30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 44)
  • Q:
    Bijdrager
    suzanne12

apple Macbook loopt vast bij opstarten

hallo,

ik heb een apple macbook, en als ik die wil opstarten loopt hij compleet vast. ik heb soms dat hij wel opstart en dan wachtwoord wel kan invoeren maar dan als hij helemaal opgestart is loopt hij daar vast. Meestal loopt hij vast als ik het wachtwoord in moet voeren.
    iemand een oplossing?

alvast bedankt!!

p.s. ik weet niet hoeveel info je nodig hebt maar anders vragen!

Bijdrager
    Afroman

Start eens op en druk voor de Boing P + r + Command + alt eens in(wel ingedrukt houden)

Bijdrager
    marcelnijman

Er komen een aantal mogelijkheden in me op. Ik zal mijn vragen even nummeren, voor het gemak.
    1. Sinds wanneer zijn de problemen?
    2. Gaat het sindsdien *altijd* fout?
    3. Wat was de laatste verandering (op root-niveau) die je aan je systeem hebt toegebracht?
    4. Heb je ooit kernel-extensions toegevoegd?
    5. Voor wat voor dingen heb je ooit je root password ingetypt? (software installeren, …?)
    6. Is je harde schijf 100% vol?
    7. Zijn er ooit andere problemen geweest? (rare harddisk geluiden, knipperend scherm (ik noem maar wat))

Bijdrager
    suzanne12

1. Sinds wanneer zijn de problemen?
    sinds een aantal weken terug.
    2. Gaat het sindsdien *altijd* fout?
    nee niet altijd maar meestal moet ik heel lang wachten ( ook heeft updaten geen zin)
    3. Wat was de laatste verandering (op root-niveau) die je aan je systeem hebt toegebracht?
    mm dat is lang geleden, dat was itunes opdte( of bedoel je dat niet?)
    4. Heb je ooit kernel-extensions toegevoegd?
    dat weet ik neit?
    5. Voor wat voor dingen heb je ooit je root password ingetypt? (software installeren, …?)
    ?
    6. Is je harde schijf 100% vol?
    nee
    7. Zijn er ooit andere problemen geweest? (rare harddisk geluiden, knipperend scherm
    hij geeft een heel rare tik rechts boven in en als ik de cd erin doe maakt hij ook rare geluiden, die cd was wel vanaf het begin.

afroman, ik heb geen backup voor mijn computer dus durf niet veel te doen

Bijdrager
    Afroman

Het reset enkel wat opstartinstellingen., doet helemaal niets met je harddisk en bestanden.
    Wat ik altijd merk na een PRAM reset is dat mijn beeldscherm en volume vol staan en dat apps ietsjes sneller opstarten.

Bijdrager
    Hansi2124

Een backup maken is toch altijd wel verstandig. Voor het geval dat er (onverwachts) iets mis gaat. En als je nu niet veel durft te doen, zou ik zeker een backup maken. Je hebt blijkbaar dingen op je hd staan die waardevol voor je zijn, dus ………
    En hoe vol en hoe groot is je hd dan wel?

Bijdrager
    Soulshaker

Suzanne , kan je in safe modus opstarten ?

d.w.z opstarten , na de boing shift toets blijven induwen tot de apple op het scherm komt

Bijdrager
    marcelnijman

Data redden gaat voor het repareren van je systeem.
    Dus als safe modus niet werkt, dan :
    – iemand anders met een mac zoeken
    – jouw mac opstarten met de T-toets ingedrukt (dan boot hij als een harde schijf)
    – firewire kabel van jouw mac naar de andere mac
    – vanaf de andere mac een backup maken van jouw data

Bijdrager
    suzanne12

ik ga nu met de safe modus opstarten proberen.. allen bedoel je de grijze apple? die staat namelijk in beeld?

Bijdrager
    suzanne12

even op afroman, ik heb hem net in die modus opgestart alleen toen deed hij het, maar ik moest weg dus had hem weer uitgezet, probeerde het nog een keer en toen werkte hij niet, hij staat nu al een poosje op het witte scherm met en apple tekentje en dat draaiende schijfje,

Bijdrager
    suzanne12

hoelang moet ik hem trouwens vast houden die PRAM want ik laat hem 1 keer opnieuw doen is dat genoeg?

Bijdrager
    suzanne12

ik heb eerder problemen gehad met mijn laptop en toen heb ik dit gedaan:

install dvd erin even opstarten met option ( [option] ) ingedrukt en dan erin doen, dan verschijnt de dvd naast je interne harde schijf klik op de dvd dan Schijfhulpprogramma starten, permissies herstellen en schijf controleren.

kan ik dit doen zonder dat ik mijn bestanden kwijt ben?

Bijdrager
    Hansi2124

Ja, dat kan je doen. Dat heb je ook gemerkt toen je dat eerder hebt gedaan, toch?;-)
    Om de permissies te herstellen is het sneller als je op je hd de map Hulpprogramma’s aanklikt en daar Schijfhulpprogramma opent. Dan zie je hetzelfde.

Bijdrager
    suzanne12

alleen de knop option weet iik niet meer is dat als de cd er al inzit?of is het een speciaal knopje

Bijdrager
    Hansi2124

Je hoeft die dvd en dus ook die option toets niet te gebruiken…….

Bijdrager
    suzanne12

mm ik snap het niet meer:P dacht dat ik de cd er gewoon in moest doen of zie ik dat verkeerd?

Bijdrager
    suzanne12

mm ik snap het niet meer:P dacht dat ik de cd er gewoon in moest doen of zie ik dat verkeerd?

Bijdrager
    Hansi2124

Lees even goed in het vierde bericht hierboven de 2e regel….

Bijdrager
    suzanne12

ooh ik zie het ja excuses. ik heb alleen het probleem dat hij vastloopt,..

Bijdrager
    suzanne12

nee het heeft geen zin ik krijg hem niet opgestart,

Bijdrager
    Hansi2124

Okay…
    Doe de dvd erin, herstart je Mac, wacht even op de boing en druk dan gelijk op de [alt] toets, totdat het radartje draait. Daarna kan je de toets loslaten. De rest weet je dan wel;-)

Bijdrager
    suzanne12

ik heb hem nu opgestart met de PRAM ik ga even de foto’s die erop staan overzetten op usb-sticks zodat ik die zeker niet kwijt ben, dan maakt het ook niet uit als er per ongeluk iets niet goed gaat;) ik krijg nu ook de hulpprogramma’s enzo geopend en daarna ga ik verder.

Bijdrager
    suzanne12

ik heb nu alle foto’s over gezet. duurde wat lang. mijn laptop is niet vast gelopen dus ik start hem opnieuw op om te kijken wat hij doet.

Bijdrager
    suzanne12

mm hij loopt nu helemaal niet meer vast en het rare geluidje is ook weg… weet niet wat er is gebeurd maar het is wel oke dan denk ik:) bedankt voor alle hulp

Bijdrager
    Hansi2124

Dan heeft de PRAM reset dus wel z’n werk gedaan;-)

Bijdrager
    suzanne12

ik zie wel dat de schijfbevoegdheden niet helemaal kloppen als ik dit herstel verlies ik dan mijn bestanden?

Bijdrager
    Afroman

Nee, het doet niks met je persoonlijke bestanden.

Bijdrager
    suzanne12

oke want er staat bijvoorbeeld groep is 80 moet 0 zijn( en nog meer ) , is het dan verstandig om te herstellen?

Bijdrager
    Hansi2124

Altijd herstellen. Kan dus geen kwaad. Elke keer zal er wel ongeveer hetzelfde staan als je dit doet, maar dat geeft niets. Maak je hier maar niet druk over.

Bijdrager
    suzanne12

oke!

nou heel erg bedankt, hij loopt niet meer vast want heb nu verschillende dingen open staan het het werkt, eerst werkte dit dus niet!

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 44)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.