13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
  • Q:
    Bijdrager
    Ritsurt

Apple Mail niet herkenbaar door OSX?

Hoi.

Sinds vanavond heb ik plotseling een probleem met Apple Mail.
    Ik heb zojuist een 2e email toegevoegd aan Mail, en daarna nog wat instellingen nagelopen, niks rigoureus gewijzigd oid. Ik had via de webmail van mijn emailprovider een wijziging gedaan mbt tot drafts (zodat hij onder het kopje van het desbetreffende email geen map drafts meer zou laten zien)

Nadat ik Mail afsloot en opnieuw opstart is Mail compleet onbestuurbaar, het slaat vast maar ik krijg geen strandballetje te zien, het lijkt alsof OSX het programma niet meer ziet.. Ik kan het wel gewoon opstarten maar daarna heb ik in geen enkel onderdeel van Mail een muis, ik kan het programma zelfs niet afsluiten met CMD + Q. Ik kan het alleen afsluiten via ”Geforceerd Stoppen” (CMD + Option + Esc) maar als ik daar kijk staat achter Mail ook helemaal geen ”Reageert Niet”

Ik heb het probleem opgezocht op google maar kan geen enkel vergelijkbaar probleem vinden.

Iemand enig idee?

Bijdrager
    Ritsurt

EDIT:

Wat mij ook opviel was dat als Mail opstart de Macbook opeens gaat blazen, als ik kijk bij de activiteitenweergave heeft Mail een CPU verbruik van %100 of meer ..

Inactief
    Anoniem

plist bestand verwijderen. (zie hier o.a.)

Inactief
    Anoniem

plist bestand verwijderen. (zie hier o.a.)

Bijdrager
    bennie

Hoi,

Omdat ik een vergelijkbaar probleem heb volg ik dit ook. Nu heb ik het bewuste plist bestand opgezocht en daarbij stuitte ik ook op een ander bestand:

com.apple.mail.plist.lockfile

iemand een idee waarvoor deze dient?

Alvast dank!
    Ben

Bijdrager
    KarelWillem

Hier wordt uitgelegd wat lockfiles zijn, en dat je ze ook rustig kunt verwijderen.

http://reviews.cnet.com/8301-13727_7-20093292-263/lockfiles-and-other-plist-file-subtypes-in-os-x-lion/

Inactief
    Anoniem

Het verwijderen van de mail.plist (in Mountain Lion is hij voor deze reden ook niet meer zo eenvoudig te vinden) kan (en zal vaak) dataverlies tot gevolg hebben. Mijn advies zou zijn om met Time Machine een eerdere mail plist terug te zetten, of in ieder geval voor een backup van de v2 map zorgen.

Bijdrager
    Ritsurt

Dataverlies, waar moet ik dan aan denken? Binnen Mail zelf? Ik heb toch alles via IMAP dus hij haalt het zo weer van de server af. Momenteel heb ik geen TM Backup helaas.

Bijdrager
    Ritsurt

Ik heb de volgende Lockfiles gevonden, echter als ik ze wil verwijderen is dat niet mogelijk?

Bijdrager
    Ritsurt

Ik heb de files kunnen verwijderen, foutje van mij. Ik heb nu alle 4 de bestanden verwijderd die op bovenstaande screenshot staan maar als ik mail opnieuw opstart is het probleem er nog steeds..

Bijdrager
    iMad

Verwijder het mail account en sluit mail, dan weer opstarten en kijken of het probleem voorbij is.
    Maak opnieuw je account aan. (alleen bij IMAP).

Inactief
    Anoniem
    Ritsurt op 17 oktober 2013

Dataverlies, waar moet ik dan aan denken? Binnen Mail zelf? Ik heb toch alles via IMAP dus hij haalt het zo weer van de server af. Momenteel heb ik geen TM Backup helaas.

Bij IMAP is er geen probleem. Sluit de mail app, bij Mountain Lion:

Verwijder: ~/Library/containers/com.apple.mail/Data/Library/Preferences/com.apple.mail.plist

Bij Lion (of lager):

Verwijder: ~/Library/Preferences/com.apple.mail.plist

Start de mail app opnieuw op.

Werkt dat niet wilt u de bovenstaande stap herhalen en ook de ~/Library/Mail/V2 map verwijderen.

Bijdrager
    Ritsurt

Bij IMAP is er geen probleem. Sluit de mail app, bij Mountain Lion:
    Verwijder: ~/Library/containers/com.apple.mail/Data/Library/Preferences/com.apple.mail.plist
    Bij Lion (of lager):
    Verwijder: ~/Library/Preferences/com.apple.mail.plist
    Start de mail app opnieuw op.
    Werkt dat niet wilt u de bovenstaande stap herhalen en ook de ~/Library/Mail/V2 map verwijderen.

Helemaal top, het werkt weer!

13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.