11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
  • Q:
    Bijdrager
    MacAanZee

Apple Mail komt bij Windows totaal verkeerd aan

Ik werk bij klein bedrijf met allemaal Apple iMacs (gelukkig wel). Een collega gebruikt thuis (en op het werk ook op zijn iMac) nog steeds driftig Windows. Hij heeft geconstateerd dat de volledige mail, verstuurd vanuit ons Apple Mail programma (dus bijlagen als foto’s of PDF’s) maar ook de gewone getypte emailtekst op een Windows computer in Outlook aankomt als attachments…!
    Klanten die Windows hebben (en dat zijn natuurlijk de meeste) krijgen dus een helemaal lege mail voor hun neus, waarop alleen staat: “met vriendelijke groeten, ………. en de rest (emailtekst, logo en adres, meegestuurde foto’s, PDF’s etc) allemaal als attachments.
    Dat kan natuurlijk niet, want veel mensen weten niet wat het is – of denken dat het spam is – en gooien de mail weg.

Waardoor wordt dit veroorzaakt? En vooral: hoe kunnen we dit oplossen? Wie weet raad?!

Bijdrager
    Dr. Maddox

Het is eigenlijk kiezen tussen twee kwaden:
    – Of je verstuurd je mail in platte tekst zonder opmaak en alle afbeeldingen worden als bijlagen verstuurd.
    – Of je kiest voor een bericht met opmaak (in RTF) met als nadeel dat je als Windows ontvanger weer loopt te klungelen om een afbeelding uit de mail op te slaan…

Het vervelende is dat dit één instelling is in de Mail voorkeuren. Onhandig omdat je per mailtje misschien wel een ander doel hebt. Of met een bijlage of als opmaak. Beiden werkt dus niet.

Bovenstaande is moeilijk uit te leggen dus als het onduidelijk is moet je het maar aangeven….

Dat de tekst als bijlage wordt meegezonden ken ik niet. Ik weet wel dat iWeb dit doet wanneer je “exotische” lettertypes gebruikt. Zoek even op wat “web safe fonts” zijn en gebruik alleen deze in de opmaak van je mail!

Voor de rest moet je van me aannemen dat Mail programma’s net zo vervelend zijn als webbrowsers. Allemaal verschillend in hoe ze content laten zien of verwerken. Zorg dus dat je minimaal gebruik maakt van opmaak/layout om te voorkomen dat er onverwachtse verrassingen opduiken.

Voor nieuwsbrieven en volledig opgemaakte mails kan je beter gebruik maken van een ander programma of dienst als MailChimp. Die hebben het wiel al voor je uitgevonden.;)

Bijdrager
    Ir.Bob

Je hebt je attachments allemaal inline in de text staat. Apple Mail verzend dit als multipart. Outlook kan daar niet mee omgaan (m.u.v. Outlook 2011). Thunderbird wel. M.a.w. Het ligt aan de client van de ontvangende partij die standaarden niet ondersteund (what else is new bij Microsoft).

De oplossing is alle attachments onderaan zetten, en versturen als platte tekst.

Bijdrager
    MacAanZee

We gebruiken als lettertype Tahoma – dat lijkt me toch heel normaal en niet exotisch?! Het is geen oplossing om attachments als platte tekst te versturen, want we versturen veel documenten, offertes en rapporten.
    Maar het probleem is eigenlijk niet dat attachments niet in de mail zelf zichtbaar is (dat is bij meer mailprogramma’s zo, bij Hotmail denk ik ook en bij Yahoo weer niet).

Het grote probleem is dat juist de volledige platte tekst óók als attachment wordt meegestuurd en mensen dus een “lege” mail openen. Dat kunnen we als bedrijf natuurlijk helemaal niet hebben. Waar kan dat aan liggen en hoe is het te verhelpen?

Bijdrager
    Dr. Maddox

Ik heb echt geen idee! Weet je zeker dat dit bij meerdere Windows gebruikers is of alleen bij deze ene persoon?

Bijdrager
    MrBelloNLD

het zal ook enigszins helpen als je in je signature geen afbeeldingen gebruikt en de bijlagen helemaal onderin je email zit, zonder er nog iets achteraan te tikken.

verder gebruikt de windows ontvanger waarschijnlijk een ouder email-pakket (zoals outlook 2003, of outlook express oid)

helemaal op te lossen zal het niet zijn, omdat de door microsoft algemeen gebruikte compressie-technieken/licenties niet door Apple aangeschaft zijn.

Suc6

Bijdrager
    MacAanZee

Mijn collega heeft thuis Outlook 2007. Dus niet de nieuwste, maar je kunt van je klanten ook niet verwachten dat die altijd het nieuwste hebben. Daarnaast sturen we ook veel email naar privépersonen.
    Het raarste is dat de gewone ‘platte’ tekst zelf ook als attachment meegestuurd wordt. Dat heb ik nog nooit gehoord, maar volgens mijn collega klagen meerdere contacten die mail van ons krijgen erover. Intussen heb ik wat mails naar mijn (Windows) broers gestuurd om te kijken hoe het bij hen overkomt.
    Ik heb trouwens vanuit thuis (ook alleen maar Macs) nooit klachten gehoord van mensen die mijn emails verkeerd binnen kregen.

Bijdrager
    MrBelloNLD

TS: heb je nu wel of geen afbeeldingen in je signatue staan?

ander nieuwe handtekening aanmaken en daar platte tekst gebruiken en opnieuw testen met bijlage helemaal onderin.

Bijdrager
    Ir.Bob
    MacAanZee op 04 januari 2012

Het is geen oplossing om attachments als platte tekst te versturen, want we versturen veel documenten, offertes en rapporten

Het gaat er niet om de attachments als platte tekst (ooit geprobeerd een foto als platte tekst te versturen?) te versturen, maar de mail zelf. En alle attachments dus onderaan de tekst erin te plaatsen in plaats van tussen de regels van de tekst door.

Bijdrager
    MacAanZee

OK bedankt! Ga het proberen zo.

Bijdrager
    Remko

Hoi

Weet iemand inmiddels een oplossen voor de ontbrekende tekst op een Windows-PC?

Mijn collega (kantoor) heeft een Windows-PC.
    En veel van onze klanten hebben een MAC (net als ik).
    Is er niet een instelling dat ik op de Windows-PC kan aanpassen?
    Want ik kan niet de mail-settings van alle MAC-klanten gaan aanpassen?

Is dit bij Microsoft of Apple al opgelost.

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.