24 berichten aan het bekijken - 1 tot 24 (van in totaal 24)
  • Q:
    Bijdrager
    nebilem

Apple dupeert klanten?

Bedrijven als Google, Apple, Facebook en Microsoft duperen hun klanten doordat ze hun eigen regels en voorwaarden maken en geregeld veranderen. Ruim de helft krijgt een onvoldoende, vooral Amerikaanse bedrijven.

Dat blijkt uit onderzoek van het tijdschrift Bright en RTL Nieuws naar de voorwaarden van 21 internetbedrijven.

Gebruikersvoorwaarden blijken vaak op ‘schokkende’ wijze te worden herschreven in het nadeel van de consument. Dat is vaak verborgen achter ‘wollige juristenpraat’. Het zou er vaak op neerkomen dat mensen door akkoord te gaan afstand doen van vrijwel al hun rechten.

Veel bedrijven blijken hun voorwaarden geregeld helemaal om te gooien. Uit het onderzoek blijkt ook dat veel bedrijven gegevens mogen doorverkopen.

Cijfers

Microsoft, Paypal en Facebook krijgen van de lezers van Bright die de voorwaarden lazen het rapportcijfer 3, en Google, Apple, Spotify en Flickr een 4. Skype, eBay en Marktplaats doen het met een 6 wat beter en Twitter en Hyves krijgen een 7.

Juristen concludeerden daarna dat de bedrijven slecht omgaan met de privacy, voorwaarden zomaar wijzigen en de garantie op hun diensten veel te wensen overlaat.

Uit Amerikaans onderzoek zou blijken dat zo’n vijftien procent van alle gebruikers de voorwaarden doorploegt, maar dat zou wel eens aan de hoge kant kunnen zijn.

bron: nu.nl

Bijdrager
    KarelWillem

Ik voel me al jaren zwaar gedupeerd ja.:lol:

Gelukkig heb ik niet zo heel veel te maken met die leveringsvoorwaarden en is het hier in Nederland allemaal best goed geregeld bij wet.

Bijdrager
    nebilem

Nou lekker geregeld.

Een vriend van mij kocht een MBP bij Icentre die ging na 1 jaar en 2 maanden kapot. Had geen extra garantie want volgens de wet krijg je 2 jaar garantie. Ze keken er niet eens naar. Dan krijg je te horen dat Apple maar 1 jaar garantie geeft dat jij zaken doet met iCenter maakt ze niets uit.

Bijdrager
    Jojo890

Volgens de wet moet je volgens mij in Ieder geval 1 jaar garantie geven op een elektronisch product. Andere bedrijven geven wel 2 jaar maar dat is dan weer een service van het bedrijf zelf. Apple houd het bij 1 jaar maar je kunt dit dan wel weer naar 3 jaar uitbreiden.

Bijdrager
    nebilem

Veel ondernemers en consumenten denken dat de wettelijke garantie twee jaar is. Voor Europa is inderdaad bepaald dat iedereen een wettelijke garantie van twee jaar heeft. Dit staat in de Europese Richtlijn Koop en Garantie. Die twee jaar is een minimum. Het kan dus zijn dat in sommige Europese landen de wettelijke garantieperiode langer is.

Bijdrager
    Jojo890

Kom op zeg, Apple is één van de grootste bedrijven ter wereld. Hun houden zich echt wel aan de wet;)

Bijdrager
    KarelWillem
    Jojo890 op 24 april 2011

…Hun houden zich echt wel aan de wet….

Vooral aan hun eigen wet, of aan de wet van het land waar je Mac vandaan komt dan.

Bijdrager
    SunKeeper

De TS houdt zich hier ook niet aan de wet:

Er staan namelijk wel meer artikelen op nu.nl eh.:wink:

Als je MacBook (Pro) net na de garantieperiode een zwaar defect krijgt, krijg je meestal toch wel coulance als je aangeeft niet akkoord te gaan met de reparatie. Een boze brief naar Apple Nederland kan soms betekenen dat je de reparatie vergoed krijgt.

Maar als je nooit aangeeft dat je het onacceptabel vindt, doen de resellers ook niet moeilijk om de volle poen te rekenen:/ zo gaat dat in een kapitalistisch land.

Bijdrager
    sedikit
    Jojo890 op 24 april 2011

Kom op zeg, Apple is één van de grootste bedrijven ter wereld. Hun houden zich echt wel aan de wet;)

Zij houden zich aan de wet?? Waarom dan die in feite overbodige AppleCare? Daarmee kunnen argeloze klanten zich terecht gedupeerd voelen.

Bijdrager
    Speedooo

AppleCare is niet alleen garantie, het is vooral een servicepakket, dus waarom overbodig?

Bijdrager
    sedikit

@Speedooo,
    Je moet het me maar niet kwalijk nemen, maar deze discussie is al zo vaak gevoerd. Ik heb niet zoveel zin om alles weer te herhalen. Het komt er op neer dat die AppleCare in feite overbodig is, omdat zowel de Europese -, als de Nederlandse wetgeving die garantieperiode sowieso al voorschrijft. Dat geldt voor klachten en gebreken. En voor service , het woord zegt het al, behoor je niet te betalen (maar dat schijnt tegenwoordig nogal eens vergeten te worden). Maar Apple probeert nieuwe kopers, die dat niet weten, noch van die wet, noch van de service, een niet noodzakelijke garantie te laten kopen. Apple houdt zich dan wel aan de wet, sterker nog: ze maken daar zelf een wetje bij. Voor het geld, zo eenvoudig is het.

Bijdrager
    KarelWillem

AppleCare is ook telefonische ondersteuning voor langere tijd dan de standaard 90 (?) dagen.
    AppleCare is ook afhalen en afleveren van te repareren artikelen bij je thuis.

Dat alles wordt niet door de Europese wetgeving voorgeschreven.

Wat niet wegneemt dat ik nooit AppleCare heb gehad en het ook nooit zal nemen, noch dat ik het iemand zal aanraden.

Bijdrager
    BenDover

2 jaar is consumentenrecht, wet is niet voor bedrijven.
    + consumenten hebben na 6 maanden bewijsplicht.

Bijdrager
    Oppie

Gaan we weer huilie huilie doen?!:evil:

Bijdrager
    1984

Niet origineel Oppie

Bijdrager
    iep

Het nadeel aan dit soort onderzoeken is het ontbreken van historie. We hadden het hele gezeik over de aangepaste algemene voorwaarden van itunes/ios waarbij het hele locatiebepalingsgebeuren wat duidelijker werd verwoord. Men vond de bepaling een schande. Helaas bleek niemand te weten dat dit al vanaf het aller begin in de algemene voorwaarden stond en het uiteindelijk alleen maar om een verduidelijking en aanscherping in het voordeel van de gebruiker ging.

Bij sommige zaken breekt het ook vaak aan technische kennis zoals momenteel het geval is bij het gedoe rondom het bewaren van locatiegegevens bij zowel Apple als Google. Het begrip caching en het waarom achter caching is men onbekend. Zonde want dat is wel van cruciaal belang wil je de materie in de juiste context kunnen plaatsen.

Zonder enige directe bronverwijzing naar wat Bright en RTL Nieuws dan exact hebben gevonden valt er ook bar weinig over te zeggen. Feit blijft dat als men zaken doet in Nederland/EU ze zich dan ook gewoon aan die wetgeving te houden hebben. En dat doen de meesten dan ook keurig. Ik ben dan ook zeer benieuwd wat Bright/RTL Nieuws hebben gevonden…

Bijdrager
    MoNdO GeNeRaToR

Garantie en service bij Apple is al jaren gewoon kut. De meeste APR’s weten echt van niks wat betreft herstellingen en qua garantie moet je altijd in discussie gaan.

Heel erg vervelend allemaal en helemaal niet klantvriendelijk. Het staat in schril contrast met het verkoopspraatje dat je moet aanhoren als je een Macwinkel binnen stapt. Dure computer, heerlijk systeem, nul service.

Bijdrager
    Oppie

@1984: Wie is die gast? Ben jij dat 1984?

Bijdrager
    1984

Dat is die marionet van Israël, die jij citeerde (huilie huilie doen)

Bijdrager
    SunKeeper

Ook wel genoemd: Blondie met zijn piratenimmigratiepartij.

Bijdrager
    Oppie

Ik citeer niemand; die uitspraak is al tientallen jaren -zo niet meer- oud.
    Maar toch leuk dat je wel naar ‘m luistert, 1984…:evil:

Bijdrager
    1984

Ik luister naar wel meer gestoorde geesten,Oppie
    Het opgeroepen tot het verdrinken van Palestijnen en het gooien van een atoombom op Gaza. dat zijn woorden van Lieberman, waar Wilders het wel mee eens is onder het moto ‘het gevaar van de islam’
    Maar ik moet voorzichtig zijn met wat ik schrijf voor ik verdwijn door de Mossad.

Bijdrager
    Oppie

En zo pas je dezelfde retorische stijlfiguur toe als Lieberman?!

Maar inderdaad, dan kun je beter blijven knippen en plakken, daar heeft de Mossad vast minder moeite mee.

24 berichten aan het bekijken - 1 tot 24 (van in totaal 24)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.