13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
  • Q:

    Bijdrager
    puchelaar

    Apple Mail wil regelmatig geen mail verzenden

    Beste OMT’ers,

    Hopelijk heeft iemand hier nog een idee…
    Ik verzorg bij een aantal particulieren en zzp’ers het computeronderhoud, en heb nu een probleem waarmee ik niet verder kom.
    Voor veel van deze mensen (en ook voor mijzelf) heb ik accounts (domeinnaam, hostingpakket, etc.) bij Antagonist. Eén van hen heeft vaak (maar niet altijd) het proibleem dat de gezinsleden geen mail kunnen versturen. De anderen (ikzelf incluis) hebben geen problemen.

    Wat ik meerdere malen gecheckt heb:
    * smtp poortnummer (465 en 587 geprobeerd)
    * SSL aangevinkt, controle m.b.v. wachtwoord
    * gebruikersnaam opnieuw ingevuld
    * wachtwoord opnieuw ingevuld
    * hele account verwijderd en opnieuw aangemaakt

    Ter check heb ik
    – op mijn eigen laptop, terwijl ik thuis was, de accountgegevens in Apple Mail gezet. Alles werkte probleemloos.
    – via webmail ingelogd. De gebruikersnaam en wachtwoord kloppen

    Voor de duidelijkheid; ik heb op alle plekken (zowel bij hen als bij mij) de gebruikersnaam en wachtwoord telkens gekopieerd vanuit hetzelfde tekstbestand, om typefouten te vermijden.

    Ze gebruiken inmiddels Sierra, maar het probleem speelde ook bij El Capitan, en wellicht al eerder, maar niet zo frequent.

    Wat ik zelf nog kan bedenken is dat het wellicht een probleem is met hun internet provider? Ze zitten bij KPN; ik weet dat daar vroeger (jaren terug) veel (smtp)poorten geblokkeerd werden, maar ik dacht dat dat destijds met name poort 25 was. Kan me niet herinneren of de poorten 465 en 587 daar ook bij zaten?

    Ik houd me aanbevolen voor ideeen…


    Bijdrager
    GauloisesNL

    Als het probleem hetzelfde is als wat ik had (uitgaande SMTP-server offline) dan was het in mijn geval opgelost door de DNS-server te wijzigen in die van Google.
    Ik had hetzelfde onlogische probleem, bij 4 mac’s dezelfde instellingen en 1 die weigerde mail te versturen, instellingen waren op alle mac’s hetzelfde.
    DNS-server wijzigen in 8.8.8.8 en 8.4.4.4 heeft in ieder geval voor mij het probleem opgelost.


    Bijdrager
    puchelaar

    Dank je. Een goed idee. Ik kan het helaas niet meteen uitproberen, maar zal de resultaten hier zeker terugrapporteren.

    /edit: mocht iemand trouwens nog een ander idee hebben, schroom dan niet; bij probleemoplossing heb ik graag meerdere mogelijke oplossingen om uit te proberen;)

    • Deze reactie is gewijzigd 1 jaar geleden door  puchelaar.

    Bijdrager
    piebas

    Als je “klachten” krijgt, direct proberen of je op de Mac waar geen mail verstuurd kan worden wel kunt telnetten naar de poort die je hebt ingesteld voor smtp.
    Zelf heb i geen ervaring met Antagonist, ik geloof dat ze verschillende servers gebruiken voor verschillende klanten, gebruiken de “probleem-klanten” dezelfde server? En mensen zonder problemen een andere server?


    Bijdrager
    puchelaar

    Inmiddels heb ik via Teamviewer de DNS server op één van de computers (er zijn er 4 daar in huis) gewijzigd, en op dit moment werkt het. Even afwachten wat dat doet de komende dagen. Als dit het probleem oplost ga ik op de andere computers en hun modem/router ook de DNS gegevens aanpassen.

    @piebas:
    Bij antagonist heb ik voor iedereen de volgende instellingen:
    server: mail.antagonist.nl
    username: mailadres

    imap poort: 993
    smtp poort: 587 (of 465, maar standaard stelt Apple Mail 587 voor volgens mij).

    Meteen een telnet poging hou ik achter de hand als dit het probleem niet oplost. Ik kan me niet voorstellen dat het probleem bij Antagonist ligt, maar bij problemen oplossen hou ik alle mogelijkheden open tot er een oplossing is;)

    Dank voor het meedenken, en ik hou jullie op de hoogte (hoewel dat dus wel een paar dagen kan duren; de problemen treden niet consequent en reproduceerbaar op…)


    Bijdrager
    Dutch Viking

    Er kan nog een ander probleem spelen. Sommige internetproviders willen per se dat je hun smtp-server gebruikt voor het versturen van mail. Dit probleem had ik indertijd bij Ziggo. Nadat ik van mijn drie e-mail accounts buiten die van Ziggo de uitgaande server van Ziggo had ingesteld, waren de problemen als sneeuw voor de zon verdwenen.


    Bijdrager
    puchelaar

    Die mogelijkheid hou ik inderdaad in mijn achterhoofd, maar omdat het soms (nu ook) wèl werkt, denk ik dat dat het probleem niet is; een geblokkeerde poort zou volgens mij altijd blokkeren i.p.v. af en toe. Het vervelende zou ook zijn dat ze dan buitenshuis weer niet kunnen mailen…


    Bijdrager
    Jos Opel

    Ik had ongeveer hetzelfde, wel versturen op iPhone en iPad, maar niet op iMac. Oplossing van KPN: uitgaande mail instellen met de POP server. (Ik noem het een oplossing maar het is een workaround, die wel werkt).


    Bijdrager
    GoeieDag

    POP voor uitgaande post?


    Bijdrager
    Jos Opel

    Ja:


    Bijdrager
    GoeieDag

    Duh! Jij bent lekker!
    De tekst onder ‘Account’, dus bij jou: ‘pop uitgaand’, is een zelf gegeven naam. Had net zo goed ‘sprookjes van grimm’ kunnen staan.

    • Deze reactie is gewijzigd 1 jaar geleden door  GoeieDag.

    Bijdrager
    Jos Opel

    Oké, ik formuleerde het verkeerd, maar de uitgaande server is mail.kpnmail.nl ipv smtp.kpnmail.nl en dat was bij mij destijds de oplossing.

    • Deze reactie is gewijzigd 1 jaar geleden door  Jos Opel.
    • Deze reactie is gewijzigd 1 jaar geleden door  Jos Opel.

    Bijdrager
    puchelaar

    Da’s inderdaad altijd goed om even te checken. Bij Antagonist heten zowel de uitgaande (smtp) als de inkomende (imap of eventueel pop) mailservers “mail.antagonist.nl”, dus daar kan qua instellingen weinig fout gaan;)

    Ik heb de afgelopen 24 uur nog geen hulproep ontvangen, dus ‘fingers crossed’ dat de dns-servers wijzigen het probleem heeft opgelost…

13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.