16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)
  • Q:
    Bijdrager
    Korakal

“Apple Double” mechanisme bij aanmaken archief/zip

Hoi,

Als ik een zipje aanmaak via de Finder optie ‘maak archief’ dan krijg ik altijd dubbele files in deze zip. Deze zijn alleen te zien op Windows machines (niet in mijn OSX) en beginnen met een punt. Ik heb al gevonden dat dit het “Apple Double” mechanisme is (http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=106510). Bij de uitleg staat aangegeven dat dit voor kan komen op niet-native OSX schijfformaten, maar dat is volgens mij niet het geval bij mij; ik maak de zip gewoon in OSX aan (10.4.7).

Voorbeeldje:

Kan ik dit op de een of andere manier voorkomen?

Moderator
    unSOUND

Met het programma FinderCleaner kun je die weghalen… bedenk wel dat zodra je de map met de finder bekijkt, ze weer worden aangemaakt. Dus weghalen, zip van maken en dan de map pas weer bekijken met de finder.

Bijdrager
    Marius1976

Wat is eigenlijk het nut van die dubbele filenames?

Marius

Moderator
    unSOUND

Als ik me niet vergis bevatten de bestanden de informatie over onder andere de rechten, met welk programma ze geopend moeten worden, en eventueel een icoon.

Bijdrager
    wjgmspeedy

Het stomme is dat Stuffit Expander in Jaguar precies hetzelfde resultaat gaf met unzippen. Kreeg je twee mapjes, met daarin dezelfde bestanden. √Čen mapje heet _Macosx en daarin zaten onzichtbare bestanden. Nooit begrepen wat dat was, tot nu toe dus.

Bijdrager
    505

Ook lastig als je bij een fotograaf aankomt en foto’s wil laten afdrukken.

Moet die je kaartje helemaal laten “herstellen” op zijn pc. :roll:

Moderator
    unSOUND
    ”CoreDuo”

Hoezo ?

Bijdrager
    Korakal
    ”unSOUND”

Dus weghalen, zip van maken en dan de map pas weer bekijken met de finder.

da’s ook briljant… die zips maak ik met finder:o
    dat gaat dus niet werken:(

Bijdrager
    505
    ”unSOUND”
    ”CoreDuo”

Hoezo ?

Kwam een keer met mijn geheugenkaartje met wat foto’s aan. Zo’n apparaat waarmee je een order kan plaatsen die dan een uur later klaar is kon geen foto’s lezen van die kaart.

Toen moest die fotograaf het in zijn pc stoppen, de dubbele foto’s eraf halen, kaartje formateren, foto’s zonder dubbele . bestanden weer op het kaartje zetten en toen lukte het pas.

Moderator
    unSOUND

Beetje vreemd, ik steek zo vaak mijn kaartje in zo’n apparaat, nooit problemen. Wellicht heeft dat apparaat nog oude software. Maar afgezien daarvan kun je dus heel makkelijk ( zoals ik in mijn eerste post al aangaf ) die files heel makkelijk verwijderen…

Moderator
    unSOUND
    ”Korakal”

da’s ook briljant… die zips maak ik met finder:o
    dat gaat dus niet werken:(

Tuurlijk wel. Gewoon alle foto’s in een map smijten, de map aanklikken met de rechtermuisknop en een archief aanmaken. Simpel

Bijdrager
    505
    ”unSOUND”

Beetje vreemd, ik steek zo vaak mijn kaartje in zo’n apparaat, nooit problemen.

Misschien heeft het er ook mee te maken of je de foto’s eerst bewerkt op je Mac en dan op het kaartje zet. Zonder aan de foto’s te komen maakt die volgens mij niet die dubbele bestanden.

Maar ik weet nu dus de oplossing. :)

Moderator
    unSOUND

Dat bedoel ik dus… ik laat vaak Photoshop-projecten afdrukken, en sleep die gewoon van de Mac naar de kaart, en onze lokale fotoboer heeft er nog nooit problemen mee gehad, nog op hun eigen computer, nog op die do-it-yourself zuil die ze hebben staan.

Bijdrager
    505

Dan zal het zoals je al zei aan hun apparaat liggen. Maar de fotograaf wist niet zoveel van computers, en al helemaal niet veel over Macs zei die.

Moderator
    unSOUND

De stakker. :D

Bijdrager
    Marius1976

Oh maar nu gaat er bij mij ook een lichtje branden.

Een tijdje terug heb ik ook gebruik gemaakt van zo’n zelf-afdruk ding waar ik m’n SD kaart in kon steken.

Toen stonden er ook veel te veel bestanden op! En die foto’s waren ook allemaal lelijk. Logisch, dat zijn dan idd thumbnails geweest die dat ding ging printen. Zucht.

Marius

16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.