23 berichten aan het bekijken - 1 tot 23 (van in totaal 23)
  • Q:
    Bijdrager
    jooh-de-manne

Apple Cinema Display 30" plots defect !

Mijn Apple Cinema Display 30″ geeft van de ene dag op de andere een volledig zwart beeld.
    Ik zie rechts onderaan wel nog het kleine lichtje branden.
    Blijkbaar is er officiëel geen ondersteuning meer voor dit scherm.
    Dus vroeg ik me af: zijn er andere kanalen om dit scherm (mits een aanvaardbare kost) weer te doen werken?

Bijdrager
    SunKeeper

Er zijn vast wel kanalen voor, maar ik vrees dat de kosten de pan uit gaan rijzen.

Zo te lezen is het waarschijnlijk het logic board, dat is meestal (soms op het display na) het duurste onderdeel. Dat er geen ondersteuning meer is geeft ook aan dat dit soort componenten niet meer geproduceerd worden, waardoor er niet meer aan een vervangend onderdeel te komen is.

En als je naar de nieuwere schermen kijkt, zijn die niet beter qua weergave? (ik weet dat het een goed scherm is, maar in negen jaar tijd lijkt me dat het technisch gezien wel is ingehaald door de nieuwe technologieën)

Bijdrager
    jooh-de-manne

Ja, ik vreesde al zo iets.
    Een nieuw scherm is natuurlijk een optie, alleen zal mijn huidige werkcomputer (Mac Pro Early 2009 – Videokaart : NVIDIA GeForce GT 120 512 MB) dan ook vervangen moeten worden.

De nieuwere Apple schermen gaan ook al een tijdje mee (september 2011). Ik weet niet of ze bij Apple daar nog iets mee gaan doen. Of misschien ga ik beter voor een niet-Apple beeldscherm? Iets aan te raden daar? Het is voor de grafische sector dus het moet wel aan bepaalde kwaliteitseisen voldoen.

Bijdrager
    fixar

LaCie en Eizo maken buitengewoon goede schermen die veel in de grafische sector worden gebruikt. Ik lees hier overigens ook wel eens dat sommige Dell-monitoren ook erg goed zijn, maar daar weet iemand anders misschien meer over.

Bijdrager
    jooh-de-manne

Ik zou natuurlijk ook kunnen opteren om de Mac Pro ook uit te rangeren en een iMac aan te schaffen.
    Alleen is dan de vraag of die voor Grafische programma’s zwaar genoeg is (vooral dan Adobe programma’s : InDesign, Photoshop, Illustrator, Acrobat)? En hoe configureer ik die best zonder dat daar de prijs de pan uitswingt.

Of is een (nieuwe) Mac Pro met (nieuw) beeldscherm de enige goede oplossing hier?

Bijdrager
    Waffle ಠ_ಠ

Brandt het lampje gewoon stabiel? Of knippert deze (al dan niet heel zachtjes)?

Ik vraag me serieus af of het niet aan de Mac Pro ligt. Reset het PRAM en de SMC sowieso even. Heb je een mini-Displayport naar DVI kabeletje liggen? Sluit dan het scherm even daarmee op de mini-Displayport aansluiting van de GT120 aan. Het scherm zal dan niet op volledige resolutie werken (tenzij je een mDP naar dual-link DVI adpater hebt liggen, maar dat betwijfel ik), maar zou wel aan moeten gaan. Nog beter is als je een extra grafische kaart hebt liggen. Vervang de GT120 dan met die kaart en kijk of het scherm dan wel aangaat. Test anders ook nog even met een andere (Windows?) computer als je die misschien hebt staan.

Schijn ook eens met een felle zaklamp (of gewoon met je iPhone) op het scherm. Doe dit op verschillende hoeken op plekken waarvan je weet dat er iets moet staan, bijvoorbeeld in de linker bovenhoek (het Applemenu). Als je dan wel iets ziet is er iets met de backlight aan de hand. Al denk ik zelf niet dat dit het geval is gezien het lampje gewoon aanstaat.

Bijdrager
    jooh-de-manne

Het lampje brandt stabiel.

Wat ik wel al gedaan heb, want ik heb hier 2 Mac Pro’s in het bedrijf, dat is het beeldscherm op de andere (weliswaar minder zware) Mac Pro aangesloten, maar dan blijft het probleem. Daarentegen, als ik een ander beeldscherm aankoppel, dan werkt alles wel.

Wat mij doet vermoeden dat het enkel aan het beeldscherm ligt.
    Wat ik nog niet geprobeerd heb, is het beeldscherm aan een Windows computer aankoppelen. Heeft dat, gezien het bovenstaande, nog zin om uit te proberen?

Bijdrager
    Buzz

Ik zou natuurlijk ook kunnen opteren om de Mac Pro ook uit te rangeren en een iMac aan te schaffen.
    Alleen is dan de vraag of die voor Grafische programma’s zwaar genoeg is (vooral dan Adobe programma’s : InDesign, Photoshop, Illustrator, Acrobat)? En hoe configureer ik die best zonder dat daar de prijs de pan uitswingt.

Of is een (nieuwe) Mac Pro met (nieuw) beeldscherm de enige goede oplossing hier?

Ik zou zelfs durven stellen dat de 27″ retina iMac beter geschikt is dan een nieuwe Mac Pro voor de genoemde Adobe programma’s. Ga daar eerst maar eens naar kijken in een Apple winkel, zou ik zeggen.

Bijdrager
    FloorvN

In veel gevallen is het de voedings adapter welke defect is, deze is vaak eenvoudig te repareren door een technicus..
    of vervang hem eens voor een ander..

(zijn vaak de condensatoren welke gaan lekken..)

Bijdrager
    jooh-de-manne

In veel gevallen is het de voedings adapter welke defect is, deze is vaak eenvoudig te repareren door een technicus..
    of vervang hem eens voor een ander..

Ik heb hier ook nog een 20” display van dezelfde generatie maar die voeding is duidelijk kleiner… en ze hebben mij afgeraden om dat zomaar te ‘switchen’.
    Ik wil natuurlijk niet riskeren dat ook dat scherm defect geraakt.

Waar zou ik nog aan een geschikte voedingsadapter geraken? Bij Apple maken ze ze niet meer.

Bijdrager
    FloorvN

@ Jooh de Manne,

Er zit veel verschil tussen de adapters, wattage is anders per model..
    Ze zijn nog volop beschikbaar via bijv. eBay : http://www.ebay.nl/sch/i.html?_odkw=Apple+Cinema+display+30+inch+power+supply&_osacat=0&_from=R40&_trksid=m570.l1313&_nkw=Apple+Cinema+display+30+inch+power+adapter&_sacat=0

Gebruik je overigens de USB en Firewire kabels, anders heb ik wellicht nog een truuk om te kijken of hij nog wel aangaat ?

Bijdrager
    FloorvN

overigens op marktplaats, ook diverse adv. beschikbaar :

http://www.marktplaats.nl/z.html?query=apple+cinema+adapter&postcode=

Bijdrager
    jooh-de-manne

@ FloorvN

Die truuk wil ik wel eens proberen. Dan gebruik ik geen USB of Firewire meer, als dat zou lukken.

Bijdrager
    FloorvN

voorbeeld.
    Ik heb hier een Cinema Displat 23inch, welke enkel werkt wanneer eerst de DVI poort in de mac gaat, daarna de stroom erop..
    Dan koppel ik niet de Firewire en de USB kanalen..

Dit werkte tevens ook voor veel andere mensen welke ik deze tip heb gegeven !

Bijdrager
    Waffle ಠ_ಠ

Kan je kijken of het beedlscherm nog wel in Systeemprofiel herkent wordt? Eventueel onder USB of Firewire. Kijk ook of er spanning op de USB-poorten staat door b.v. een telefoon o.i.d. in te pluggen. Je kan -hoewel de symptomen er niet mee overeen komen- de truc met ‘de middelste pinnetjes‘ proberen. Snij een stukje plakband héél dun af en plak dit aan beide kanten in de USB C-achtige stroomkabel. Plug de stroomkabel dan weer in het stroomblok en probeer het nogmaals. Als het scherm het hierna wel doet moet (of kan, beter gezegd) je een interne spanningsregelaar vervangen. Ik heb dit zelf nog een maand geleden bij mijn 23″ Cinema HD Display moeten doen. Met succes overigens.

Trouwens, gebeurt er nog wat met het ledje als je de helderheidknoppen bedient? Licht deze feller op?

Bijdrager
    jooh-de-manne

Ik heb het beeldscherm gekoppeld aan mijn ander Mac Pro (met 2 videokaarten) en daar wordt hij nog herkend.
    Zie schermpreview hieronder:

Er zit ook nog spanning op de USB-poort (iPhone begint op te laden als ik hem er in steek)

Er gebeurt niets met het LED-je als ik de helderheidsknoppen bedien.

De truuk met de plakband probeer ik direct

@ FloorvN… spijtig, maar jouw truuk lijkt bij mij niet te werken.

Bijdrager
    Waffle ಠ_ಠ

Kan je in Systeemvoorkeuren > Beeldschermen de resolutie op 2560×1600 zetten? Wellicht kan het scherm niet omgaan met 1280×800. Waarschijnlijk niet, maar je weet maar nooit.

Bijdrager
    jooh-de-manne

En… de truuk met de plakband werkt ook niet.
    Het LED-je reageert dan wel op de power-knop van het beeldscherm. Niet op de helderheidsknoppen.

Bijdrager
    jooh-de-manne

Ik krijg zelfs geen resolutie hoger dan 1280×800 te zien !

Bijdrager
    jooh-de-manne

Rest er mij alleen nog de voeding eventueel te vervangen. Maar heb ik daar nu uitsluitsel over dat het daar aan ligt? Zo’n ding kost wel een slordige 160 € (met dank aan FloorvN)

Bijdrager
    Waffle ಠ_ಠ

Nee, het ligt toch echt aan het scherm zelf. Zoals @SunKeeper al zei is waarschijnlijk het interne logic board naar de knoppen. Op eBay zijn die voor zo’n $30-50 te krijgen. Als je bereid bent het scherm open te maken zou je daarmee het scherm weer tot leven kunnen wekken. In principe is zo’n reparatie niet zo moeilijk. Je moet met een mesje o.i.d. de witte zijkanten eraf halen, waarna je een stel metalen clips kan loshalen. Daarna kan je het scherm langs de naad onderaan openmaken. Het hele scherm inclusief circuits en kabels komt dan uit het metalen omhulsel. Daarna is het een kwestie van 4 schroeven eruit halen en 16 (ja, 16!) kabeltjes loskoppelen.

Bijdrager
    jooh-de-manne

@ Waffie
    Dat kunnen we eventueel eens proberen. Anders wordt hij toch gedumpt.
    Bedankt.

Bijdrager
    stel maar

En anders zijn er wellicht andere die het wel willen proberen, als je hem toch dumpt. kuck,kuch ik?
    Volgens mij is het in elkaar zetten het lastigste, in de service manual van apple gebruiken ze een special frame voor de reparatie.

23 berichten aan het bekijken - 1 tot 23 (van in totaal 23)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.