6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Q:
    Bijdrager
    iJasper

Apple Garantie vs AppleCare

Hi, hoe zit het met de garantie ondertussen van Apple. Ik wil de MacBook Retina kopen van 2000+ euro. Alleen dan heb je dus maar 1 jaar garantie?.. Maar is het die AppleCare wel waard? Of krijg je wel gewoon 2 jaar garantie zonder moeite en gedoe?

Bijdrager
    Niels

Bij Dixons heb je 3 jaar beperkte (en deze is echt flink beperkt!!) garantie, elders slechts 1 jaar. Op een machine van 2000+ euro is een investeringen voor Apple Care naar mijn mening echter een must! Drie jaar lang telefonische- en chat ondersteuning en pick-up en return… Verder geen gedoe met bewijzen dat de defecten niet jouw schuld zijn. En dat voor omgerekend 5-10 euro per maand (afhankelijk van het type MacBook).

Een alternatief is een verzekering af te sluiten, maar dit zou ik bijvoorbeeld alleen bij een bank doen zoals de ABN, dit ivm met lage maandkosten en redelijk makkelijke vergoeding (bij dure verzekering van o.a. Harmony heb je altijd een hoop moeite en gezeur om aan te tonen dat het defect niet jouw schuld is).

Je kunt natuurlijk ook niets extra’s aanschaffen, maar dan lever je het gemak van service en geen gezeur bij reparatie/vervanging in

Bijdrager
    bitsflew

Aankopen door de consument vallen gewoon onder de wettelijke garantie.

Zie: Apple producten en Nederlands consumentenrecht

Let op! Zakelijke aankopen vallen niet onder de wettelijke garantie!

Bijdrager
    eugy

Garantie is een commerciele term om je geld uit je zak te kloppen. Je hebt als consument altijd recht op een deugedelijk product. Jouw Macbook zou mede gelet op zijn prijs 5-7 jaar mee moeten gaan. Met andere woorden: je hebt al 5-7 jaar garantie. Alleen dien jij bij een eventueel defect na zes maanden te bewijzen dat deze niet door jouw handelen is onstaan. Het verdient opmerkikng dag na verloop van tijd is een bijdrage in de kosten van reperatie/vervanging wel redelikk.

Bijdrager
    Niels

De wet voorziet alleen in een beperkte garantie (‘limited warranty’). Na veel gedoe kun je uiteindelijk je gelijk krijgen, maar makkelijk is het meestal niet. Dus ben je assertief en geduldig genoeg, dan heb je geen extra garantie nodig. Ben je een gemaksmens (net zoals ik) en heb je geen zin in uren discussieren over wat je allemaal mag verwachten als consument, koop dan gewoon een Apple Care.

Bijdrager
    Dydefox

Bekende discussie..bespaar je zelf veel gedoe en spaar door voor Apple Care (kun je overigens ook na 6 maanden alsnog aanschaffen). Mijn ervaring (300+ iPads, veel andere zaken in beheer) is uitermate positief: het record voor een spoedomruil staat op 4 uur. Van aanmelden tot vervanging.
    Dit scheelt ook gewoon geld voor opslag en voorraadbeheer, want de modellen willen nog wel eens veranderen:P.
    Ik ben ook lid van de Consumentenbond, maar de inspanningen om het recht op garantie verder te verankeren hebben hooguit geleid tot een aanpassing in de garantievoorwaarden van Apple. En dan sta je met je defecte apparatuur in de standaard oplostijd, kun je pissig worden over trage afhandeling en mooie reacties op Radar plaatsen. Helpt niet, he?

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.