30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 44)
  • Q:
    Bijdrager
    Peter-Dreuning

Apple moe

Vol goede moed overgestap op Mac maar om nou te zeggen dat ik er gelukkiger van ben geworden of dat alles beter loopt als
    op een windowsmachine nou nee.
    Zomaar een greep van de ellende waarbij het misschien ook aan mijn onwetendheid kan liggen.
    Oja MBP 2,33 met 4gb intern geheugen en 10.5.6 en een Eizo externe monitor.

Meerdere keren per week liggen alle poorten eruit, USB keyboard is weg, Wacom tablet doet het niet meer, communicatie error met printer en LaCie of firewire is er ook niet meer.
    Herstarten duurt in dit geval meer als 5 minuten.

Meerdere keren per dag kan de mail niet verzonden worden, nadat de wizzard alle poorten gecheck heeft en ik het venster weer handmatig gesloten heb kan ik weer mail versturen.

Nadat het laptopscherm is dichtgeklapt kunnen er twee dingen gebeuren, of na een paar minuten gaat de externe monitor weer aan of de volgende ochtend is de externe monitor het enige scherm dat aan gaat.
    Externe monitor loskoppelen lost het probleem in de ochtend op.

Als Photoshop en Lichtroom alle twee tegelijk draaien moet ik twee keer per dag opnieuw starten omdat ik anders helemaal niet meer aan werken toekom zo traag is het systeem dan geworden.

Doe regelmatig een diskrepair en daar vind het systeem geen bijzonderheden.
    Door het raam of weet iemand een oplossing ?

Bijdrager
    iJoost

Gewoon switchen.

Bijdrager
    MoNdO GeNeRaToR

Dat klinkt allemaal erg vaag, zo van op een afstandje. Wij weten natuurlijk niet wat jij allemaal met je systeem gedaan hebt voor je deze problemen kreeg. Ik zeg niet dat jij er iets aan kan doen, misschien is het wel zo dat er hardware stuk is, maar meestal ligt het aan de persoon achter de computer.

Probeer eens een schone installatie en blijf overal van af, daarmee wil ik zeggen dat je alles standaard laat, geen little snitch of app trap-progjes en tweaks (je systeem is af en heeft echt niks anders nodig om zogezegd sneller te gaan of beter te functioneren). Als ie zich dan ook zo blijft gedragen, ga dan maar eens terug naar de winkel.

Hoeveel plaats heb je nog op je harde schijf? Je moet sowieso 10% vrij laten, anders wordt je systeem erg traag.

En what the fuck is een wizzard die de poorten van je mail checkt?? Ik meen mij te herinneren dat dat iets windows-achtig is.

Bijdrager
    moller

MBP 2,33 met 4gb intern geheugen en 10.5.6 en een Eizo externe monitor.

100 euro, haal ik het vandaag nog op!

Bijdrager
    Ducky_Inc

Ga maar lekker terug naar Windows jij :apple:

Bijdrager
    Peter-Dreuning

Doe niet zoveel met mijn systeem behalve werken, geen little snitch of app trap-progjes en tweaks draaien hier.
    Wizzard is netwerk assistent.
    Met 18GB vrij op de hd moet het ook goed gaan.

Bijdrager
    KarelWillem
    ”MoNdO

En what the fuck is een wizzard die de poorten van je mail checkt?? Ik meen mij te herinneren dat dat iets windows-achtig is.

Ja, mocht je willen. :wink:

Wij hebben zo’n ingebouwde hulp die je stap voor stap door netwerk-problemen heen helpt.
    Waarna het meestal met de melding komt dat de problemen niet opgelost kunnen worden. :mrgreen:

Bijdrager
    iJoost

Of je gaat al die problemen gewoon eens even stuk voor stuk te lijf natuurlijk. De meeste klinken tamelijk vertrouwd, dus daarvan valt de oplossing op dit forum dan wel te vinden. Ken je de zoekfunctie al? En als er dan nog vragen over blijven is er vast wel iemand die je met het laatste stukje wil helpen…;-)

Bijdrager
    MoNdO GeNeRaToR

Schone installatie. Volgende stap: terug naar de winkel.

Bijdrager
    proud
    ”Ducky_Inc”

Klein kind…

Bijdrager
    MoNdO GeNeRaToR

Of doen wat iJoost zegt, is natuurlijk ook een optie.

Bijdrager
    Nikita

Klinkt niet normaal… Heb je dat altijd al gehad met deze machine? Ik neem aan dat er geen garantie meer op zit… Als dat wel zo is, zou ik ‘m eens langs brengen bij een Apple Center om ‘m na te laten kijken.

Wat je in de tussentijd kan proberen is: een nieuw account aanmaken en kijken of de problemen zich daar ook voordoen. Verder zou je vanaf de installatie DVD die bij je Mac hoort de Apple Hardware Test kunnen draaien (DVD er in en opstarten met de D ingedrukt – van Diagnostics).

Wellicht dat er iets niet goed is met een stuk hardware, waar je op die manier hopelijk achter kan komen.

Bijdrager
    rikkuijpers

Het klinkt idd niet zo best, maar niet alles hoeft aan Apple te liggen (En ik ga nu niet Apple ophemelen):

Dat van je USB kan ook liggen aan het feit of je een USB-hub gebruikt: Als je die gebruikt én is het er eentje zonder voeding komen daar de problemen van. Dit heb ik nl ook gehad. Je toetsenbord en muis werken goed, tot dat er te veel apparaten aan komen te hangen aan de hub en de voeding van je USB het dus niet meer trekt.
    Of heb je er ook nog USB-verlengkabeltjes tussen zitten: die kunnen ook nog wel eens voor problemen zorgen.

Het USB probleem kan eventueel worden opgelost met een goede USB0hub mét voeding / verlengkabels er tussen uit halen.

En voor je scherm: Kijk voor een programma ala InsomniaX. Dan kun je je scherm dicht doen zonder problemen. Wel even kijken naar de instellingen van het programma kijken, anders kan het nog fout gaan (ook hier weer: eigen ervaring ;))

Het mail probleem zou kunnen liggen aan je netwerk: waar zit je, hoe zit je er op, hoeveel andere mensen maken gebruik er van?? Dan kunnen we hier op het forum met ideeën/oplossingen komen :D.

Gegroet,
    Rik

Bijdrager
    DrStrange

Wat MoNdO GeNeRaToR en Nikita zeggen: blijkt eea daarna nog steeds niet goed te functioneren dan moet je ermee terug. De dingen die je tegenkomt horen natuurlijk helemaal niet bij een MBP en OSX.
    Als je er zelf idd niet veel rare dingen mee gedaan hebt lijkt het mij een gevalletje pech. Jammer overigens dat je er zo laat mee bent want gezien je GHz zit je buiten de garantietermijn (denk ik). Heb je AppleCAre?

Trieste reacties van sommigen in dit draadje overigens. Zeg dan niets.

Bijdrager
    Peter-Dreuning

Geen hub in het systeem, 1x usb out voor wacom en 1x usb out voor keyboard en als er geprint moet worden gaat het externe keyboard er even uit.
    Garantie is voorbij bovendien een week geen mbp is helemaal geen opti.
    Ga beginnen met een nieuwe installatie.

Bijdrager
    Nikita

Ik ben alleen wel bang dat er op een 2,33 GHz model al lang geen garantie meer zit (die modellen zijn geïntroduceerd in eind 2006). Dus alleen met Apple Care heb je nog direct garantie, anders kan je het proberen te gooien op de EU-regel maar dat kan een lang en ellendig verhaal worden (of betrekkelijk kort en wellicht best duur)…

Bijdrager
    iJoost

Ik heb niet de indruk dat topic starter echt geholpen wil worden. Volgens mij wil ie alleen maar even luidkeels klagen… En dan zijn die reacties niet zo vreselijk gek.

Maar, als hij/zij wil geholpen wil worden, dan kan dat ook best. Gewoon de vra(a)g(en) even wat anders stellen en er komen heel andere reacties.

Succes!;-)

Bijdrager
    rikkuijpers
    ”Peter-Dreuning”

Geen hub in het systeem, 1x usb out voor wacom en 1x usb out voor keyboard en als er geprint moet worden gaat het externe keyboard er even uit.
    Garantie is voorbij bovendien een week geen mbp is helemaal geen opti.
    Ga beginnen met een nieuwe installatie.

mmm… dat is dan vreemd gedrag van je USB :sealed:.

Maar hoe zat je op de het netwerk?? Draadloos, bedraad, alleen of met veel mensen?? En wat draait er nog als je niet kan emailen (bv: Torrent-programma’s of zo)??

Suc6 met je herinstallatie.

Bijdrager
    Peter-Dreuning

Netwerk is met draad en draadloos staat uit.
    Op firefox na staat er niets te draaien wat gebruik maakt van het netwerk.

Bijdrager
    reneo

Nog even een paar concrete tips:
    Als ik het goed begrijp, dan zet je je mbp nooit uit, maar laat je deze altijd in slaapstand? Ik heb wel vaker van problemen gehoord als je je computer vaak in slaapstand zet, vooral usb en stabiliteits problemen… Geen idee wat de samenhang hier tussen kan zijn, maar die lijkt er toch wel te zijn. Ik zou je computer dus gewoon elke nacht uitzetten.

Welke versie van CS pakket heb je? Als je CS2 hebt, dan is dat zeker een oorzaak dat je systeem af&toe zo traag is. CS2 is namelijk niet native voor intel machines geschreven. Een update naar CS3 of CS4 doet dan echt wonderen.

Nog iets met je scherm: Als je een externscherm en toetsenbord aansluit en je computer dichtklapt, dan wilt je computer nogweleens denken dattie niet moet gaan slapen, maar in clamshell modus gaat werken. Dan kan je dus gewoon door werken, maar zonder je vaste scherm en toetsenbord. Het nadeel hiervan is dattie dan een processor minder (of op halve kracht) verder gaat, logisch, want je mbp kan zijn hitte dan niet kwijt….

Misschien dat je wat aan deze tips hebt en wie weet helpt het ook nog wat!
    Succes!

Bijdrager
    Sven van de Scheur

als je al deze problemen uiteenzet kun je wellicht terug gaan voor garantie, weigerende usb poorten klopt niet, laten nakijken dus.

De mail heeft vermoedelijk niets met mac os x te maken maar met je internet verbinding of je mail provider, op school gebeurt het bij mij ook wel eens dat gmail weigert. Thuis doetie het altijd.

Je probleem met je scherm is dat de laptop opstart in clamshell mode, dit is om desktop werkt aangenamer te maken als je geen 2e scherm wil te gebruiken, dit doe je door je scherm dicht te klappen en hem opnieuw wakker te maken. Niks abnormaals dus. Scherm open en dan wakker maken zou kunnen helpen….

Verder is jouw software probleem ook niet goed, vraag dit ook even bij een retailer als je voor de usb poorten komt (ook als je hem bij apple besteld hebt kun je daar aankloppen) Ter vergelijking: ik kan zo’n het hele adobe cs 4 pakket tegelijk draaien op mijn white macbook (2.4 2gb ram)

(zie hier, bij het opstarten had hij het even zwaar maar daarna draait het goed:)

(finder + mail + adium + ical + itunes + iphoto + word:2008 + dreamweaver cs4 + fireworks cs4 + flash cs4 + adobe illustrator cs 4 + indesign cs4 + photoshop cs4 + soundbooth cs4)

Jouw probleem klopt dus ook niet helemaal, werkt je ram wel lekker? Even na laten kijken je laptop dus, verder moet je ook even wennen natuurlijk:wink:

Bijdrager
    karel_appel
    ”Ducky_Inc”

ook niet aardig.

Bijdrager
    Petje

Ik heb dat probleem ook een keer gehad met de slechte installatie van de Wacom driver.
    Ik durf te wedden dat als je alles installeert en even de Wacom vergeet, dat alles weer helemaal toppie werkt.
    Dat zou ik eerst even een dag of 2 proberen, dan installeer je de laatste wacom software opnieuw (ook opnieuw downloaden) en kijk je of alles goed blijft.
    Ik heb veel van dezelfde problemen gehad met een macpro die raar begon te doen na de installatie van een Wacom tablet.

Bijdrager
    Sven van de Scheur

mijn wacom driver crasht er ook regelmatig uit maar doet niets met het os zelf, kzal is kijken of er een update klaar ligt binnenkort….

Bijdrager
    Hansi2124
    ”Petje”

Ik heb dat probleem ook een keer gehad met de slechte installatie van de Wacom driver.
    Ik durf te wedden dat als je alles installeert en even de Wacom vergeet, dat alles weer helemaal toppie werkt.

Volgens mij is het dan simpeler om alles van Wacom (ook de voorkeuren enzo) van de hd te verwijderen. Niet eerst de hele hd wissen en MacOS X installeren zonder Wacom………..

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Beste TS:
    Zoals je in mijn onderschrift kunt zien, werk ik al jaren (30) met een Apple computer.
    De problemen die jij beschrijft staan in schril contrast met de ervaring die ik heb.
    Natuurlijk kom je bij elke merk wel eens een “Maandag ochtend” exemplaar tegen, maar neem maar van mij aan: (dat is mijn ervaring) Apple is gewoon een goed merk, en Mac OS-X één van de stabielste operating systems.

Nu staat er in jou aanvang: “Zomaar een greep van de ellende”
    Dus is er kennelijk nog meer.

De problemen hebben zich dus kennelijk opgestapeld en zijn bovendien van verschillende aard.
    Wij worden nu plotseling met problemen geconfronteerd die op verschillende terreinen liggen:
    Hardware, Software, netwerk, Mac OS-X zelf mogelijk, etc.
    Zelfs de veteranen onder ons zien dan even door de bomen het bos niet meer, omdat je al deze problemen onder één categorie hebt onder gebracht (n.l. “Mac OS-X”). Terwijl er aparte categorieën zijn voor b.v.b. een netwerk of een mogelijk hardware probleem. Als je dus je problemen over die categorieën gaat verdelen, gaan er gelijk meerdere mensen mee aan de slag die op dat terrein er meer van af weten. (Mij zul je b.v.b. nooit in de categorie “internet” tegen komen.)

Maar voor nu kun je het beste die clean instal uitvoeren (en meer):

1] zet de computer uit (ook de 220 losmaken), en koppel alle randapparaten los die niet bij de computer horen (d.w.z: niet van Apple zijn)
    2] zet hem aan, en hou ±10sec de knop ingedrukt (enkele fabrieks instellingen worden dan gereset)
    (je kunt direct daarna e.v.t. ook het PRAM resetten d.m.v. [command] [option] P R ingedrukt te houden)
    3] doe de instal disk er in en start daarvan op door de ‘c’ ingedrukt te houden.
    4] controleer de schijf voordat je met de instal begint
    uiteraard kies je voor HFS extended – journaled

EDIT: Als de instal en configuratie klaar is installeer dan via Software Update de laatste versies die voor jou beschikbaar zijn. Wat het OS betreft kun je ook via de Apple site de combo update pakken.

Als de instal klaar is en je staat in het verse systeem ga dan eerst werken met de bij het systeem geleverde programma’s. De iLife programma’s zijn een goede “test meter” hiervoor, omdat ze de vele aspecten van de computer (geluid, graphics etc.) stevig benutten. Als je normaal gesproken niet met deze programma’s werkt, leg dit dan even naast je neer en doe het gewoon.
    Als alles naar behoren werkt, ga dan één van de overige randapparaten opnieuw installeren / aansluiten.
    Maar dan één voor één. Als je dus b.v.b. de printer weer geactiveerd hebt, start dan op, en ga iets afdrukken.

Doe dit vervolgens (ook weer één voor één) met de rest van de apparaten. En sluit degene die je zelf al verdenkt als laatste aan.

Als laatste kun je als je het persé nodig vindt de diverse extra’s aan third partie utilities terug zetten (ook weer één voor één met een tussentijdse herstart). En gebruik dan de laatste versie’s. Overdrijf de boel niet, want Mac OS-X kan en doet meer dan je denkt. Tools zoals Onyx of MacPilot zijn niet nodig.

Bijdrager
    Hansi2124
    ”hendrik

Als de instal en configuratie klaar is

Doe dan eerst Software Update!

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot
    ”Hansi2124″
    ”hendrik

Als de instal en configuratie klaar is

Doe dan eerst Software Update!

Ja heb je helemaal gelijk in, was ik vergeten.

Bijdrager
    cmegens

Nog een vraagje. Ondersteunen de 2,33 MBP modellen wel al 4 Gb? Of schalen deze terug naar 3Gb? Hier kan ook nog een probleem zitten….

Maar wat al aangegeven werdt, ik denk ook dat de TS gewoon ff lekker wilde klagen. Na al het positieve nieuws over Apple (en moet toegeven dat de lofzangen een beetje ver gingen) is het nu mode geworden om alles te bashen wat Apple heet. Beetje jammer dat mensen niet gewoon een objectief oordeel kunnen vellen, maar menen een soort tegengeluid te moeten genereren. Jammer dan. Succes met Vista, Zune en Windows Mobile…

Moderator
    unSOUND
    ”cmegens”

Nog een vraagje. Ondersteunen de 2,33 MBP modellen wel al 4 Gb? Of schalen deze terug naar 3Gb? Hier kan ook nog een probleem zitten….

Ze ondersteunen maar 3 GB, maar 4 GB erin zetten geeft zelden problemen. En als het problemen geeft, zijn het problemen van een heel andere aard.

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 44)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.