mocht je interesse hebben.:D

Bijdrager
    polansky

Alles wat Apple heeft op het gebied van netwerkapparatuur is gewoon heel beperkt in zijn kunnen. Zowel de Airport extreme Airport express, TimeCapsule en AppleTV zijn gemaakt voor het gemak, maar niet voor mensen die net even wat meer willen.
    Natuurlijk moet je voor Apple kiezen als je graag met alle beperkingen opgescheept wilt zitten vanwege een logo en design. Maar Apple is niet altijd beter dan wat een concurrent te bieden heeft.

Een NAS zet je gewoon in de meterkast naast je router of op zolder waar niemand hem hoeft te zien. Een Synology NAS heeft alle mogelijkheden die je graag wil en méér, is beter dan alles wat Apple op dit gebied te bieden heeft en ook nog eens super eenvoudig in het gebruik. Ik zeg doen!:)

Bijdrager
    Remvo

Thanks voor de info.
    Heeft een AirPort express als accespoint nog nut voor een betere koppeling tussen i-device en WiFi?

Bijdrager
    makasa

De Timemachine functionaliteit werkt ook op een Synology maar mist alleen de Accespoint functionaliteit. Maar die heb je waarschijnlijk al.

Bijdrager
    Link

heb recent een TC aangeschaft als router , Time Machine en toegang mediabestanden muziek/film. naast de TC ook een airport express voor streaming audio en apple tv voor streaming beeld. o ja en ook nog op afstand altijd toegang tot de data op de TC vanaf de macbook.

de TC had voor mij toegevoegde waarde omdat ik in een klap een oude router kon vervangen en simpele backup voor de macbook geregeld heb. ik gebruik ‘m dus ook voor video en geluid opslag. dat werkt prima, vanaf de macbook, rechtstreeks naar de Apple TV en audio naar de speakers aan de airport express.

ik moet altijd wel itunes aanzetten op de mac om vanaf Apple TV of ipad enzo te kunnen streamen. dat streamen werkt dan trouwens perfect.
    Je schrijft dat je een vista pc hebt, het zou kunnen dat het daarmee werkt in combi met itunes en airvideo op de pc. ik kon altijd gewoon vanaf de ipad rechtstreeks video die op de pc stond streamen met airvideo, zowel op de ipad zelf als op de Apple TV. toen had ik wel de data op de pc staan. (met teamviewer kan je vanaf de ipad simpel de pc uitzetten enzo, hoef je niet naar dat ding te lopen)

voor een wat heavy user, die veel download, of waar meerdere mensen gelijktijdig met de data werken, kan ik me voorstellen dat je in een nas investeert. maar voor licht gebruik volstaat de TC bij mij prima.

Bijdrager
    Mike de Wildt

o ja en ook nog op afstand altijd toegang tot de data op de TC vanaf de macbook.

Is dat laatste nou echt het geval? Ik heb al vier jaar een TC en het is me tot op heden (heb er dan ook bar weinig tijd in gestoken) niet gelukt om op afstand mijn bestanden op mijn TC te benaderen. Ik hoorde gisteren iets op mijn werk iets over bridge modus waarmee ik het zou kunnen bewerkstelligen. Ik moet het allemaal nog proberen, maar ben wel erg benieuwd of het nu kan of dat een TC eigenlijk gewoon ongeschikt is als NAS.

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.