12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
  • Q:
    Bijdrager
    Yaratje

Apple Store of tóch in de winkel?

Beste OMT-ers,

Ik heb inmiddels besloten om een nieuwe MBP 2.4GHz, 250GB HDD @ 7200RPM te kopen, maar nu zit ik met het volgende probleem.
    Ik kan de MBP zowel in de winkel als online bij Apple kopen.
    Het verschil zit in de prijs ( ik maak gebruik van studentenkorting ).
    Online kan ik deze MBP met HDD @7200 rpm bestellen voor 1660 euro.
    In de winkel kost deze zelfde setting mij (ongeveer) 1760 euro.
    De garantie is voor mij van belang.
    Waar kan ik beter met problemen terecht, in de winkel of retourneren?

Mochten er zich problemen voortdoen, waar kan ik dan beter terecht, minder gezeur, word je online van kasje naar de muur gestuurd enz?

Ik heb dit topic geopend omdat ik dacht dat er vast meerdere studenten informatie hierover willen weten.

Met vriendelijke groeten,

Yaratje

PS: Ik hoef niet te wachten voor 5 januari hé, zal toch geen update uitkomen :P?

Bijdrager
    sven-

Als je iets online hebt besteld (via Apple.com) kun je bij elke APR met je vragen/problemen terecht, zover ik weet.

Bijdrager
    Yaratje

Ik heb hier dichtbij een HTR Arnhem zitten…
    :o

Bijdrager
    Moriarty

Even voor de duidelijkheid;

Als jij een apparaat bij de online store koopt, heb je recht op garantieafhandeling via een eventuele APR, het beantwoorden van problemen/andere vragen doet een APR alleen als extra service, hij is dit dus niet verplicht (APR’s zijn geen Genius Bar).

In de praktijk zal een APR je graag helpen, maar je mag het niet van ze verwachten in alle redelijkheid. gaat er iets kapot in je Mac, dan mag je bij ze aankloppen…

Vergeet niet dat de Apple Store een regelrechte concurrent is van de APR, APR’s zijn dus niet per definitie “Apple”. Ze hebben een dealership overeenkomst. De studentenkorting is afgeschaft voor APR’s en alleen nog maar te verkrijgen via de online store, de docentenkorting bestaat nog wel via de APR. Zo zie je maar dat Apple regelrecht concurreert met hun eigen resellers. De kortingen op Black Friday zijn dus bij de APR niet te vinden bijvoorbeeld.

Bijdrager
    Wolf_H

Dat laatste over die docentenkorting is niet geheel waar. Bij HTR Nederland wordt gewoon studentenkorting gegeven.

Bijdrager
    Moriarty

HTR is een Premium Reseller, zij geven de korting wel, ik heb het over APR’s.

Bijdrager
    puntKoen
    ”Moriarty”

HTR is een Premium Reseller, zij geven de korting wel, ik heb het over APR’s.

En waar denk je dat APR voor staat? Precies, Apple Premium Reseller :).

In Nederland heb je resellers (Dixons, MediaMarkt, bol.com), Apple Premium Resellers (HTR. iFactors, A-Mac, de oude Apple Centers), Apple Shops (joint-venture Apple en MediaMarkt) en de Apple Online Store (van Apple Sales International).

De APR’s kunnen studenten- en docentenkorting geven, dat is niet veranderd. De resellers (dus zonder premium) mochten dat nooit (in ieder geval: ze kregen geen korting van Apple als ze een product aan een student verkochten). De bedragen studentenkorting verschillen soms wel per APR, afhankelijk van welke marge de ondernemer neemt. Als een APR een Apple Solution Expert Education (ASEE) is, krijgt hij meer korting van Apple.

Wat voor jou handig is, is erg persoonlijk. Omdat je bij de online store op afstand koopt, heb je recht om de koop binnen 14 (wettelijk 7) dagen te ontbinden. Dat kan niet in winkels, wat jammer is bij dingen als dode pixels of krasjes, hoewel die maar sporadisch voorkomen.

De after-sales service is nagenoeg hetzelfde. Apple heeft in Nederland geen eigen technische dienst, dus je zult altijd naar een APR of een onafhankelijke AASP worden verwezen. Monteurs kunnen natuurlijk wat harder rennen voor klanten waar ze meer geld aan verdienen. Van het kastje-naar-de-muur-situaties komen bij allebei de kanalen voor: zowel de AASP als Apple kunnen naar elkaar wijzen als ze iemand verantwoordelijk achten voor het (niet) uitvoeren van een reparatie.

Hetzelfde gaat met vragen over je apparaat. In een APR zullen je ze wel helpen, maar als je een computer daar hebt gekocht kun je natuurlijk een stuk meer uitleg krijgen dan als je je Mac online hebt gekocht.

Bijdrager
    McHank

doel je nu op de studentkorting van apple, of met surfspot? Want met surfspot wordt het nog goedkoper. Gewoon gaan naar surfspot.nl en daar je school en studentennummer + wachtwoord invoeren

Wat mij ook opvalt is dat prowarehouse soms wel eens nog goedkoper is dan surfspot (iig wel voor de mac pro) maar dat moet je maar ff uitzoeken.

Alvast veel plezier met je nieuwe speeltje:)

Bijdrager
    Sanjeev

Bij iCentre zou je setup €1752,- kosten, je krijgt daar 5% studenten korting, ook krijg je dezelfde korting op alle accessoires, behalve op de iPods.

Meestal heb je dan nog meer voordeel dan als je online je macbook koopt.
    Voor problemen is er ook nog een ASP.

Elke APR zal vast zo’n actie hebben.

Bijdrager
    Vincent37

MIjn tip is om je aanschaf te doen bij een Apple store dit ivm korte lijnen bij eventuele klachten en garantie na afloop van de garantieperiode.
    Het nederlandsconsumentenrecht geeft je de mogelijkheid om eventuele defecten na de garantieperiode te claimen bij de verkopende partij. Zodra je de Apple store (internet) hier op aanspreekt dan worden de lijnen ineens heel erg lang/ Daarnaast hebben de resellers geen zin om de eventuele reparatie uit te voeren. Zij maken kosten die vervolgens vergoed dienen te worden door de Apple store. Echter Apple heeft zijn zaakjes niet zo goed geregeld en hier ben je als klant de dupe van!!!! Apple heet een procedure voor de zogenaamde “customer law claim” echter niemand kent deze of wil die uitvoeren. De producten zijn super maar de kwalitet van dienstverlening laat te wensen over.
    Ik spreek uit ervaring. Mijn moederbord is defect en zit nu al +/- 6 mnd in een procedure met Apple…….
    Ga voor de reseller!!!

Bijdrager
    dnhems

MIjn tip is om je aanschaf te doen bij een Apple store dit ivm korte lijnen bij eventuele klachten en garantie na afloop van de garantieperiode….

.

Ga voor de reseller!!!

Beetje tegenstrijdig?..

Betreft het verhaal van Koen. geen speld tussen te krijgen:)

Bijdrager
    MouseMighty
    ”Moriarty”

Even voor de duidelijkheid; Blablabla….(APR’s zijn geen Genius Bar).Blablabla

Jij bent duidelijk ook geen Genius Bar :P Er klopt meer niet dan wel van je verhaal. Heel kort: Koop je een Mac via de online Apple Store zijn zij je aangewezen “dealer”. Koop je de Mac bij een APR dan is die je dealer. Dat doet niets af aan het garantie verhaal, dat blijft hetzelfde. En iedere APR/shop mag korting geven, zoveel als ze willen namelijk. Die kopen die machines soms nieteens van Apple zelf en daarna mogen ze die gratis weggeven als ze willen. Dat zal Apple aan hun groene klokhuis oxideren namelijk…

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.