15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)
  • Q:

Bijdrager
    Paul

Apple 'maatwerkproducten' kunnen niet worden geretourneerd of geruild

Ik heb vorige maand de nieuwe Macbook Pro besteld en heb zojuist gebeld met Apple om te vragen wanneer ik deze kan verwachten.
    Tijdens het gesprek bleek dat ik deze Macbook niet kan retourneren binnen 14 dagen mocht ik niet tevreden zijn. De reden hiervoor is dat het geen ‘standaard’ Macbook betreft. Ik heb gekozen voor o.a. een snellere processor en meer opslaggeheugen. Apple noemt dit een ‘Maatwerkproduct’. Ik was hier erg verbaasd over en vraag me af of kopers hier bewust van zijn want het wordt namelijk nergens duidelijk gecommuniceerd.

Ik heb de voorwaarden eens doorgenomen en kwam het onderstaande tegen…

—–

ALGEMENE VOORWAARDEN VOOR VERKOOP & TERUGBETALING
    http://www.apple.com/nl/shop/help/returns_refund

Standaardretouren naar Apple Retail

Als u niet tevreden bent met uw aankoop, kunt u het product samen met het oorspronkelijke ontvangstbewijs, de oorspronkelijke verpakking en de bijbehorende accessoires binnen veertien (14) kalenderdagen na het ophalen van uw product(en) retourneren. Als u uw producten wilt retourneren naar een Apple Retail Store, moet dit een Retail Store in Nederland zijn.

Op dergelijke retouren zijn de volgende extra beperkingen van toepassing:

• Als het artikel wordt geretourneerd in de oorspronkelijke verpakking met de bijbehorende accessoires, zullen we het omruilen of restitutie aanbieden.
    • Geopende software, geheugenkaarten en andere media mogen uitsluitend worden geruild; u krijgt geen geld terug.
    Maatwerkproducten, waaronder gepersonaliseerde iPads, kunnen niet worden geretourneerd of geruild.

—–

Bijdrager
    DosEquis

Dat is toch logisch? Maatwerk is altijd uitgesloten van elke vorm van herroepingsrecht. Denk hierbij ook aan maatwerk aanrechtbladen, grafstenen, maatpakken, etc. Ook digitale downloads zijn uitgesloten van retourrecht.

De wet geeft namelijk aan dat een webwinkelier het herroepingsrecht mag uitsluiten voor zaken die zijn tot stand gebracht overeenkomstig specificaties van de koper;

Jij stelt je eigen MacBook samen met de door jouw gewenste specificaties, dit noemt men een BTO: Build To Order. In Nederlands, maatwerk.

Bijdrager
    Shmoo

Ik denk dat je het verkeerd begrepen hebt..

Maatwerkproducten betekent hier wanneer je een iPod of iPad koopt en je laat er dan je naam of bedrijfsnaam in graveren. Dat is een maatproduct en die neemt Apple niet terug.

Jij kunt je MacBook Pro op dit moment waarschijnlijk niet retouren omdat deze al in bestelling en onderweg is. Zodra jij deze computer ontvangt en hij bevalt niet kun je deze gewoon retouren zonder problemen. Of dit nu een instap Mac is of eentje met aangepaste specs tijdens de bestelling.

Bijdrager
    KarelWillem

Het is ook een uitgekiende manier om van die vervelende retourzendingen af te komen.

Biedt je producten dermate uitgekleed aan, dat vrijwel iedere klant voor ‘maatwerk’ zal (moeten) kiezen.

En hoppa: scheelt je tonnen aan retouren.

Zodra jij deze computer ontvangt en hij bevalt niet kun je deze gewoon retouren zonder problemen. Of dit nu een instap Mac is of eentje met aangepaste specs tijdens de bestelling.

Maar eigenlijk denk ik dat ook ja. .;)

Bijdrager
    Paul

@shmoo
    Dat is dus juist het punt. Mijn zogenaamde ‘maatwerk’ Macbook kan ik blijkbaar niet retourneren binnen de 14 dagen na levering mocht deze niet bevallen. De vraag is wanneer noem je iets ‘maatwerk’.

Bijdrager
    computer space

Wat een onzin. Hoeveel opties zijn er? Minder dan een gemiddeld schoenenseizoen op Nike of Adidas, last staan wat Zalando aan opties heeft. Die mag dat toch ook geen maatwerk noemen. Volgens mij houd dit geen stand bij de rechter.

Anoniem

Er staat nergens in de voorwaarden dat de build to order modellen onder deze maatregel vallen, misschien had je een nitwit aan de telefoon?

Bijdrager
    Shmoo

Maatwerk is iets dat speciaal voor jou op maat gemaakt wordt en dat als Apple dit retour zou krijgen dan kunnen zij dit product niet opnieuw verpakken en weer verkopen als ‘nieuw’. Dat is maatwerk.

De opties die jij kunt aanvinken tijdens het afrekenen vallen daar niet onder. Dat zijn gewoon standaard opties die te maken hebben met op welke manier jij een computer gebruikt privé of voor je werk. Het zou anders van de gekke zijn dat iedereen die video’s of muziek monteert dan nooit zijn/haar Mac eerst kan uitproberen en later retouren mocht deze niet bevallen want 9/10 computers die deze mensen kopen zijn altijd met aangepaste specs links of rechts.

Wat ook maatwerk is zijn speciale acties. De Beats actie bijvoorbeeld. Jij koopt een Macbook Air en krijgt daar een Beats headset of ander cadeau bij. Zodra dit product wilt retouren moet ook de Beats headset of het cadeau mee terug in acceptabele/nieuwstaat en soms is dat niet mogelijk omdat het cadeau in de vorm van een digitale cadeaubon is die gekoppeld wordt aan je account. Op die manier kan Apple dan de heel order weigeren.

Een processor-upgrade of meer geheugen is geen maatwerk maar gewoon een variabele tijdens de bestelling zoals ook bij een auto de kleur spacegrijs, zilver of goud is.

Bijdrager
    Niels

Bullshit, dit soort uitzonderingen zijn bedoelt om te voorkomen dat een verkoper met een product komt te zitten wat niet meer opnieuw verkocht kan worden (zoals bij een naam gravering). Maar Apple hoort zich verder wel aan de consumentenwetgeving te houden.

De zogenaamde CTO MacBooks worden ook gewoon in series geproduceerd, denk je nu echt dat een MacBook pas gemaakt wordt nadat je een bestelling hebt gedaan. Zoveel combinaties zijn er nu ook weer niet en bovendien zou dan de levertijd veel langer zijn.

Bijdrager
    Paul

@computer space
    Helemaal mee eens. Vandaar ook mijn bericht hier. Ik denk dat veel kopers dit niet weten. Voor mij was het tenminste een vervelende verrassing.

@Zakske
    Dat zou ook nog kunnen. Hoewel het was een medewerksters van de Business afdeling en ze was wel erg zeker van haar zaak. Ik ga ze morgen nog eens bellen om het nog eens te checken.

@shmoo
    Zo zie ik het ook.

Bijdrager
    Shmoo

Ik denk dat het gewoon een misverstand is geweest. Als jij inlogt bij Apple dan moet je je bestelling op de voet kunnen volgen, dat werkt allemaal erg professioneel. Wanneer deze nog niet ‘geproduceerd en ingepakt is’ kun je de order altijd annuleren. Als deze optie op dit moment niet aanwezig is dan moet je wachten op de levering en dan zal je zien dat zodra deze is afgeleverd je een optie krijgt om een retourlabel aan te maken. Komen ze hem ook weer ophalen.

Let maar op.

Hoe denk je dat al die mafkezen op YouTube dat anders dan doen. Denk je werkelijk dat die gasten 35.000,- per maand verdienen met het maken van die unboxing filmpjes? Nee natuurlijk niet, ze kopen gewoon alles dat ze willen testen. Halen het altijd heel netjes uit de doos en doen er voorzichtig mee. Laten zien hoe het werkt en daarna gaat het spul weer netjes in de doos en retour afzender.

Bijdrager
    Paul

Ik heb nog eens gebeld met Apple. Eerst de afdeling Apple Online Store daarna weer de Business afdeling van Apple Store Amsterdam.

De eerste medewerker verzekerde me dat aankopen zonder problemen en opgaaf van reden kunnen worden geretourneerd de eerste 14 dagen na levering en vaak ook daarna.

De Business medewerker had een ander verhaal meer in lijn met de Business medewerkster die ik eerder gesproken had. Maar hij wist het niet zeker. Maandag word ik teruggebeld door de ‘baas’ van de Business afdeling Apple Store. Ik houd jullie op de hoogte!

Bijdrager
    EagerB0bNerd

De Business medewerker had een ander verhaal

Ja, formeel zit er ook verschil tussen een privé aankoop (consumentenkoop) en een “business” (zakelijke) aankoop.
    Dus lijkt me logisch dat je een ander verhaal krijgt. Daarom vul ik, als ik iets online koop, nooit iets in bij het invoerveld “bedrijf”.
    Als consument ben je beter beschermd bij online aankopen.

Wat je er vervolgens mee doet (zakelijk gebruiken) en hoe je het financieel afhandelt (BTW en afschrijving) is geheel aan jezelf.

Bijdrager
    iep

Het verschil in het verhaal zit hem in het verschil tussen consument en zakelijk. De wetgeving die je aanhaalt is alleen van toepassing op consumenten. Voor zakelijk gebruik gelden de regels die Apple zelf vaststelt. Je kunt ze in dit geval wel wijzen op het feit dat men bij consumenten niet moeilijk doet en hier wel terwijl het om exact dezelfde hardware gaat. Daardoor is hun uitleg van maatwerk ook niet bepaald houdbaar meer.

Bijdrager
    Paul

Ik heb inmiddels weer contact gehad met Apple. Het heeft inderdaad te maken met consument vs zakelijk.

Op een zakelijke aankoop geldt het zogenaamde ‘retourrecht’ niet. Betreft het een standaard configuratie dan kun je overigens nog wel binnen 14 dagen retourneren of omruilen.

Zodra je maar iets aanpast aan een van de ‘basisuitvoeringen’, zoals bijvoorbeeld meer opslaggeheugen, dan is retourneren of omruilen dus niet meer mogelijk.

Dank voor jullie reacties!

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.