30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 61)
  • Q:
    Bijdrager
    Erikaatje

Apple cinema display, macbook pro en straling?

Ik ben mij een beetje aan het verdiepen in stralingen en wil waar mogelijk deze beperken.
    Nu vroeg ik mij af wat er bekend is over de Cinema displays en macbook pro’s en hun stralingen en hoe kan ik ze beperken?
    Welke techneut helpt mij verder?:)

Alvast bedankt!

Bijdrager
    _appletaart_

inpakken met aluminium folie….

Bijdrager
    Erikaatje

Voorspelbaar antwoord.. bedankt voor je bijdrage @_apperltaart_ :angry:

Bijdrager
    Trat

Er komt geen straling van een LCD / TFT monitor af. Bovendien is nooit aangetoond dat de straling van oude CRTs schadelijk zou zijn voor mensen (beetje hetzelfde verhaal als met GSM-straling).

Mocht je het allemaal niet vertrouwen dan kun je Appletaart’s advies opvolgen. Knip er wel twee ogen uit zodat je wat kan zien!:nerd:

Geblokkeerd
    Anoniem

In de papieren en/of PDFs die je bij deze apparatuur hebt gekregen staan ongetwijfeld verwijzingen naar de afgegeven straling en/of de gerelateerde richtlijnen.

Bijvoorbeeld:
    http://manuals.info.apple.com/nl_NL/Apple_LED_Cinema_Display_N.pdf

Helemaal achterin staan de FCC gegevens, die het LED CD plaatsen in klasse B en die aangeven dat het apparaat inderdaad electromagnetische straling af kan geven. Hoeveel en wat moet je bij de FCC zien te achterhalen.

UV straling van een LED display hoef je zeker niet over in te zitten. UV straling van een CCFL-backlight scherm is verwaarloosbaar klein en bovendien indirect.

Bijdrager
    bramvdb

Zoals je al zij was het antwoord van _appletaart_ voorspelbaar maar misschien is de onderliggende gedachte geen slecht antwoord.
    Best gewoon niet aan beginnen met je bezig te houden met stralingen die uit alles komt, als je gaat wandelen in een bos geven de bomen ook straling, de grond onder je voeten geeft straling.
    Als je te fanatiek bezig zal zijn met stralingen, waar eindigt het dan, misschien inderdaad met inpakken met aluminiumfolie.

Geblokkeerd
    Anoniem

En een setje kristallen aan je Cinema Display…

Maar goed, zoals gezegd worden in Amerika alle Apple producten door de FCC gecontroleerd en geklassificeerd naar gelang hun stralings e.d. Als het goed is maakt de FCC al hun resultaten publiekelijk beschikbaar, dus ga daar eens kijken als je je er echt zorgen om maakt.

EDIT:
    Mmm… FCC Part 15 Class B betekent niets meer dan dat het apparaat een ondoelmatige uitstraler is, bedoeld voor gebruik in de huiselijke sfeer. Oftewel: consumenten electronica die wel straling genereert, maar niet met een bepaald doel (zoals een Wifi base station of een DECT telefoon).

Zie http://en.wikipedia.org/wiki/Title_47_CFR_Part_15#Unintentional_radiators

Bijdrager
    Ostinato

Tja. Als je bang wordt voor straling is het eind snel zoek denk ik. Ga maar na: je wordt omringd door mobiele telefoons, telefoonmasten met hoog vermogen, radiozenders, televisies, WiFi-zenders, Bluetooth, …

Maar goed. In deze draad een flinke discussie over de – al dan niet aanwezige – straling van Cinema displays. Er zijn schijnbaar mensen die vaststellen dat hun gezicht verbrand raakt door die dingen…:eek: Leef je uit.

Bijdrager
    rocco

Ik heb vorige week een aluminium Macbook pro gekocht en had altijd een gewone plastic Macbook. Ik ben nogal gevoelig voor straling, doe niet aan draadloos, spaarzaam aan tomtom en gsm gebruik. Nu ervaar ik bij de nieuwe pro ineens een vrij intense straling die van het apparaat zelf afkomt (doe dus niet aan een draadloze verbinding), dit in tegenstelling tot de gewone Macbook. Zijn er mensen die deze ervaring delen? Ik denk erover om de pro weer weg te doen.

Geblokkeerd
    Anoniem

Ik weet wel een goed tehuis voor dat ding.

Maar serieus? Je beeldt het je in. De metalen behuizing van de Macbook Pro -blokkeert- straling die van binnen wordt gegenereerd. Het plastic van je oude Macbook laat meer straling door.

Er zijn duizend-en-een mensen die klagen over het feit dat hun AluBook slechter Wifi bereik geeft dan hun PlasticBook. Ik stel je voor aan het principe “kooi van Faraday”.

Bijdrager
    Jakko Westerbeke
    rocco op 30 december 2010

Nu ervaar ik bij de nieuwe pro ineens een vrij intense straling die van het apparaat zelf afkomt

Ervaar je dat wanneer je de computer aanraakt terwijl hij aan het netsnoer hangt?

Bijdrager
    Stirf

een randaarde stopcontact plaatsen.

Bijdrager
    rocco

Zeer veel dank voor de reacties! Voor de meeste mensen die niets voelen van de straling, die er dus gewoon is, altijd lastig te volgen maar wanneer ik zeg dat ik de straling voel is dat zeker geen inbeelding, het is een duidelijke fysieke storende ervaring, voelbaar aan het achterhoofd maar ook krijg ik het benauwd en voel ik een soort onrust in de borst- en hartstreek.
    Maar…nu het goede nieuws. Inderdaad maakt het veel verschil of ik de Macbook aan het netsnoer aansluit terwijl ik hem gebruik of niet. Ook het gebruik van een geaard stopcontact voorkomt de straling voor een groot deel. De straling is niet geheel verdwenen, nog heel licht aanwezig en vooral voelbaar aan het achterhoofd maar niet echt storend meer.
    Toch is zo dat ik de plastic Macbook vaak gebruik met voeding via het netsnoer op een ongeaard stopcontact en eigenlijk nooit iets van straling gemerkt heb. Ik heb besloten om de macbook pro voorlopig te houden, alleen met gebruikmaking van het geaarde stopcontact.
    Nogmaals veel dank. Wel een mooi apparaat verder die Macbook natuurlijk!

Bijdrager
    Thomash
    rocco op 02 januari 2011

Zeer veel dank voor de reacties! Voor de meeste mensen die niets voelen van de straling, die er dus gewoon is, altijd lastig te volgen maar wanneer ik zeg dat ik de straling voel is dat zeker geen inbeelding, het is een duidelijke fysieke storende ervaring, voelbaar aan het achterhoofd maar ook krijg ik het benauwd en voel ik een soort onrust in de borst- en hartstreek.

Maar…nu het goede nieuws. Inderdaad maakt het veel verschil of ik de Macbook aan het netsnoer aansluit terwijl ik hem gebruik of niet. Ook het gebruik van een geaard stopcontact voorkomt de straling voor een groot deel. De straling is niet geheel verdwenen, nog heel licht aanwezig en vooral voelbaar aan het achterhoofd maar niet echt storend meer.

Toch is zo dat ik de plastic Macbook vaak gebruik met voeding via het netsnoer op een ongeaard stopcontact en eigenlijk nooit iets van straling gemerkt heb. Ik heb besloten om de macbook pro voorlopig te houden, alleen met gebruikmaking van het geaarde stopcontact.

Nogmaals veel dank. Wel een mooi apparaat verder die Macbook natuurlijk!

Ik wil niet de betweterige heb ooit een jaar natuurkunde gestudeerd maar doe nu werktuigbouwkunde student zijn maar ik ga gooi mijn apple het raam uit als jij werkelijk de straling van je wi-fi en beeldscherm (compleet ander spectrum trouwens) kan voelen omdat de rest van je lichaam gek gaat doen..

Het zit tussen je oren…

Vergeet ook niet dat licht hetzelfde is als elektromagnetische straling en dat kankerverwekkende straling ook gewoon elektromagnetische straling is.. Alleen heeft alles een andere lambda en dus een ander energie niveau wat de ene elektromagnetische straling wel schadelijk maak en de andere niet..

Moderator
    unSOUND
    rocco op 02 januari 2011

Inderdaad maakt het veel verschil of ik de Macbook aan het netsnoer aansluit terwijl ik hem gebruik of niet. Ook het gebruik van een geaard stopcontact voorkomt de straling voor een groot deel.

Toch is zo dat ik de plastic Macbook vaak gebruik met voeding via het netsnoer op een ongeaard stopcontact en eigenlijk nooit iets van straling gemerkt heb.Dat komt omdat je nu straling verward met lekstroom. De MacBook Pro’s behuizing geleid lekstroom, behalve bij een geaard stopcontact. De MacBook is van Polycarbonaat, wat geen lekstroom geleid. Dit heeft dus niks te maken met straling…

Bijdrager
    Thomash

unsound heeft gelijk over de lekstroom. Ik hoop dat dat je verwarring is.

Bijdrager
    rocco

Weer wat geleerd. Straling en lekstroom. Dank.

Maar @ Tomash. Ik voel heel erg duidelijk ongeveer zoals ik hiervoor beschreven heb de straling bij gebruik van een gsm een wifi verbinding of ook tomtom in de auto. Zit absoluut niet tussen de oren, maar ik wapen mij ertegen door alleen kort te bellen of door mijn tomtom steeds weer uit te zetten en dan zoveel kilometer later weer aan. De straling is in ieder geval hinderlijk, schadelijk weet ik niet, maar het voelt zeker niet als iets gezonds.

Bijdrager
    rocco

Wat overigens zeker balen is, is dat ik geen iPad kan gebruiken (die dus alleen draadloos werkt). Wachten op een opvolger met usb aansluiting…

Geblokkeerd
    Anoniem
    unSOUND op 02 januari 2011
    rocco op 02 januari 2011

Inderdaad maakt het veel verschil of ik de Macbook aan het netsnoer aansluit terwijl ik hem gebruik of niet. Ook het gebruik van een geaard stopcontact voorkomt de straling voor een groot deel.

Toch is zo dat ik de plastic Macbook vaak gebruik met voeding via het netsnoer op een ongeaard stopcontact en eigenlijk nooit iets van straling gemerkt heb.Dat komt omdat je nu straling verward met lekstroom. De MacBook Pro\’s behuizing geleid lekstroom, behalve bij een geaard stopcontact. De MacBook is van Polycarbonaat, wat geen lekstroom geleid. Dit heeft dus niks te maken met straling…
    Wat in het geval van TS natuurlijk ook niet opgaat want die voelt zelfs “straling” als ie niet aan de adapter hangt. Sterker nog, die voelt meer “straling” als ie -niet- aan de adapter hangt. Weg is dus je hypothese over lekstroom, want die kan er gewoon niet zijn.

Rocco schreef:

Maar @ Tomash. Ik voel heel erg duidelijk ongeveer zoals ik hiervoor beschreven heb de straling bij gebruik van een gsm een wifi verbinding of ook tomtom in de auto.

Wacht. Wacht, wacht, wacht, wacht, wacht…

W.T.F.?

Jij voelt straling van een apparaat dat alleen een passieve ontvanger is?

Of heb je een TomTom met ingebouwde mobiele telefoon, zodat ie traffic updates doet?

Wat overigens zeker balen is, is dat ik geen iPad kan gebruiken (die dus alleen draadloos werkt). Wachten op een opvolger met usb aansluiting…

En dan wat? Hang je er een mobieltje aan als modem? Maar nee, reken er maar niet op: it ain’t gonna happen.

Bijdrager
    rocco

cailin coilleach schreef:

Wacht. Wacht, wacht, wacht, wacht, wacht…
    W.T.F.?
    Jij voelt straling van een apparaat dat alleen een passieve ontvanger is?

Ja, zeker en vast voel ik die. Ik ben altijd verbaasd dat anderen die niet voelen. Waarom ben jij zo verbaasd dat ik de straling voel van een gsm, tomtom of een draadloze verbinding met een computer? Ik voel die altijd heel duidelijk en sterker naarmate ik dichter op het apparaat zit dat verbinding maakt. Hoe straling verder werkt of wat het precies is, dat weet ik verder niet. Maar jij ook niet, denk ik. Misschien eens google-en?

Bijdrager
    Thomash

Rocco,

Omdat als je enig idee hebt wat voor straling een GSM, WiFi station of wat dan ook uitzend het debiel is dat je het voelt.. Heeft te maken met golflengte, wat weer evenredig is met energie. En die is bij dat soort radiogolven (centimeter/mm golven) zo klein dat het absurd is dat je het kan voelen. Licht, een macht of 10000 groter voel je ook niet, of jij loopt constant met een nauw gevoel rond… Pas bij zware straling begin je wat te voelen..

Het zit echt tussen je oren. Ga naar iemand die hier meer vanaf weet zodat je het uitgelegd kan krijgen.

en hier om het te ridiculiseren:
    Google resultaat op ik voel radiation

Geblokkeerd
    Anoniem

Nou, ik bedoelde eerder dat een TomTom zonder GSM module 100% passief is. Die MAAKT GEEN STRALING. Het is een ontvanger, geen zender.

Vandaar dat ik je naderhand nog vroeg of je misschien een TomTom met GSM module hebt. Bij geval van twijfel zeg maar. En nee, als IT-er weet ik natuurlijk niets van RF interferentie e.d.:)

Licht, een macht of 10000 groter voel je ook niet,

Indirect wel. Je voelt de golven niet, maar wel de energie die het licht afgeeft aan je huid.

Bijdrager
    Thomash

die verwaarloosbaar klein is?

Geblokkeerd
    Anoniem

Ga jij eens een uurtje zonder je in te smeren op het strand liggen. Wil ik nog wel eens weten of je het verwaarloosbaar vindt. Dan bak ik in de tussentijd een eitje op m’n motorkap, okay?

Je punt over licht slaat nergens op.

EDIT:
    Ga dit ‘ns lezen. Zonlicht bevat door z’n hogere frequentie juist meer potentiele energie dan EM straling van je computer/telefoon.

Wat betreft de Macbook en de Cinema Displays e.d.: het vermogen van de straling neemt schijnbaar exponentieel af met de afstand tot het apparaat. Dus als het apparaat al enig meetbaar vermogen uitstraalt, zal dat op een afstand van 50cm bijvoorbeeld al een honderdste zijn van het bronvermogen. (citation needed)

Bijdrager
    Thomash

ok.. je hebt ene punt, maar geef dan wel toe dat het niet ‘licht’ (neem aan dat je zichtbaar licht bedoeld) jou niet verbrand maar het ultraviolet is wat je verbrand, wat weer het energie niveau een macht of 100 groter is dan normaal zichtbaar licht.. ultraviolet is meer boosdoener bij verbranden dan het zichtbare licht, al doet dat ook mee (een beetje).

Natuurlijk geeft straling energie af en kan je het voelen. Als ik een infrarood laser op je mik hangt het ervan of of het die van een staalsnijmachine is of die van die van je Apple remote.. (dichtheid van maakt ook uit..) Ik geloof alleen niet dat een wifi station zoveel energie uitstraalt dat je het kan voelen, en al helemaal niet in geconcentreerde stralen.

En dan alsnog wil ik je er op duiden dat a) het energie niveau van WiFi, Bluetooth etc een duizendmaal of iets dergelijks LAGER ligt dan dat van zichtbaar licht en al helemaal een macht of 10-duizend kleiner is dan dat van het algemeen schadelijke ultraviolet waar jij het over hebt…

Ik zou er geld op zetten dat als wij de topic-starter in een kamer zetten met een wifi station waarvan hij niet kan zien of hij aan of uit staat niet kan vertellen of hij aan of uitstaat gebaseerd op hoe hij zich voelt. En op het moment dat het hem wel wat doet is dat best tof want het betekend dat hij geen last heeft van radio golven en ook niet van zichtbaar licht maar een kleine gebiedje daar tussenin.

Ik zal vast niet overal goed zitten, maar zeggen dat je wifi/gps/telefoon-straling kan voelen omdat je iets geks voelt is onzin.

(DENK IK)

Mooi stuk zonder ook maar enige correcte wetenschappelijke citatie, ik geloof het meteen. Je hebt ook gelijk over dat zichtbaar licht meer energie draagt dan radiogolven, dat zeg ik ook, maar ik zeg juist: Licht voel je al bijna niet, en de gevolgen alleen na langdurige blootstelling DUS om te claimen dat je bij radio golven die veel MINDER energie dragen kan VOELEN omdat je misselijk/iets anders krijgt is onzin.

Geblokkeerd
    Anoniem

GPS straling vind ik sowieso knap als je die kan voelen, want die is afkomstig van een sateliet in de ruimte. GPS ontvangers zelf hebben al vaak genoeg moeite om het signaal op te pikken;)

En voor de rest zijn jij en ik het eens: de meeste apparatuur zal je echt niets van merken, puur omdat A) het vermogen laag ligt en B) de afstand groot genoeg is.

Stel, stel, je GSM gooit er eens 2W uit terwijl jij belt. Dan gaat er statistisch gezien minder dan 1W richting jouw hoofd (een halve bol van de straalrichting), waarvan een minimale hoeveelheid zich steeds richt op dezelfde 1cm2. De vierkante centimeters bij je oor zullen de meeste straling ontvangen, maar dat is nog steeds maar een fractie van de 1W…

Bijdrager
    rocco

@ CC Ik heb de meest simpele tomtom die er bestaat, dus zonder GSM module.

Heren, heren, jullie zeggen dat ik, dat wat ik zeg te voelen, eigenlijk niet echt voel, maar dat ik alleen maar denk dat ik iets voel. Het zit tussen mijn oren, zeggen jullie beiden.
    Is absoluut niet waar, zeg ik. En ik kan het weten, zeg ik.

Want, als gezegd, ik kan heel duidelijk voelen of moet ik zeggen ervaren of een apparaat draadloos verbinding maakt, een gsm, een tomtom of een computer. Dat is geen flauw voelen maar is een vrij sterke fysieke hinder die ik ervaar en die ik telkens onmiddelijk beeindig door een apparaat uit te zetten of in ieder geval van mij weg te houden. Een storend gevoel aan mijn hoofd/hersenen, ogen en mijn hart/longen, een rottig benauwd gevoel. Waarvan ik mij dus niet goed kan voorstellen dat anderen het niet voelen.

Maar hoewel de meeste mensen niets van de straling merken, sta ik hier ook weer niet helemaal alleen in. Meer mensen beschrijven dezelfde soort klachten, her en der op internet te lezen. Ik ben er niet naar op zoek, maar heb er wel een wat van gezien. Maar best veel mensen zeggen pijn aan hun hoofd te voelen na een lang telefoongesprek. Jullie (helemaal) niet?

Ik dacht natuurlijk eerst ook: het zal wel meevallen, dat wil je ook denken gelet op het comfort dat een draadloze verbinding biedt. Dus ik een draadloos modem besteld maar die heb ik snel weer weg gedaan, waarna ik alles wired heb aangelegd in mijn huis. Dus op verschillende plaatsen stekkertjes die ik in mijn Macbook kan prikken. Lastig he? Ik heb ook een vaste telefoon met snoeren verbonden, wow!

Ik heb het natuurlijk niet gehad over eventuele schadelijkheid van de straling, wel kan ik zeggen dat het niet gezond voelt. Is het niet bizar dat er niet meer onderzoek plaatsvindt naar deze verschijnselen? Laatst was er een onderzoek waaruit is gebleken dat straling van gsms en draadloos internet schadelijk is voor planten en bomen. Iedereen snapt natuurlijk dat er tegen het doen van onderzoek heel veel weerstand bestaat gezien alle economische belangen. De wereld, de economie zou een flinke terugval maken.

Het is natuurlijk een recent verschijnsel, de massale toepassing van stralingsverbindingen, waar we nog maar kort mee bezig zijn. Maar denk eens aan Rontgenstraling waar men in de jaren 50 ook van dacht dat deze onschuldig was. Men gebruikte het om iemands schoenmaat vast te stellen. En hoe lang is er niet geroepen dat niet wetenschappelijk bewezen was dat roken slecht is voor de gezondheid?

Dus: straling (voor draadloze verbindingen) is voor sommigen erg hinderlijk en misschien wel voor iedereen schadelijk.

Bijdrager
    Thomash

Ik ga niet zeggen dat je liegt ofzo, ik heb natuurkunde aan de TU in delft gestudeerd en ik vind het gewoon uiterst onwaarschijnlijk dat het niet tussen je oren zit. Ik heb een heel project over het bestralen van menselijke lichamen gedaan en met die kennis op zak lijkt het me zo onwaarschijnlijk dat je er letterlijk last van hebt.

Als je er echt achter wil komen doe dan een experiment, laat mensen apparaten aan en uit zetten (zonder dat jij weet of ze aan of uit gaan) en kijken of je er last van hebt. Mocht je het serieus willen overwegen wil ik best een experiment opstelling voor je opzetten.

Mocht blijken dat het toch NIET tussen je oren zit heb ik medelijden met je, het zal vast heel vervelend zijn. Maar ik denk echt dat het tussen je oren zit.

Bijdrager
    rocco

@Tomash
    Jouw proefvoorstel komt op mij totaal overbodig voor, reeds is voor mij overduidelijk dat ik de straling voel. Ongeveer hetzelfde of ik kan voelen of water koud of warm is, moet ik dat nog verder onderzoeken? Je gaat pas iets onderzoeken wanneer je iets niet zeker weet. Als ik dit zou onderzoeken dan die ik dat in wezen voor de mensen die roepen dat wat ik voel tussen mijn oren zit.
    Maar vooruit, ik zal met mijn vriendin – die ook geen straling zegt te voelen – een klein onderzoekje doen, met de tomtom in de auto. Ik laat haar op een langere tocht op de snelweg dat ding aan en uit zetten zonder dat ik het merk. Daarna kom ik hier verslag doen.

Moderator
    unSOUND
    rocco op 05 januari 2011

Heren, heren, jullie zeggen dat ik, dat wat ik zeg te voelen, eigenlijk niet echt voel, maar dat ik alleen maar denk dat ik iets voel. Het zit tussen mijn oren, zeggen jullie beiden.

Ze zeggen vooral dat het alleen niet door die apparatuur komt. Het kan wel degelijk echt veroorzaakt worden door iets, maar niet door dit soort apparatuur.

Daar komt bij dat ik het nogal wat vind om een mogelijkheid als “het zit tussen de oren” weg te wuiven. Ook die oorzaak is iets om serieus te nemen als het zo is. Je zegt zelf dat je het weg voelt gaan als je het uit zet, maar je weet dus zelf ook dat je het dan uit zet. Ik ben bijvoorbeeld of je het merkt als iemand zonder dat je het merkt aan en uit zet.

Andere, lastigere oorzaak zijn geluidsgolven. Maar de crux zit hem daar in het feit dat juist enorme lage trillingen de gevoelens veroorzaken die jij noemt, maar die zijn niet te creƫren met huishoudelijke apparatuur en/of kleine elektronica

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 61)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.