7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)

• Bijdrager
    jackybe67

Welke iPhone heb je?

Bijdrager
    jackybe67

Gisteren is er een update gekomen voor 9.3 misschien moet je die ook eens installeren.

Bijdrager
    MacAanZee

Na veel gezoek en bellen met de Apple Helpdesk ben ik er eindelijk achter. Ik schrijf het hier toch even op, omdat het anderen ook kan gebeuren.
    Ik heb een (prepaid) creditcard gekoppeld aan mijn Apple ID. Daarmee wordt Apple Music betaald. Soms doe ik iTunes aankopen. En andere dingen op internet. Vanuit een app waar ik ooit een in-app aankoop had gedaan, werd geld afgeschreven zónder dat ik daarvan afwist. Ik kreeg keurig een factuur van Apple, maakte bezwaar. Kreeg antwoord en moest betaalnummer opsturen. Het geld werd teruggestort op mijn creditcard.

Vanaf dat moment was Apple Music geblokkeerd voor mijn kinderen, was mijn Apple ID vergrendeld en kon ik ook geen apps meer updaten. Raar, want voor de Apple Music was al betaald en de maand is nog maar op de helft.

Na lang uitzoeken kwam de Apple medewerker er achter dat na een ‘frauduleuze’ afschrijving door een app en een refund die ik heb gehad, óók meteen je creditcard wordt geblokkeerd. Daardoor werkt ook de family sharing niet meer. Dus m’n kinderen hebben intussen al dagen geen Apple Music meer, waarvoor ik wél heb betaald, want de abonnementsperiode loopt nog. Ik vroeg of ze de creditcard willen deblokkeren. Dat doen ze nooit. Het is definitief. Dus ik moet een nieuwe creditcard kopen – wat zeker 10 of 15 euro extra kost. Die card moet ik aan mijn Apple ID toevoegen, dan bellen, laten verifiëren en dan moet de familysharing het eindelijk ook weer gaan doen.

Ik vroeg of ik op één of andere manier gecompenseerd zou worden voor het ongemak en vooral de extra kosten die ik nu moet maken, door het systeem van Apple en door een blijkbaar frauduleuze app, die Apple heeft goedgekeurd. Maar daarvan kan geen sprake zijn.
    “Het is voor uw eigen veiligheid dat we definitief blokkeren” en “we kunnen niets compenseren”. Fijn dus. Ook geen enkele compensatie voor de tijd dat vijf mensen in mijn gezin geen gebruik kunnen maken van Apple Music – waarvoor betaald is. Ook zei hij nog, toen ik een beetje boos werd omdat ik nu kosten moet maken terwijl ik er niets aan kan doen: “Apple is niet verantwoordelijk voor het gedrag van apps, ook niet als daarmee fraude wordt gepleegd. We kunnen alleen een refund doen en de kaart blokkeren. We blokkeren niet de apps Fijn hoor, Apple… En ook geen enkele kennisgeving van Apple gehad van het blokkeren van de kaart en daardoor niet meer werken van familysharing etc. Slechte zaak.

Het heeft dus niet met 9.3 te maken.
    De iPhone die ik heb is iPhone 6 Plus, maar ook dat heeft er niets mee te maken.

Bijdrager
    jackybe67

Sneu voor jou, maar toch bedankt om het hier te melden.

Bijdrager
    SvS

Goh, dat is balen, zeg! Ook omdat het allemaal buiten jullie weten om is gegaan en je daarvoor toch moet opdraaien. Niet zo fraai, nee. (PS zeker weten dat je kids geen in-app aankoop heeft gedaan, maar die niet durft te toegeven?)

Anoniem

Het probleem is dat MacAanZee hier dingen door elkaar haalt. Aan een credit card die geblokkeerd is kan Apple niks doen, laat staan dat ze hem kunnen “deblokkeren”. Normaal bel je dan met VISA, MasterCard of AmEx en die sturen je gratis een nieuwe kaart, maar voor prepaid credit cards gelden andere regels, bijvoorbeeld dat je gewoon moet betalen voor een nieuwe kaart. De enige blaam die Apple hier eventueel treft is dat ze apps goedkeuren die “frauduleus” geld afschrijven, maar dat deel van het verhaal geloof ik niet. De meest logische verklaring is een in-app purchase van iemand van je familie, die gewoon geen zin had om dat op te biechten.

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.