17 berichten aan het bekijken - 1 tot 17 (van in totaal 17)
  • Q:
    Bijdrager
    crahan

Apple repair in Belgie == afzetterij

‘k Heb net gebeld naar Apple om mijn Macbook Pro te laten repareren. De laatste tijd werd de CPU fluittoon en de hitte aan de linker bovenhoek meer en meer irritant (en luider). We doorlopen een aantal tests en ze concluderen bij Apple dat het toestel inderdaad best binnengebracht wordt voor reparatie. Ze kunnen jammer genoeg het toestel niet omruilen of ter plekke komen ophalen omdat het toestel al 30 dagen in mijn bezit is en ze verwijzen me derhalve door naar 1 van hun erkende Apple Service Centers in België.

Ik bel dus naar IT Pro (Gent) en daar vertellen ze me doodleuk dat, ook al zijn ze officieel Apple Service Provider en het defekt binnen de garantieperiode valt (iets meer dan 30 dagen oud), ze toch nog 30 euro administratiekosten aanrekenen. Omdat het toestel niet bij hen werd aangekocht. Bij navraag bij Apple zeiden ze dat dit een kost is om je op te nemen in de database van het Apple Service Center. Maar, ik ben al klant bij IT Pro en bovendien vertelden ze me bij IT Pro doodleuk dat die 30 euro aangerekend zal worden bij elke interventie, niet enkel bij de eerste.

Dit wil dus zeggen: als je bij Apple via de online store een Mac koopt en na 30 dagen blijkt er iets defekt te zijn wat binnen de garantievoorwaarden valt, dat je het toestel enkel kan binnenbrengen bij een erkend Apple Service Center waar ze een zelf gekozen bedrag mogen aanrekenen bij elke reparatie die ze uitvoeren. Kan iemand mij zeggen waarom er dan nog een garantie gegeven wordt als je uiteindelijk als klant toch moet betalen? Prachtige service!

Dat IT Pro zuigt weten we ondertussen al, maar dat Apple weigert om zelf de reparatie uit te voeren ook al erkennen ze dat er een probleem is (in dit geval het vervangen van het moederbord), DAT kan ik echt niet begrijpen.

Bijdrager
    klaus

Naar mijn weten is het enkel ITPro dat dit bedrag aanrekent, ik heb mijn G5 (gekocht bij itpro gent) binnengebracht bij info services in St. Niklaas, en daar is alles kosteloos gerepareerd.

Apple zelf weigert toch niet het te repareren? Ze sturen je door naar een servicecenter die in hun opdracht zaken herstelt. De rekening is dan voor Apple zelf.

Bijdrager
    crahan

Inderdaad, zonet met I. Services in Sint Niklaas gebeld. Zij rekenen niets aan en lieten me zelfs weten dat ze vergoed worden voor het uitvoeren van de reparatie. General Computer Assistance Brugge rekent dan wel weer een kost aan (heb ik ook even bij geïnformeerd).

Apple zelf zegt dat ik verplicht ben om het toestel binnen te brengen bij een Service Center. Wat ofwel een kost van 30 euro is ofwel de prijs van 2 trein- en bustickets heen en terug (Sint Niklaas ligt voor mij namelijk niet zo direct bij de deur). Dat wil dus ook zeggen dat ik 2x een halve dag verlof mag nemen om die trip te maken.

Het klinkt misschien allemaal als gezaag, maar voor een reparatie die binnen garantie valt ben ik toch wel redelijk wat tijd en geld kwijt.

Bijdrager
    3mph

Ik zou nog een keer met Apple bellen.. misschien is Apple Care ook iets? Ik twijfel er ook nog steeds aan..

Bijdrager
    Geedee

Ik vind je hele verhaal niet kunnen. Garantie is garantie, punt uit. Heb een jaar of wat geleden een iMac naar ARC Dilbeek gedaan en daar werd alles gratis hersteld. Ik heb wel zelf voor de transportkosten moeten opdraaien. Tot daar nog aan toe, maar 30 euro voor een herstelling onder garantie… daar zou ik beslist een boompje over opzetten.

Bijdrager
    PietjePuk

Wat ik al geleerd heb is dat je in itPro (Gent) beter zo weinig mogelijk komt. Ik kan er alleen maar slecht van spreken.

Bijdrager
    jabikdeboer

idee: laten we ze bombarderen met emails

Bijdrager
    El Fidel

Ik heb mij laten vertellen dat het zelfs in de Europese wetgeving opgenomen is dat een electronisch product altijd maar ook altijd 2 jaar garantie heeft !! Willen of niet !! En de producten dienen dan ook kostenloos gerepareerd worden.

Hier een artikeltje op de website van de justitie van nl.

http://www.justitie.nl/publicaties/brochures_en_factsheets/factsheets/consumentenkoop_en_garantie.asp

Ik heb dit zelf nog niet gelezen …

Nog een artikel van fgov.be

http://mineco.fgov.be/protection_consumer/warranty/warranty_nl_001.htm

Bijdrager
    crahan

Ik heb een paar keer afwisselend met IT Pro en dan weer met Apple gebeld en Apple heeft in België geen ‘pickup en repair’ dienst. Zij sluiten een contract af met Mac winkels waarbij die winkels de titel van Apple Service Center opgeplakt krijgen. Dit systeem moet toelaten dat een klant eender waar een Mac aankoopt en bij problemen in een dergelijke winkel kan binnenstappen om de reparatie te laten uitvoeren.

De vriendelijke mijnheer van I. Service BVBA in Sint-Niklaas, ook een Apple Service Center, heeft me trouwens laten weten dat zij wel de reparatie volledig kosteloos uitvoeren omdat ze via hun Service Center contract met Apple een vergoeding krijgen voor dergelijk zaken. Apple betaald die Service Centers met andere woorden een nominale vergoeding om dergelijke reparaties uit te voeren.

Het enige wat Apple eventueel toelaat is dat die Service Centers een nominaal bedrag vragen om je op te nemen in hun klantenbestand, maar ik ben al geruime tijd klant bij IT Pro. Ik heb daar mijn Powerbook, iBook, Lacie HDs, iPod, etc allemaal gekocht. Die 30 euro is trouwens geen administratieve kost om je op te nemen in de database, maar een bedrag die je sowieso op tafel mag leggen bij elke interventie.

Apple’s Consumenten dienst heeft in elk geval mijn klacht over IT Pro genoteerd en gingen me op de hoogte houden van eventueel verdere ontwikkelingen. In tussentijd ga ik mijn toestel binnenbrengen bij de vriendelijke mensen van I. Service BVBA in Sint-Niklaas waar ze geen kosten aanrekenen, ook niet om mij als nieuwe klant in hun bestanden op te nemen.

Update: nog zonet even naar IT Pro gebeld. Ze houden daar voet bij stuk. Zij zijn van mening dat de vergoeding die ze van Apple ontvangen onvoldoende is en rekenen daarom voor elk interventie een extra 30 euro aan.

Update2: nog even naar Apple gebeld met de vraag of het toegelaten is dat een service center bvb 100 of 200 of 300 euro gaat vragen voor een dergelijke reparatie en hun antwoord was dat ze niet bepalen hoe de service centers hun werk doen. Ik heb hen gewezen op de garantiebepalingen op hun website die zeggen dat de reparatie volledig kosteloos gebeurd en daarop hadden ze als antwoord dat die bepalingen geen rekening houden met die Service Center administratie kosten.

Ik heb het product bij Apple gekocht en ik wil het door Apple laten repareren. Het feit dat Apple mij *verplicht* naar een Service Center stuurt en dan hun handen gaat wassen in onschuld omtrent de extra kosten die dit Service Center gaat aanrekenen is iets wat niet zou mogen.

Bijdrager
    Geedee

ITPro gaat z’n boekje te buiten. Het klopt wat hier eerder is gezegd: in Europa geniet je van 2 jaar volledige garantie. D.w.z. dat elk defect waar je zelf geen schuld aan hebt GRATIS dient hersteld te worden. Ik zou dan ook m’n Macje laten repareren en achteraf resoluut weigeren om wat dan ook te betalen. Voor die 30 onwettige euro gaan ze je beslist geen deurwaarder thuis sturen.

Bijdrager
    Apple-iMac220

Uhm, mijn bedrijf heet Apple Reparatie België, zou je zo vriendelijk willen zijn als je een naam gebruikt om dan ook de juiste naam te gebruiken van de servicedealer.

Bijdrager
    Apple-iMac220

En mijn advies; daar ik al jaren in de Apple wereld werk; zoals Geedee omschrijft klopt het. Een consument geniet twee jaar garantie.

Bijdrager
    Xenophon

Fijn dat je daar een topic van 7 jaar geleden voor boven haalt.

Bijdrager
    bartvdv

Een stukje gratis publiciteit voor Apple Reparatie België ? Hoe flauw van Apple Reparatie België.

En is dit ook een post van jou ? http://www.onemorething.nl/community/topic/probleem-imac-24/#post-2595255
    Zo ja, dan zou ik mijn toestellen toch nooit bij jou binnenbrengen.

Bijdrager
    bechris60

Ik weet niet hoe het in België zit met de garantie maar hier in Amsterdam ben ik altijd heel fijn geholpen. Meestal ook nog eens gratis zelfs als ik niet neer in de garantie periode zit. Maar waar heb je die Mac gekocht dan. Want als het bij de Apple online store is dan zijn ze verplicht het defect gewoon te maken zonder extra kosten voor zover ik weet. Ze zullen hem dan toch echt komen ophalen denk ik!!!!

Bijdrager
    bechris60

Ik weet niet hoe het in België zit met de garantie maar hier in Amsterdam ben ik altijd heel fijn geholpen. Meestal ook nog eens gratis zelfs als ik niet neer in de garantie periode zit. Maar waar heb je die Mac gekocht dan. Want als het bij de Apple online store is dan zijn ze verplicht het defect gewoon te maken zonder extra kosten voor zover ik weet. Ze zullen hem dan toch echt komen ophalen denk ik!!!!

Bijdrager
    Multimediaknaller
17 berichten aan het bekijken - 1 tot 17 (van in totaal 17)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.