25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 25)
  • Q:
    Inactief
    Anoniem

Apple: groei iPhone stokt omdat mensen goedkopere smartphones willen

Apple: groei iPhone stokt omdat mensen goedkopere smartphones willen
    Door Arnoud Wolk
    Bron:Tweakers

De groei in verkopen van iPhones stokt omdat mensen goedkopere smartphones kopen. Dat zegt Apple in interne documenten die het vrijgaf in de Amerikaanse rechtszaak tegen aartsrivaal Samsung. Wat Apple aan die ontwikkeling wil doen, is onduidelijk.

Apple concludeert in de documenten, die online zijn gezet door de site Re/code, dat de groei in smartphones vooral zit in toestellen die minder kosten dan 300 dollar, omgerekend bijna 220 euro. Het aantal verkochte toestellen in deze categorie bedraagt ongeveer 70 procent van de groei. De markt voor toestellen met schermen groter dan 4″ is gelijk aan bijna 40 procent van de groei. Dat komt samen uit op 110 procent, omdat de markt voor toestellen die meer dan 220 euro kosten en schermen hebben van maximaal 4″ juist kromp. “Klanten willen wat wij niet hebben”, concludeert Apple dan ook op de slide.

De iPhone-fabrikant concludeert ook dat providers minder happig zijn op de verkoop van iPhones, mede door ‘onvriendelijk beleid’ van Apple. Bovendien vindt de fabrikant dat concurrenten betere hardware maken en in sommige gevallen een beter ecosysteem hebben opgezet. Ook spenderen ze ‘obscene’ hoeveelheden geld aan marketing en retail. Daarmee doelt Apple vermoedelijk op Samsung, waarvan bekend is dat het veel geld besteedt aan zowel op consumenten gerichte marketing als beloningen voor het personeel van bijvoorbeeld telecomwinkels.

Er gaan al maanden geruchten dat Apple grotere iPhones wil maken om in elk geval tegemoet te komen aan de vraag van consumenten naar smarthones met grotere schermen. Of de fabrikant ook werkt aan goedkope smartphones, blijft onduidelijk; uit een andere document kwam wel naar voren dat Apple overwoog om een op de iPod touch gebaseerde goedkope smartphone te maken. Dat document stamt echter uit 2011, waardoor het onduidelijk is of dat toestel nog zal komen.

Apple heeft de documenten zelf gepubliceerd in de nieuwe rechtszaak tegen Samsung in de Verenigde Staten. De zaak begon in de afgelopen week en gaat deze week verder. In die rechtszaak proberen de kemphanen de jury ervan te overtuigen dat de ander patenten heeft geschonden. Apple beroept zich daarbij onder meer op patenten op ‘Slide to unlock’ voor het lockscreen en het ‘Bounce back’-patent. Apple won een eerdere rechtszaak met een jury van burgers op basis van die patenten, maar rechters in Europa bleken minder onder de indruk. Onder meer een Nederlandse rechter vond dat ‘slide to unlock’ geen geldig patent zou moeten zijn.

Bijdrager
    MoNdO GeNeRaToR

Die documenten komen dus duidelijk niet van Apple. Hoe onnozel denk je dat ze ik Cupertino zijn?

Inactief
    Anoniem
    MoNdO op 07 april 2014

Die documenten komen dus duidelijk niet van Apple.

Die documenten komen wel degelijk van Apple, in een rechtszaak heeft Samsung het recht om dergelijke informatie op te vragen. Hierbij trouwens de gehele reeks.

Inactief
    Anoniem

Apple reageert vooral traag op de markt vind ik.

Inactief
    Anoniem

Apple denkt vooral vanuit het Amerikaanse model, waarbij mobiele abonnementen schreeuwend duur zijn en je de telefoon “gratis” of voor een paar honderd dollar erbij krijgt. Dat is gewoon bullshit. Amerikaanse providers zijn dat model inmiddels ook kotsbeu, want die moeten de telefoons vooraf bij Apple afrekenen. In de rest van de wereld kost een iPhone 5S geen $200, maar bijvoorbeeld €699. Dat is gewoon een erg fors bedrag.

Geblokkeerd
    Anoniem

Dus de 6 wordt goedkoper? *gaat in de rij staan*

Inactief
    Anoniem
    sunapple op 07 april 2014

Dus de 6 wordt goedkoper?

Probleem is dat het grootste deel van de winst bij Apple van de iPhone afkomstig is; een lagere prijsstelling zou de winstgevendheid en de beurskoers doen instorten. Dat vinden de beleggers en het topmanagement van Apple (met voor honderden miljoenen aan opties) dan weer niet leuk. Goedkoper zal de volgende versie van de iPhone waarschijnlijk dus niet worden.

Geblokkeerd
    Anoniem

Hoewel ze dan wel weer meer verkopen, maar ik snap je punt. De 5C zal wel naar 400 gaan ofzo.

Bijdrager
    MoNdO GeNeRaToR

Ik geloof er geen ruk van dat dit van bij Apple komt.

Bijdrager
    Shmoo
    Bijdrager
    MoNdO GeNeRaToR

Kan iemand mij vertellen waarom er interne documenten over marktonderzoek nodig zijn in een rechtzaak over patenten tegen Samsung?

Bijdrager
    Shmoo

Omdat Samsung de aanklacht heeft omgedraaid.. Samsung beweert namelijk nu dat Apple degene is die de laatste jaren aan het kopiëren is en ze hebben een hele sterke zet hiermee gedaan want nu komen dus allerlei strategieën van Apple naar buiten die ze liever niet wilde delen.

Ik geloof ook niet dat Apple met deze informatie op dit moment iets aan het doen is, ze hebben dat onderzoek laten doen en hadden het als een back-up achter de hand voor het geval dat hun verkopen ineens zouden instorten.
    Tot nu toe lijkt het daar helemaal niet op dus gaat Apple echt niet iets maken waar wij op zitten te wachten zogenaamd. Apple is het bedrijf dat weet wat goed voor ons is en luistert echt niet naar ons.
    Apple wilt geen 7 verschillende iPhones voor ons maken waarvan ééntje maar 200,- kost. Natuurlijk willen wij dat maar dat wilt Apple niet dat zit niet in hun DNA.

Inactief
    Anoniem

Of de groei stokt omdat de markt verzadigt.
    Of (Iets veel engers voor Apple…) de groei stokt omdat de verschillen tussen iOS en de rest nu te groot zijn in het nadeel van Apple

Apple maakt immers al jaren exact het zelfde maar dan steeds een stapje dunner en lichter. Heel knap maar op de duur wil je iets ECHT nieuws. (Dat verder gaat dan een nieuw jasje zoals iOS6 naar 7) Als Apple die ontwikkeling eerder had weten op te schroeven dan stokte de verkoop niet. Dat is de keerzijde van je product uitmelken.

De alternatieven zijn beter geworden in de tussentijd. Van die 5jaar technologische voorsprong met de iPhone is niks meer over. Apple gaf in de samsung rechtzaak toe dat ze de producten van de competitie meer en meer als bedreiging zien en dat die bedrijven bieden wat apple niet heeft.

Apple moet actie ondernemen als het niet het zelfde als Blackberry wil mee maken. Meer dan een nieuw jasje aan iOS7. De overstap naar iets anders is elk jaar gemakkelijker. Door al de synchronisatie en opslag diensten van google, Microsoft en vele anderen die je op iOS kan installeren kan je gemakkelijk iOS verlaten zonder je data kwijt te raken. Meer en meer mensen hebben dat door. En dat zie je in de cijfers.

Bijdrager
    BorisvdHeuvel

Als mensen graag een goedkopere smartphone willen, dan kan dat in Nederland in ieder geval bij Leapp. Scheelt een hoop geld en de producten die ik bij Leapp gekocht heb zien er allemaal goed uit!

Bijdrager
    KarelWillem

Leapp is vast blij met je reclame.

Maar goedkoop? Als in een tweedehands iPhone 4S voor 399 euro??

Yeah, right.:)

Bijdrager
    Targaryen
    BorisvdHeuvel op 25 juni 2014

Als mensen graag een goedkopere smartphone willen, dan kan dat in Nederland in ieder geval bij Leapp. Scheelt een hoop geld en de producten die ik bij Leapp gekocht heb zien er allemaal goed uit!

U werkt bij Leapp? Ze zijn ontiegelijk duur voor een tweedehandsmarkt, dat wel ja.

Inactief
    Anoniem

De iPhone is te duurzaam. Voor ie echt op is ben je 3 a 4 generaties verder.

Bijdrager
    BorisvdHeuvel

U werkt bij Leapp? Ze zijn ontiegelijk duur voor een tweedehandsmarkt, dat wel ja.

Nee, ik werk niet bij Leapp. Ben een tevreden klant. Het verschil tussen Leapp en tweedehands, is kwaliteit, zekerheid/service en garantie. Ik, en velen met mij, zijn redelijk angstig geworden door het grote aantal oplichters op bijvoorbeeld Marktplaats. Dan maar wat extra betalen om er zeker van te zijn dat je een goed product krijgt. Ik heb het er zeker voor over!

Bijdrager
    Nora Nora

Ja, je hebt het ervoor over om een tweedehands toestel te kopen voor de prijs die je betaald voor een nieuwe bin Apple? Mocht de prijs die KW geeft kloppen:wink:

Vaak loont het ook om even op internet te kijken, veel van de Apple-producten zijn nieuw te krijgen, en dan betaal je slechts enkele tientjes meer dan bij Leapp.

Wie er bij Leapp koopt weet ik niet, ik denk meer de wat meer onwetende consument die in de veronderstelling is dat Leapp heel veel goedkoper is, mede door handige marketing en verkooppraatjes, maar ondertussen valt het heel erg mee en zetten ze vaak niet veel onder de prijs die je voor een nieuwe betaalt.

Inactief
    Anoniem

Niet zo heel gek als je ziet dat wat de competitie voor minder te bieden heeft niet onder doet voor waar Apple een premium voor vraagt.

Het is nu steeds gemakkelijker om over te stappen door je gegevens op te slaan in diensten als die van Google of MS met OneDrive. Dat is allemaal platform onafhankelijk en overal benaderbaar. Dan zit je nog met je Apps. Ook dat is niet echt een probleem meer. De meerderheid van je iOS apps zijn nu op elk platform wel beschikbaar

Bijdrager
    Afroman

Ja, ligt er enkel aan hoeveel betaalde apps je hebt. Vaak heb je geen zin om nog extra geld te lappen.

Bijdrager
    SunKeeper

Toch hoor ik vaak die paar Windows Phone gebruikers die ik ken zeuren over het feit dat ze apps niet kunnen draaien, en die er wel voor iOS zijn.

Geblokkeerd
    Anoniem

@SunKeeper, Ben het volledig met die kennissen van jou eens. Iemand interesse in een Lumia 1520?

Bijdrager
    SunKeeper

Nee, geen idee. Ik weet niet eens hoe ik me in die typenummers moet verdiepen.

Het is al erg genoeg dat iemand anders hier zijn HTC niet geüpdatet krijgt naar custum bootrom 5.5 met Android 4.4.2. Het updatepakket is beschadigd. Of ik nu even kan uitzoeken hoe je de service cache partition kan wissen zonder het ding om zeep te helpen.:-o

Bijdrager
    Afroman

Enige nadeel aan Windows is dat hun AppStore niet uitgebreid is als die van Apple of Google. Dat komt wel met de tijd. Zeker nu de lumias populairder worden en ook de Windows surfaces veel uitgebreider zijn als voorheen.

25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 25)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.