5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Q:
    Bijdrager
    kikilech

Apple Netwerk in Muiderberg aanleggen

Wie kan tegen een redelijke vergoeding mijn vader helpen om zijn draadloze netwerk op orde te krijgen. Hij heeft ADSL van XS4ALL met aan Speedtouch wireless modem en inmiddels 4 (!) Aiport Express adapters. Ik krijg het niet voor elkaar om het goed te laten functioneren. O.a. moeten er poorten op de router van de Speedtouch opengezet worden zodat iChat AV werkt en verder een printer aansluiten op een Airport boven, een Airport configureren voor Airtunes en misschien nog 1 airport om het signaal te versterken.

Hoor graag van een ervaren Netwerk Airport deskundige want wat bij mij thuis allemaal perfect is gelukt, mislukt steeds bij hem.

Vast hartelijk dank,

Fer

Bijdrager
    jorikk

Hi,

In deze setting, met 4 x een AE zou ik persoonlijk WIFI op de speedtouch uitschakelen en over gaan op het WiFI netwerk van de AE. Waarschijnlijk heb je WiFi N viariant gekocht en dat is iets sneller.
    Daarnaast werkt WDS beter, de manier om het netwerk uit te breiden. Heb hetzelfde probleem gehad op mijn speedtouch waarbij itunes niet werkte. Dit kwam omdat er op het speedtouch dingen als multicast gedisabled stonden.

J

Bijdrager
    Pieterr

De tip van jorikk is inderdaad wel een goede.

Het aan de praat krijgen van iChat AV met een Speedtouch is notoir lastig. De rest van de dingen die je noemt zouden geen grote problemen moeten opleveren. Ik zou een stapsgewijze aanpak nemen, dwz eerst eens één AirPort Express direct aangesloten aan je modem aan de praat krijgen als wireless Access Point. Als dat werkt, proberen de boel uit te breiden met de volgende AE.

Misschien heb je nog iets aan deze artikelen mbt het opzetten van een wireless netwerk met meerdere AirPorts:
    Airport WDS daisy-chain
    Airport Extreme WDS daisy-chain
    Airport WDS daisy-chain

Bijdrager
    jorikk

Wat ik dus zou doen is hetvolgende.

Wifi op speedtouch uitschakelen.
    1 x AE via ethernet kabel aansluiten op de speedtouch en daarop Wifi inschakelen.
    Ik zou hiervoor een statisch IP adres instellen op de AE. Waarom? omdat je vanuit de speedtouch gemakkelijk alle poorten kunt doorzetten naar de AE. Apple zorgt er dan voor dat de juiste poorten worden opengezet.
    Als je dit doet, zorg er wel altijd voor dat op je laptop de firewall lekker aanstaat. (voor de zekerheid)

Hierna testen of de laptop werkt via Wifi.

Daarnaa uitbreiden.
    2e AE als extender van het Wifi Netwerk (WDS) + printer sharing
    3e AE als extender van het Wifi Netwerk (WDS) + Airtunes
    4e AE als extender van het Wifi Netwerk (WDS) + Airtunes

Volgens mij heb je dan een goed draadloos netwerk.
    Voor zover ik weet kun je een AE altijd instellen als Wifi Extender + airtunes, maar weet het niet zeker.

Groet,
    Jorik

ps WDS instellen op de speedtouch icm AE is mij tot op heden nog niet gelukt namelijk.

Bijdrager
    arri

ik heb nog nooit apart poorten hoeven forwarden voor ichat..
    je moet er alleen voor zorgen dat er in het netwerk maar 1 nat-router/dhcpserver is, bijv. de speedtouch.
    althans, zo doe ik het.
    en de AE alssimpele (wireless) repeater van het speedtouch netwerk..maarop despeedtouch dus wifi uit

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.