11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
  • Q:
    Bijdrager
    Melle

Apple is geen pionier op vlak van software + hardware ontwikkeling

Interessant artikel die ik las via “Dezeen”.
    Ik plaats gewoon de link, maar kort gezegd komt het er dus op neer dat apple eigenlijk niet software en hardware samen tot één product ontwikkeld, maar dat gewoon apart doet. En dat uiteraard in tegenstelling tot wat velen zien als het voordeel van apple dat ze én hardware én software maken. Dat klopt op zich, maar ze laten dé grote kans liggen om effectief een revolutionair product te maken, waar software en hardware effectief samensmelten tot één product. (dit volgens het artikel natuurlijk)

Ik vind dat het artikel voor een groot stuk een punt heeft. Zeker als je kijkt hoe software eruit ziet op de vele iDevices. En hoe ze werkt en zoverder. Ik heb nog nooit tot grote tevredenheid de iCalender app gebruikt bijvoorbeeld. Het is een 1 op 1 vertaling van een fysieke kalender (met uiteraard wat extra functionaliteit, maar er zijn ook heel veel dingen die een fysieke kalender meer kunnen)

anyway, mocht iemand geïnteresseerd zijn:

Yves Behar on skeuomorphic design and Apple

Bijdrager
    Melle

ik herlees hier snel even wat ik schreef. En er staat zeker 1 knal van een dt-fout in… maar ik zal ze eens laten staan…:-)

Bijdrager
    bartvdv

Eén foutje maar ?

Bijdrager
    MoNdO GeNeRaToR

On topic dan maar: ik moet hem groot gelijk geven wat het imiteren van echte producten zoals een agenda betreft.
    Ik snap er echt niks van waarom iCal op een fysieke agenda moet lijken. Vreselijk.

Bijdrager
    Melle

@ bartvdv > ik weet het: de schrijfkwaliteit van dat stukje tekst van mij was en is ver zoeken. Normaal tracht ik beter te doen.

ontopic: het is wel duidelijk een keuze van apple om de kalender op een fysieke kalender te laten lijken… en de online bookstore op een boekenkast.

Ikzelf vind dat heel beperkend en ben er dus geen voorstander van. Terug voorbeeld van de kalender: wat ik haat aan een fysieke kalender is dat alle dagen even ‘groot’ zijn, en allemaal evenveel plaats innemen. Een digitale kalender zou op dat vlak heel intelligent en fantastisch kunnen werken, maar dat is helaas niet zo.

Weet er iemand of er ‘intelligentere’ digitale kalender apps bestaan? En ze ook gebruikt?

Bijdrager
    Verwijder

Ik vind die Amerikaans sjieke stijl maar niks. Als ze het er echt uit willen laten zien dan moeten ze het ook localiseren. We hebben hier witte notitieblokken.

Moderator
    Poezenbeest

Bij Systeem 5 zat een soort van introductie van een computer waarin je bureaublad met je bureau werd vergeleken,mappen met dossiermappen en de HD met een dossierkast… Zo verbazingwekkend is het allemaal niet dat we de analogie met de werkelijkheid zoeken.

Bijdrager
    iKweethetbeter

Het artikel lijkt gewoon te willen provoceren, verder niet.

Zoals al eerder gezegd, het is logisch om een klok op een klok te laten lijken, en een agenda op een agenda. Een schijf was vroeger een ladenkast, een directory is nog steeds een hangmap.

Maar ik geef toe, de agenda en het adresboek vind ik minder geslaagd. Ik heb meer met de strakke brushed metal look dan met die “echte” pagina’s en leren omslag…

Bijdrager
    Melle

intussen heeft de realiteit bewezen dat het artikel een goed punt had. De tijd van skeuomorfisme is bijna voorbij. Ben ik even blij.

Bijdrager
    MouseMighty

Sorry maar het skeuomorfisme heeft geen REET te maken met een pioneer zijn op software+ hardware gebied. Kijk de geschiedenisboeken er even op na en je ziet dat heel veel wat Apple bedacht heeft gekopieërd is. Van de eerste muis tot aan iOS. In de loop der tijd zijn er design trend geweest. Overal zowel in mode als in GUI. De titel van het topic (al is het een jaar oud) slaat dan ook, imho, als een tang op een varken.

Bijdrager
    Melle

@MM. Ik zou het tegendeel durven beweren. Het is lang geleden dat ik het artikel las, maar skeuomorfisme was nu net een van de punten waar apple veel kansen liet liggen op optimale integratie tussen soft- en hardware.

Door de denken vanuit ‘oude’ media als boeken, papieren agenda’s, notblocks… hebben ze net niet gedacht hoe ze best een iPad of iPhone scherm kunnen inzetten om de beste agenda ooit te maken, of de beste herinneringen of de beste…

Nu ja: het was waarschijnlijk wel een noodzakelijk fase om de consument te laten wennen, maar ik ben persoonlijk blij dat het er nu uitgaat.

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.