29 berichten aan het bekijken - 1 tot 29 (van in totaal 29)
  • Q:

Bijdrager
    shakey

[Opgelost] Apple Mail naar nieuwe HD. Handmatig. Hoe?

Er is een nieuwe HD in mijn iMac late 2009 geplaatst met High Sierra.

Ik probeer nu handmatig mijn Mail preferences en Mail files over te zetten van een Time Machine backup naar de nieuwe HD die in mijn iMac is ingebouwd. Volgens een artikel dat ik las moet dat een eitje zijn:

1) Programma Mail uitzetten.

2) Copy/paste Mail folder uit users /Library folder van Time Machine backup naar zelfde plek op nieuwe HD.

3) Copy/paste com.apple.mail.plist uit username/Library/Preferences van Time Machine backup naar zelfde plek op nieuwe HD.

4) Mail opstarten, en klaar.

Als ik het zo doe, lijkt het goed te gaan, want ik krijg de volgende vensters, respectievelijk:

venster 1

Zoals gezegd, lijkt het er dan op dat er precies moet gebeuren wat er moet gebeuren. Maar… het laatste venster gaat niet meer weg, en de ‘ga door’-knop blijft inactief.

Mijn Mail-folder is omvangrijk (18 GB), dus ik begrijp dat het in mijn geval even kan duren voordat alles op zijn plek staat. Maar, ik heb mijn iMac een hele nacht laten aanstaan. Het lijkt me dat het in ruim acht uur toch wel voor elkaar moet zijn. Of vergis ik mijn dan? Kan zoiets veel langer duren?

Of misschien werkt de bovenbeschreven truc niet meer? Of misschien is voor Mail de afstand te groot tussen de OSX die ik gebruikte (Mavericks) en High Sierra?

Nota bene: bij de reparatiedienst hebben ze de vergissing gemaakt geen gebruik te maken van mijn Time Machine backup. Ze hebben achtereenvolgens:
    de oude HD uit de iMac gehaald,
    een nieuwe HD erin gedaan,
    High Sierra op de nieuwe HD geïnstalleerd,
    de oude HD in een extern station geplaatst.
    Ze hebben vervolgens geen gebruik gemaakt van een Migratie assistent. In plaats daarvan hebben ze via de Finder mijn accounts en een deel van mijn bestanden (niet Mail!) versleept van de oude HD naar de nieuwe HD.

• Dit onderwerp is gewijzigd 2 weken, 3 dagen geleden door  Night. Reden: Topic opgelost

Bijdrager
    fred44nl

de vraag is, of het op die manier wel goed gaat met de rechten.

als je de Time Machine backup nog bij de hand hebt, zou ik met Finder in ~/Library/Mail gaan staan en dan Time Machine activeren.

ga dan op de gewenste datum staan en zet de mappen in ~/Library/Mail terug.

Bijdrager
    penseel

Bijdrager
    shakey

<p class=”cite”>fred44nl op 1 juli 2018 om 13:48</p>
    de vraag is, of het op die manier wel goed gaat met de rechten.

als je de Time Machine backup nog bij de hand hebt, zou ik met Finder in ~/Library/Mail gaan staan en dan Time Machine activeren.

ga dan op de gewenste datum staan en zet de mappen in ~/Library/Mail terug.

De Time Machine backup is een backup van de oude interne HD. Als ik dus Time Machine open via de nieuwe interne HD, dan heeft Time Machine geen toegang tot de backup van de oude interne HD.

Bijdrager
    shakey

<p class=”cite”>penseel op 1 juli 2018 om 14:28</p>
    https://support.apple.com/nl-nl/ht204350

Gaat over overzetten van ene Mac naar de andere.

Bijdrager
    gipsman

Als je een IMAP mail account hebt dan kan je de apple mails toch terughalen door gewoon je gegevens (ID + wachtwoord) in te vullen in de Mail app van High Sierra? Idem voor andere google mail etc.

Moderator
    Night

@shakey: het maakt voor Time Machine niet uit waar de backup vandaan komt. Zo lang jij TIJDENS de installatie van macOS aangeeft dat je die backup wil gebruiken, zal de hele vooraf gemaakte selectie (of gewoon alles van je oude disk) geplaatst worden in een account, dat gebruikt werd om die backup te maken (dus ook gebruikersnaam, wachtwoorden en ja: ook mail).

Bijdrager
    shakey

<p class=”cite”>Night op 1 juli 2018 om 16:35</p>
    @shakey: het maakt voor Time Machine niet uit waar de backup vandaan komt. Zo lang jij TIJDENS de installatie van macOS aangeeft dat je die backup wil gebruiken, zal de hele vooraf gemaakte selectie (of gewoon alles van je oude disk) geplaatst worden in een account, dat gebruikt werd om die backup te maken (dus ook gebruikersnaam, wachtwoorden en ja: ook mail).

Dat is nu dus juist verkeerd gegaan bij het reparatiebedrijf. Zie wat ik hierboven schrijf in mijn hulpoproep. Het bedrijf had niet begrepen van mij dat ik een Time Machine-backup had. Ze hebben High Sierra geïnstalleerd op een nieuwe HD, en hebben vervolgens via de Finder mijn accounts van de oude HD op de nieuw-ingebouwde HD overgezet. Er is geen Time Machine bij aan te pas gekomen.

Bijdrager
    shakey

<p class=”cite”>gipsman op 1 juli 2018 om 16:00</p>
    Als je een IMAP mail account hebt dan kan je de apple mails toch terughalen door gewoon je gegevens (ID + wachtwoord) in te vullen in de Mail app van High Sierra? Idem voor andere google mail etc.

Helaas… ik heb geen IMAP mail account.

Moderator
    Night

In dat geval zou ik gewoon het hele zwikkie opnieuw installeren. Dan ben je er zeker van dat alle juiste gegevens worden overgenomen en heb je gewoon je “oorspronkelijke” account weer terug, met alle voordelen van dien.

Overigens kun je met Migratie Assistent ook nu nog een kompleet nieuwe (oude) gebruiker aanmaken en het door het reparatiebedrijf aangemaakte account naderhand verwijderen.

Bijdrager
    shakey

<p class=”cite”>Night op 1 juli 2018 om 21:34</p>
    In dat geval zou ik gewoon het hele zwikkie opnieuw installeren. Dan ben je er zeker van dat alle juiste gegevens worden overgenomen en heb je gewoon je “oorspronkelijke” account weer terug, met alle voordelen van dien.

Overigens kun je met Migratie Assistent ook nu nog een kompleet nieuwe (oude) gebruiker aanmaken en het door het reparatiebedrijf aangemaakte account naderhand verwijderen.

OK. Maar hoe doe ik dat? Dan neem ik aan dat ik eerst de nieuwe HD moet wissen? Als ik naar schijfhulpprogramma ga, dan blijkt dat de ‘Wis’-knop inactief is. Als ik er met de muis overheen ga, krijg ik de mededeling: ‘Deze bewerking kan niet worden uitgevoerd, omdat je het volume waarvan je bent opgestart niet kunt deactiveren.’
    Of kan ik alleen de accounts verwijderen, High Sierra er op laten staan, en daarna via Time Machine alles terugzetten?

Bijdrager
    fred44nl

je gaat naar Systeemvoorkeuren – Gebruikers en groepen.

daar maak je een nieuw beheerders-account aan.

je logt dan uit uit het huidige account en logt in op het nieuwe beheerders-account.

nu kun je het eerste account in Systeemvoorkeuren – Gebruikers en groepen geheel wissen en verwijderen.

en dan begin je overnieuw met Migratieassistent.

Moderator
    Night

Zoals Fred44nl het omschrijft. Wil je echter vanaf scratch beginnen, dan moet je opstarten vanuit Recovery Mode. Dan kan je je disk wel wissen, HS installeren en tijdens de installatie m.b.v. de Migratie Assistent je oude account terugzetten. Beide methoden werken. Aan jou om de keuze te maken welke je het makkelijkst lijkt.

Bijdrager
    shakey

<p class=”cite”>Night op 1 juli 2018 om 23:31</p>
    Zoals Fred44nl het omschrijft. Wil je echter vanaf scratch beginnen, dan moet je opstarten vanuit Recovery Mode. Dan kan je je disk wel wissen, HS installeren en tijdens de installatie m.b.v. de Migratie Assistent je oude account terugzetten. Beide methoden werken. Aan jou om de keuze te maken welke je het makkelijkst lijkt.

Verschil is dus dat zoals Fred44nl omschrijft High Sierra blijft staan op de schijf, en zoals jij het omschrijft de schijf eerst helemaal leeg wordt gemaakt om daarna High Sierra opnieuw te installeren?
    Is er nog een derde methode? Dat de schijf via de Recovery Mode geheel gewist wordt, en dat Time Machine vervolgens alles terugzet precies zoals het op de oude HD stond? Dus inclusief het oude besturingssysteem, Mavericks?
    Ik had op mijn oude HD nog een tweede partite staan, met daarop een nog ouder besturingssysteem (voor programma’s die niet meer werken onder de nieuwere besturingssystemen van Apple). Die tweede partite met het oude besturingssysteem kan Time Machine dan misschien ook nog terugzetten?

Bijdrager
    Q-collective

<p class=”cite”>shakey op 1 juli 2018 om 15:23</p>

<p class=”cite”>penseel op 1 juli 2018 om 14:28</p>
    https://support.apple.com/nl-nl/ht204350

Gaat over overzetten van ene Mac naar de andere.

Ja, daar gaat dat artikel over. Migratie Assistent is de oplossing. Je maakt het jezelf bijzonder lastig.

Moderator
    Night

Die tweede partite met het oude besturingssysteem kan Time Machine dan misschien ook nog terugzetten?

Mits je ook daar een TM backup van hebt, wel.

Je moet dan echter wel vanuit recovery mode de schijf partitioneren én een installer hebben van Mavericks. Die moet je dan als derde stap (na de eerste 2 die ik eerder noemde) apart installeren en daarna vanuit de Migratie Assistent in Mavericks zelf, de TM backup terugzetten.

Het was nóg makkelijker geweest als je voor vervanging een clone had gemaakt van beide partities met bv. CCC.

Bijdrager
    shakey

<p class=”cite”>Night op 2 juli 2018 om 06:33</p>

Die tweede partite met het oude besturingssysteem kan Time Machine dan misschien ook nog terugzetten?

Mits je ook daar een TM backup van hebt, wel.

Je moet dan echter wel vanuit recovery mode de schijf partitioneren én een installer hebben van Mavericks. Die moet je dan als derde stap (na de eerste 2 die ik eerder noemde) apart installeren en daarna vanuit de Migratie Assistent in Mavericks zelf, de TM backup terugzetten.

Het was nóg makkelijker geweest als je voor vervanging een clone had gemaakt van beide partities met bv. CCC.

Ik had de reparatiedienst gevraagd een clone te maken. Hebben ze niet gedaan. En ze hebben ook niet gedaan wat ze in plaats daarvan hadden moeten doen (gebruik maken van migratie-assistent in combinatie met Time Machine).

Aangezien ik geen installer heb van Mavericks, denk ik dat het het beste is als ik het zwikkie opnieuw installeer zoals fred44nl het beschrijft, dus de bestaande accounts wissen vanuit een nieuw beheerdersaccount, om daarna via de migratieassistent en Time Machine alles terug te zetten. Ik behoud dan High Sierra.

Als ik daarna een nieuwe partite aanmaak, dan neem ik aan dat ik daarop een oudere versie van OS kan installeren, mits ik daarvan een installer heb?

Moderator
    Night

Jep. Controleer ook voor de zekerheid even of Mavericks niet toevallig in je lijstje  in het tabblad ‘Aankopen‘ hebt staan in de App Store.

Bijdrager
    shakey

Goede tip! Mavericks blijkt nog in mijn aankooplijst te staan. Maar… voor mijn tweede partite wil ik opnieuw 10.6 Snow Leopard kunnen gebruiken. Ik heb daar nog een installatie-DVD van liggen. Ik zie zelfs dat Snow Leopard nog te koop is!
    Ik wil dus High Sierra behouden, maar daarnaast op een andere partite Snow Leopard kunnen draaien (zoals ik gewend was).
    Ik kan het dan dus het beste als volgt aanpakken (correct me if I’m wrong):
    1) Nieuw beheerdersaccount aanmaken, en vandaaruit bestaande accounts wissen.
    2) Via de migratieassistent en Time Machine alles terug te zetten. Ik behoud dan High Sierra.
    3) Nieuwe partite aanmaken, en daarop Snow Leopard installeren.

• Deze reactie is gewijzigd 2 weken, 5 dagen geleden door  shakey.

Moderator
    Night

Ik zou persoonlijk 1 en 3 omdraaien (als er dan iets fout gaat heb je niet alle werk voor niets gedaan en kun je nog altijd ‘vers’ beginnen)
    Verder zou ik persoonlijk een 8GB grote (of kleine, zoals je wil) partitie aanmaken waarop je de SL installer kan zetten. Dan heb je altijd een installer disk voor SL bij de hand.

En als je even goed zoekt in de duistere krochten van het internet vind je ook wel ergens een retail-installer van ‘ good-old Snow’. Toentertijd had je nog apparaat-afhankelijke installers én een algemene ‘retail’ installer.

Bijdrager
    shakey

<p class=”cite”>Night op 2 juli 2018 om 16:57</p>
    Ik zou persoonlijk 1 en 3 omdraaien (als er dan iets fout gaat heb je niet alle werk voor niets gedaan en kun je nog altijd ‘vers’ beginnen)
    Verder zou ik persoonlijk een 8GB grote (of kleine, zoals je wil) partitie aanmaken waarop je de SL installer kan zetten. Dan heb je altijd een installer disk voor SL bij de hand.

En als je even goed zoekt in de duistere krochten van het internet vind je ook wel ergens een retail-installer van ‘ good-old Snow’. Toentertijd had je nog apparaat-afhankelijke installers én een algemene ‘retail’ installer.

Oeps.. ik was al begonnen met stap 1 en 2. Morgen zal duidelijk worden of de migratie-assistent zijn werk goed heeft gedaan. Hopelijk staat Mail dan goed geïnstalleerd.
    Wat kan er mis gaan met stap 3? Ik maak eerst een nieuwe partite aan. En dan? Moet ik eerst High Sierra verwijderen van die partite? En zo ja hoe? Of doet de Snow Leopard-installatie-DVD dat automatisch voor mij? Op die DVD staat trouwens 10.6.1. Ik hoop dat ik vandaaruit kan upgraden naar de laatste versie van 10.6.

Moderator
    Night

Als je een nieuwe partitie aanmaakt staat daar geen macOS op. Je kan er dus mee doen wat je wil, eigenlijk. Maar er zitten risico’s aan het maken van een nieuwe partitie op een reeds gevulde harddisk. 99,9% van de keren gaat het goed, maar een enkele keer ook niet en kan de hoofdpartitie beschadigd raken. Daar wou ik je alleen even voor waarschuwen.

Let ook even op dat je de nieuwe partitie(s) geen APFS maakt maar HFS+! APFS wordt namelijk niet ondersteund door SL.

Bijdrager
    shakey

<p class=”cite”>Night op 2 juli 2018 om 20:50</p>
    Als je een nieuwe partitie aanmaakt staat daar geen macOS op. Je kan er dus mee doen wat je wil, eigenlijk. Maar er zitten risico’s aan het maken van een nieuwe partitie op een reeds gevulde harddisk. 99,9% van de keren gaat het goed, maar een enkele keer ook niet en kan de hoofdpartitie beschadigd raken. Daar wou ik je alleen even voor waarschuwen.

Let ook even op dat je de nieuwe partitie(s) geen APFS maakt maar HFS+! APFS wordt namelijk niet ondersteund door SL.

Bedankt voor alle goede adviezen! Ik zal het je laten weten hoe het is afgelopen.

Bijdrager
    shakey

<p class=”cite”>Night op 2 juli 2018 om 20:50</p>

Alles weer terug! Inclusief mijn oude e-mails. Time Machine en de migratie-assistent zijn top!

Nu dus nieuwe partite aanmaken voor Snow Leopard. Jouw advies is deze HFS+ te formatteren. Ik zie echter dat mijn hoofdpartite, waar High Siera op staat, Mac OS Extended geformatteerd is. Zit dat elkaar niet in de weg?
    En nog een vraag: ik heb een installatie-DVD voor Snow Leopard. Daar staat de eerste editie van Snow Leopard op, 10.6.1. Wat als ik die geïnstalleerd heb, kan ik dan nog upgraden naar de laatste editie van Snow Leopard?

• Deze reactie is gewijzigd 2 weken, 4 dagen geleden door  shakey.

Bijdrager
    TheBigZ

shakey op 3 juli 2018 om 13:19

En nog een vraag: ik heb een installatie-DVD voor Snow Leopard. Daar staat de eerste editie van Snow Leopard op, 10.6.1. Wat als ik die geïnstalleerd heb, kan ik dan nog upgraden naar de laatste editie van Snow Leopard?

Ja, dat kan uiteraard.

Bijdrager
    shakey

Ik moet nu alleen nog een nieuwe partite aanmaken voor Snow Leopard. @night adviseert deze HFS+ te formatteren. Mag dat ook Mac OS Extended zijn? Ik zie namelijk dat mijn hoofdpartite, waar High Siera op staat, Mac OS Extended geformatteerd is.

Moderator
    Night

Ja, dat is de naam die High Sierra eraan geeft (om het lekker verwarrend te maken) Mac OS Extended = HFS (Hierarchical File System). Kies wel voor Mac OS Extended (Journaled). Dat is veiliger voor je bestanden bij bv. een stroomstoring.

Als je de hele disk aanklikt, moet je zien dat de GUID partition Map is gebruikt. Als dat niet zo is, moet je die disk in zijn geheel opnieuw partitioneren omdat SL anders niet zal op kunnen starten. Maar ik denk dat het er bij jou wel staat, anders zou je ook niet van HS kunnen opstarten. Als ik het goed begrepen heb staat HS namelijk op een andere partitie op dezelfde schijf.

Bijdrager
    shakey

Snow Leopard partite aanmaken is prima gegaan. Ook hier met Time Machine en migratie-assistent alle bestanden weer teruggezet.

Ik ben hier heel blij mee. Aan iedereen die mij hiermee geholpen heeft: hartelijk bedankt!

Moderator
    Night

👍

29 berichten aan het bekijken - 1 tot 29 (van in totaal 29)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.