7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Q:

Bijdrager
    Odyssey

Apple store in NL + BTW / edu korting

Vraagje betreffende aankoop van bvb. Macbook in Nederland.

We hebben een Macbook pro met <span style=”text-decoration: underline;”>Qwerty</span> toetsenbord nodig en zou daarom naar NL komen omdat deze daar standaard op voorraad zijn en dit in BE soms een probleem kan geven…

Weet er iemand of ik met een Belgisch BTW nummer dan ook BTW moet betalen, of dit zoals in webshops het geval is de BTW dan weg valt?  Ook is het mogelijk EDU korting te combineren (in een Apple store) met een factuur op BTW nummer.  Mijn vriendin werkt aan de universiteit en heeft daar recht op, wij zijn zelfstandig, dus heb een factuur nodig om de kost in te brengen.

Bijdrager
    Shmoo

Normaal niet, normaal kun je die BTW dan ‘verleggen’ zoals dat heet volgens mij. Echter, Apple doet daar niet in mee omdat ze in elk land wel een eigen onderneming/winkel hebben waar je dan naar verwezen wordt. Dat wordt gewoon bestellen in België en dan een paar dagen extra wachten zodat de machine gemaakt kan worden.

Tenzij je de bestelling ook in Nederland laat afleveren maar dan krijg je nooit een factuur op een adres in Belgisch. Je kan dus wel vanuit België online bij Apple in Nederland een MacBook kopen zolang je die maar in Nederland op een woonadres laat afleveren.

Bijdrager
    Brombeer

Hoe deden ondernemers dat vroeger? vraag ik me wel eens af…

Waarom wil je korting hebben als je toch het hele bedrag fiscaal verrekent?

Bijdrager
    Shmoo

Toen was het gewoon betalen en later apart terugvragen, toch? Dat was een hoop gedoe dus deed men minder graag zaken over de grens.

Bijdrager
    aartjan.nl/blog

BTW bon krijg je altijd. En edu-korting ook, als je je pas laat zien.

Zo doe ik dat ook altijd.

Als NL ondernemer is de BTW in de hele EU aftrekbaar. Ik neem aan als BE ondernemer ook.

Bijdrager
    janvanes

Als NL ondernemer is de BTW in de hele EU aftrekbaar.

Daar zitten anders nogal wat haken en ogen aan.  Ja, je kunt BTW op producten/diensten uit bijv. België terugvragen, maar je hebt dan  te maken met minimumbedragen (in het geval van België: € 1000,– of bij brandstof € 250,–), ook voor wat betreft de terug te vragen OB.

Zie de pagina “BTW terugvragen uit andere EU-landen” en deze pagina van de Belastingdienst.

De in een ander EU-land betaalde omzetbelasting gewoon maar verrekenen met de af te dragen omzetbelasting mag dus niet.

De normale (en meest gemakkelijke) manier is dat je bij aanschaf je BTW-nummer opgeeft aan de verkoper, en dan (na evt. controle door de verkoper) de prijs zonder omzetbelasting betaalt. Apple doet daar niet aan mee. Niet persé “omdat ze in elk land wel een eigen onderneming/winkel hebben waar je dan naar verwezen wordt” maar waarschijnlijk omdat het voor hen gedoe en risico betekent, en ze het niet hun probleem vinden.

Want volgens mij krijg je bij een aanschaf in de App Store echt geen Nederlandse factuur. Vroeger zat de AppStore (zogenaamd, virtueel) in Luxemburg, sinds 2015 blijkbaar in Cork, Ierland. En ja, vaak gaat het bij de App Store om een paar euro – maar soms ook over honderden of duizenden euro’s

Bijdrager
    Odyssey

Thanks voor de reacties, de edu korting is op zich een leuke extra omdat het van toepassing zou zijn voor ons, maar de factuur is uiteraard belangrijker, plus uiteraard BTW recuperatie.  Jammere is dat in BE de default toestellen AZERTY zijn, het leek mij dus eenvoudiger in NL een standaard qwerty model te halen dan in BE een speciaal te bestellen.  Maar als het een heel gedoe is om dat achteraf fiscaal te verrekenen heb ik er uiteraard ook niks meer aan.

Zeker nu ik weet dat Apple altijd de btw zal aanrekenen.  Bij bax shop als ik online bestel is dat niet het geval, en dat maakt het interessant om in NL te kopen uiteraard:)  Zijn er NL premium resellers die dit principe wel hanteren in bvb een online shop?

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.