8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Q:
    Bijdrager
    Suuzy

Apple Intermediate Codec

Even een vraag…

Ik film met een Sanyo HD1000 (MP4 – h.264). Om dit te bewerken in FCP zet ik dit eerst om in MPEG Streamclip. Alleen als ik het naar Apple Intermediate Codec exporteer, blijft het enorm hakkelen als ik het in FCP wil bewerken. Ik dacht dat dit de beste ‘bewerk’ codec was. Ik heb het nu geexporteerd naar Apple HDV1080i en dat werkt perfect (?). Wat gebruiken jullie voor het bewerken van dit soort materiaal?

Moderator
    unSOUND

Probleem van sommige codecs is dat de bitrate zo hoog is, dat de harde schijf het aantal MB’s per seconde niet kan leveren, met als gevolg een stotterende weergave. Kijk dus even naar de bitrate.

Bijdrager
    Suuzy

De bitrate van de HDV is volgens MediaInfo Mac 61.7 Mbps en van de AIC 172 Mbps, het moet via een USB 2 Harde schijf. zal dat het probleem zijn?

Moderator
    unSOUND

Daar zit inderdaad het probleem. USB 2 kan maximaal 48 MB per seconde doorvoeren. Met de nadruk op maximaal, gemiddeld is het een stuk minder.

USB 2 is sowieso een hele slechte keuze voor videobewerking, je kunt veel beter voor FireWire 800 kiezen, aangezien dat een constante snelheid heeft die bijna 2 maal zo hoog is als USB 2, en je CPU veel minder belast.

Bijdrager
    Suuzy

Ja, dat gaat natuurlijk niet lukken, we willen binnenkort overstappen naar dit product:

http://www.wdc.com/en/products/products.asp?driveid=501

Bedankt, dat maakt een boel duidelijk. Voor DV gebruikte ik het altijd wel, maar dat is een heel ander verhaal natuurlijk.

Moderator
    unSOUND

Maar die heeft ( naast Ethernet ) dus ook alleen maar USB 2… Dan kun je beter kijken naar een Drobo, die heeft ook FireWire 400 en 800.

http://www.drobo.com/products/index.php

Bijdrager
    Suuzy

We gaan aleen de gigabit ethernet gebruiken, de schijven komen in de serverruimte te staan, zodat andere stations er ook in kunnen.

Bijdrager
    Tjerker

Apple intermediate codec is met de komst van ProRes de mindere keuze. Als het even kan zou ik in ProRes werken! Minder belastend, betere kwaliteit. ProRes in SD vraagt zo’n 5 – 7 MB (byte, ja) p/s. Firewire is absoluut te prefereren boven USB.

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.