10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Q:

Bijdrager
    Dhamma

Apple Cinema Display HD 23 " (Acryl) / geen regelpaneel helderheid El Capitan

Na het inbouwen van een SSD schijf in mijn Mac Mini (2011) met Apple Cinema Display HD 23″ (de oude Acryl versie met ADC aansluiting en Apple ADC naar DVI adapter op de HDMI poort) van Mountain Lion 10.8.5. overgestapt naar El Capitan 10.11.5. Nu wordt in het regelpaneel Beeldscherm de schuif helderheid niet meer getoond en zijn ook de toetsen F14 en F15 niet meer actief. M.a.w. ik kan nu op geen enkele manier meer mijn helderheid verhogen of verlagen. In Mountain Lion 10.8.5. had ik deze mogelijkheid wel. Nu straalt mijn scherm op de hoogste helderheid. Overdag gaat dat nog wel, maar ’s avonds is dat niet te doen:( Kan het zijn dat Apple met dit nieuwste besturingssysteem bewust of onbewust heeft besloten de oude beeldschermen niet meer te ondersteunen. Overigens kan ik nog wel calibreren. Wie kan hier iets zinnigs over zeggen? Met Mountain Lion blijven werken geeft problemen met Internetbankieren, dus ben ik haast wel genoodzaakt met El Capitan te gaan werken. Moet ook niet denken aan een nieuw beeldscherm kopen, temer omdat ik nog steeds zo blij ben met dit beeldscherm. Ik hoor graag iets van jullie.

Bijdrager
    fixar

Wellicht dat het programmaatje “Screendimmer” je kan helpen (€1,99 in de App Store). Ik heb het bij klanten gebruikt om hen de mogelijkheid te geven om het tweede externe scherm (in dat geval een iMac) te dimmen, onafhankelijk van de dimfunctie op de MacBook (het oorspronkelijke scherm). Maar je kan er ook alleen je hoofdscherm mee dimmen.

Voor 2 euro kan je je geen buil vallen.

Bijdrager
    TheBigZ

Of probeer Shades (gratis):
    http://www.charcoaldesign.co.uk/shades

Bijdrager
    FunkyBro

Of Brightness slider, gewoon in de appstore, en gratis: Klik

Bijdrager
    StefanV

Heeft de 23″ inch display niet gewoon zelf aan de zijkant knoppen voor de helderheid?

Bijdrager
    Dhamma

Heel hartelijk dank jullie reacties. Ik heb nu Brightness Slider geïnstalleerd en dat werkt heel goed.
    De andere zal ik ook nog eens nakijken hoe die functioneren, maar voor nu ben ik hiermee al goed
    geholpen. Had er toch niet aan moeten denken om naar een ander scherm te moeten uitkijken. In mijn
    beleving is dit nog steeds een van Apples allermooiste beeldschermen. En ondanks zijn leeftijd nog steeds
    glashelder.

Stefan V,
    Neen, dit scherm heeft geen knoppen aan de zijkant….

Bijdrager
    Mela

Stefan V,
    Neen, dit scherm heeft geen knoppen aan de zijkant….

Maar toch wel aan de voorkant?
    Rechts: Power
    Links: Brightness*

*aansturing via OS (mogelijk nu niet te gebruiken)

• Deze reactie is gewijzigd 2 jaren geleden door  Mela.
    • Deze reactie is gewijzigd 2 jaren geleden door  Mela.

Bijdrager
    Dhamma

Ja, links is i.d.d. een helderheids ‘knop’ maar die werkt niet. Die deed het sowieso al niet meer
    na het t.t.t. aansluiten op de Apple ADC naar DVI adapter. Heb vanavond wat geëxperimenteerd
    met Brightness Slider. Gaat goed. Toch zal ik de andere opties ook uitproberen, ook die waar ik
    voor betalen moet. Heb er nu meer gevonden. Misschien dat die andere kwalitatief toch nog
    weer beter zijn. Maar, zoals gezegd, ben al heel blij met deze opties:)

Bijdrager
    MacCrack

Er is voor dit probleem, dat Apple overigens bewust heeft veroorzaakt, een uitstekende oplossing in de vorm van een door Jens Holst Schumacher geschreven Windows programma met de, hoe kan het ook anders, toepasselijke naam “Brightness Controller”.

Je moet er wel even Windows 7 voor installeren in bijvoorbeeld het gratis verkrijgbare Virtual Box, maar als je deze moeite genomen hebt ben je vervolgens snel klaar want je hoeft “Brightness Controller” maar één keer te gebruiken om de helderheid op zijn hoogst in te stellen. Daarna ga je terug naar OS X en kun je het hierboven al genoemde gratis programma “Brightnes Slider” uit de AppStore gebruiken om de helderheid naar wens aan te passen.

Brightness Controller is hier te vinden: http://www.holstschumacher.dk/p/brightness-controller.html

MacCrack

• Deze reactie is gewijzigd 1 jaar, 11 maanden geleden door  MacCrack.

Bijdrager
    Dhamma

@Mac Crack

Bedankt voor je reactie. Gelukkig stond de helderheid van het scherm al in de hoogste stand, dus kan ik het nu eenvoudig dimmen met Brightness Slider uit de App Store. Als het waar is wat je zegt dat Apple dit bewust veroorzaakte – misschien om mij maar weer een nieuw scherm te laten kopen – dan vind ik dat toch wel teleurstellend hoor. Maar zo zijn er meer van dit soort voorbeelden te noemen. Denk maar eens aan de volledig dicht getimmerde Mac Mini’s uit de 2014 serie.

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.