23 berichten aan het bekijken - 1 tot 23 (van in totaal 23)
  • Q:
    Inactief
    Anoniem

Apple spyware in 10.4.7 ?

Sinds 10.4.7 neemt je Mac regelmatig contact opneemt met Apple om te kijken of je widgets nog allemaal up-to-date zijn. Zie ook hier. Dit is nog onschuldig, en hopelijk blijft het daarbij, maar het lijkt me wel iets om in de gaten te houden.

Moderator
    unSOUND

Ik geloof dat je de term Spyware nog niet helemaal begrijpt…

OS X houdt je spullen up-to-date, dat is wat anders dan in je prive-spulen snuffelen. Als je daar echt bang voor bent: Kijk eens wat minder naar X-files.

Bijdrager
    petermac

Ik heb little snitch daarnet eventjes geinstalleerd, gewoon om eens te testen, en daarna alles weggegooid, maar ik verwijder je dat programma volledig? het blijft draaien, maar spotlight vindt niets meer. er zat ook geen uninstaller bij voor zover ik weet?

Bijdrager
    Snakeman

Als je wilt weten of er verkeer van jou computer naar buiten wordt gestuurd, kun je het beste Little Snitch http://www.obdev.at installeren. Deze geeft allemaal aan wat er naar buiten gaat en kun je desgewenst ook bepaalde apps blokkeren om de communiceren (zeg maar een soort Firewall).

Bijdrager
    Pbook

Je kan ook de kabel eruit trekken. Dan weet je het zeker. Het is nu eenmaal niet anders dat een computer met een netwerkaansluiting verkeer genereerd. Of dat nu het ophalen van de tijd is of een dns. Er zijn ook heel wat programma’s die af en toe kijken of er een update is. Dat is dus nog allemaal geen spyware. En dan hebben we het nog niet eens over broadcast verkeer.

pbook

Bijdrager
    Snakeman
    ”Pbook”

Je kan ook de kabel eruit trekken. Dan weet je het zeker. Het is nu eenmaal niet anders dat een computer met een netwerkaansluiting verkeer genereerd. Of dat nu het ophalen van de tijd is of een dns. Er zijn ook heel wat programma’s die af en toe kijken of er een update is. Dat is dus nog allemaal geen spyware. En dan hebben we het nog niet eens over broadcast verkeer.

Volgens mij zegt hij helemaal niet dat al het verkeer naar buiten spyware is. Het lijkt me handig dat als je reageert, het enigszins in de richting van een antwoord op de vraag zit. De vraag is niet “Wat is Spyware?” Als hij dat in de gaten wil houden moet hij dat toch zelf weten?

Bijdrager
    wenkie
    ”petermac”

Ik heb little snitch daarnet eventjes geinstalleerd, gewoon om eens te testen, en daarna alles weggegooid, maar ik verwijder je dat programma volledig? het blijft draaien, maar spotlight vindt niets meer. er zat ook geen uninstaller bij voor zover ik weet?

Bibliotheek –> PreferencePanes –> Little Snitch verwijderen.

Inactief
    Anoniem

Wanneer een computer *ongevraagd* gegevens stuurt naar Apple of wie dan ook, vind ik dat wel degelijk een vorm van spyware, hoe onschuldig ook.

Maar goed, ik kijk niet naar de X-files, dus wat weet ik er nu vanaf.:roll:

Bijdrager
    Pbook

Volgens mij zegt hij helemaal niet dat al het verkeer naar buiten spyware is. Het lijkt me handig dat als je reageert, het enigszins in de richting van een antwoord op de vraag zit. De vraag is niet “Wat is Spyware?” Als hij dat in de gaten wil houden moet hij dat toch zelf weten?

Dan moet je eens in een terminal sessie tcpdump aanzetten. Als je dat allemaal in de gaten wil houden kom je aan je werk niet meer toe.

Pbook.

Bijdrager
    DarkRaverNL
    ”Pbook”

Dan moet je eens in een terminal sessie tcpdump aanzetten. Als je dat allemaal in de gaten wil houden kom je aan je werk niet meer toe.

Pbook.

Over drijven is ook een vak he :/

LittleSnitch is inderdaad erg handig, ik geberuik het al een hele tijd.

Bijdrager
    Snakeman

Met Little Snitch kun je bepaalde app’s altijd toestemming geven om data te verzenden. Zodoende krijg je alleen maar een melding wanneer een onbekende App. gegevens wil verzenden. (Heb het een tijdje zelf gebruikt, werd er niet gelukkiger van en heb het dus maar uit gezet).

Bijdrager
    Pbook

Ik denk niet dat ik overdrijf. Je zit te kijken naar al dat verkeer wat je computer uit gaat. Goede spyware zit uitstekend verstopt en gebruikt bijv. de poort voor smtp verkeer. En die staat open. Ik heb hier al heel wat laptops binnen gehad die zo waren geinfecteerd dat aansluiten op ons netwerk niet verstandig leek. En alles zat keurig verstopt. Keyloggers die alles netjes via poort 80 de wijde wereld opsturen. En poort 80 staat natuurlijk ook open. Ik wil alleen maar zeggen dat “tools” als little snitch je alleen maar een vals gevoel van veiligheid geven. Daar hebben Mac gebruikers trouwens nogal veel last van.

Pbook.

Bijdrager
    Snakeman

Kijk, daar hebben we wat aan… Het is inderdaad waar, al het verkeer dat ik via Little Snitch ben tegen gekomen, was normaal verkeer. Het is niet één keer voorgekomen dat ik zoiets had van: “Wow, laat ik dit maar blokeren”.

Bijdrager
    Martens
    ”koen”

Wanneer een computer *ongevraagd* gegevens stuurt naar Apple of wie dan ook, vind ik dat wel degelijk een vorm van spyware, hoe onschuldig ook.

Er zijn zoveel applicaties die dat doen. Auto-update heet het. Ik kan me overigens voorstellen dat het automatisch vergelijken van widget-versies via internet gewoon in de 10.4.7 release-informatie of in de voorwaarden staat. Maar je hebt zeker gewoonweg op “agree” geklikt zonder te lezen? ;]

Overigens is dat een raar artikel, op dat weblog. Het vergelijkt Microsoft’s “phone home” praktijken met eenvoudige auto-update functionaliteit van Apple. Windows controleert of je wel een legale versie hebt en geeft je geen updates als dat niet zo is. Dat is toch van een net iets andere orde.

Bijdrager
    Sixer
    ”wenkie”
    ”petermac”

Bibliotheek –> PreferencePanes –> Little Snitch verwijderen.

Er zit ook nog een kernel extension in /System/Library/Extensions/.

Bijdrager
    Esquare
    ”koen”

Wie zegt dat er iets naar Apple wordt gestuurd? Als ik de informatie op docs.info.apple.com goed begrijp, is de feature alleen bedoeld om te testen of een widget die geïnstalleerd wordt de meest recente versie heeft. Het lijkt me dat het contact met Apple alleen bedoeld is om een actueel lijstje bij te houden.

Moderator
    unSOUND
    ”koen”

Maar dat is dus juist de clou. Er worden geen gegevens verstuurd.

Inactief
    Anoniem
    ”unSOUND”
    ”koen”

Maar dat is dus juist de clou. Er worden geen gegevens verstuurd.

Dat begreep ik dus uit het geciteerde artikel. Ik sta gecorrigeerd.:oops:

Ik vindt het verder wel storend dat er dan gelijk bovenop mij wordt gesprongen alsof ik een nitwit ben die de readme’s niet leest, niet weet wat spyware is, en naar tv programma’s voor geeks kijkt.:wink:

Moderator
    unSOUND

Blijkbaar straalde je post dat wel uit… :P

Bijdrager
    Esquare
    ”koen”

Ik vindt het verder wel storend dat er dan gelijk bovenop mij wordt gesprongen alsof ik een nitwit ben die de readme’s niet leest, niet weet wat spyware is, en naar tv programma’s voor geeks kijkt.:wink:

Trek het je niet aan. Bij deze temperaturen zijn de reacties nog wel eens wat overspannen. :)
    Welke van bovenstaande beweringen klopt niet, trouwens? :wink: <- vet

Voor mij hoeft het niet zo nodig, maar wie de hier besproken ‘feature’ wil uitzetten, schijnt in Terminal het volgende commando te kunnen geven:

sudo mv /etc/mach_init.d/dashboardadvisoryd.plist /etc/mach_init.d/dashboardadvisoryd.plist.disabled

Het geeft de plist van het ding een andere naam, waardoor het niet meer werkt.

Bijdrager
    Martens

De artikelen springen als paddestoelen uit de grond inderdaad. Ik snap er alleen he-le-maal niks van. Het is een auto updater! Meer is het niet. Adobe programma’s hebben het, BB-Edit heeft het, Transmit ook, etc. Eigenlijk elke applicatie die ik gebruikt. Auto updating is geen spyware, het is gewoon een automatisch hulpmiddel om je software up-to-date te houden.

Zie het als volgt: met 10.4.6 moet je zelf controleren of een van je widgets misschien een nieuwe versie heeft, terwijl 10.4.7 die taak van je overneemt. Computers zijn er om te automatiseren. Wordt er eindelijk eens wat fatsoenlijk geautomatiseerd, gaat iedereen zitten piepen. ;]

Bijdrager
    JeePee

Ik denk dat het de veiligheid ten goede komt, in het verleden kwamen er wel eens wilde verhalen voorbij over Widgets die zich installeerden zonder je erom te vragen…:P

Apple houdt wellicht op deze manier een extra oogje in het zeil. 8)

23 berichten aan het bekijken - 1 tot 23 (van in totaal 23)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.