30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 37)
  • Q:
    Bijdrager
    Esquare

Apple erkent Java-problemen met 10.3.9 (en geeft workaround)

Bijdrager
    Viva

hmm… workaround lost het idd op; maar ik zie wat op de site staan dat sommigen problemen hebben met Safari en Java – lijkt me niet juist

Java hebben ze vernaggeld met 10.3.9 – andere applicaties (ook alleen Java) gaven er de brui aan

na ja… het doet het weer

[edit: ik lees te rap… Java applicaties en Java in Safari – het blijft stupide van degene verantwoordelijk, laat ‘ie een baan gaan zoeken bij M$…pffft]

Bijdrager
    Sachin
    Bijdrager
    Woziak
    ”Viva”

hmm…maar ik zie wat op de site staan dat sommigen problemen hebben met Safari en Java – lijkt me niet juist…

Dat is wel juist want bij de meesten werkt de update prima, maar die hoor je niet… :wink:

Bijdrager
    Buzz

Ik denk vooral dat Apple nogal slordig is in het testen van dit soort updates (en niet alleen deze). De vorige update had een kreupel systeem tot gevolg voor gebruikers van de MacAlly iShock. En dit zou de definitieve laatste bug-fix release van 10.3 moeten zijn, en dan zitten er zulke grote bugs in.

Ze stellen bij Apple de pre-releases van updates beschikbaar aan een select groepje developers. Deze developers hebben over het algemeen hun systeem al compleet up-to-date en goed onderhouden. Ze komen dus weinig of geen problemen tegen, en de update wordt vervolgens aangepast en vrijgegeven aan iedereen.

Maar normale gebruikers slaan wel eens een security update over, of installeren software (plug-ins, UI enhancers, etc.) die de werking van het OS subtiel veranderen, of slepen wat applicaties naar een andere plek, etc. Het effect van dat soort veranderingen komt dan pas aan het licht als er een nieuwe OS update geinstalleerd wordt, want dan blijken de nieuwe onderdelen opeens niet goed overweg te kunnen met de oude. Maar die gebruikers kunnen daar natuurlijk niks aan doen. Het is eigenlijk niet te geloven dat zo’n grote bug door de tests is gekomen. Dat kan denk ik alleen maar betekenen dat Apple’s test gebruikersgroep totaal niet representatief is.

Ik heb er zelf tot nu toe gelukkig weinig last van gehad, maar ik ben heel benieuwd wat de Tiger upgrade voor gedonder met zich mee gaat brengen!

Bijdrager
    Esquare
    ”larridon”

Oplossing!

Was mijn link niet duidelijk genoeg soms?

Bijdrager
    Esquare
    ”Buzz_D”

Ze stellen bij Apple de pre-releases van updates beschikbaar aan een select groepje developers.

Ook. Maar er is ook een forse controlegroep van ‘gewone’ gebruikers.

Bijdrager
    Buzz

Blijkbaar nog niet fors genoeg, als geen van hen dit probleem vantevoren heeft kunnen rapporteren.

Bijdrager
    sally

Volgens deze workaroud heb ik geen probleem; dat vind ik wel jammer… :innocent:

Bijdrager
    Turbanus

Bij mij zijn wel wat cache-problemen ontstaan. Een postlink via de mail leidt naar de pag waar de post is gedaan en niet naar de post zelf. De ava’s en hun teksten komen soms als een rommeltje door elkaar te staan. Sommige plaatjes bij de posten worden niet dan wel en dan niet geladen. Cache-legen helpt niet. Ik had gehoopt dat het dit probleem zou zijn dat zou worden opgelost.

Bijdrager
    Buzz

Ja, die rendering bug heb ik ook last van. Het schijnt dat in Safari 1.3 de rendering engine van Tiger’s Safari RSS zit. Hij is wel een stukje sneller, maar ook heel wat minder nauwkeurig. Op macosx.nl is het het ergst. Op andere sites ben ik het nog nauwelijks tegengekomen. De avatar en tekst lopen dan vaak door elkaar heen. Even reloaden, en het is meestal weer goed. Maar ook als je met de muis een stuk van de pagina selecteert, of bij heel snel scrollen, gaat het vaak weer fout. Ik hoop dat hier ook wel weer een fix voor komt.

Bijdrager
    Woziak
    ”Buzz_D”

Blijkbaar nog niet fors genoeg, als geen van hen dit probleem vantevoren heeft kunnen rapporteren.

Sterker nog; in de releasenotes van de update stond al vermeld dat het mogelijk was dat apps van derden mogelijk niet meer correct zouden werken. Men wist het dus wel, maar je kan je afvragen of apple met alle soorten plug-ins en beta-software rekening moet houden. Dat lijkt me haast onmogelijk.

Ik ben van mening dat apple zeer zorgvuldig zijn updates voorbereidt, beter dan vele anderen in ieder geval, omdat ik op mijn desktop nog nooit een enkel probleem met een update heb gehad vanaf OSX 10.1.0. Met OSX-server heb ik wel een paar keer een probleem gehad, maar dat was dan terug te leiden naar mijn eigen geknutsel… :)

Bijdrager
    joepie

Last login: Mon Apr 18 18:33:55 on console
    Welcome to Darwin!
    Computer-van-julius:~ julius$
    Computer-van-julius:~ julius$ java -version
    java version “1.4.2_05”
    Java(TM) 2 Runtime Environment, Standard Edition (build 1.4.2_05-141.4)
    Java HotSpot(TM) Client VM (build 1.4.2-38, mixed mode)
    Computer-van-julius:~ julius$

beste mensen, ik ben een gewone gebruiker en geen terminal-gek.
    kan ik met de uitkomst van dit verhaaltje met een gerust hart naar 10,3,9 upgraden?

alvast bedankt!

Bijdrager
    Buzz

Deze java-fout wordt zover ik kan overzien niet veroorzaakt door apps van derden. Java is een onderdeel van het OS. Je moet in de terminal “java -version” typen om het te controleren. Veel gebruikers krijgen dan blijkbaar een “Segmentation Fault”, wat betekent dat Java geheugen probeert aan te spreken dat niet voor Java gereserveerd is. Een serieuze bug dus. Dat veel applicaties van derden gebruik maken van Java, en hierdoor crashen, doet niets af aan het feit dat de bron van de ellende voor deze gebruikers blijkbaar in de buggy Java update in Mac OS 10.3.9 zit. Gelukkig is dit nu erkend en is de oplossing simpel.

Maar volgens mij zijn er dus tenminste drie los van elkaar staande fouten in 10.3.9 geintroduceerd. Een inventarisatie:

1) Sommige Safari plug-ins (van derden) werken niet meer. Hier wordt inderdaad netjes voor gewaarschuwd in de release notes, en het is geen echte bug. Oninstalleren van die apps verhelpt het probleem. De 3rd parties moeten maar met nieuwe versies komen.

2) Java veroorzaakt op sommige systemen een segmentation fault. Zie dit draadje voor de oplossing.

3) De rendering in Safari is sneller, maar in sommige gevallen niet zo correct meer. Ik vraag me af of er ook mensen zijn die dit probleem niet hebben in 10.3.9… Er is in ieder geval nog geen oplossing voor bekend, voor zover ik weet.

Aan Joepie: Ondanks het bovenstaande zal ik niemand aanraden om 10.3.9 niet te installeren hoor. 1) en 2) zijn nu dus makkelijk op te lossen, als je er al last van zou hebben. En 3) is niet zo heel ernstig, en er komt waarschijnlijk ook nog wel een oplossing voor.

Bijdrager
    Viva

De fout zit hem idd in Java zelf.

Wat me een beetje pissed maakt(e): deze update is dus nauwelijks gecontroleerd.
    Ik heb Java dagelijks nodig voor mijn werk (een Java applicatie) en dus niet voor Limewire oid.

Sinds 10.3.4 de boel in het honderd gooide wacht ik altijd af, nadat de workaround bekend was (ik las hem hier, niet bij AAPL) het boeltje met een combo geupdate.

ok, genoeg gal gespuwd – nu een week of wat wachten op ervaring van anderen met 10.4

Bijdrager
    joepie

ok, wow jij hebt er verstand van zeg!
    maarre nu ook even zodat ik het kan begrijpen…..

De uitkomst van mijn handeling (juiste) biedt dus geen enkele garantie op een succesvolle werking van 10,3,9.????of safari???

Bijdrager
    Esquare
    ”Viva”

Wat me een beetje pissed maakt(e): deze update is dus nauwelijks gecontroleerd.

Als je dat zo zeker weet, moet je er haast wel bij betrokken zijn geweest. :wink:

Deze update geeft (zoals gewoonlijk) bij meer dan 90 procent van de gebruikers geen problemen. Dat er altijd situaties zijn waarbij wel problemen onstaan, is onvermijdelijk.

Bijdrager
    sally
    ”Esquare”

Deze update geeft (zoals gewoonlijk) bij meer dan 90 procent van de gebruikers geen problemen. Dat er altijd situaties zijn waarbij wel problemen onstaan, is onvermijdelijk.

Waarom zo positief.
    Hoezo 90 % ?

Apple geeft zelden zo snel problemen toe, en biedt een oplossing die niet helpt tegen merkwaardig Safari-gedrag, dat waarschijnlijk bij 100% van de updaters voorkomt.

Bijdrager
    Viva

> Esquare

:)

Was dat maar waar -> dan had ik al eerder een gepeperde mail richting de eindeloze loop gestuurd;-)

Misschien heb je gelijk met percentage gebruikers, ik vind Java een belangrijk (lees: het is een onmisbaar!) onderdeel dat het moet doen. De Java fout is de testers dus niet opgevallen, ook niet onder Safari (dat zijn idd al veel meer gebruikers zoals sally aangeeft). En okay, misschien wordt er een foutje gemaakt met de ontwikkeling van de update, maar bij die ontwikkeling en vrijgeven hoort ook een degelijke test en die was er dus niet.

Bijdrager
    Esquare
    ”Viva”

De Java fout is de testers dus niet opgevallen, ook niet onder Safari (dat zijn idd al veel meer gebruikers zoals sally aangeeft).

Mij ook niet. Eerlijk gezegd denk ik dat hoe schoner het syteem en hoe recenter de opstart, des te kleiner de kans op dit probleem. Het is althans bij geen van mijn Macs opgetreden.

Bijdrager
    Esquare
    ”sally”

Waarom zo positief.
    Hoezo 90 % ?

Hierom.

Bijdrager
    Buzz

Kan je nagaan hoe slecht Apple het heeft getest. Van de ruim 4000 mensen die aan die poll hebben meegedaan hebben er ruim 160 al major problems.

Als je dit als betrouwbare statistieken zou beschouwen dan zou Apple aan 25 testers genoeg hebben gehad hebben om een testrapport terug te krijgen met ‘major problems’. Ik neem aan dat binnen het bedrijf zelf alleen al enkele honderden medewerkers dit soort software updates aan het testen zijn. Een zo’n rapport lijkt me genoeg om de release van de update nog even tegen te houden, en het geheel eens goed te onderzoeken. Ergens is dus een stapje overgeslagen in Cupertino lijkt me.

Hoeveel Macs draaien er Panther? Geen idee, maar stel dat het er maar een miljoen zijn, dan heeft Apple met deze upgrade dus al 40.000 gebruikers ‘major problems’ bezorgd.

Bijdrager
    Esquare
    ”Buzz_D”

Hoeveel Macs draaien er Panther? Geen idee, maar stel dat het er maar een miljoen zijn, dan heeft Apple met deze upgrade dus al 40.000 gebruikers ‘major problems’ bezorgd.

Nu is het Buzz_D die een stapje overslaat: die miljoen zijn echt niet in één keer naar 10.3.9 overgestapt. Minder avontuurlijke gebruikers, waarschijnlijk een ruime meerderheid, kijken zo’n upgrade eerst een tijdje aan.

Bijdrager
    Buzz

Goed, maar waarom doen ze dat: Omdat Apple de updates niet eerst voldoende op betrouwbaarheid en robuustheid test.

Ik zie trouwens uit de WWDC KeyNote van 2004 dat toen (Juni 2004) er 12 miljoen OS X gebruikers waren. Stel dat slechts de helft daarvan op dit moment Panther gebruikt, en de helft daar weer van de updates meteen installeert, dan maakt dat 3 miljoen 10.3.9 gebruikers, en 120.000 probleemgevallen. Dit is natuurlijk een hele grove schatting, maar hoe je het ook bekijkt, het lijkt mij echt niet goed te praten, hoe groot je Apple-toewijding ook is.

Bijdrager
    sally

Ik zou haast zeggen: houden jullie nou op?

Esquare, heb je zelf geen problemen met Safari?

Bijdrager
    Esquare
    ”sally”

IEsquare, heb je zelf geen problemen met Safari?

Alleen de tekst die op MacOSX.nl soms door de avatars loopt. Verder helemaal niets.

Bijdrager
    Esquare
    ”Buzz_D”

Goed, maar waarom doen ze dat: Omdat Apple de updates niet eerst voldoende op betrouwbaarheid en robuustheid test.

Ach, wat is voldoende? Mag 5 procent van de gebruikers problemen ondervinden? 1 procent? 0,1 procent? En hoe ernstig mogen die problemen zijn? Dat soort afwegingen zullen ongetwijfeld door Apple worden gemaakt. De eerste builds van 10.3.9 verschenen rond 10 maart: er is dus ruim een maand aan gewerkt en getest.

Misschien heb je gelijk, en kunnen ze er beter twee maanden voor uittrekken. Maar probleemloze updates zijn vrijwel niet te maken. Ik vind deze kwestie hoe dan ook veel minder ernstig dan die van de Firewire-drives die de mist ingingen bij een eerdere Panther-versie. :)

Bijdrager
    Buzz

Dat ben ik wel helemaal met je eens. Ik heb trouwens ook nog nooit last gehad van een bug in een upgrade, behalve die tekst-door-plaatjes bug nu. Maar dat, en die java-bug, lijkt me gewoon zo voor de hand liggen dat ik het raar vind dat ze die niet tijdens het testen eruit gehaald hebben.

Aan de andere kant, misschien zijn die 4 procent uit die poll precies de 4 procent die de Safari-plug-ins geinstalleerd hadden, en de release notes niet gelezen hebben. En dan is het Java probleem misschien wel beperkt tot 1 procent of minder nog. Dat weten we natuurlijk niet.

Bijdrager
    Jem555

Als je 5% niet belangrijk vindt… volgens mij heeft nog geen 5% van allecomputergebruikers een Mac. En tuurlijk is dit minder erg dan die firewireproblemen, maar slecht getest is slecht getest. Punt! Ik draai nu versie 8 en ga 9 voorlopig nog niet installeren, hoe snel Safari ook wordt. Gewoon teveel problemen. Versie 10.3.8 is er een die bij mij tenminste zonder problemen loopt…

Bijdrager
    Esquare
    ”Jem555″

Ik draai nu versie 8 en ga 9 voorlopig nog niet installeren, hoe snel Safari ook wordt. Gewoon teveel problemen. Versie 10.3.8 is er een die bij mij tenminste zonder problemen loopt…

Vervang de 8 door een 7, de 9 door een 8 en de 10.3.8 door 10.3.7 en je hebt een postje van een maand geleden. :)

Maar nogmaals: afwachten is idd verstandig als je problemen wilt vermijden.

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 37)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.