6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Q:

Bijdrager
    Sipke

Apple Mail alle accounts op 3 macs tegelijk met driehoekje (heel soms)

Hallo,

Ik heb een heel vreemd steeds terugkerend probleem. Op gezette tijden (enkele keren per maand, soms 3x per week) zijn alle mail accounts die ik bij mijn hosting provider heb lopen (3 eigen domeinen) kortstondig (ca. 2 a 10 minuten) niet in staat mail op te halen. Achter elk account verschijnt een driehoekje. De error melding is “Het lezen van gegevens van de server ‘(null)’ is mislukt”.

De eerste gedachte lijkt iets met instellingen, maar 99,99% van de tijd werken de instellingen uitstekend.

De tweede gedachte lijkt een hickup in mijn internetverbinding, maar ik heb snel geschakeld naar mijn iPhone met tethering via 4G en dat hielp helemaal niets.

Mijn iCloud account en drie yahoo email accounts waren gewoon actief gedurende de storing.

De storing trad op 3 verschillende macs tegelijkertijd op en was ook op alle 3 op hetzelfde moment weer verdwenen:
    – Mac Pro 2010 met El Capitan
    – Macbook Pro 2013 met Sierra
    – Macbook Air 2017 met High Sierra

Omdat de storing op 3 machines tegelijk verscheen en verdween én omdat het via 4G ook was, ging ik denken aan mijn hosting provider. Die geeft echter aan rond dat tijdstip geen enkele andere klacht gehad te hebben.

Raadsel…. Wie heeft een idee in welke richting ik zou kunnen zoeken?

Groet, Sipke

Bijdrager
    fixar

Op basis van jouw verhaal is het haast niet anders mogelijk dan dat het probleem zich voordoet bij jouw hosting provider….

uitgesloten:
    – het OS
    – de internetverbinding
    – de instellingen

je kunt hooguit nog proberen o te zien of het probleem zich simultaan voordoet bij het betreffende email account, geconfigureerd op jouw iPhone, verbonden middels 4G

• Deze reactie is gewijzigd 6 maanden, 1 week geleden door  fixar.
    • Deze reactie is gewijzigd 6 maanden, 1 week geleden door  fixar.

Bijdrager
    Melle

Mij lijkt het iets dat vrij makkelijk mee te leven valt, in jet slechtste geval 3 keer per week gemiddeld 6 minuten geen mail kunnen ontvangen op de helft van je mailboxen.

Mss eens proberen de instellingen van je mail in te stellen op minder keer per uur mail ophalen. Bij mij staat dat al paar jaar nu op ‘handmatig’ – het is heerlijk om zelf te kunnen kiezen wanneer je mail wil binnen hebben en niet om de haverklap gestoord worden door inkomende mail….

Bijdrager
    Shmoo

mac mail server null <– op Google intikken en dan heb je heel snel een oplossing.

Bijdrager
    Sipke

Dank voor jullie reacties!:)

@fixar: Ja dat zei ik ook tegen de hosting provider. Zij zeggen geen storing te hebben gehad, ik zal de volgende keer mijn iPhone mail via 4G ook even controleren. Maar zoals gezegd de Mac via 4G tethering gaf ook alle boxen van die provider met fout en iCloud/yahoo werkten wel.
    De hosting provider wil wel meedenken en vraagt mij de precieze tijd door te geven en mijn IP. Hij gaat kijken of er een firewall tussen zit die problemen geeft. Wie weet komt daar nog iets uit.

@melle: Ja er zijn ergere dingen natuurlijk. Ik heb echter ook problemen met mijn internet modem/router waarmee ik probeer uit te vinden waar de fout zit en ik heb ook nog een mogelijk probleem in mijn WiFi module van de laptop. Het is wel fijn als ik gericht kan zoeken.
    Het kan best zijn dat het fijn is om zelf te kiezen wanneer mail binnenkomt, maar dat wil ik dan wel zelf kunnen kiezen. Het systeem moet wel gewoon werken zoals het moet.

@shmoo: dank voor de suggestie. wat ik vind (en al eerder vond) gaat ofwel over verkeerd ingevulde server- en poortgegevens (hier niet van toepassing want het werkt meestal prima) ofwel over een probleem met een firewall. Dit wordt dus nu door de hosting provider uitgezocht.

Ik vermoed dat de hosting provider naar waarheid antwoordt. Het heeft ook wel eens aan hen gelegen en dat is ook ruiterlijk toegegeven. Ze doen ook moeite om mij verder te helpen. En wellicht ben ik de enige klant die van deze hickup melding heeft gemaakt. Ik zat middenin een debug actie met mijn modem/router dus was even niet echt te spreken over nog een derde oorzaak.

Bijdrager
    Sipke

Ben nog steeds bezig met uitvinden wat er met mijn modem/router aan de hand is. Het versturen van bovenstaand bericht heeft bijna 1 minuut geduurd.

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.