14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
  • Q:
    Bijdrager
    dadmi

    Apple Pay vanaf 16 jaar?

    Ik heb geen idee of de vraag al gesteld is maar ik zit bij ING, dus kan gebruik maken van Apple Pay. Tenminste dat dacht ik, niet dus. Ik ben 15 jaar en moet minimaal 16 zijn. Balen dacht ik, heb er lang op gewacht. Nou is mijn vraag of iemand hier weet of er ook echt geen andere manier is om dit voor mij te activeren. Kon het zelf niet vinden op Google. Misschien weten jullie ergens van!? Alvast bedankt!

    Groet,

    Bijdrager
    Shmoo

    Hoe wordt gecontroleerd of je 15 jaar bent heb je misschien een jongerenrekening of zoiets?

     

    Als dat zo is dan is het een kwestie van je pakket upgraden naar een Oranje-pakket ofzoiets. Let wel op dat dit iets meer dan een euro per maand kost. Nu betaal je niets qua kosten, als je een jongerenrekening hebt.

    Bijdrager
    dadmi

    <p class=”cite”>Shmoo op 13 juni 2019 om 17:17</p>
    Hoe wordt gecontroleerd of je 15 jaar bent heb je misschien een jongerenrekening of zoiets?

     

    Als dat zo is dan is het een kwestie van je pakket upgraden naar een Oranje-pakket ofzoiets. Let wel op dat dit iets meer dan een euro per maand kost. Nu betaal je niets qua kosten, als je een jongerenrekening hebt.

    Naar mijn weten heb ik inderdaad een jongerenrekening. Verder lijkt mij de enige andere methode mijn geboortedatum die is ingesteld bij ING.

    Bijdrager
    Shmoo

    Ik denk niet dat het technisch gezien een leeftijdskwestie is maar vooral een kostenplaatje. Apple Pay betalingen kosten geld en jouw bankrekening is gratis als een service naar kinderen, dus kleden ze deze een beetje uit om alles zo goedkoop mogelijk te houden voor de bank.

    Geblokkeerd
    Anoniem

    Een gratis studentenrekening heeft wel Apple Pay, dus toch een leeftijdskwestie. Vanuit Apple overigens, die stellen gewoon die eis.

    Bijdrager
    dadmi

    <p class=”cite”>Shmoo op 13 juni 2019 om 18:33</p>
    Ik denk niet dat het technisch gezien een leeftijdskwestie is maar vooral een kostenplaatje. Apple Pay betalingen kosten geld en jouw bankrekening is gratis als een service naar kinderen, dus kleden ze deze een beetje uit om alles zo goedkoop mogelijk te houden voor de bank.

    Dat klinkt best logisch, en best begrijpelijk eigenlijk. Er zitten gewoon kosten aan, die moeten betaalt worden.

    Bijdrager
    Shmoo

    (2) Apple Pay is niet beschikbaar voor kinderen jonger dan 13 jaar. Leeftijd verschilt per land of regio.

    Bron

     

    Denk dat het dus vanuit ING komt. Wat wel raar is, kinderen kunnen wel contactloos betalen met hun bankpas en de jongerenrekening. Dat doet mij vermoeden dat het om transactiekosten gaat.

    Bijdrager
    GoeieDag

    dadmi op 13 juni 2019 om 17:06
    …ik heb er lang op gewacht.

    Jij maar 15 jaar; ik heb er wel 5 decennia op moeten wachten!

    Bijdrager
    Mackaaij

    Ik heb het deze week vergeefs met ING geprobeerd zoals ik vond op het Bunq-forum.

    ING geeft aan dat de leeftijdsbeperking bij Apple zit:
    https://twitter.com/ingnl/status/1269885597969051650

    Op iPhone kan een kind geen geboortedatum corrigeren – het is alleen-lezen. Via Apple Support kun je de leeftijd van je kind wijzigbaar maken. Het kind krijgt dan een melding op de telefoon. Daarna kan het kind de geboortedatum “corrigeren” zodat het morgen 16 wordt. De ouder krijgt een e-mailbericht voor het goedkeuren van die wijziging.

    Vervolgens kun je echter nog steeds niet verder bij ING. De app geeft aan: “Je hebt geen rekeningen waarop Apple Pay werkt.” Ook als je het proces vanuit Apple Wallet start. ING tipt (dit was telefonische support) om in de profielinstellingen de leeftijd te “corrigeren” maar dat blijkt niet mogelijk. Dat kan alleen op kantoor met geldige legitimatie. Dat gaat natuurlijk nooit gebeuren.

    ING blijft zich vervolgens achter Apple verschuilen. Ze krijgen de vraag wel vaak van jongeren, maar Apple legt de leeftijdsgrens van 16 jaar op. Terwijl die leeftijdsgrens ook 13 kan zijn: “Apple Pay is niet beschikbaar voor kinderen jonger dan 13 jaar. Leeftijd verschilt per land of regio.”
    https://support.apple.com/nl-nl/HT204506

    Uiteindelijk kom je dan op het (schriftelijk, jawel) indienen van een beleidsklacht (bij ING). Dat gaan we doen want ik zie het verschil niet tussen betalen met een bankpas die kapot kan gaan en kwijtraken vs een smartphone. Waarbij die laatste nog eens beveiligd is met gezichtsherkenning of een vingerafdruk tov een bankpas-met-pincode.

    Overstappen naar een andere bank omwille van beleid “uitleggen” met cirkelredenaties en het afpoeieren van klanten naar een ideeënbus in plaats van denken in oplossingen is zeker een optie. Bij Bunq schijnt het dus wel mogelijk te zijn maar over die bank lees je dan – zonder onderbouwing – dat je daar ook niet wilt zijn.
    https://www.reddit.com/r/Netherlands/comments/9hv6w5/bunq_vs_other_banks/

    ABN AMRO neemt het niet serieus en Rabobank reageert niet eens op een potentiële nieuwe klant:
    https://twitter.com/abnamro/status/1168874792566558725

    Ik wacht nu op het schriftelijke klachtenformulier. Stel voor dat mensen banken regelmatig op deze discussie attenderen totdat er een heldere uitleg van het waarom is, nieuw beleid of een workaround. En natuurlijk schriftelijk een “beleidsklacht” indienen. Op de vooruitgang!;)

    Bijdrager
    Mackaaij

    ING Bank heeft een reactie gestuurd op mijn beleidsklacht: “Het klopt dat klanten onder de 16 jaar geen gebruik kunnen maken van Mobiel Betalen en/of Apple Pay Dit is een beleidsmatig besluit geweest”.

    Ze nemen de suggestie mee: “We vinden uw feedback heel belangrijk. Wij nemen daarom uw suggestie voor het mogelijk maken van Mobiel Bankieren / Apple Pay voor onder de 16 jaar mee in het verbeteren en uitbreiden van Mobiel betalen.”

    Ik ga er nog een brief overheen sturen want het blijft een cirkelredenatie en verwijzing naar de ideeënbus. Waarom is dit besloten en gaan we zelf nog meemaken dat de leeftijdsgrens omlaag kan?

    Bijdrager
    Mackaaij

    Deze week contact gehad met ING Bank omdat ik niets meer had gehoord. ING Bank verwijst naar “de overheid” en gaf de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit als startpunt mee. Die verwezen (op Twitter) door naar de Autoriteit Persoonsgegevens dus daar wacht ik nu op.

    Inactief
    Anoniem

    Ik denk dat @dadmi inmiddels 16 is dus opgelost. Begrijp het wel hoor, die grens. Apple Pay komt toch een beetje uit de credit-card hoek, pas later kwam de bankpas koppeling. Het zal vast ooit veranderen @Mackaaij, voorlopig kun je hemel en aarde in de Nederlandse bankwereld bewegen: Apple of de bank bepaalt het. Bespaar je de moeite!

    Bijdrager
    Mackaaij

    De Nederlandse overheid bepaalt het, aldus ING Bank. Ik dacht dat dit een handige plek was op mensen op de hoogte te houden maar zal mij beperken tot het iCulture-forum: https://forum.iculture.nl/f28/iphone/f32/iphone-algemeen/189652-waarom-de-leeftijd-voor-apple-pay-nederland-16-jaar.html

    Inactief
    Anoniem

    Maar wat is nou écht het praktische probleem..? Er mogen wel meer dingen niet als je 15 (of 12..) bent die veel vervelender zijn ?. Prima om andere ‘slachtoffers’ hier ook op de hoogte te houden hoor. Ik zie dat het op iCulture inmiddels ook storm loopt met steunbetuigingen.

14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.