30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 66)
  • Q:
    Bijdrager
    Ledda

Apple moeheid?

De laatste maanden besluipt me een raar gevoel, Apple moeheid! Kennen jullie dat ook?

Reeds een kleine 10 jaar ben ik, en mijn omgeving volledig overgestapt naar Mac OS. Dit heb ik me nooit beklaagd. De allereerste iMac Alu doet het nog steeds bij mijn ouders, mijn vriendin’s eerst alu Macbook met een SSD en RAM upgrade doet het ook nog voortreffelijk. Mijn i7 mac mini met SSD is de snelste computer ooit waar ik heb op gewerkt. Schitterend! Na verschillende iPhones is mijn huidige iPhone 6 gewoon foutloos.

Maar toch …Ik heb het gevoel dat ik het nu wel heb gehad met Apple… De watch kan me hoegenaamd niet boeien, ik ben meer voor zwitsers handwerk. Nieuwste laptops of andere hardware is meer van hetzelfde: dunner, platter, sneller… Op software vlak is er helemaal niets veranderd. Nog altijd hetzelfde grid met je icoontjes met hier en daar een nieuw pull down schermpje. Ok, het werkt allemaal wel smooth en feilloos. Maar ik neem aan dat dit bij de laatste generaties bij concurrenten ook wel zo is?

Ik begin stiekem te kijken naar de nieuwste Lumia’s met Windows OS, en de Google Nexus’en. Die zien er tegenwoordig toch heus niet slecht uit! En, ook niet onbelangrijk: Niet overdreven duur! Bij elke nieuwe release van een iphone gaat de prijs omhoog, en het intern geheugen naar beneden lijkt het!

Kan ik het mezelf nog verantwoorden om zoveel geld te spenderen aan hardware indien er interessante concurrentie is??

Ik weet het niet meer…

Besluipt dit gevoel jullie ook??

Bijdrager
    Soulshaker

Dat heb ik ook geregeld. De windows phones zien er leuk uit , helaas nog niet veel apps. Maar dat zal wel grotendeels goed komen denk ik.
    Niet alleen bij windows phones , ook de dell XPS 13 en Microsoft surface 3 (pro) zien er strak uit. Het zal hier op dit forum veel de ogen uitsteken , maar microsoft is de laatste tijd goed bezig.

Bijdrager
    trabant

De nieuwe dingen van Apple kunnen mij ook niet zo boeien.
    Maar wees eens eerlijk, je hebt heimwee, niet?

Bijdrager
    Targaryen

Aha! Ik wist zelf niet hoe ik het onder woorden moest brengen, maar je zegt prima wat ik ook dacht na het zien van de keynote van afgelopen week. Apple Watch? Liever niet… Nieuwe MacBooks? Tja, alsmaar duurder voor dezelfde functionaliteit. En de iPhone 6 is ook mijn laatste iPhone vermoed ik.

Ik ben nog steeds tevreden over mijn MacBook Pro (hij werkt gewoon), maar de wow-factor die ik bij de aanschaf had van mijn iMac destijds en mijn MacBooks is er intussen ook echt af. En tussen ons gezegd en gezwegen: het feit dat ik in een leslokaal zat bij mensen van wie ik de enige was die een MacBook had gaf ook een tof gevoel. Tegenwoordig loopt elke marginaal met een iPhone rond op afbetaling en heeft elke student bij ons op school wel een MBPr of een MBA. Ook daarvoor moet je het dus niet kopen (tip voor alle snoodaards die hier komen vragen hoe ze hun ouders kunnen overtuigen om er toch een te kopen).

Ik werk ook dagelijks op een zelfbouw-pc met Windows 8.1 en ik merk nauwelijks verschillen op tegenwoordig met OS X. Oké, de handelingen zijn bij OS X sterk vereenvoudigd in de meeste gevallen, maar vastlopers, bugs en andere ongein zie ik op geen van beide toestellen frequent verschijnen. Kijken we dan naar de prijs, dan moet ik zeggen dat mijn MacBook evenveel gekost heeft als mijn zelfbouw met een 27″ scherm erbij. Als ik kijk bij vrienden met een One+One of een Nexus 5/6, dan zie ik inderdaad ook degelijke toestellen voor een fractie van de prijs van mijn iPhone 6. Iets waar ik me de laatste tijd vooral aan erger is de verhouding van foto’s die ik neem met die iPhone. Geen 16:9 maar een of andere rare rechthoekvorm. Mag ik elke foto gaan bijsnijden. Maar goed, dat ligt aan mij.

Sommigen zullen dat azijnzeikerij vinden ongetwijfeld, maar de laatste keer dat Apple mij heeft overtuigd was bij de presentatie van de iPhone. Tot zover mijn idee over ‘Apple moeheid’.

Bijdrager
    SunKeeper
    Ledda op 14 juni 2015

OK, het werkt allemaal wel smooth en feilloos. Maar ik neem aan dat dit bij de laatste generaties bij concurrenten ook wel zo is?

Ja. Alleen vergeet dan niet dat je in dezelfde prijsklasse als een iPhone terecht komt.

Je moet naar meer kijken dan alleen aanschafprijs. Een iPhone werkt voor minstens drie tot vier jaar bruikbaar snel. Een kijkje bij Android leert dat je de vlag mag uitsteken als er überhaupt een derde versie voor je toestel verschijnt. (want één update na ongeveer een jaar krijgt bijna elk toestel wel)

Bij Apple krijg je jaar na jaar nieuwste software. Dat we het dan traag vinden komt natuurlijk omdat er snellere iPhones verschijnen, maar kopen we die snellere iPhone omdat we het zelf prettig vinden of omdat we het idee hebben ‘achter’ te lopen bij die mensen om je heen die wel gratis nieuwe iPhones lijken te krijgen?

Dat Apple minder exclusief wordt draagt dus sowieso bij aan de afname van het wow-gevoel.

En stel jezelf niet verplicht alles mooi en geweldig te vinden. (ten minste dat doe ik zelf i.i.g. niet) Pak er gewoon het beste uit en gebruik dat zolang je tevreden bent. Ik hoef geen iPhone 6 omdat ik het ding te groot vindt en amper iets meer kan bieden dan zijn voorganger. Ik ben toevallig ook lang niet de enige die geen iPhone 6 heeft, maar al zou ik dat wel zijn kan het me nog weinig interesseren.

Ik heb ook nooit een horloge gehad of gedragen, dus al vindt ik de WATCH wel een mooi project en ben ik benieuwd hoe het verder ontwikkelt, ik zal er voorlopig geen aanschaffen.

Bijdrager
    Ledda

@trabant! Haha, hier wat oude foto’s van mij spammen!! Waar is de tijd:-)

Maar idd, heimwee naar Windows. Ik weet het niet. Ik heb Windows verlaten bij xp, maar stiekem ziet die Windows 10 met de metro interface er echt goed uit!

Tof om te lezen dat dit gevoel toch ook bij wat anderen heerst, ik ben er zeker van dat er heus nog zijn!

Begint het rationele na al die jaren te overheersen op het emotionele?? Ik krijg de indruk…

Het enige wat me wat tegenhoudt is het feit dat iedereen in mijn omgeving nu reeds in her ecosysteem van Apple zit. Foto’s delen of facetimen met familie gaat vlot. Maar hier zullen zeker ook wel alternatieven voor bestaan…

Keuzes keuzes!

Inactief
    Anoniem

Tja, ik denk dat vooral mensen die al héél lang Apple gebruiken hier last van krijgen. Vroeger was Apple duidelijk de sympathieke underdog, maar tegenwoordig is het het hoogste gewaardeerde bedrijf op aarde. Dan hoef je niet meer op mijn liefde te rekenen, en al helemaal niet met een management dat er vaak duidelijk enkel zit voor het grote geld (Bob Mansfield, Jony Ive, etc.).

Ik vind het persoonlijk voor een heleboel dingen gewoon te duur. Ik denk dat mijn volgende desktopcomputer dan ook een zelfbouw Hackintosh wordt, waar ik zelf nog dingen kan uitbreiden zonder absurde bedragen aan Apple over te maken. Voor laptops ligt dat wat lastiger, maar wat Apple in die categorie heeft wordt ook steeds verder dichtgetimmerd. Een iPhone gebruik ik niet, want een telefoon is voor mij gewoon een gebruiksvoorwerp.

Inactief
    Anoniem

Mijn Apple spullen werken prima. Zelfs m’n MBP uit 2009. Met El Captain in het vooruitzicht, gaat deze straks zelfs nog sneller werken als ik de WWC-keynote mag geloven. iCloud is letterlijk en figuurlijk de bindende factor: 1) Het bindt m’n Apple-spul mooi samen 2) Het zorgt er voor dat ik hardware-technisch niet buiten de pot pis. Toch heb ik ook een steeds sterker verlangen om buiten de iCloud vijver spullen te gaan aanschaffen.

Heb ik daadwerkelijk verlangen naar de nieuwste snufjes? Nee. Ik ben tevreden. Alles werkt prima. Zonder gemor doen de spulletjes hun werk. Zover ben ik tevreden met Apple.

Wat me wel tegenstaat is het met veel superlatieven aankondigen van matige diensten, die vaak in eerste instantie voor een beperkt aantal landen of steden werken. Dit in tegenstelling tot Google die de ene na de andere fantastische dienst uit haar mouw lijkt te schudden. Naar mijn idee is Apple meer bezig haar aandeelhouders tevreden te houden dan dat ze echt bezig is met gedurfde innovatie. Hun presentatie is nog immer hetzelfde, hun spreektaal is hetzelfde, zelfs hun producten zien er nog steeds hetzelfde uit. Het lijkt erop alsof Apple bang is de kip met de gouden eieren te slachten wanneer men zou innoveren. Tijdens de laatste WWDC-keynote introduceerde Tim Cook zelfs weer een “One more thing”. Apple innoveert niet, Apple conserveert. Wat dat betreft heb ik meer bewondering voor het “jonge honden gevoel” van Microsoft en Google.

Bijdrager
    sedikit

Het feit dat ik dit commentaar “levensgevaarlijk” vind is symptomatisch: meer dan 10 jaar gebruik ik Apple. Ik ben nog nooit vermoeid geraakt van het product Apple, wel van het bedrijf Apple. Maar echt héél erg vermoeid ben ik altijd geweest van het dweepzieke gedrag van menige mede-Apple-gebruiker, het hooliganachtige door dik&dun verdedigen van Apple, Apple onfeilbaar achten, en het altijd maar kinderachtige afgeven op de concurrentie.

Bijdrager
    SunKeeper

Daarom probeerde ik hierboven het zoveel mogelijk netjes te verwoorden.

Als in dat ik niet ‘afgeef’ op de concurrentie, maar wanneer iemand zegt dat een Apple-product vele malen duurder is en een ander merk een goedkoper product met dezelfde prestaties levert dan wordt er te kortzichtig gekeken.

Je moet meer dan aankopen. Als je van merk B in dezelfde tijd tweemaal zoveel apparaten aan moet schaffen om tevreden en up-to-date te blijven (naar je eigen zin uiteraard) moeten de apparaten ook minstens tweemaal zo goedkoop zijn om het echt voordeliger te maken. Of dat zo is blijft de vraag.
    Dat wil niet zeggen dat A of B slecht is, maar dat je een eerlijke vergelijking moet maken.

Geldt lang niet alleen voor telefoons of tablets, maar ook voor computers.

Moderator
    Pete.Z

Ik werk zakelijk met Windows 10, en een Samsung Galaxy S5, en geloof me, beter medicijn tegen Apple moeheid is er niet.

Bijdrager
    Absrnd

@Ledda
    Jij bent een van de rede dat multinationals denken dat elke uitgave van en nieuw product compleet anders moet zijn, anders worden gebruikers moe,
    en vinden ze het al snel saai worden !
    De aandachtsspanne van consumenten is in de loop der jaren behoorlijk ingekort, en verwachten ze elke keer weer iets beters en anders dan de vorige keer, zodat ze die ene week weer het gevoel te hebben iets spannends in hun handen te hebben.

Apple speelt het spelletje geheel anders, ze gaan voor vertrouwde producten die vaak alleen onder de motorkap veranderen,
    voor mij geeft dat een vertrouwen dat ik al hun producten zonder problemen kan gebruiken, omdat ze allemaal gelijkend werken, daardoor is de nieuwigheid pret kortstondiger, wat ik zelf ook soms jammer vind.
    daarvan is Apple zeker bewust, dat het uitpakken van een nieuw product een feestje moet zijn, wat het al psychisch mooier en spannender maakt.

Ook met hun kleine aanbod van producten had een beetje Apple nerd a hun producten in gebruik, maar nu dat Apple zich op andere markten aan het richten is, ontwikkelen ze producten die voor de vele Apple gebruikers, als onbruikbaar gezien worden, en ontstaat er een apart fenomeen, dat Apple gebruikers het “jammer” vinden dat ze geen nuttige functie kunnen bedenken om het nieuwste Apple product kunnen gebruiken:)

Bij mij gebeurde het bij de iPad mini, ik dacht, wat een gaaf product, maar daarna bedacht ik me, dat ik deze never niet nodig had, en dat vond ik jammer,
    ook nu met de Apple Watch, zag dat ik er heel erg naar uit keek, maar bij de lancering ik een soort Meh ! gevoel had, en daar baalde ik stiekem van:)

Sorry voor de vele letters:)

Bijdrager
    Brombeer
    Ledda op 14 juni 2015

@trabant! Haha, hier wat oude foto’s van mij spammen!! Waar is de tijd:-)

Komende zondag, in Hillensberg. Maar je moet over Sittard komen aanrijden, want de weg ligt open.

Bijdrager
    Ledda

Akkoord, samsungs S reeks is zeker ook duur. Soms wel duurder dan een iPhone.

Maar het lijkt me dat je voor een Lumia of Nexus niet zo veel moet neerleggen toch!

Lifetime software update is wel een must, steeds de nieuwste software ontvangen is ook een must, en dat zie je idd niet bij alle Android aanbieders.

Maar Apple blind verdedigden voor alles wat ze uit hun hoed schudden? Zeker niet!! Denk maar eens aan de accessoires waar ze gewoon zwaar op cashen! Het blijft een profit organisatie en geen VZW!!

Bijdrager
    Ledda

Akkoord, samsungs S reeks is zeker ook duur. Soms wel duurder dan een iPhone.

Maar het lijkt me dat je voor een Lumia of Nexus niet zo veel moet neerleggen toch!

Lifetime software update is wel een must, steeds de nieuwste software ontvangen is ook een must, en dat zie je idd niet bij alle Android aanbieders.

Maar Apple blind verdedigden voor alles wat ze uit hun hoed schudden? Zeker niet!! Denk maar eens aan de accessoires waar ze gewoon zwaar op cashen! Het blijft een profit organisatie en geen VZW!!

Bijdrager
    d.denkers

Ik ben dus niet de enige. Sinds 1998 gebruik ik de producten van Apple. Al die jaren keurig meegegaan met elke nieuwe ontwikkeling. Maar ook bij mij is de ‘Apple moeheid’ toegeslagen. Mijn iPad en Macbook Air zijn inmiddels vervangen door een Microsoft Surface Pro 3. De Surface bracht bij mij het gevoel weer terug wat ik vroeger ook met Apple had: wow, geniaal!. De IPhone is vervangen door een BlackBerry Passport. Ook daar weer dat zelfde gevoel: wow, geniaal!. Eerlijk gezegd heb ik nog een mac mini, maar die gebruik ik slechts omdat ik na ruim 17 jaar Apple toch nog een aantal softwarepakketten heb waar ik nog geen afscheid van wil/kan nemen. Ik heb tenslotte overal keurig voor betaalt, dus vervangen zonder duidelijk upgrade-noodzaak vind ik zonde.

Maar de nieuwste dunnere en vooral duurdere laptops van Apple maken mij niet meer koud of warm. De iWatch zie ik als een voor mij totaal overbodig product. De hype eromheen snap ik nog veel minder…..

Bijdrager
    Thomas De Lange

Het probleem met apple is dat alles goed werkt, zo goed dat je niet helemaal blij wordt als er een of andere bug is opgelost terwijl je bij andere producten telkens weer blij wordt als er iets is opgelost…

Bijdrager
    Thomas De Lange

Let op Google kan ALLES met je foto’s doen wat ze willen bij apple gebeurt dat niet

Bijdrager
    Hydræ

Hier een Apple gebruiker vanaf 2009. Weet nog goed dat ik liep te schelden op m’n eerste iMac, wat een rot ding waarom werkt dat niet zoals Windows? Toen ik leerde dat het ook anders kan, en dat er voor OS X nou eenmaal andere applicaties zijn. Eigenlijk dezelfde functionaliteit, andere naampje. Gaandeweg met iCloud werkt alles echt geweldig samen! De eenvoud en het gemak waarmee ik taken voor elkaar krijg werkt fijn. In die 6 jaar ooit 1x een hangende MacBook gehad.

Niet zozeer Apple moeheid, maar wel het gevoel telkens iets in te moeten leveren. Dvd eenheid eruit, alles dunner en duurder, minder geheugen, hogere prijzen (MBPr), i7 eruit bij Mini, etc. Dan kom je er toch weer achter dat Apple ook gewoon een commercieel bedrijf is die klanten richting een duurdere versie wil lokken, want aan 8GB opslag heb je vrij weinig, en standaard een mechanische HDD is eigenlijk ook wat antiek.
    Volgens mij is het ook een kwestie van opvatting; ik hoef niet per se een nieuwe iPhone of Watch, maar het zijn wel geweldige apparaten! Mooi dat ze er zijn en dat het goed (samen)werkt.

Waar ik wél moe van wordt is het enorme gamma aan producten. Vroeger was er een aantal modellen waar je uit kon kiezen, oudere modellen waren gewoonweg niet meer verkrijgbaar. Ik ben huiverig dat dit nieuwe model de innovatie van Apple gaat opbreken, door teveel oudere hardware te ondersteunen en softwareversies in omloop te laten.

Bijdrager
    Verwijder

Ja, ik ben ook Apple-moe, al jaren.

het werkt allemaal wel smooth en feilloos

Bij mij niet. Er zitten steeds meer bugs in de software en ze worden niet opgelost. Sinds iOS hangt OS X er bij. Ik ben er ook niet blij mee dat mijn Mac denkt te weten wat goed voor mij is en achter mijn rug om dingen doet.
    Ik ben Apple-gebruiker sinds 1983 en zal wel te oud worden. Nieuwe ontwikkelingen voelen als voortborduren, voor jongeren is alles nieuw en spectaculair.
    Vroeger was Apple exclusief, dat is niet meer.

Bijdrager
    Targaryen

Na het lezen van deze talrijke getuigenissen moet ik meteen denken aan deze:

Bijdrager
    TheBigZ

@Targaryen: Ik aan deze.

Bijdrager
    Targaryen

Back to the roaring sixties!:-P

Bijdrager
    Brombeer

In de jaren 10 van de vorige eeuw werd Europa door kanonnen vernield.
    In de jaren 10 van deze eeuw door handelsverdragen en planned obsolescence.

Bijdrager
    Shmoo

Welk type kanonnen, eerste of tweede generatie?

Bijdrager
    KarelWillem
    Willemien op 14 juni 2015

…Vroeger was Apple exclusief, dat is niet meer.

Vroeger was er ook een reden dat dat zo was.;)

Want er zijn jaren geweest dat we écht reden hadden om ‘Apple-moe’ te zijn. De troep met een Apple-logo er op die ik bijvoorbeeld in de jaren negentig onder handen heb gehad, vergde veel van je liefde voor het merk.

Bijdrager
    Brombeer
    Shmoo op 14 juni 2015

Welk type kanonnen, eerste of tweede generatie?

Shmooking guns

Bijdrager
    Yuna

Heb niet alle reacties gelezen dus wellicht is dit al vermeld en er zijn vast mensen die het er niet mee eens zijn…

Ik ben nog steeds blij dat ik jaren geleden de stap heb gezet van windows naar mac en ik zou ook niet meer terug willen want ik had altijd ruzie met windows en ik vind mac fijner werken.

Wat ik wel jammer vind is dat een mac steeds platter, mooier etc moet worden, vind het niks gek dat mensen wel eens zeggen van „goh je koopt zeker een mac omdat die mooier is”. Nee wat dat betreft heb ik liever een minder mooie mac die je eventueel zelf makkelijk uit zou kunnen breiden. Mijn huidige mac durf ik niet eens open te maken terwijl ik mijn Imac G5 om de paar maanden open maakte om stof te verwijderen bijvoorbeeld. Mijn broertje waagt zich er zelfs niet aan terwijl hij regelmatig computers open maakt en soms bouwt voor vrienden/familie.

Qua gadget heb ik alleen een oude ipod touch, de hype rondom de Ipad begin ik langzaamaan te snappen, mijn moeder die a technisch is kan niet meer zonder. De iPhone heb ik altijd veel te duur gevonden en heb liever Android. De apple watch is ook niet aan mij besteed. Verder heb ik geen time capsule of apple TV, een andere externe HD voldoet prima en ik heb een kabeltje liggen naar mijn tv.

Ja er zullen er vast zijn die dat platte en retina etc echt helemaal geweldig vinden maar ik heb nog steeds zoiets van waarom retina, maakt dat nou echt zoveel verschil? Is dat nou echt een must?! Ik heb een mac om aan te werken en mee te internetten. Niet om tv mee te kijken, de bank ligt veel lekkerder dan mijn bureaustoel.

Kortom ik vind dat Windows op sommige punten beter is zoals makkelijker up graden van hardware, maar ik vind mac qua gebruiksgemak weer beter.

Bijdrager
    penseel

Zelf ben ik computer moe doe mij maar een postduif om alles te versturen.:mrgreen:

Bijdrager
    MrHammond

Apple heeft zich altijd wel bezig gehouden met zaken die me weinig interesseren, maar waar ze schijnbaar toch mee cashen… Bijv. de iPod, die was ook duur en bood eigenlijk weinig t.o.v. de concurrentie, toch heeft die Apple iig financieel ermee terug op het pad gebracht! Zo zal de Apple Watch nu ook wel het een en ander binnen brengen…
    Bij mij (Apple gebruiker sinds 2001, toen ik met de oude Amiga eigenlijk geen kant meer op kon) is de belangrijkste reden om nu nog bij Apple te blijven simpelweg omdat ik geen beter alternatief heb gevonden. Apple Watch en iCloud interesseren me ook niet, een aantal andere ontwikkelingen, waaronder de iPad en de Retina Displays wel: ik werk veel achter de computer, en merk gewoon dat scherper beeld fijner is voor de ogen. Over de iPhone ben ik dan wél erg tevreden: het bevat precies een aantal mogelijkheden waarvoor ik nooit losse apparaten zou willen kopen: mobiele telefoon, muziekspeler, GPS, compactcamera, ik moet dan altijd nog denken aan mijn vader die dan een hele tas met apparaten moest meezeulen. Alleen de grote iPhone 6 bevalt mij niet, dat is een ontwikkeling die ik niet helemaal snap, net als het terugkomen van de “platte” interface met “zuurstokkleurtjes”. Overstappen op Android zou mij nu te veel moeite kosten, de ervaringen die ik tot nu toe met Android-toestellen heb gehad, waren ook niet bepaald positief.

Maar waar ik me het meest zorgen over maak: de achteruitgang van de kwaliteit van zowel de hardware als software: kleine ongemakken en in enkele gevallen ook grotere Bugs die zich ophopen in zowel OS X als iOS. Ik vraag me af of het wellicht (net als vroeger bij Microsoft) gewoon ligt aan een “verzekerde marktpositie”: zolang er fans voor de deur liggen die de nieuwe producten tóch wel kopen, is het schijnbaar niet zo belangrijk dat het ook tot in detail functioneert. Ook een hoop dingen die me wél zouden interesseren, lijken niet van de grond te komen, bijv. iWork: het had in mijn ogen een mooie concurrent voor MS Office kunnen worden, maar ipv het verder te ontwikkelen krijgt het opeens een “nieuw jasje” en verliest het aan functionaliteit…

Binnenkort ben ik toe aan zowel een nieuwe computer als een nieuwe telefoon, beide omdat ze “oud” en versleten zijn: ik wacht daarbij wel eerst El Capitan (brengt het de beloofde prestatie- en stabiliteitsverbeteringen? Dan kan mijn MBP wellicht nog een jaartje mee – zonder batterij overigens) en iOS 9 af, de iPhone 4S moet waarschijnlijk sowieso vervangen worden, de batterij is op z’n einde en het touchscreen bij een reparatie beschadigd, geen zin om daar nog in te gaan investeren… Ik hoop dat Apple dan met een fatsoenlijk kleiner model naast de 6S uitkomt, zonder dan in een verouderd toestel te moeten investeren.

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 66)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.