30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 45)
  • Q:
    Bijdrager
    chocolate

Apple Clamshell G3

Beste Maccers,

Ik kwam net een mooi Apple iBookje tegen een g3

mac OS 9.0
    > Power PC G3
    > 300 Mhz
    > 3.2 GB
    > 128mb ram

Welke waarde schatten jullie hem ? en is dit een goed systeempje voor wat te msnen en websites te schrijven ? Ik gebruik zoiets als notepad dervoor

Inactief
    Anoniem

aww 3.2 GB HD
    128 mb ram
    Msn zal er wel op kunnen (denk ik) en internet ook, maar dat is TRAAG!
    120 euro max?

Bijdrager
    Ewout

Handelswaarde 75 à 125 Euro, meer niet.
    Max koopprijs dus 150 à 160 euro.

Moet de batterij nog wel goed zijn, die kost ook een leuk bedrag.

Bijdrager
    a la Mac

Dat is een computer uit 1999, ondertussen toch al 7 (!) jaar oud. Wat chatten, internetten en websites schrijven gaat natuurlijk op elke computer, maar ik denk dat de prestaties gaan tegenvallen voor dagelijks gebruik. Bovendien draait OS X er niet op.

En natuurlijk werkt iLife ’06 en iWork ’06 er (dan) ook niet op.

Bijdrager
    chocolate

Ik ben zeker niet van plan dat ding op te waarderen naar macosx hoor zo dom ben ik niet, maar ik zoek iets waar ik over websites op kan tikken enzo… en oook msnen en internet, je gaat mij eer geen photoshop zien op draaien of dreamweaver etc… Maar ik kan evegoed dan een P2 windshit nemen he kosten evenveel… if u know what I mean

Bijdrager

die ibook is wel een mooi design, maar beetje langzaam.
    Je kan er maximaal OS X 10.3.9 erop draaien. en het is wel te aanbeleven om de hd en de geheugen te vergroten naar 256 MB geheugen en ongeveer 20 – 40 GB harde schijf.

Bijdrager
    chocolate

Kan ook ruilen tegen mijn iPod mini wss, goede deal dan ofniet ?

Bijdrager
    Nietzman
    ӈ

Bovendien draait OS X er niet op.

Onzin, OsX draait prima op zo’n ding. Met een beetje kunst en vliegwerk draait zelfs Tiger.

Ik wil al tijden zo’n ding, maar vind het een beetje te prijzig voor een ding dat ik alleen maar wil om zijn geilheid. Vooral ook omdat je ze praktisch nergens vind voor die 125 euro die men er hier voor over heeft. :’).

Bijdrager
    foobar

beetje zonde van je iPod:P
    je iPod heeft een nog grotere schijf:P en is nog sneller:P

Bijdrager
    chocolate

Welk ram moet daarin ?

Bijdrager
    Ewout
    ”Nietzman”

Vooral ook omdat je ze praktisch nergens vind voor die 125 euro die men er hier voor over heeft. :’).

Dat komt omdat de gemiddelde particuliere gebruiker bitter weinig begrijpt van afschrijven, kijk maar eens op de verschillende verkoopsites. Een Mac vijf jaar na aanschaf voor 80-85% van de nieuwprijs willen verkopen is toch wel erg voorbarig.

1e jaar minimaal 33% van de nieuwprijs af
    2e jaar minimaal 66% van de nieuwprijs af
    3e jaar ongeveer 75% van de nieuwprijs af
    4e jaar alleen nog interessant voor een liefhebber, economisch afgeschreven

Een computer jaar duurt c.a. drie maanden!

Bijdrager
    Mr Macintosh

Er kan 1 – PC66 3.3V 144-pin SO-DIMM in. PC100 moet ook wel werken, waarschijnlijk ook PC133. Maar dan draait hij niet op volle snelheid.

Er kan maximaal 512MB in. En er zit ook 32 of 64MB geheugen op het moederbord. Dus dan kom je maximaal op 544 of 576MB.

Bijdrager
    Mr Macintosh
    ”Ewout”
    ”Nietzman”

Vooral ook omdat je ze praktisch nergens vind voor die 125 euro die men er hier voor over heeft. :’).

Dat komt omdat de gemiddelde particuliere gebruiker bitter weinig begrijpt van afschrijven, kijk maar eens op de verschillende verkoopsites. Een Mac vijf jaar na aanschaf voor 80-85% van de nieuwprijs willen verkopen is toch wel erg voorbarig.

1e jaar minimaal 33% van de nieuwprijs af
    2e jaar minimaal 66% van de nieuwprijs af
    3e jaar ongeveer 75% van de nieuwprijs af
    4e jaar alleen nog interessant voor een liefhebber, economisch afgeschreven

Een computer jaar duurt c.a. drie maanden!

Daar ben ik het helemaal niet mee eens. Dit is misschien in de windows wereld zo. Maar helemaal niet in de Mac wereld!!! Neem nu bijv. de iMac en eMac G4. Die worden nog voor torenhoge prijzen verkocht. Die Apple’s zijn al zo’n 3, 4 a 5 jaren oud. Daarvoor betalen mensen nog 500 euro’s…. Dat U dat te veel vind, ligt aan U. Maar dit zijn echt feiten. Dus dat tabelletje hierboven klopt niet.

Bijdrager
    chocolate

Windows pc’s zijn al afgeschreven als je er mee uit de winkel komt bij weze van spreke. Het ligt totaal anders die markt. Hoorde gisteren van mijn leverancier dat een gamer om de 6maanden zijn pc grondvernieuwd

Bijdrager
    Peett-

Mijn zus heeft een iMac G3 met ook zoiets als 300 Mhz, 5 Gb harddisc en 128 mb. Wat zij heeft is iig in die richting. De kennis waarvan we hem hadden gehaald had er nog veel meer staan en hij had ze voor €60 per stuk weggedaan.

Als je gewoon simpel werk als msnen en internetten en websites maakt zonder dreamweaver etc. dan moet het gewoon lukken. En Macosx valt toch wel ergens te halen?

Bijdrager
    Len

Mooi machientje. OS 9 zal er goed op draaien. Voor OS X heb je meer RAM en liefst een wat grotere schijf nodig (hoewel een minimum OS X 10.3.9 installatie zo’n 1 GB inneemt, dan kun je nog 2 GB vullen met programma’s en documenten).

De Mac24 shop is redelijk goedkoop:
    http://www.tweedehandsmac.nl/mac24/shopitems_model.lasso?id=1196

Websites typen gaat natuurlijk goed. En voor OS 9 heb je iCab, een webbrowser die up-to-date is en ook nog automatisch je pagina’s op fouten controleert.

MSN is een ander verhaal, dan heb je op OS 9 Mac Messenger nodig.

Er is idioot veel OS 9 software, maar helaas bijna nergens meer te vinden. OS X kan dan dus ook voor deze simpele dingen de voorkeur krijgen, ook al is het een groot stuk bloatware vergeleken met 8.6 of 9.

Inactief
    Anoniem

Moet goed te doen zijn als je het os gebruikt waarmee hij toen geleverd was. 8.6 ofzo?
    En denk wel dat je er op mag photoshoppen en dreamweaveren. maar gebruik dan ook de versies uit die tijd. Kan perfect.

Bijdrager
    chocolate

Welke osx moet er dan op en hoeveel ram ?

Bijdrager
    Len

OS X 10.3.9 en minimaal 256 MB RAM.

Dat gaat echter wat kosten, dus een nieuwere iBook is een betere optie. Die Clamshell zou ik zelf gewoon met 8.6 of 9.2.2 laten werken, hoewel een kennis er erg blij mee is en die heeft OS X draaien op die 3 GB schijf met 192 MB RAM. Ik vind dat nogal traag, maar volgens hem is ie “veel beter dan die 800 MHz Packard Bell” en wil ie “nooit meer wat anders”. Natuurlijk is het enige wat ie doet wat internetten, emailen, typen en puzzelspelletjes, en dan werkt het allemaal redelijk…

Bijdrager
    chocolate

Dan is een iMac g3 400mhz, met 256ram, 40gig hdd, dvd speler… een betere keus ?

Bijdrager
    chocolate

Daar kan dan panther opdraaien ? Welk ram moet daar in ? En waar kan ik het vinden ?

Bijdrager
    chocolate

http://www.lowendmac.com/imacs/dv.shtml

Dit heb ik nog gevonden erover , de prijs ligt zo rond de 140euro

Bijdrager
    Ewout

[/quote]

Daar ben ik het helemaal niet mee eens. Dit is misschien in de windows wereld zo. Maar helemaal niet in de Mac wereld!!! Neem nu bijv. de iMac en eMac G4. Die worden nog voor torenhoge prijzen verkocht. Die Apple’s zijn al zo’n 3, 4 a 5 jaren oud. Daarvoor betalen mensen nog 500 euro’s…. Dat U dat te veel vind, ligt aan U. Maar dit zijn echt feiten. Dus dat tabelletje hierboven klopt niet.[/quote]

Tsjaa, dat die prijzen gevraagd worden twijfel ik niet aan, dat wil dan nog niks zeggen over de restwaarde zoals die werkelijk is…
    Als er op het internet 800 euro wordt gevraagd voor een 733Mhz G4 van 5 jaar oud en een nieuwe MacMini 1,42Ghz 599,00 euro, dan ligt de 200 euro meerwaarde echt niet in het type kast…

Het staat iedereen volledig vrij om elke prijs te vragen voor z’n oude Mac, of het spoort met de werkelijkheid….?

Bijdrager
    chocolate

past onderstaand ram in een imac g3 ? Erstaat op de latjes : PC133 SDRAM 128mb

[URL=http://imageshack.us][/URL]

Bijdrager
    Nietzman

Nee, zijn veel te groot.

Bijdrager
    trabant
    ”Flavio”

past onderstaand ram in een imac g3 ? Erstaat op de latjes : PC133 SDRAM 128mb

[URL=http://imageshack.us][ img]http://img57.imageshack.us/img57/3070/pict00058cf.jpg[ /img][/URL]

Dat zijn doodnormale 168pins SDRAM-latjes: die vond je in elke pentium2 desktop, en in de slotloading CRT-iMacs.
    Wat jij nodig hebt zijn 144pins SO-DIMM latjes, die zien er zo uit:

Let er wel op dat de logische architectuur van het geheugen niet te modern is voor de clamshell:

”Mr

Er kan 1 – PC66 3.3V 144-pin SO-DIMM in. PC100 moet ook wel werken, waarschijnlijk ook PC133. Maar dan draait hij niet op volle snelheid.

Er kan maximaal 512MB in. En er zit ook 32 of 64MB geheugen op het moederbord. Dus dan kom je maximaal op 544 of 576MB.

Mag ik opmerken dat deze vraag m.b.t. clamshells in de laatste maand zeker vier keer is langsgekomen? En dat Flavio in die draadjes ook heeft gepost?

Bijdrager
    roblemmen
    ”trabant”

Mag ik opmerken dat deze vraag m.b.t. clamshells in de laatste maand zeker vier keer is langsgekomen? En dat Flavio, net als elders, in die draadjes ook erg veel met weinig toevoeging heeft gepost?

Kleine correctie.:wink:

Bijdrager
    chocolate

Die foto die ik poste is niet voor de clamshell maar voor de iMac g3

Bijdrager
    tarmac58

in het kader van “help tarmac de winter door” staat hier nu opeens ook een clamshell. een oranje nog wel. wat een mal ding.
    hardisc 3GB waarvan 2.5GB al gebruikt is. ik denk dat ik de komende tijd maar hele kleine fototjes ga bewerken
    een USB bus en die moet ik gebruiken voor een muis want het knopje onder de touchpad werkt niet.
    maar het werkt, zelfs onder jaguar

Bijdrager
    chocolate

Noujah sta voor de keuze, mijn mini gaat toch nog een tijdje duren. thats for sure, nu kan ik een iMac g3 400mhz, slotloading dvd speler, 256mb ram, 40gig hdd op de kop tikken voor 140euro, met Panther erop. Is dat een goede deal en gaat dat wat vlot lopen in het begin, ik wil niet mijn eerste mac flopt

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 45)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.