30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 38)
  • Q:
    Bijdrager
    OptimumAxe

Apple enkel stijlobject?

Terwijl ik samen met mijn klasgenoten in de atelier zaten, een kunstacademie, bleek dat de meerderheid een mac heeft. Er brak een discussie uit met de rest van mijn klas en de docent. Hij zei dat mac enkel zo populair wordt omdat het een hype is. Mensen willen het omdat het mooi is. Ik denk wel dat dit deels waar is maar heb hem dan ook verteld dat mac superieur is omdat het gebaseerd is op Unix. Hij kwam dan terug met dat je veel meer moet betalen voor hetzelfde als bij een PC. En hij beweerde ook dat er veel hardware problemen zijn en haalde aan dat de Macbook pro’s niet goed sluiten… Toen kwam ik terug met het feit dat ik mijn Macbook Pro al 2 jaar heb. Nooit problemen maar ik dacht ben ik nu mss juist een lucky bastard? En wat denken jullie, is Apple enkel populair omdat het stijlvol is? Ik begon angst te krijgen dat ik een meeloper ben. Ik dacht juist dat je met Mac je eigenheid liet zien. Het stoorde mij dat mijn docent dit allemaal zei, ik ben nog steeds overtuigd dat Apple rules;)

Bijdrager
    Lesliedec

ik ben al jaren actief in het hol van de leeuw…de pure IT business software development. De firma waar ik werk is Microsoft en HP Gold Partner, en veel van men beste vrienden zitten in hetzelfde schuitje.

Sinds ik zelf een 2tal jaar geleden ben overgestapt naar Mac, om dit veelbesproken fenomeen eens uit te proberen, zijn meer en meer van mijn vrienden overtuigd en gaan zij nu ook zelf over tot de aanschaf van een Mac.

Het is zeker een feit dat ze een stijlicoon zijn, en er zijn ook veel meelopers (diegenen die Windows draaien op een MacBook als primair OS).

Maar er zijn, zoals je zelf aangeeft, ook veel tech gerelateerde voordelen aan een Mac + Mac OS tov een PC met Windows.

Bijdrager
    Dries

meelopert!

Bijdrager
    xvisx
    ”OptimumAxe”

Ik dacht juist dat je met Mac je eigenheid liet zien.

Als je met een apparaat meent je individualiteit te moeten benadrukken, dan ben je natuurlijk al alles behalve individueel.

Bijdrager
    Xcode

Een Mac is naast een stijlobject ook een erg goede/betrouwbare computer. Je betaalt dan wel wat meer dan voor een gewone PC, maar de de combinatie hardware-software is top. Mac OS X werkt (voor mij) véél prettiger dan XP/Vista.

Al sinds ik mij kan herinneren, staan er Macs bij mij in huis. Ik ben dus ook weer niet zo objectief.

Bijdrager
    msjonathan

ik heb zelf ook sinds enkele maanden een Macbook pro. Ik ben geïntereseerd geraakt in mac doordat een klasgenoot van mij een macook pro had en nog iemand anders een macbook . Dus ben ik op internet op zoek gegaan wat is zo speciaal aan mac buiten dat ze er zo goed uit zien. Wel volgens vele is het de software die superieur is. Daarom dacht ik van laat mij eens os x op een windows pc draaien. Ben ik blij dat ik dat niet gedaan heb :D Want 2 weken nadien juist voor ik het wou installeren was er actie voor 1399 euro een macbook pro. Ik naar de winkel en mij er een gekocht. En het mij nog nooit beklaagd op deze 3 maand heb ik nog nooit na een programma crach mijn mac moeten herstarten. Wat bij mijn windows laptop’s zeker 1 keer per week was (ik programmeer soms java, en mijn programma’s zitten soms vol met fouten :D )

Ik denk degene die het nooit geprobeerd hebben zullen zeggen (snob, teveel geld, ….) Maar ik ben zeker overtuigd van de kwaliteit en als ik daarvoor wat meer geld moet uitgeven dan doe ik dat.

En de stijl, vormgeving van de laptop is voor mij niet meer als een extra welliswaar een toffe extra.

Bijdrager
    LordChaos

Ik ben juist overgestapt op macs vanwege OSX, omdat het (behalve de kernel dan) gebaseerd is op Unix (FreeBSD). Als er nog steeds OS 8 of OS 9 op een mac zou draaien, zou ik er eerlijk gezegd niet naar om kijken.
    OSX is wat mij betreft momenteel het allerbeste OS voor op de desktop, dat macs er ook nog eens mooi uitzien is voor mij een leuke bijkomstigheid.
    De hardware problemen die je docent aanhaalt verwijs ik naar het land der fabelen. Macs hebben voorzover ik weer net zo veel hardware issues als elk ander platform.

Bijdrager
    Mista FraggadeliX

Het argument dat ze veel duurder zijn als pc’s slaat nergens op. Als je b.v. een Dell online in elkaar zet met dezelfde componenten als die in een Mac zitten kom je ongeveer op eenzelfde prijs uit…. soms wat duurder soms wat goedkoper.

Bijdrager
    renato

Ik dacht eigenlijk alleen maar: wat een rare docent…..

Nutteloze discussie. Apple computers zijn misschien wel een stijl-icoon, maar dat is meer een compliment dan een argument tegen de machines natuurlijk. Een stijl-icoon word je, die worden maar zelden gecreeerd.

Daarnaast is een Apple (in combinatie met Mac OSX) een hele andere manier van ‘computeren’. Dat maakt het dus veel meer dan een stijlicoon. Het is een daadwerkelijk ander concept.

Dus.

Deze docent klinkt wel wat zuur. En hopeloos jaloers;-)

R.

Geblokkeerd
    Anoniem

Iemand die ‘emo’ is omdat hij zich dan cool vindt noemt men een ‘wemo’ = wannabe emo

Iemand die een Mac koopt om er alleen Windows op te draaien heet vanaf nu een ‘Waccer’ = wannabe Maccer. Aldus mijn besluit.

Bijdrager
    Sjurkie

– Als Apple enkel een stijlicoon was, dan draaide iedereen er Windows op
    – Als het gros van de hardware slecht was zou Apple niet meer bestaan.
    – Als Apple te duur zou zijn, dan verkochten ze niet zo veel.

Smaken verschillen. Is je smaak Windows, dan moet je absoluut niet achter een Mac gaan zitten, en vice versa.

Bijdrager
    Mona

Een Mac zet je op een tafel een PC op de grond [punt]

Enough said.

:D

Bijdrager
    Jeordy

Vergeet niet dat de restwaarde van je Mac hoger is dan die van een pc. Een bijna 3 jaar oude Macbook Pro levert nu nog een 700 a 800 euro op op de tweedehands markt. Een 3 jaar oude PC-laptop krijg je amper nog geld voor. Sterker nog, het is maar wat een idioot ervoor geeft. Dus wat je er nu teveel voor betaalt, krijg je over een aantal jaren gewoon weer terug.

Zakelijk gezien is dit ook zeer aantrekkelijk.

Buiten dat de combinatie OSX – Mac ideaal is, is de MacBook Pro 2 jaar achtereen uitgeroepen tot beste Windows Laptop. Dat betekent dat ie sneller is dan de snelste HP, Dell of ander merk. En dat zijn laptops van meer dan 2000 euro, de prijsklasse van de MBP.

Je leraar klinkt eerder jaloers dan dat ie er verstand van heeft.

Bijdrager
    Jeordy
    ”Sjurkie”

– Als het gros van de hardware slecht was zou Apple niet meer bestaan.

Wij zijn zakelijk partner van een APR. En we zien hier de reparaties die naar het service center gaan en geloof me het is werkelijk minimaal. Er zitten weken tussen dat er geen computer wordt aangeboden. Het enige artikel dat regelmatig wordt aangeboden zijn de koptelefoontjes van de ipods. Verder? Bar weinig…

Dat is met pc’s wel anders…

Bijdrager
    LordChaos
    ”Jeordy”

Dat is met pc’s wel anders…

Waar baseer je dat op ?

Bijdrager
    Nick Nack

Op het feit dat mensen vaak zelf met PC’s prutsen, en dat komt vaak niet ten goede.

Bijdrager
    Cloudsurfer

Er zijn ook mensen die beweren dat auto’s en mobiele telefoons een hype zijn. Maw, die mensen snappen zelf niet precies wat het woord hype inhoudt. Disregard je leraar dus maar in dat opzicht.

Bijdrager
    Vai Martino Vai

ach, het zijn fijne computers die stabiel zijn. Ze staan mooi op het bureau, dat is waar. Maar het allergrootste voordeel vind ik gewoon dat het heerlijk werkt, erg gebruiksvriendelijk is en virusvrij (voor zolang dat nog duurt).

Bijdrager
    MouseMighty

Sinds Apple de iPod heeft gemaakt is er meer aandacht voor het bedrijf ook voor de computers. Zeker na de overstap op de intel processoren. Je docent heeft voor een gedeelte gelijk dat er mensen zijn die voor een Apple kiezen omdat het hip, stijlvol en hype is. Hoeveel van de mensen hier heeft voor 10.3 al een Mac gehad of er mee gewerkt? Waarom heb je zelf voor een Mac gekozen? Misschien is het wel leuk om in die les samen met je docent te onderzoeken waarom iemand voor een bepaalde computer kiest/gekozen heeft. Ik weet zeker dat er een substantiëel aantal nieuwe Mac gebruikers voor een Mac heeft gekozen omdat er Windows op kan.

Moderator
    Poezenbeest
    ”MouseMighty”

Hoeveel van de mensen hier heeft voor 10.3 al een Mac gehad of er mee gewerkt?

Ja, hier…. sinds Systeem 5… En waarom? Omdat hij toevallig in de drukkerij van mijn vader stond en omdat mijn werkstukken er toen al beter uitzagen dan de rest van de school… Thans zijn de presentaties trouwens nog steeds beter dan die van de collega’s…

Maareh… dit had ook gewoon in de topic over windows bashen-topic gekund…

Inactief
    Anoniem
    ”MouseMighty”

Ik… vanaf System 3.2, was voor die tijd werkelijk revolutionair.

Bijdrager
    Neptunus

Ik sinds 10.5:)

Ik heb een Mac omdat:

Ik tijdens presentaties vragen krijg met welk programma de powerpoint gemaakt is;
    Er een goede back-upmogelijkheid is (Time Machine);
    De computers degelijk en robuust zijn;
    Ik er later relatief veel voor terug krijg;
    Pages heerst in tekstverwerking en (simpele) opmaak.

Verder is het systeem stabiel, maar dat is Windows ook voldoende.

Bijdrager
    macpro

Ik heb nog met de Apple Lisa gewerkt en de Mac vanaf het begin meegemaakt.

De opmerking over de prijs kan ik wel begrijpen. Mensen willen gewoon geen geld uitgeven en gaan dan een joekietoekie PC van 400 euro vergelijken met een iMac of Mac Pro. En dat is natuurlijk de bekende appels met peren vergelijking.
    Het grote verschil met de PC wereld is dat je daar nou eenmaal veel meer keus hebt omdat je veel aanbieders van hardware hebt. Maar dat heeft ook zijn keerzijde, want daardoor heb je meer kans op compatabiliteitsproblemen. Dat betekent weer dat je meer tijd kwijt bent om je spullen aan de praat te krijgen en je machine in de lucht te houden.
    Alleen wordt die tijd (en dus kosten) nooit meegenomen in de vergelijking. Want als ik zelf aan mijn computer klooi, dan kost die tijd me eigenlijk niets.

Je zult ze dus moeten vragen waar ze hun verhalen op baseren en hoe ze aan de informatie komen. En of ze die informatie goed geverifieerd hebben. En vergeleken met de PC wereld. Oftewel: zet ze aan tot actief nadenken over hun uitspraken en laat ze zelf de zaken op een rijtje zetten.

Bijdrager
    MouseMighty
    ”Neptunus”

Ik heb een Mac omdat:
    Ik tijdens presentaties vragen krijg met welk programma de powerpoint gemaakt is;

Ook met Keynote kan je verschrikkelijk lelijke presentaties maken.

”Neptunus”

Ik heb een Mac omdat:
    Er een goede back-upmogelijkheid is (Time Machine);

Heb je de hoeveelheid topics al gezien van gebruikers die TM verafschuwen en zeggen dat het niet goed werkt?

”Neptunus”

Ik heb een Mac omdat:
    De computers degelijk en robuust zijn;

Is ook niet altijd waar hoor, ga maar eens zoeken naar omruilmogelijkheden en nu sindskort de problemen met de MBP en de NVidia kaart.

”Neptunus”

Ik heb een Mac omdat:
    Ik er later relatief veel voor terug krijg;

Dat is misschien wel het sterkste punt van je argumentatie

”Neptunus”

Ik heb een Mac omdat:
    Pages heerst in tekstverwerking en (simpele) opmaak.

Als je ermee om kan gaan wel. Kan jij voor mij een magazine maken in Pages a4 met spread’s?

”Neptunus”

Ik heb een Mac omdat:
    Verder is het systeem stabiel, maar dat is Windows ook voldoende.

En dus niet direct een reden om voor een Mac te kiezen toch?

Beetje flauw misschien maar zie je dat het best lastig is?

Bijdrager
    Neptunus

Problemen met Time Machine en de hardware heb ik nog niet gehad, magazines e.d. maak ik ook niet. Ik ga ervan uit dat dat redenen zijn om andere afwegingen te maken. Ik raad mijn ouders aan om iets met Windows XP te kopen, want ik weet dat een wisseling van systeem hen alleen maar tot last is.;) Zij merken het verschil toch niet.

Daarom is er voor iedereen iets.;)

Inactief
    Anoniem

Wat maakt het uit?

Bijdrager
    Hanhart
    ”MouseMighty”

Vanaf 8. Altijd een mac gehad thuis, ik ben het zo gewend dat ik gewoon geen zin heb om over te stappen naar Windows.
    :wink:

Bijdrager
    Cloudsurfer

MightyMouse heeft een goed punt, ik gooi mijn MBP buiten in de bruine bak.

Moderator
    unSOUND
    ”OptimumAxe”

Hij kwam dan terug met dat je veel meer moet betalen voor hetzelfde als bij een PC.

Duw deze dan maar eens onder zijn neus…

:evil:

Bijdrager
    MouseMighty
    ”Cloudsurfer”

MightyMouse heeft een goed punt, ik gooi mijn MBP buiten in de bruine bak.

Welke bak? Vis ik hem eruit. Mijn punt is dat er wel degelijk een hoop mensen zijn die nu voor een Mac kiezen omdathet hip is. de grens van 10.3 kwam zomaar in mij op, had net zo goed 10.2 of OS 9 kunnen zijn. Punt is…waarom kies je voor een Mac? Mij maakt het niet uit als je voor een Mac kiest omdat het hip is. Moet je helemaal zelf weten, ik vind het alleen heel erg jammer van de horde die een Mac koopt en er gelijk Windows opknalt als primair OS. Dan ben je toch, imho, een beetje raar bezig. Ik koop een dure Ferrari en knal er gelijk een Skoda/Opel/Volkswagen mototr in omdat ik dat gewend ben.

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 38)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.