30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 57)
  • Q:
    Bijdrager
    Billy

Apple muiscursor is een ramp

Na al enkele maanden geswitched te zijn ben ik nog altijd niet echt tevreden over hoe de Apple muiscursor reageert op mijn bediening.

Ik gebruik momenteel de Apple bluetooth muis. Het muisje ziet er echt knap uit…maar spijtig genoeg vind ik persoonlijk dat het design niet echt goed geschikt is voor langdurig gebruik.

Maar als ik dan zelfs mijn vertrouwde Microsoft (oeps :wink: ) aansluit op mijn Mac dan nog reageert de muiscursor niet echt optimaal. Het probleem is eigenlijk dat ik niet echt accuraat, snel,… kan werken.

Ik heb al het programma mousezoom (http://homepage.mac.com/bhines/mousezoom.html) geinstalleerd om de versnelling van de muis te verhogen dan standaard mogelijk is. Maar toch vind ik dat de muis niet hetzelfde reageert als onder Windows.

Met het programma mousezoom is de snelheid van de muis al veel beter maar volgens mij gebeurt de verversing (refresh rate) tussen de muis en OS X een beetje te traag. Hierdoor krijg ik het gevoel dat de muis niet echt prettig en onnauwkeurig werkt.

Zijn er misschien nog andere oplossingen hiervoor?

Billy

Bijdrager
    Nikita

Is die MS muis ook Bluetooth en doet ‘ie het wel goed met een gewone USB muis? Anders zou het nl. wel ’s aan de bluetooth ontvanger kunnen liggen…
    Overigens kan je bij Systeemvoorkeuren –> Toetsenbord en Muis –> Muis, ook de snelheid instellen van zo’n beetje alles.

Bijdrager
    rvanloosen

Ik heb de Logitech MX1000 aan mijn iBookje hangen als ik thuis ben. Daar heb ik zelfs de snelheid van omlaag moeten zetten, want die vliegt echt over het scherm…. Denk dus toch dat het een probleem bij jou systeem is en niet een Apple probleem…

Bijdrager
    Yaris

Ik heb een draadloze muis van Logitech, werkt super.

Bijdrager
    Billy

Die Microsoft muis is gewoon een USB muis. Mijn bluetooth in de Mac werkt overigens perfekt; toetsenbord is ook bluetooth en synchronisatie met de smartphone gebeurt dagelijks zonder problemen.

Het is gewoon dat de muis onder Windows (naar mijn mening) zich iets vlotter laat bedienen. Het is een beetje moeilijk om uit te leggen. De snelheid van de muis is dankzij het programma MouseZoom opgelost. Het is gewoon dat de muis niet echt nauwkeurig werkt. Ik heb dit gevoel zowel bij mijn Apple bluetooth muis als mijn Microsoft USB muis.

Billy.

Bijdrager
    kwispel

Ik had die Apple muis (iMac G5) direct door een oude optische muis van (sorry) Microsoft vervangen omdat ik

1) de rechtermuis echt mis
    2) ik kan niet zonder wieltje om te scrollen.

Ciao!

Bijdrager
    Nikita
    ”kwispel”

Ik had die Apple muis (iMac G5) direct door een oude optische muis van (sorry) Microsoft vervangen omdat ik

1) de rechtermuis echt mis
    2) ik kan niet zonder wieltje om te scrollen.

Ciao!

Hehehe, nou je bent lang niet de enige hoor :wink:
    Genoeg Maccers die zich afvragen waarom er geen scrollwieltje en rechtermuisknop bij de Mac-muizen zit…

Bijdrager
    Billy
    ”Nikita”

Hehehe, nou je bent lang niet de enige hoor :wink:
    Genoeg Maccers die zich afvragen waarom er geen scrollwieltje en rechtermuisknop bij de Mac-muizen zit…

Maar dat is niet echt mijn probleem. Al vanaf de dag dat ik geswitched ben hield ik mij echt aan de Apple gewoonte; dus geen scrollwieltje en geen tweede muisknop.

Na een aantal weken werken mis je ze toch niet meer zo hard. Alleen die bediening stoort me een beetje. Het gekke is dat wanneer ik mijn Microsoft muis onder Windows gebruik dan ervaar ik hier geen hinderlijke obstakels mee. Maar éénmaal aangesloten op OS X heb ik het gevoel dat ik iets mis aan de bediening. Hetzelfde verhaal telt voor de Apple muis zelf.

Ik weet niet echt precies wat het verschil is maar ik vind dat de muisbewegingen onder Windows vlotter gaan dan onder OS X.

Billy

Bijdrager
    Nikita

Ach er is niks mis mee om een gewone muis te gebruiken, persoonlijk vind ik de Apple muis echt een misser en heb dus ook een Logitech muis.

Bijdrager
    Freek.
    ”Nikita”

Overigens kan je bij Systeemvoorkeuren –> Toetsenbord en Muis –> Muis, ook de snelheid instellen van zo’n beetje alles.

Dit heb je toch wel nagelopen hè?! Ik kan me niet voorstellen dat, als je je instellingen een beetje goed hebt staan, je problemen hebt met de nauwkeurigheid, snelheid en precisie van je muis en cursor op OSX.

Bijdrager
    Pieces

Kan het niet zijn dat ’t hem in de versnelling zit? Als ik op de universiteitswintento’s werk, cross ik altijd alle buttons voorbij…

Volgens mij, beweegt de muis standaard minder snel van A naar B wanneer je langzamer beweegt (dus met een snelle polsbeweging zoeft de muis van linksonder naar rechtsboven over het scherm, maar als ik de zelfde beweging langzaam maak, schuift ‘ie maar een centimetertje op. De standaardinstelling in Windows doet volgens mij wat anders (in elk geval doen de PC’s van de uni dat anders)

Bijdrager
    Billy
    ”FreekMac”
    ”Nikita”

Dit heb je toch wel nagelopen hè?! Ik kan me niet voorstellen dat, als je je instellingen een beetje goed hebt staan, je problemen hebt met de nauwkeurigheid, snelheid en precisie van je muis en cursor op OSX.

Ja dit heb ik al gedaan :wink: . Overigens vond ik voor mijn beide muisen de snelste bewegingssnelheid onvoldoende. Na wat gegoogle merkte ik dat veel mensen de maximum standaardinstellingen onder OS X iets te beperkt vonden. Vandaar dat ik het programma MouseZoom heb geinstalleerd die er toch voor zorgt dat de bewegingssnelheid beter is in te stellen.

Maar of ik nu werk met mousezoom of niet…ik mis iets aan het gevoel aan de muis. Ze werkt niet echt nauwkeurig.

Billy

Bijdrager
    Freek.

BTW… muis? Weg ermee, geef mij maar een pen van Wacom!

Krijg je er nog een 5-knopsmuis met scrollwiel bij ook 8)

Bijdrager
    klaus

Billy,

Ik ervaar(de) dit ook wel met mijn microsoft muis. In het begin installeerde ik usb overdrive, ook om de snelheid op te schroeven, maar toch vond ik de accuratie niet goed genoeg. Het was alsof de muis vertraagde als ik de plaats naderde die ik moest hebben, en dat werkte wel een beetje op mijn zenuwen.

Dan heb ik de microsoft mouse drivers geinstalleerd en dat is een hele goede zet geweest, die reageren veel beter mijn inziens.

Enige nadeel is dat ik die niet kan gebruiken in samenwerking met maya, omdat hij niet toelaat dat ik het scrollwheeltje als knop gebruik in maya, dus die heb ik weer uitgzet en gebruik ik nu weer usboverdrive..

Ik hoop dat Tiger dit oplost. Vrijdagavond zal ik het weten

Bijdrager
    philippo

Ik moet beamen wat Billy zegt: Op m’n werk werk ik met Pc’s, en thuis met eem Mac. Het zit hem niet in de snelheid of de versnelling. Vergeleken met een pc is het net alsof de muis via een elastiekje met de cursor verbonden is. Niet accuraat, en als het een pc was, zou ik direct gaan controleren of het balletje vies is.
    Heb ook van alles geprobeerd, drivers, instellingen, maar het helpt niet. Het is helaas zo.

Bijdrager
    Nikita

Ik snap jullie problemen niet hoor… Ik heb dan een Logitech muis, gewoon USB ding met 2 knoppen en een scrollwieltje. Niks geen irritant gedoe over de snelheid of wat dan ook… :?

Bijdrager
    Oppie
    ”Billy”

Na wat gegoogle merkte ik dat veel mensen de maximum standaardinstellingen onder OS X iets te beperkt vonden.

Ik denk wel dat de meeste hits komen van de tijd van OS X 10.0 en 10.1, toen werkte de muis idd aardig beroerd. Daarom heb ik toen USB OverDrive aangeschaft, en die is nog steeds geactiveerd. Maar volgens mij is ie niet meer nodig; op Macjes zonder OverDrive werk ik even prettig en snel. Ook achter XP merk ikzelf overigens niet het door jou gevoelde verschil van ‘muisgevoel’.

Bijdrager
    WouterP
    ”Nikita”

Ik snap jullie problemen niet hoor… Ik heb dan een Logitech muis, gewoon USB ding met 2 knoppen en een scrollwieltje. Niks geen irritant gedoe over de snelheid of wat dan ook… :?

Ik ook, ik vidn zo’n apple muis maar irritant, maar ziet er wel geweldig uit moet ik erbij vermelden:?
    Met die apple muizen heb ik altijd het gevoel dat ik maar half klik… :? Ik weet niet hoe dat bij jullie zit…

Bijdrager
    Dick de Roos

Ik werk thuis (iMac TFT) met een Logitec optische muis (2 knop + scrollwiel) en op mijn werk (Win XP) met een Miscosoft optische muis.
    Ik merk geen verschil.
    Behalve dat ik op mijn werk links en thuis rechts muis (Wekwoord: muizen).
    Verschil moet er zijn tenslotte. :apple:

Bijdrager
    vogel
    ”philippo”

Ik moet beamen wat Billy zegt: Op m’n werk werk ik met Pc’s, en thuis met eem Mac. Het zit hem niet in de snelheid of de versnelling. Vergeleken met een pc is het net alsof de muis via een elastiekje met de cursor verbonden is. Niet accuraat, en als het een pc was, zou ik direct gaan controleren of het balletje vies is.
    Heb ook van alles geprobeerd, drivers, instellingen, maar het helpt niet. Het is helaas zo.

Als het balletje vies is, dan doet ie soms gewoon helemaal niks. Dat is echt wat anders. Maar het is mij duidelijk: smaken verschillen gewoon. Als ik achter een PC zit, dan schiet ik altijd m’n doel voorbij met de muis en moet ik van die hele kleine irritante bewegingen maken.

Bijdrager
    Yaris

Billy, geef je muis aan de kat en koop een Logitech MX 1000 Laser Cordless Mouse.

Bijdrager
    GREENSKiN

Waar jij last van hebt, heb ik ook last van. De Mac OS X muis acceleratie curve sucks gigantisch. Na een klein jaar ben ik nog steeds niet 100% gewend. Het zit er gewoon in, na jaren en jaren Windows gebruiken. Ik baal ervan dat hij niet te customizen is. Ik heb zelfs een avond gespendeerd aan het doorploegen van source code in Darwin. De features zitten keihard in de generic mouse HID driver om de acceleratiecurve aan te passen, maar er word geen gebruik van gemaakt.

Erg jammer. Ik stoor me er nog dagelijks aan.

Bijdrager
    iDeef

Goed.. ben sinds een aantal weke geswicht en ik ben zeer tevreden. Ik ga hier niet vertellen wat ik allemaal zo geweledig vind aan Apple want dat weten jullie allemaal zelf al:)
    Maar ik ben niet helemaal tevreden… net als wat meerdere hier op het forum, heb ik last van de muis. Ik heb de Apple Bleutooth muis, en deze werkt gewoon niet naar behoren. Ik denk trouwens dat het probleem niet aan de muis ligt, want ik heb al meerdere muizen geprobeerd en allemaal hetzelfde resultaat.

Het probleem:
    De muis is niet accuraat en brengt mij niet snel genoeg op de positie waar ik wil zijn. De snelheid is wel ok, maar als ik dan mijn muis langzamer beweeg dan verspringt hij steeds een klein beetje, en een klein beetje is al meer dan genoeg bij een muis!

Ik heb al meerdere mensen om me heen gevraagt die ook een Apple hebben, maar die kijke me aan alsof ik een …. ben :S Ik ben dus bang dat het een hardware probleem is… Aan de andere kant zegt mijn vriendin dat het aan Apple ligt, aangezien zij het al bij meerdere Apples heeft gehad!

Wie o wie kan ons helpen?!
    Alvast bedankt!

Moderator
    Strifer

ik heb geen problemen en die van mij (standaard apple usb muis) werkt prima en snel. ik ben de cursor op windows vaker kwijt, maar dat is omdat ie wit en niet zwart is;)

ik merk eigenlijk geen verschil in snelheid tussen windows en mac osx, maar als het waar is dat de mac muis sneller gaat als je snel muist en langzamer gaat als je langzamer muist dan heeft het wellicht iets met de motoriek van de persoon te maken? ik ben namelijk best een eitje op laptops… daar heb ik altijd problemen met een cursor. zowel windows als macs.

Bijdrager
    Rini

heb hier een intelli mouse van microsoft. ik herken het probleem niet moet ik zeggen. heb hier heeel langzaam zitten muizen maar hij verspringt normaal zover ik kan beoordelen. en dan heb ik probeerd om tekst enzo te selecteren.. in photoshop wat te selecteren..

vreemd probleem.

Bijdrager
    Rini

Zit het hier even op het waruk te proberen met de muis. Maar ik merk eigenlijk geen verschil deze maakt net zulke stapjes als thuis.
    Wellicht begrijp ik het verkeerd.

Bijdrager
    chm

Ja, ik kan het ook allemaal niet goed volgen, maar toch enkele bedenkingen.

Heb je al eens geprobeerd met een USB muis (met draad)?
    Heb je al eens geprobeerd op een andere ondergrond, want bepaalde ondergronden reflecteren redelijk slecht waardoor je muis traag wordt en soms verspringt.
    8)

Bijdrager
    iDeef

Heb alles al geprobeerd! Zowel met een USB muis als met een draadloze Logitech muis. Ondergrond heb ik ook al geprobeerd, heb er zelfs een zwarte muismat voor aangeschaft ,zat namelijk eerst op me witte bureau te werken.

Zal het probleem iets helderder proberen te formuleren. Als ik met mijn muis bijna bij de locatie ben waar ik moet zijn, gaat deze haperen. Ook als ik de muis in een constante snelheid (langzaam) beweeg dan beweegt deze niet vloeiend. Het lijkt er net op alsof de ondergrond reflecteerd, terwijl dit onmogelijk is. Het is heel irritant omdat ik veel in Adobe en Macromedia werk word ik er nu wel onderhand een beetje ziek van… :x

Ik ben toch bang dat het een hardware matig probleem is… (wat ik natuurlijk niet hoop :P)

Bijdrager
    chatsmit

dat je een mouse prog nodig hebt voor de versnelling vind ik al vreemd genoeg. Het probleem wat je beschrijft ervaar ik ook wel eens, maar als ik er verder over na denk, herken ik het wanneer ik venster wil minimaliseren of sluiten. Ik heb een ibook 12″ en mijn scherm is dus klein, waardoor de buttontjes ook erg klein zijn, daarom klik ik er al snel naast en werkt mijn klik niet. In verhouding zijn de venster buttons van macos kleiner dan die van windows volgens mij, dus dit kun je ook aanvoelen.
    Misschien nog een tip: let wel op dat je scherminstellingen op een goede resolutie ingesteld staat. Ik denk wanneer je resolutie te laag staat dat ook je muis beinvloedt.
    Verder merk ik wel dat mijn touchpad en logitech usb muis allebei hele kleine sprongetjes maakt bij miniscule bewegingen. Dat zegt eigenlijk dat de muisresolutie niet hoog is. Maar dat geldt ook voor PC muizen. Er bestaan muizen met een hogere resolutie, wanneer er macosx drivers voor zijn, zouden de cursors daarvan naar mijn idee ook scherpen over je scherm wandelen.

Bijdrager
    Undaunted

Ik heb hier tot twee keer toe al eens een bericht over gepost. Ik wordt ook knettergek van die muis. Het kan best zijn dat er voor de gemiddelde gebruiker geen verschil is, maar ik werk op beide systemen en ik kan niet aan die akelige Macmuizen wennen. Ik heb speciaal een Logitech MX510 gekocht om op 800dpi te kunnen werken.

Ik heb heel wat onderzoek gedaan op verschillende forums en het volgende werd me duidelijk: MacOSX en Linux ondersteunen standaard niet hoger dan 400dpi. Voor Linux echter is er een tool ontwikkeld die het probleem verhelpt, voor de Mac bestaat zoiets niet. De Standaardacceleratie is te verhelpen met het programma USBoverdrive, maar dat lost het echte probleem niet op.

400Dpi is de grens!! Onacceptabel. Apple ontkent overigens het probleem en zelfs op dit forum weet het gros van de mensen niet waar je het over hebt.

Als je veel achter de computer werkt, of bijv. games speelt is het verschil krankzinnig groot. Ik ben 8maanden Warcraft III gespeeld op de Mac. Ik ben uit ergenis voor de muis uiteindelijk gestopt. Ik speelde bij een vriend op de PC en ik was weer zo goed als voorheen…. echt schandalig dat hier niets aan wordt gedaan.

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 57)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.