12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
  • Q:

Bijdrager
    scotty2

Apple-ID gehackt?

Is mijn Apple-ID en/of mijn e-mail op de een of andere manier gecompromitteerd?

Vannacht om 4:54 kreeg ik een mail van Apple “you requested a reset of your Apple-ID”. Meteen daarna een mail met “your password has been reset”. Even schrikken omdat mijn password bleek idd gewijzigd (kon niet meer in iCloud inloggen). Opgelost door een password reset aan te vragen.

Hoe kan iemand de mails van Apple lezen zonder toegang tot mijn e-mail te hebben –  want ik neem aan dat dat nodig is om een reset te kunnen doen?

Bijdrager
    Marcel

Heb je dubbele autorisatie niet aan staan ? Zou ik wel doen als ik jou was

Bijdrager
    mtooster

En op welke email-account kreeg je die mailtjes binnen?

Heb je niet een andere email als tweede adres ingesteld. (bijvoorbeeld hotmail of gmail) Dan zou ik daar het wachtwoord ook maar van wijzigen….

Bijdrager
    /dev/enschede

Zet 2 factor dan toch eens aan…

Bijdrager
    scotty2

Bedank voor het advies zover – ik ga zeker bij mijn mail provider password aanpassen en 2 factor lijkt mij ook wel nodig.

Blijft de vraag, is dit een geval dat iemand mijn Apple-ID heeft achterhaald en een password reset heeft aangevraagd? En hoe hebben ze dat gedaan zonder ook toegang tot mijn e-mail te hebben?

Bijdrager
    McPim

<p class=”cite”>scotty2 op 26 november 2018 om 13:23</p>
    Blijft de vraag, is dit een geval dat iemand mijn Apple-ID heeft achterhaald

Daar lijkt het wel op.

En hoe hebben ze dat gedaan zonder ook toegang tot mijn e-mail te hebben?

Niet dus, dat kan alleen als ‘ze’ wél toegang tot je mail hebben (gehad). Hoogste tijd om je wachtwoord(en) te veranderen.. Ik neem aan dat de eerste email geen spam was maar een legitieme mail van Apple.

Bijdrager
    Wankei

Op een oude ipad die ik update en opnieuw wou gebruiken is ‘men’ er in geslaagd om zelfs mijn icloud emailadres te wijzigen. Ik vermoed dat dit gebeurde nadat ik een of andere muzieksoftware had aangekocht..

Ik had geen schijn van kans meer om de ipad te gebruiken – ook Apple kon/wou me niet verder helpen omdat ik geen factuur meer had (maar wel een verzendnota) en dat ondanks het feit dat de ipad via de apple-store was aangekocht!

Bijdrager
    Ziegler

Wankei, een beetje een vaag verhaal. Wat is nu precies je probleem.

Bijdrager
    /dev/enschede

<p class=”cite”>Wankei op 26 november 2018 om 14:51</p>
    Op een oude ipad die ik update en opnieuw wou gebruiken is ‘men’ er in geslaagd om zelfs mijn icloud emailadres te wijzigen. Ik vermoed dat dit gebeurde nadat ik een of andere muzieksoftware had aangekocht..

Ik had geen schijn van kans meer om de ipad te gebruiken – ook Apple kon/wou me niet verder helpen omdat ik geen factuur meer had (maar wel een verzendnota) en dat ondanks het feit dat de ipad via de apple-store was aangekocht!

Factuurtjes kun je prima bewaren in Evernote. (ook daar even 2FA aanzetten, anders zit het lek daar)

Bijdrager
    /dev/enschede

Bedank voor het advies zover – ik ga zeker bij mijn mail provider password aanpassen en 2 factor lijkt mij ook wel nodig.

Blijft de vraag, is dit een geval dat iemand mijn Apple-ID heeft achterhaald en een password reset heeft aangevraagd? En hoe hebben ze dat gedaan zonder ook toegang tot mijn e-mail te hebben?

Niet vergeten om ook even 2FA aan te zetten op je mailaccount.

Bijdrager
    /dev/enschede

<p class=”cite”>Wankei op 26 november 2018 om 14:51</p>

En ook even 2FA op je DigiD. Het zou toch zonde zijn dat de belastingteruggaaf van komend jaar naar een vreemde bankrekening gaat.:-)

Bijdrager
    McJohn

Het is niet omdat de email van Apple lijkt te zijn, dat het ook effectief van Apple is. Als ze beginnen te praten over paswoorden en dergelijke lijkt het me een phishing poging. Idd zet die 2 factor verificatie aan.

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.