14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
  • Q:
    Moderator
    Mac Daddy

Apple Mail vreet geheugen

Lieve Appelmoesjes,

Sinds een tijd is mijn MBP errug traag. Dit is tegelijk gekomen met het probleem dat wanneer Mail een mailtje wilt binnenhalen dat Mail er dan mee ophoudt. Want op hetzelfde moment komt het mailtje wel op de iPhone binnen. Af en toe houdt ie er ook mee op als er niks aan de hand is en ook als ik een mailtje typ soms.

Allemaal niet erg fijn. Ik heb al een keer het .plist voorkeuren bestand in de prullenmand gestopt, maar dan mag ik bij een opstart van Mail al mijn mailboxes opnieuw gaan invoeren. Dit weekend heb ik wat meer tijd om ernaar te kijken. Gisteren al de permissies herstelt via de opstart DVD, maar ook dat helpt niet.
    Nu kijk ik naar de actitivity monitor en wat blijkt. Mail vraagt ongeveer 1,4 GB van de 2 GB die ik heb. Dat lijkt mij niet normaal.

Wat kan ik hieraan doen? Mail los opnieuw installeren. Zo ja. Hoe? Of is er een ander voorkeuren bestand dat ik kan verwijderen. Want er zijn nog een paar anderen, geloof ik.

Mijn systeem:
    MBP (2006)
    2 GHz CoreDuo
    2 GB RAM
    500 GB HDD

Bijdrager
    McLoe

Zo te horen gebruik je IMAP en dan kan dit wel eens helpen: ‘Mail > Postbus > Bouw opnieuw op’. Uiteraard herhalen voor iedere postbus. Zet ‘automatisch mail ophalen’ anders even uit. Of het bij POP ook werkt weet ik niet.

Bijdrager
    csteelooper

@McLoe
    A) het hoeft niet zo te zijn dat Mac Daddy IMAP gebruikt (lees: waar maak je dat uit op?)
    B) Je tip werkt net zo goed voor POP. Die heeft namelijk in principe net zo weinig met IMAP te maken als het relaas van Mac Daddy. Jouw tip bouwt namelijk de lokále postbussen van Mail opnieuw op, en die lokale postbussen zijn er evengoed als je POP gebruikt.
    De postbussen in Mail moet je ongeveer zien als een mappenstructuur in finder; elke postbus die je maakt zou net zo goed een map kunnen zijn in Finder. Waarom dit commando werkt zit ‘m hier in: als je in Mail (veel) berichten verwijderd hebt, wordt de door die berichten in beslag genomen ruimte niet vrijgemaakt op de schijf van je Mac. Dus het postbusbestand (.mbox — voor IMAP-accounts .imapmbox) blijft even groot als het was toen de berichten er nog wel in stonden.
    Het commando ‘Bouw Postbus Opnieuw Op’ zorgt er in feite voor dat deze ‘slack space’ wél wordt teruggegeven aan Mac OS X (lees: vrij komt op je HDD). Bijkomend voordeel is daardoor dat Mail sneller gaat werken omdat het te laden .(imap)mbox-bestand een (heel) stuk kleiner wordt.

@Mac Daddy
    met de tip van McLoe wordt Mail dus wel sneller (in ieder geval is die kans zeer groot), maar ik weet niet of het vastlooppprobleem opgelost zal zijn. Bij mij komen er wel vaker e-mails tegelijkertijd op mijn Mac en op mijn iPhone binnen en dit heeft er nog nooit toe geleid dat Mail in OS X vastsloeg…

Bijdrager
    McLoe

@csteelooper:
    a] dat maak ik op uit het feit dat TS schrijft dat mail tegelijkertijd op z’n iPhone binnenkomt. Lijkt me stug dat dat met POP lukt.
    b] en ik schrijf ook dat ik niet weet of het voor POP werkt. Zou TS dus zelf even moeten/kunnen uitzoeken.
    c] ik weet ook niet of het TS gaat helpen als ‘ie wel IMAP gebruikt, maar het zou een mogelijke oplossing kunnen zijn. Als jij een betere tip hebt, hoort TS het vast heeeeel graag van je.

Moderator
    Mac Daddy

Ik gebruik IMAP, maar dat gebruik ik al een aantal jaar zonder problemen.

Ik kan de mailboxes opnieuw opbouwen, maar dan is inderdaad de vraag. Helpt dat ook tegen de vastlopers?

En is het nu het geval dat mijn mailboxes in totaal bijna 1 GB aan geheugen vragen, of is dat een ander mankement waarom hij zoveel geheugen vraagt?

Het probleem is ook niet het mail binnenhalen op zowel MBP als iPhone. Ik kan alleen daaruit concluderen dat Mail afslaat zodra hij een mail wilt binnenhalen. Want Mail op de Apple slaat dan af en de iPhone geeft de *pling* van een nieuwe mail.

Bijdrager
    macpro

@McLoe: ter lehring ende vermaeck: met POP kun je ook e-mail op meerdere apparaten tegelijk ontvangen. Zolang je maar instelt dat bij het ophalen de mail niet van de server wordt gewist.
    Zelf heb ik dat voor het gros van mijn mail accounts zo ingesteld: nooit de e-mail van de server wissen.
    En op mijn “hoofd Mac” (voor wat betreft de Mail dan) staat ingesteld dat de e-mail na 1 maand van de server mag worden verwijderd.
    Op die manier kan ik via POP op al mijn Macs en iPhone en iPad alle e-mails ontvangen.
    Een ander voordeel van mail pas laat verwijderen is dat ik een backup op de mail server heb staan.
    Mocht mijn schijf een keer crashen, dan raak ik de ontvangen e-mails in principe niet kwijt.
    (Ik maak elke week een backup via Retrospect en gebruik daarnaast ook nog Time Machine.)

Bijdrager
    tarun

Ik heb dezelfde MBP uit 2006 en merk dat de laatste weken (maanden?) alles veel trager werkt. Vooral de harde schijf reutelt nogal eens zonder aanwijsbare reden. Opnieuw opbouwen van de postbussen zal wel iets helpen, maar wat kan er verder nog vertragend werken? Misschien een harde schijf die aan z’n einde is? (Hoe zie ik dat?)

Bijdrager
    macpro

@tarun: dat kun je zien via Schijfhulpprogramma. Daar wordt onder andere de SMART status van de harde schijf getoond. Is die “gecontroleerd”, dan is over het algemeen je schijf nog in orde. Staat daar in het rood een andere tekst, dan is het tijd om je schijf te vervangen.

Bijdrager
    tarun

@ macpro: de S.M.A.R.T-status = gecontroleerd, dus niet het probleem gelukkig.

Bijdrager
    iMad

Toevallig Gmail?
    Komt een bericht meerdere malen voor in 1 van je mail boxen?

Bijdrager
    KingAchille

Niet direct een oplossing op het gestelde probleem, maar het vrij nieuwe Sparrow is een waardig alternatief voor Mail. Er is ook een gratis Lite versie beschikbaar. Ik gebruik het sinds enkele maanden en ben er heel tevreden van.

Moderator
    Mac Daddy
    iMad op 24 april 2011

Toevallig Gmail?
    Komt een bericht meerdere malen voor in 1 van je mail boxen?

Gmail is 1 van de mailadressen en denk ook dat daar het probleem ligt ja. Ik heb alle mailboxen opnieuw opgebouwd en Gmail komt ie gewoon niet doorheen.

En ik heb inderdaad naast de normale inbox die Apple Mail voor je aanmaakt ook een reeks mappen in mijn linkerlijstje staan die overeenkomen met die van de Gmail site en daar staan dus ook mijn mails nog een keer in.

Maar ligt daar dan de oplossing?

Bijdrager
    bouncer

Misschien kun je je mail index opnieuw opbouwen. Kan ook nog wel eens schelen.

Zie link over hoe en wat.

Bijdrager
    iMad

Schakel je Gmail account tijdelijk uit en kijk wat het Mail programma dan doet.
    Dan log in op je Gmail account via Safari en kijk of je daar de betreffende mail kan vinden die het probleem veroorzaakt.

14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.