18 berichten aan het bekijken - 1 tot 18 (van in totaal 18)
  • Q:
    Bijdrager
    Statics

Apple integreren in bedrijf

Wij zijn nu bezig met et reorganiseren van et bedrijf. Ik heb et bedrijf een tip gegeven om over te gaan naar Apple computers. We hebben er nou 1 (conceptmodel: ibook 12″ standard) mijn taak is om het hele Mac OS systeem te ontdekken (absoluut niet onaardig:P ).

Als dit voor de medewerkers ook prettig werken is willen we allemaal Apple’s aanschaffen (met voorkeur ibooks 12″). Nou werken wij met een Microsoft Exchange server (SmallBusiness) en een draadloos netwerk (geen airport extreme) (die beheerd word door een Windows ICT’er).

Nou is mijn vraag: We willen de Apple pc graag integreren in het Microsoft Exchange server/netwerk. Nou vroeg mijn baas om de informatie te mailen wat ik allemaal nodig heb om de Apple in et draadloze netwerk te krijgen (iets met WEP Password???, als ik de ibook daar heb staan ontdekt hij wel dat er verbinding is ma zo snel ik die verbinding aanklik is deze voor mij niet toegankelijk) en verbinding te laten maken met Microsoft Exchange zodat iedereen bijv. achter de Apple kan gaan zitten en inloggen met hun eigen gebruikersnaam en password om zo in de serverhardeschijven te komen en hun mail te cecken. Dus nogmaals wat voor informatie heb ik nodig om dit tot een goed einde te brengen?

Moderator
    Koen van Tongeren

Jij moet eens gaan praten met MacIS Nederland. Dat is hét platform voor ICT managers van bedrijven waar Mac gebruikt wordt.

Bijdrager
    mcdaddy

Om een Apple te integreren in het draadloze netwerk moet je aan de windows ict-er vragen wat voor beveiliging er gebruikt wordt. Mac OS X ondersteund onder andere WEP, WPA en WPA2. Als het antwoord WEP is dan moet je je baas maar meteen vertellen dat WEP beveiliging alles behalve afdoende is (google maar eens op WEP vs WPA). Vervolgens heb je een programma nodig dat kan communiceren met MS Exchange. Voor mail is Mail 2.0 voldoende (standaard bij Tiger). Als je ook agenda’s wilt gebruiken dan heb je toch iets nodig als Microsoft Entourage (onderdeel van MS Office voor de Mac). Entourage is de Mac variant van Outlook. Als de agenda functie van Exchange (voornamelijk het delen van agenda’s) niet gebruikt wordt dan zou het zelfs het overwegen waard zijn om de Windows server te vervangen met een Mac OS X server. Er zit een zeer krachtige mail server in en nog vele andere zaken (kijk eens op de Mac OS X Server pagina van Apple).

Extra vraag voor je: hoe verbinden de windows computers met het draadloze netwerk?

Als je nog andere specifieke vragen hebt over het zelfde onderwerp, zet het dan in dit draadje.

Succes

Bijdrager
    Meneer Guggenheimer

iBook vindt ik persoonlijk een te slecht scherm hebben om de hele dag op te werken. Verder is het een hele goede computer. Let daar wel op!

Bijdrager
    mcdaddy
    ”Meneer

iBook vindt ik persoonlijk een te slecht scherm hebben om de hele dag op te werken. Verder is het een hele goede computer. Let daar wel op!

Inderdaad iBooks zijn niet echt bedoeld om de hele dag op te werken. Een powerbook is een betere keus.

Bijdrager
    ajschol

of iBook 14-inch… dat kan natuurlijk ook…

Bijdrager
    mcdaddy
    ”ajschol”

of iBook 14-inch… dat kan natuurlijk ook…

Behalve dat het scherm groter is blijft de kwaliteit van het scherm hetzelfde. Daarnaast voelt de powerbook wat steviger aan. Je merkt het verschil alleen al aan het toetsenbord.

Een iBook is ook mooi (ik heb zelf een iBook 12″), maar een powerbook 15″ geeft wel heel veel extra (heeft mn vriendin).

Bijdrager
    ajschol

Het hangt natuurlijk af van wat je ermee gaat doen. Bij ons bedrijf is het standaard laptop-model een iBook 14-inch (office, internet,etc.), alleen als je “power-applicaties” nodig hebt, krijg je een powerbook (waar ik er 1 van ben :P )

Bijdrager
    oferinga

Met MS Office voor de Mac kan je met een Exchange server connecten middels ‘Entourage’, de Outlook-variant voor Mac:

http://www.microsoft.com/mac/products/entourage2004/entourage2004.aspx?pid=exup2004

Bijdrager
    kluivers

niet om nou de kritikaster uit te hangen maar vraag wel even door wat je baas voor functionaliteit gebruikt en kijk of dat compatible is. (neem boekhoud paketten of bedrijfsspecifieke paketten)

Geen idee wat voor bedrijf het is maar daar moet je wel even goed over nadenken. Anders krijg je “scheve” gezichten.

overigens ben ik wel van mening dat een osX omgeving aanzienlijk stabieler / beter is als het is ingericht.

Bijdrager
    Statics

In principe is wat wij erop doen alleen et office gebeuren. Dus gewoon et typ, spreadsheet en mail werk. Er gaan geen krachtige dingen op gebeuren. Ik heb voor de ibook gekozen omdat, ik deze al is bij een applecentre heb uitgetest en omdat et een perfect compact apparaat is met geen toeters en bellen. De ibooks zullen daarom ook veel onderweg gebruikt worden. Op kantoor worden er dan grote schermen van 17 of 19″ ernaast gezet.

Maar nou blijft er 1 vraag over, wel een belangrijke: Hoe kan een werknemer bij de harde schijven die in de server staan?

Bijdrager
    Sad

Dat antwoord staat hier.

Gewoon met Appeltje-K of door in de Finder naar “Netwerk” te gaan vind de Mac ook Windows shares via SMB, DAV, NTLM of VPN verbindingen. Standaard in Mac OS X.

Standaard vind Mac OS X ook gedeelde printers op een Windows netwerk.

Voor Exchange wordt door Mail.app ook Exchange/IMAP ondersteund maar als je Exchange server alleen MAPI gebruikt werkt het niet. Entourage werkt altijd in een Windows omgeving, zoals anderen ook zeggen, inclusief agenda’s etc.

Als je écht helemaal met je Mac gebruikers wilt inloggen op een NT Domein / Active Directory dan moet je zoiets als AdmitMac gebruiken. Dan kom je echt volledig in de Windows netwerk/server omgevingen, laat geen vervuilende .DS_STORE files achter en je kan meteen NTFS schijven lezen. Ook wordt Windows ACL ondersteund en allerlei andere troep. Nou ja, kijk maar op de site van Thrusby.

Bijdrager
    hansenonline

als je dit in een rapport voor je baas moet zetten, zorg er dan voor dat je schrijftaal gebruikt en niet wat je hier hebt gebruikt. verder voor de integratie van ibooks in het kantoor zorg voor losse muis en keyboard bij die extra monitor! zelf heb ik het werken op een ibook onderschat en heb nu last van mijn pols en nek door het verkeerd zitten tijdens het computeren!

daan.

Bijdrager
    oferinga
    ”Statics”

Op kantoor worden er dan grote schermen van 17 of 19″ ernaast gezet.

Maar nou blijft er 1 vraag over, wel een belangrijke: Hoe kan een werknemer bij de harde schijven die in de server staan?

Let erop dat een iBook standaard alleen 1024×768 resolutie ondersteunt op een externe monitor en dat deze wordt gemirrord (geen screen spanning). Hier is wel een ‘hack’ voor maar deze wordt niet gesupport door Apple.
    Met een PowerBook kan je wel een extern scherm als ‘extra’ scherm aansluiten met diverse (hogere) resoluties.

Je kan vanaf een mac (Windows) servers bereiken: http://www.apple.com/nl/macosx/features/networking/

Meer vragen: http://www.apple.com/nl/switch/ ;-)

Bijdrager
    TomJK
    ”n2o2″
    ”Statics”

Op kantoor worden er dan grote schermen van 17 of 19″ ernaast gezet.

Let erop dat een iBook standaard alleen 1024×768 resolutie ondersteunt op een externe monitor en dat deze wordt gemirrord (geen screen spanning). Hier is wel een ‘hack’ voor maar deze wordt niet gesupport door Apple.
    Met een PowerBook kan je wel een extern scherm als ‘extra’ scherm aansluiten met diverse (hogere) resoluties.

Ik kan me vergissen maar volgens mij is dit geintegreerd in MacOSX sinds Tiger.?

Bijdrager
    apple freak

nee, dit is gewoon een mankement bij de ibook. Apple doet dat zodat de i en powerbook niet te veel op elkaar gaan lijken.

Dit is de link van de hack http://www.rutemoeller.com/mp/ibook/ibook_e.html
    Die draait hier ook al een jaartje heel goed. Niks op aan te merken. Hier op 1280*1024 op een 19″ crt.

Bijdrager
    Petje

Zo te horen heb je er zelf helemaal geen verstand van. Maar dat bedoel ik niet onaardig.
    Als jou baas jou vragen meegeeft waarvan jijzelf de woorden niet snapt, is het mischien verstandiger om iemand van een apple-center of store uit te nodigen.
    Deze mensen zijn beter in staat om aan de hand van jou (baas) wensen een goede indicatie te geven.
    Bovendien kan je , als je alles bij een dealer koopt behalve korting ook de service krijgen bij het opzetten en bij eventuele storingen.
    Je hebt dan gelijk een beter verhaal naar je baas waarom hij moet overstappen op Aplle.

Nee, ik werk niet bij een Apple-dealer

Bijdrager
    Statics

Nee ik zou et verhaal proberen uit te leggen, op kantoor zijn de computers echt afgeschreven. Ik kan mijzelf wel redelijk uit de voeten maken qua software, internet etc. (moet tog beetje bescheiden blijve:wink: ).

Hij is Windows helemaal zat. Toen vroeg hij mij goh als jij een nieuwe laptop zou kopen, wat voor 1 zou dat dan zijn. Ik zeg ik ben Windows ook helemaal zat dus ik ben aan et spare voor een Apple ibook (ik heb heel veel research gedaan, veel op forums gelezen etc. en natuurlijk bij de Apple-Centre zitten knoeien) Toen zij hij van is dat niet wat voor mij, want hij gebruikt alleen et office gebeuren.

Toen vroeg hij mij of ik het hele besturingssysteem wilde doornemen zodat ik van A tot Z weet wat er in et Mac OS systeem afspeelt zoals ik mij dat ook aangeleerd heb met Windows.

Ik zei alleen dat ik geen verstand had van servers, dat was geen enkel probleem zij hij. Maar ik heb dat dingetje nou 2a3 weken thuis en weet een beetje de basis dingen en ik wil ook wel is proberen hoe het ding op kantoor draait met internet, server etc. Alleen daar heb ik wel informatie voor nodig wat de ibook moet weten van de server en andersom omdat ik nog nooit met servers heb gewerkt en dit voor mij de eerste keer is dat ik echt werkelijk achter et MAC OSX systeem zit. Dus dat is een beetje et verhaal achter mijn vragen.

18 berichten aan het bekijken - 1 tot 18 (van in totaal 18)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.