30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 31)
  • Q:
    Bijdrager
    Paulster

Apple computer aanschaffen voor videobewerking

Hallo luitjes!

Ik ben nieuw hier op het forum omdat ik op zoek ben naar ervaringen en informatie op het gebied van Apple computers. Je ziet hier de Imacs,Powerbooks,G4 en G5’s voorbijvliegen, waardoor ik door de bomen het bos niet meer kan zien.

Voor mijn bedrijfje en voor school ben ik op zoek naar een Apple die ik bijna alleen voor videobewerking wil gaan gebruiken. Alleen nu is de vraag: WAT voor computer moet ik aanschaffen? Welk model raden jullie mij aan om goed,snel,stabiel en lekker mee te kunnen werken?

Aan de vele topics te zien zijn jullie goed behulpzaam met dit soort dingen, en daarom hoop ik op een paar reacties waar ik wat aan heb! :) . Mijn budget ligt rond de 1500 euro.

P.S: Hoe zit het met de aanschaf van software etc? Ik weet dat er niet over gepraat mag worden, maar is het eventueel vrij gemakkelijk om bijv. FCP op een niet helemaal legitieme manier te kunnen bemachtigen?

Alvast super bedankt voor de reacties!

Bijdrager
    Nietzman

Met dat budget en geen wens om mobiel te zijn, moet je gewoon voor de core duo iMac gaan. En ja, er is op minder legale wijze net zo makkelijk aan software te komen, al moet je even een maandje wachten op een intel versie van Final Cut.

Bijdrager
    PietjePuk

Over dat niet legitieme FCP moet je toch eens nadenken als je het voor bedrijfsdoeleinden gaat gebruiken hoor. Voor de rest zal een iMac Core duo het beste zijn voor je budget. (maar een Power Mac G5 is eerder aan te raden voor het zwaardere werk).

Overigens welkom op het forum 8)

Bijdrager
    Paulster

Dank je voor je snelle reactie! Waarom zou ik voor de Dual Core moeten gaan volgens jou? Ik ben ben nog wel een maandje zoet met het geld bij elkaar krijgen, dus op zich is dat geen probleem:)

Bijdrager
    KarelWillem
    ”Paulster”

P.S: Hoe zit het met de aanschaf van software etc? Ik weet dat er niet over gepraat mag worden, maar is het eventueel vrij gemakkelijk om bijv. FCP op een niet helemaal legitieme manier te kunnen bemachtigen?

Nee, NATUURLIJK kan dat niet. Alle Mac-gebruikers kopen vanzelfsprekend netjes alles.

En Bittorrent, Limewire en Aquisition worden door Mac-gebruikers alleen maar gebruikt om zelf gemaakt werk te verspreiden.

:wink:

Bijdrager
    Petje
    ”Paulster”

Dank je voor je snelle reactie! Waarom zou ik voor de Dual Core moeten gaan volgens jou? Ik ben ben nog wel een maandje zoet met het geld bij elkaar krijgen, dus op zich is dat geen probleem:)

Ik zou gaan voor een “oude” imac
    die is stukken goedkoper en omdat de 2 maanden oude modellen het altijd heel goed deden, dus een prima keuze.
    Je bent zo een paar hondert euro goedkoper uit.
    Ik heb zelf ook een 1-mac incl i-sight gekocht 2 maand geleden toen de duo core’s er nog niet waren en het video bewerken loopt als een trein.
    Zeker met i-movie en i-dvd die gratis worden meegeleverd bij aanschaf van een mac

Bijdrager
    HAK

Nee, NATUURLIJK kan dat niet. Alle Mac-gebruikers kopen vanzelfsprekend netjes alles.

En Bittorrent, Limewire en Aquisition worden door Mac-gebruikers alleen maar gebruikt om zelf gemaakt werk te verspreiden.

Je scheert nu alle mensen over één kam, heus niet ALLE mac gebruikers zullen alles kopen en/of p2p netwerken alleen maar gebruiken om zelf gemaakt werk te verspreiden.

Bovendien is het downloaden van materiaal met copyright via p2p wel toegestaan in de Ned. wet.
    Alleen uploaden ervan is weer wel illigaal.

Bijdrager
    PietjePuk
    ”KarelWillem”
    ”Paulster”

:wink:

Wel is het denk ik aangewezen dat als je programmas professioneel in een bedrijfsomgeving gaat gebruiken het beter is van het legaler te doen. Ik spreek niet over de huis-en-tuin Maccer.

Bijdrager
    mollie319

hoi Paulster,

ik zou toch voor de nieuwe iMac intel Core Duo gaan.
    Nu is nog niet alle software een Universal Binary, maar het is allemaal in ontwikkeling.
    Als de software eenmaal UB is, is je snelheidswinst behoorlijk te noemen.
    Ikzelf ben geen pro gebruiker, maar de software die ik gebruik, die al een UB is, is behoorlijk
    in performance toegenomen. Voor de software die nog op zich laat wachten (zoals in mijn geval Adobe Photoshop Elements 3 of 4) is het even niet anders. Er is mee te werken, zij het niet supersnel.

Ik denk dat uiteindelijk de snelheid van de Intel machine superieur is aan de G5.

Marcel

Bijdrager
    arieboomsma
    ”Mengelmoes”

Je scheert nu alle mensen over één kam, heus niet ALLE mac gebruikers zullen alles kopen en/of p2p netwerken alleen maar gebruiken om zelf gemaakt werk te verspreiden.

Bovendien is het downloaden van materiaal met copyright via p2p wel toegestaan in de Ned. wet.
    Alleen uploaden ervan is weer wel illigaal.

Ik zie hier iemand die nog geen kaas heeft gegeten van stijlfiguren. In dit geval de hyperbool en omkering. Maakt verder niet uit, maar Appel/Windowsmoes: het is een grapje…

Bijdrager
    KarelWillem

:lol:

Bijdrager
    Paulster

Thanks voor alle reacties, zo te zien moet ik dus voor die Dual Core gaan? Nou dan ga ik me daar eens in verdiepen! 8)

Bijdrager
    botoo

@Paulster: G5 is vanaf EUR 2069 (en dan heb je nog geen scherm), Intel iMac vanaf EUR 1379, met jouw budget is de keus dan snel gemaakt.

@appelmoes_windowsmoes: Downloaden van Software is niet legaal (freeware, shareware en/of trailversies mag je natuurlijk wel legaal downloaden).

Bijdrager
    HAK
    ”botoo”

@Paulster: G5 is vanaf EUR 2069 (en dan heb je nog geen scherm), Intel iMac vanaf EUR 1379, met jouw budget is de keus dan snel gemaakt.

@appelmoes_windowsmoes: Downloaden van Software is niet legaal (freeware, shareware en/of trailversies mag je natuurlijk wel legaal downloaden).

Jawel op p2p netwerken mag je bestanden (muziek enzo) waar je geen copyright over hebt downloaden, en dat is legaal, maar als je die bestanden daarna ter beschikking stelt voor andere p2p gebruikers, ben je weer wel illigaal bezig.

(bron: Computer totaal!)

Bijdrager
    chatsmit

Maar het ging over software als FCP en niet over muziek bestanden. Je mag iig geen geld verdienen met producten waarbij je software gebruikt waar je geen licensie voor hebt.

Bijdrager
    Freek.
    ”appelmoes_windowsmoes”

Jawel op p2p netwerken mag je bestanden (muziek enzo) waar je geen copyright over hebt downloaden, en dat is legaal, maar als je die bestanden daarna ter beschikking stelt voor andere p2p gebruikers, ben je weer wel illigaal bezig.

(bron: Computer totaal!)

Oké… een programma als FCP ‘mag’ je dus downloaden. Maar niet gebruiken. Omdat je niet voor de licentie hebt betaald. In het geval van controle ben je dus gewoon (terecht) de penis: u rijdt in een gejatte auto waarvan u wist dat deze gejat is.

Voor zwaar FCP-gebruik is een (2e handse) PowerMac G5 overigens een prima optie. Zeker ivm uitbreidingsmogelijkheden van het geheugen. Even (een paar maanden) doorsparen met je bedrijfje en je gaat voor goud. Met een beetje mazzel is er tegen die tijd de opvolger ook nog.

Ik blijf me overigens verbazen over het feit dat mensen wel een budged opstellen voor hardware en er ondertussen vanuitgaan dat we de software er wel bijjatten…

Bijdrager
    mvdenberg

Met een (2de hands) iMac G5 en final cut express kan je leuke dingen doen. Zorg wel voor intern geheugen: 1 Gb is altijd handig.

Bijdrager
    Pieces

Wanneer je videobewerking gaat doen, voor business, lijkt het me handig te kijken of de software die je wil gaan gebruiken ook native voor die intels beschikbaar is. Is het er nog niet, dan kan het wel onder rosetta, maar dat gaat langzamer, zeggen ze. (nee, zo’n ervaringsdeskundige ben ik niet). Als tijd geld is, is dat iets om rekening mee te houden. Misschien is een G5 dan verstandiger. Is FCP al voor intel?

Die iMac lijkt me voor het budget de beste optie inderdaad.

[offtopic over (il)legale software]

Even de auteurswet erbij gepakt.

Software is een ‘werk’ dat onder de auteurswet valt.

Je mag voor eigen gebruik, zonder commercieel oogmerk reproduceren & gebruiken.

Wat niet mag is openbaren (in het geval van software / mp3 / etc: uploaden / online beschikbaar stellen)
    Uit commercieel oogmerk software dupliceren (i.e downloaden!) dus uitdrukkelijk NIET volgens de Auteurswet. [size=9:689e28b290]Wat ik me nu ineens afvraag… Hoe zou dat zijn in de non-profit sector?[/size:689e28b290] :sealed:

Vervolg van software is de licentie. Je mag het wel kopieren, voor eigen gebruik, maar vervolgens zit je nog aan licenties vast. Daar heeft de Aw helemaal niets mee te maken. Een licentie is een overeenkomst tussen de softwarebouwer en de eindgebruiker. En doorgaans is het gebruik van software die “netjes is gedupliceerd voor eigen gebruik” in strijd met de licentie. Het downloaden van een licentiecode om een programma te kraken ook.

[/offtopic]

Bijdrager
    Freek.
    ”Pieces”

Ja, na aanschaf van de software.
    Zou lekker zijn, ineens is alles gratis als het maar geen geld opleverd…

Bijdrager
    Pieces

Om nog heel even offtopic te blijven…

”FreekMac”
    ”Pieces”

Ja, na aanschaf van de software.
    Zou lekker zijn, ineens is alles gratis als het maar geen geld opleverd…

Klopt. Maar dat valt buiten de Auteurswet… Aan software zit doorgaans nog een extra overeenkomst vast tussen de softwarebouwer / gebruiker.

”Dreamweaver

(a) Subject to Section 2(b), you may install and use the Software on a single computer; OR install and store the Software on a storage device, such as a network server, used only to install the Software on your other computers over an internal network, provided you have a license for each separate computer on which the Software is installed and run.

Punt is dat, wanneer je de software van het internet kopieert, je de licentie nog niet hebt, waardoor dat gebruik illegaal is (omdat de softwarebouwer dat zegt).
    Mijn punt is, dat dit niet binnen de auteurswet valt en dus ook niet binnen de vraag of je al dan niet mag downloaden van internet. Die licentie is juridisch iets heel anders dan wat de Auteurswet bepaalt en kent dus andere voorwaarden / spelregels.

Uiteindelijk, als je software van het internet plukt, is het allemaal retelegaal…. tot je het programma opstart, want dat mag van de softwarebouwer niet Hij waarschuwt je daar ook voor, wanneer je de software wil installeren.

Tenzij het hypothetische geval dat de softwarebouwer z’n licentie niet goed voor elkaar heeft, of (minder hypothetisch)wanneer de licentie in dergelijke verspreiding voorziet (GPL etc.).
    Voor programma’s als FCP, Dreamweaver, Office et cetera voorziet de licentie niet in duplicatie en is het gebruik van een duplicaat-licentie verboden.

Voor zover het over mp3 gaat (en andere zaken die door niets anders dan de Aw worden beheerd), gaat je stelling van gratis en voor niets trouwens wel op… Daar is immers geen licentie voor. Het is alleen vraag of je het netjes vindt om zonder te betalen van andermans energie, moeite en talenten wil profiteren…

[edit: anders ga ik eens leesbaar schrijven… kromme zinnen rechtgetrokken…]

Bijdrager
    HAK
    ”chatsmit”

Maar het ging over software als FCP en niet over muziek bestanden. Je mag iig geen geld verdienen met producten waarbij je software gebruikt waar je geen licensie voor hebt.

Oh,, ja, ik dacht dat die regel van muziek bestanden misschien ook wel voor software geldde. :innocent:

Bijdrager
    MacRene

:? Kan iemand mij vertellen of Final Cut Express ook draait op de iMac Intel Core Duo?

En is bekend wanneer de Universal voor FCE wordt verwacht?

Bijdrager
    KiDo

dr is hier neen post over op het forum, dat het wel werkt onder rosetta, maar ik weet niet of het native draait, neem aan van niet aangezien de update er nog niet is

Geblokkeerd
    Anoniem

Editing op een “oude” IMac G5 gaat net zo goed als op een duo core. De eventuele snelheidswinst zal vooral in het interne geheugen zitten. Die snelheid heb je wellicht nodig als je allerlei moeilijke grafische bewerkingen gaat doen op je videomateriaal. Voor een normale montage met af en toe wat effecten er op, kun je net zo goed een wat oudere computer kopen.

Snel en nieuw klinkt wel lekker, maar de huidige Macs hebben zich, in combinatie met software tenminste bewezen. Dat moet je met die nieuwe maar weer afwachten.

Bijdrager
    Djmichel

Als je een ‘oude’ G4 dual koopt die nu voor een goede prijs nog te krijgen zijn… kan je meestal al wel goed uit de voeten. Mits er natuurlijk genoeg geheugen en opslag capaciteit in zit…

K heb nu op een aantal generaties gewerkt en natuurlijk is de G5 Quad een snoepje… Altijd als ik dan weer achter een G4 ga zitten is dat wel een stapje terug…maar die G4 is niet kapot te krijgen en de editing met dat apparaat gaat nog steeds super!

Succes met je keuze!

Bijdrager
    postman

voor gewoon dv editten is een imacje snel zat vind ik. (gebruik zelf ook een imac)
    Even doorsparen voor FCP expres en je hebt een mooie startersset.

Bijdrager
    reposte
    ”Nietzman”

(…), al moet je even een maandje wachten op een intel versie van Final Cut.

Ik draai hier FCS 5 (natuurlijk nog niet universal) op een intel core duo iMac, en het werkt perfect!

Alleen opstarten duurt wat langer!

Bijdrager
    Mac_Laurens

Ik wou hierover een apart draadje beginnen, maar nu we er toch over bezig zijn… Is het normaal dat ik met een programma als Final cut express niet zo heel vloeiend kan scrubben door mijn tijdslijn? Het afspelen gaat wel ok, maar er is nogal wat ‘lag’ als ik grote sprongen maak door de tijdslijn. Ohja, ik werk op een Powerbook 15″ 1.67 Ghz; 64 VRAM; 512 RAM.

Iemand?

Bijdrager
    reposte

Hangt er een beetje vanaf hoe erg het is. Een kleine vertraging is redelijk normaal. Maar als je een seconde moet wachten is het wel wat aan de lange kant.

Bijdrager
    Paulster

Even for the record, het is een iMac 20″ Intel Dua Core geworden;) Thanks voor de adviezen, ik ben er superblij mee!!

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 31)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.